Houtkachel met cv als primaire bron. Wat als tijdelijke back-up energiebron, in afwachting van nieuwe investering? | Ecobouwers.be

U bent hier

Houtkachel met cv als primaire bron. Wat als tijdelijke back-up energiebron, in afwachting van nieuwe investering?

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

21/05/2012 - 22:32

 Binnenkort starten we met de verbouwing van ons huis (ong 200 m² bewoonbare ruimtes, goed geïsoleerd). We hebben veel bomen (klein bosje met 50-tal populieren) die meer dan 40 jaar oud zijn. We willen stelselmatig het bosje onderhouden door oude bomen te kappen en nieuwe aan te planten. Dus, we zullen de komende jaren hout ter beschikking hebben.

Idee was om nu binnen een economisch verantwoorde investering een energieconcept uit te werken waarbij hout de primaire warmtebron is. Wat hadden we in gedachten:

  1. Houtkachel (Rika of Walltherm of ..) met cv koppeling
  2. Buffervat van 1000L
  3. Zonneboiler
  4. Back-up indien we niet tijdig hout stoken ???

Voor de back-up had ik volgende in gedachte:

  1. Elektrische weerstand die op basis van een temperatuursensor in buffervat 's nachts het buffervat bijwarmt indien nodig
  2. Lucht-lucht warmtepomp
  3. Luch-lucht warmtepomp, waarvan de ventilator = ventilator voor ons ventilatiesysteem C (bestaat dit???)

Nog dit: we hebben geen mazout of gas ter beschikking. We willen voor de komende 5 a 10 jaar een 'tijdelijke' back-up verwarming, gekoppeld aan buffervat. Bedoeling is om later, als er meer financiele ruimte is, een degelijke back-up verwarming te koppelen aan buffervat (bvb een pelletketel, of degelijke warmtepomp,...)

 

23 Reacties

Reacties

22/05/2012 - 00:11

Ik zou eerder opteren voor een buffervat van 2000L of 3000L

Dat kan je verwarmen met een "uitgebreid" zonnepaneel systeem.

Indien te weinig zon, dan zou ik het hout dat je kan bekomen zo energiegunstig mogelijk gebruiken via een houtvergasser.

Indien dat laatste (hout) ook op dan kan je denken aan andere energievormen om bij te verwarmen.

 

22/05/2012 - 16:27

wijzelf hebben ook iets dergelijks in gedachten voor onze nieuwbouw nulenergiewoning.

 

Voorlopig zien de plannen er zo uit (moet allemaal nog berekend worden naar haalbaarheid)

- zomersituatie : - zonneboiler en buffervat 1000 liter voor san WW

                             - pv voor de elec

                             - koken op klein elec- vuurtje (2 losse plaatjes)

- wintersituatie : - koken op houtfornuis (vb/ Lohberger AC105) ,

                             - san WW : houtfornuis bevat warmtewisselaar die kan geregeld worden dat 85% van de warmte naar het buffervat gaat, dit om al te hoge temppieken bij het koken te voorkomen (vlgs. de boekskes zou het vermogen dat effectief naar het fornuis gaat kunnen verminderd worden naar zo weinig als 1 Kw, dan gaat 6 Kw naar het buffervat)

We zouden dan bvb. om de andere dag koken op het houtfornuis (om tezelfdertijd het buffervat bij te laden) en om de andere dag op de elec plaatjes , en op die dag het buffervat ook gebruiken als primaire warmtebron (bvb. extra warmtewisselaar in buffervat , CV-pompje ,en enkele radiatoren (badkamer, living)>> lijkt mij maar kleine extra investering)

 

wat denken jullie , lijkt dit haalbaar in een passiefhuis ?

22/05/2012 - 21:21

Dan zou ik eerder koken op gas (propaanfles) omdat ik ondervonden heb dat je voor 1 of 2 personen daar niet gek veel verbruik van hebt. Ik vermoed dat koken op gas ook prijselijker is dan met electriciteit.

Je zou dan kunnen overwegen om een kleine boiler op gas bij te plaatsen.

Dan heb je altijd san WW ook als de zon in de winter eens een maand niet schijnt.

Het bijverwarmen van het buffervat zou je ook kunnen doen met een ddg kachel maar dan is de aanvoer van verse lucht (zuurstof) in een passiefwoning wellicht een probleem (luchtdichtheid).

Er zijn hier zeker forumleden die daar zeker nuttige info over kunnen mededelen. Hopelijk krijg je nog tips en reacties.

 

 

23/05/2012 - 10:43

Rudy,

Onze bedoeling is zo onafhankelijk mogelijk te kunnen leven, en als er een probleem zou zijn met de gaslevering (ook op flessen)..., vandaar.

Hout hebben we genoeg (afbraak bestaande schuur , voorraad voor enkele jaren, en ondertussen nieuwe aanplant), dus willen we daar zoveel mogelijk gebruik van maken in de winter.

Wat de luchttoevoer betreft , de meeste houtkachels/houtfornuizen (bvb. die van Lohberger) hebben de optie om de lucht rechtstreeks van buiten aan te zuigen , dus dat is geen probleem.

We hebben bewust dan ook gekozen voor geen pelletkachel of fornuis (bestaat ook !) wegens dezelfde reden ; wat als er een probleem is met de aanmaak/levering van pellets, en wat als de elec uitvalt (electronische sturing werkt dan niet meer)

 

08/10/2014 - 15:56

Als het om een passiefhuis gaat is de warmtevraag voor verwarming al heel erg laag, als je ook nog zuinig omspringt met SWW in combinatie met DWTW dan zou ik niet al te veel investeren in installaties. Met een houtkachel in een passiefhuis zit je al snel met te veel warmte die dan weer in een groot buffervat opgeslagen moet worden en dan komt er weer een zonnecollector bij voor SWW in de zomer, EN vloerverwarming EN een back-up... Volgens mij ben je dan verkeerd bezig, een passiefhuis kan juist volstaan zonder verwarmingsinstallatie, alleen die back-up is voldoende om de koudste dagen.

 

In een passiefhuis zou ik bijverwarmen (!) met een L/L-warmtepomp waarmee ook gekoeld kan worden tijdens de warmste dagen van het jaar, puur voor het comfort. Het SWW zou ik verwarmen met een kleine elektrische boiler + DWTW. Daarbij een PV-installatie die het totale stroomverbruik afdekt (5-6 kWp).

 

 

 

 

 

 

08/10/2014 - 18:50

En als je dan binnen een paar jaar met slimme meters zit, betaal je je blauw aan dure elektriciteit voor je SWW zeker.

Niet de meest ecologische, economische en toekomstgerichte (duurzame) manier.

Een PH zonder verwarming blijft moeilijk (niet onmogelijk). De meesten hebben toch iets nodig. Pellet-, hout- of massakachel lijkt me hiervoor ideaal.

Lijkt me dan logischer om een buffervat te gebruiken voor zowel zonnecollector (in de zomer) als cv-kachel in de winter. Helaas heb je hierbij dus ook radiatoren/vloer- of wandverwarming voor nodig, maar comfort is stukken hoger dan een L/L warmtepomp.

Daarom hebben wij hier destijds gekozen voor een compactsysteem (ventilatie + SWW) en een (pellet)kachel.

Een ventilatiesysteem moet je toch plaatsen, een compactsysteem blijft dan 1 installatie. Voordeel is dat je er ook nog een zonnecollector op kan aansluiten.

Vergelijking:

Uw systeem:

  • ventilatiesysteem D (gezien passiefhuis)
  • L/L warmtepomp voor verwarming (en koeling => moet je zien te vermijden door goed ontwerp) (+/- € 2.000)
  • elektrische boiler voor SWW ( +/- € 300)
  • optioneel: PV-installatie voor dekking verbruik elektrische boiler (kan later geplaatst worden) (€ 2.700) + dekking verwarming (PH 150m2 => 2250 kWh => +/- 750 kWh nodig => +/- 1000Wp => € 1.500)

=> TOTAALKOST: +/- € 6.000 met dekking SWW en € 7.500 met dekking verwarming

=> voordeel: nauwelijks onderhoud/werk

=> nadelen:

  • bij slimme meter met aangepast tarief, betaal je je blauw aan dure elektriciteit (winter) voor zowel SWW als ruimteverwarming
  • bij invoeren netvergoeding, betaal je groter bedrag
  • minder ruimte over op het dak voor PV voor huishoudstroom

Alternatief:

  • compactsysteem voor ventilatie + SWW => kan eventueel ook gebruikt worden om te verwarmen (met de ingebouwde warmtepomp), maar rendement is laag. (meerkost systeem D: +/- €3.000)
  • houtkachel (indien gratis hout, goedkoopste in verbruik) ( +/- € 2.000 + schouw € 1.000) (of zelfbouw massakachel/rocket stove, kost nog minder)
  • optioneel: zonnecollector (kan later geplaatst worden) (< € 1.000 - terugverdientijd +/- 7 jaar)
  • optioneel: PV-installatie voor dekking verbruik SWW* (kan later geplaatst worden) (€ 675) of zonder zonnecollector (+/- € 1.300)

=> TOTAALKOST: +/- € 7.300 met dekking SWW zonder zonnecollector of € 7.600 met zonnecollector

=> voordelen:

  • bij slimme meter, veel kleiner elektriciteitsverbruik/kost
  • bij netvergoeding: veel lager bedrag/kost
  • geen elektriciteitsverbruik voor ruimteverwarming/kost
  • ruimte over op het dak voor PV voor huishoudstroom

=> nadeel: hout stoken vergt wat meer inspanning, onderhoud, kuiswerk.../werk

 

Als je in dit voorbeeld enkel PV legt voor dekking SWW (450-850 Wp), heb je zelden overproductie. Je kunt wachten tot de slimme meter voor het installeren van een zonnecollector. Tegen dan zijn de prijzen misschien nog gezakt.

 

Wij komen met 3 kWp toe (2 personen) om al ons elektriciteitsverbruik te dekken, inclusief elektrisch koken, sww met compactsysteem en elektriciteitsverbruik pelletkachel. Gezien de beperkte afmetingen van ons dak, was dit hier de beste keuze lijkt me.

 

* Verbruik SWW:

Bij 45 liter SWW/persoon/dag (voor de eenvoud rekenen we al dit water als douchewater), wat me reeds zeer zuinig lijkt:

45 L/dag/persoon x 30°C (temperatuurverschil, inclusief wat verliezen) x 1,1628 Wh/L/°C x 4 personen x 365 dagen/jaar = 2292kWh per jaar

Besparing DWW (beetje conservatief en rekening houden dat we ook warm water voor andere toepassingen gebruiken) 40% => blijft 1375 kWh over => op te wekken voor uw elektrische boiler. => +/- 1800 Wp nodig à €1,5/wP = € 2.700 investering PV

Opgewekt met compactsysteem (warmtepomp) => +/- 680 kWh blijft over => +/- 850 Wp nodig => € 1275 investering PV

Besparing zonneboiler +/- 50% => +/- 350 kWh blijft over  => +/- 450 Wp nodig => € 675 investering PV

=> opwekkingsysteem kost € 1000 - € 1400 minder.

08/10/2014 - 20:38

bij slimme meter met aangepast tarief, betaal je je blauw aan dure elektriciteit (winter) voor zowel SWW als ruimteverwarming

 

Dat valt wel mee, tenslotte is het energieverbruik in een PH vrij laag. Met een woning van 200m² is voor RV zo'n 2.000 kWh warmte nodig. Bij 3 personen is het SWW-verbruik 800 kWh en voor huishoudelijke stroom zou 2.200 kWh moeten kunnen volstaan.

De installatie ziet er dan als volgt uit:

- L/L-warmtepomp 2,6 kW €1.600 (stroomverbruik voor verwarming en koeling 1.000+500 = 1.500 kWh)

- Elektrische boiler 120 liter €700 (stroomverbruik SWW 800 kWh)

- PV-installatie 5.000 Wp € 6.000 (direct verbruik 75%)

 

De energierekening voor alle energieverbruik is dan (4.500 - (75% x 4.500) x €0,22 = € 250 per jaar. De levensduurkosten 25jr zijn dan (1600x25/15 + 700x25/25 + 6000x25/20) + 25 x 250 = 10.900 + 6.250 = € 17.150

Het voordeel van deze installatie zit niet alleen in de lage investeringskosten (€ 8.300) maar ook in het lage netstroomverbruik. Dit is mogelijk omdat de opgewekte zonnestroom niet alleen voor huishoudelijke stroom maar ook voor verwarming ingezet kan worden waardoor het directe verbruik geoptimaliseerd kan worden en netinjectie geminimaliseerd. Hierdoor is het totale jaarlijkse netstroomverbruik beperkt tot zo'n 1.000-1.200 kWh.

08/10/2014 - 21:25

Dus jij beweert dat je met jouw constructie minder stroom zal verbruiken dan met een kachel???

 

De meeste elektriciteit (+/- 80%) wordt opgewekt buiten het (PH)stookseizoen: maart tot en met oktober.

 

Dus bij u 5000 Wp = +/- 4000-4500 kWh opbrengst, waarvan dus maximum 800-900 kWh in de stookperiode. Dat is al minder dan je nodig hebt voor uw L/L warmtepomp. Daarnaast heb je in de winter een grotere vraag aan SWW, dat is dan ook al niet gedekt. En uw huishoudstroom ligt ook hoger in die periode.

 

Waar haal jij trouwens dat lage verbruik voor SWW met 4 personen? 800 kWh, daarmee kun je amper 15 liter SWW (40°C) maken per persoon per dag. Lijkt me wel zeer weinig. Met je DWW zal je daar uiteraard langer mee wegkunnen, maar blijft extreem weinig.

 

Stel nog dat je huishoudstroom constant is over het jaar, dan zit je aan zo'n 200-250 kWh per maand. Dus eigenlijk dek je met je PV tijdens de stookmaanden gewoon uw huishoudstroom af, en betaal je fors voor je verwarming en SWW als er een slimme meter komt met dus wintertarief.

En in een PH heb je meestal geen verwarming nodig als de zon schijnt, dus zal uw L/L warmtepomp hoofdzakelijk draaien bij bewolkt weer of 's avonds/'s nachts. In december/januari haal je geen 2,6 kW hoor.

 

Dus van november-februari wek je +/- 800 kWh op, verbruik je 800-1000 kWh huishoudstroom + 1000 kWh met je warmtepomp en +/- 250-300 kWh SWW (volgens jou). Netto komt dit op 1250-1500 kWh netstroom enkel in de winter als je 100% uw PV kunt benutten, zonder rekening te houden met huishoudstroom in de andere 8 maanden (avond en nacht).

 

Waar jij dat lage netstroomverbruik haalt is me een raadsel. In de zomer zal je zo'n 500 kWh (volgens jou) verbruiken aan koeling. Dus dat is direct van uw installatie (al zie ik niet in waarom je dit met een goed ontwerp nodig zou hebben). Voor de rest zal je met een boiler van 120 liter niet altijd kunnen opteren om te wachten tot de zon schijnt vooraleer je hem bijlaadt. Hoe regel je dat trouwens met een klassieke boiler? Die warmt toch automatisch als de temperatuur zakt?

Dus als je vooral 's avonds doucht (na het werk, sport, uitgaan...), dan zal de boiler 's nachts opwarmen, terwijl de zon niet schijnt. Tenzij je er een timer tussen zet. Maar dan ben je nog niet zeker van zon.

 

Een verbetering kan gehaald worden door de panelen verticaal te plaatsen, zodat ze meer stroom opwekken in de winter. Maar dat werkt vooral goed waar er meestal sneeuw ligt.

 

PS: elke kWh die niet moet opgewekt worden, is de meest optimale kWh hé ;-)

PPS: trouwens reken jij wel erg goedkoop voor PV. € 1,2/Wp zijn prijzen excl. BTW en plaatsing.

 

08/10/2014 - 23:20

Voor ons is de meest ideale opstelling van de zonnepanelen onder een hoek van 65-75° om zoveel mogelijk zonnestroom in de winter op te wekken: 700 kWh van 4.260 kWh.

 

Het meest interessant is het stookseizoen van november t/m februari (120 dagen)

- Verwarmen: 2.000 kWh warmte nodig, geleverd door de L/L-warmtepomp met een COP van 2,0, dus 1.000 kWh stroom.

- SWW: hier ben ik uitgegaan van 3 personen die kort douchen met een spaardouchekop en DWTW, dat is per dag 3p*5l/m*5m*(45-25)*4186/3,6e6= 1,74 kWh, in het stookseizoen (120dg) is dat ruim 200 kWh.

- Huishoudelijke stroom: (120/330)*2200= 800 kWh.

- Totale stroomverbruik BINNEN het stookseizoen 2.000 kWh

De zonnepanelen leveren in het stookseizoen 700 kWh (van de 4.260) zodat 1.300 kWh van het net gebruikt wordt.

 

Buiten het stookseizoen (mrt t/m okt = 330-120 = 210 dagen, 35 dagen afwezig ivm vakanties, uitstapjes e.d.) :

- Koelen: 1000 kWh warmte ofwel 500 kWh stroom

- SWW: 210*1,74= 365 kWh

- Huishoudelijke stroom: (210/330)*2200= 1.400 kWh

- Totale stroomverbruik BUITEN stookseizoen 2.265 kWh waarvan 3.560 kWh geleverd door zonnepanelen.

 

Die koeling heb ik niet echt nodig maar in de zomer kan de warmtepomp perfect draaien op 100% zonnestroom, er is dan toch stroom in overvloed. En doet ook niets af van het feit dat slechts 1.300 kWh netstroom nodig is voor het totale energieverbruik per jaar. Probeer maar eens om met een investering van 8,5K zo'n laag energieverbruik te halen...

09/10/2014 - 02:13

1300 dure kWh als er binnen een paar jaar slimme meters komen.
Je gaat er wel nog steeds verkeerdelijk van uit dat je in de zomer geen elektriciteit van het net haalt. Dan mag je 's avonds en' s nachts niets verbruiken.

Met de huidige pv-prijs kom ik toch aan €10.000 en mijn alternatief zonder zonnecollector, met 100% dekking ook.
Zelfs als die laatste €1000 duurder is, lijkt het me toch meer future proof: minder afhankelijk van het net en zijn prijsschommelingen.
En zelfs al haal je slechts 50% rechtstreeks verbruik, haal je ook maar 1300 kWh netstroom.

09/10/2014 - 11:02

In mijn berekening ga ik uit van 1.300 kWh rechtstreeks van het net gebruikte stroom. Van de 4.260 kWh eigen opwekking wordt echter zo'n 80% direct verbruikt en 20% (850 kWh) netinjectie. In het ergste geval moet die 20% normaal afgerekend worden. Het totale netstroomverbruik is dan 2.150 kWh per jaar.

 

Als alternatief zou ik hooguit een pelletkachel kiezen ter vervanging van de L/L-warmtepomp omdat dan de noodzaak om 's winters stroom van het net te gebruiken minder wordt. De berekening ziet er dan als volgt uit:

- verwarming 2.000 kWh met pelletkachel (2K) en 400 kg pellets per stookseizoen (€ 120)

- stroom: SWW 600 + HHS 2.200 = 2.800 kWh, af te dekken met 3.300 Wp (4K)

- totale investering 2K(pk)+0,7K(boiler)+4K(PV)= 6,7K

- jaarlijkse kosten: 400 kg pellets (2.000 kWh) € 120, zonder salderen (60% direct verbruik)  40%x2800x0,20= € 224 + 120

- De levensduurkosten 25jr zijn dan (2.000x25/15 + 700x25/25 + 4.000x25/20) + 5x120 + 20x344= 9.000 + 7.500 = € 16.500... dit pakt dus nog gunstiger uit. Bedankt voor de tip.

 

Even resumerend: een passiefhuis heeft een zodanig laag energieverbruik dat met een eveneens zuinig SWW-verbruik er geen noodzaak is om omvangrijke en kostbare installaties te gebruiken, dus geen cv-installatie met een uitgebreid warmteafgiftesysteem  (vloerverwarming) en geen zonneboiler met buffervat voor verwarmingsondersteuning. In plaats daarvan lokale verwarming van de leefruimte met één pelletkachel, SWW in een kleine elektrische boiler zoveel mogelijk overdag op temperatuur gebracht wordt met zonnestroom. En een relatief kleine PV-installatie om alle stroomverbruik af te dekken.

23/05/2012 - 21:39

Ik kan er volledig inkomen. Jaren geleden stookte ik ook bijna volledig met hout. Ik kreeg dikwijls van de boeren uit de omgeving de kruinen van de bomen die ze uitdeden.

Maar het probleem daarbij is dat je niet eeuwig jong blijft hé. En wat als je het hout zelf niet meer kan ontginnen of bewerken?

Ik ga ook wel van de visie uit dat je wel altijd gekliefd hout zal kunnen aankopen (en gas of petroleum niet meer, of erg moeilijk).

 

Wat hout betreft zijn er andere mogelijkheden: Via een houtvergasser een omgebouwde benzinemotor laten draaien, dan kan je in een primaire behoefte aan electricteit voorzien (accu's laden ---> LED verlichting, waterpomp laten draaien, enz. ), en de warmte van het koelwater kan je tevens in de zonneboiler pompen.

 

Voor gas zijn er ook alternatieve methoden: anaerobe gisting van uitwerpselen, groenteafval, katoen, houtpulp enz. In het verre Oosten doen ze dat zelfs met vaten van 200L (maar ginds is het natuurlijk ook warmer dan hier om de gisting vlot in gang te krijgen). Meestal wordt het opgewekt methaangas gebruikt om op te koken.

 

 

06/10/2014 - 21:14

Hello,

wat me in deze topic interesseert is het back-up plan met een elektrische weerstand in het buffervat.

Wij gaan nl een houtvergasser installeren als primaire warmtebron met een buffervatl 2000L. Als wij in de winter een paar weken weggaan, willen we het huis toch een beetje opwarmen(10° of zoiets). Zou zo'n elektrische weerstand in dit geval de eenvoudigste oplossing zijn?

 

mvg

 

06/10/2014 - 21:57

Hans Delanoye en andere forumleden zullen daar een zinniger antwoord op kunnen geven maar als je dat elektrische element in dat buffervat van 2000L  gaat plaatsen zal dat een bom geld kosten om dat vat op redelijke temperatuur te houden.

Ik denk eerder aan een kleine bijverwarming of noodverwarming op gas (flessen). Een kleine brander die met gepaste kleppen aangesloten wordt op het circuit, maar dan zonder het 2000L vat te beginnen opwarmen.

 

06/10/2014 - 22:59

Elektrische weerstand is de eenvoudigste en goedkoopste back-up maar ook de duurste in verbruik en minst ecologische oplossing.

weerstand hoeft niet volledige buffervat op te warmen. Bovenste deel volstaat.

Een aantal merken van houtvergasser biedt combinatie met pelletketel aan. 

Bij vb eder kan deze achteraf bijgeplaatst worden zonder 2e schouw te moeten plaatsen.

06/10/2014 - 23:27

Gewoon lucht. Water warmtepomp en optie Zonnepaneel 4m2

Uw vat mag kleiner zijn en ik zou durven denken aan een pelletkachel en uw ppellets zelf produceren 

07/10/2014 - 12:39

Dank voor de vele reacties!

 

Het moet een houtvergasser zijn, we hebben ons eigen hout.

Ik dacht inderdaad aan een weerstand in het midden van het buffervat of hoger indien mogelijk. De temperatuur van het water in het buffervat zal toch ook niet zo hoog moeten zijn als we het huis op een laag pitje willen verwarmen?

Electriciteit is inderdaad niet de properste vorm van energie, maar wij wonen in Slovenië waar een groot deel wordt opgewekt door middel van waterkracht.

edit: voor vertrek kunnen we dan ook het buffervat eens goed laten opwarmen tot de max. temperatuur. De weerstand dient dan enkel nog om het water op een bepaalde temperatuur te houden.

07/10/2014 - 19:50

Keunhaas, spreken we hier over passiefwoning, LEW of gewoon klassiek? Want als wij in de winter een week weg zijn, dan daalt de temperatuur in het slechtste geval tot 16°C. Om daarvoor een extra investering te doen voor een backup-verwarming?

Goedkoper is dan om iemand te vragen 1x per week de kachel eens te komen aansteken.

Snap eigenlijk niet waarom je backup-verwarming nodig vindt, als je toch voldoende hout hebt en een buffervat van 1000L?

Wij stoken hier niet eens elke dag in het stookseizoen. En dat is dan nog met pellets.

En wat betreft oud worden: in een PH of BEN- woning heb je zo weinig hout nodig, dat zelfs een ouder persoon daar niet veel moeite mee heeft. Of tegen dan kun je uw houtkachel/ketel misschien vervangen door pellets/gas...

En in het slechtste geval koop je houtbricketten aan.

07/10/2014 - 20:34

Hallo,

het gaat om een oud huis dat we renoveren, niet super geisoleerd maar we doen ons best. Inderdaad, als back-up hebben we dat misschien niet nodig, we hebben hout genoeg, maar een maandje weggaan en het huis koud achterlaten lijkt ons niet verstandig. In extreme omstandigheden zou het misschien wel kunnen vriezen in de cv-ruimte en toch onder 5° gaan in huis.

We willen niemand lastig vallen om die kachel te komen aansteken, we wonen nogal afgelegen. We gaan ook aan vrienden vragen om in ons huis te komen logeren, maar dat zal niet altijd mogelijk zijn(of waarschijnlijk toch niet voor een maand).

Dus ik dacht, een elektrische weerstand in het buffervat is de simpelste oplossing voor deze situatie.

 

07/10/2014 - 21:05

In feite moet je gewoon boven de vijf graden blijven dus echt hoog moet de back-up niet gaan 

Normaal vraag ik mij af zelfs als je gewoon isoleert wanneer uw huis begint te vriezen 

Het is genoeg dat je de kelder openzet of de grondwarmte voorkomt hier in België toch dat uw huis bevriest... 

07/10/2014 - 21:08

Toen onze rijwoning nog in ruwbouw stond (enkel een houtwolplaat van 18 mm; plastiekfolie als ramen), vroor het nauwelijks binnen bij -10°C buiten. Dus tegen dat het binnen zo koud wordt in een (klein beetje) geïsoleerde woning, moet het al zeer lang zeer koud zijn.

08/10/2014 - 06:42

Hallo,

jullie hebben gelijk, ik maak me nodeloos zorgen. Het was anders prettig om een aantal zaken eens op een rijtje te zetten. Bedankt voor de feedback!

mvg

08/10/2014 - 18:26

Keunhaas, wij gebruiken reeds enkele jaren een finoven met warmtewisselaar, 1000 liter kombi boiler.

Een lew,1.5 a 2 stères populier per jaar. Geen weerstand in de boiler, alleen zon en hout!

Mon

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.