hoge vochtigheid door foute isolatie? | Ecobouwers.be

U bent hier

hoge vochtigheid door foute isolatie?

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

22/11/2004 - 20:35

Vraagje over zelfbouwers.

Heb al vaak gehoord dat zelfbouwers die een klassieke spouwmuur isoleren met styrofoam, nadien problematisch hoge relatieve vochtigheden hebben.

Zou dit kunnen doordat zelfbouwers dikwijls naadloos alle platen op elkaar monteren én zodoende het huis in een plastiek zak steken?

Die 20 tot 30000l bouwvocht moet toch wegkunnen?

Is balansventilatie niet zeer aan te raden bij dit soort "frigo-isolatie"?

Weten de meeste mensen wel dat een RV van 50% normaal is?

jeroen

11 Reacties

Reacties

18/12/2005 - 13:12

Hoi allemaal,

in mjin zoektocht naar de perfecte isolatie kwam ik op deze site terecht. Na het lezen van al julie berichten voel ik me echt wel een leek. Ik wou gaan voor PUR van eurowall (4 cm) maar zie de bomen niet meer doorheen het bos. Ik ben niet van plan te besparen op isolatie. We gaan (voor 99 %) ook een warmtepomp laten installeren. Heeft daar iemand al ervaring mee?
Groetjes

18/12/2005 - 15:06

Davy,

ivm de warmtepomp, zoek eens op warmtepomp op het forum. Zeer veel resultaat gegarandeerd. (ik zal een laatste vraagstaart hiervan weer eens naar boven halen).
ivm je isolatie: als je niet van plan bent te besparen op isolatie schrap zeer snel dat plan ivm maar 4cm en verviervoudig dat minstens. 4 cm is belachelijk weinig. Voor een laagenergie woning (ook zowat het enige waar een warmtepomp enigsinds verantwoord is), ga je voor minstens 12cm in de muur, 20in het dak en 10 in de vloer.

Walter

18/12/2005 - 19:01

Als je je kelder 100% waterdicht wil hebben moet je deze eigenlijk in een plastieken zak steken. ( vb een epdm folie-zak.) Of werken met waterdichte beton. Maar dan heb je dus ook een water / lucht / damp -dichte ruimte.
Deze moet je dus denkelijk isoleren met niet waterabsorberende isolatie want eens er condensatievocht erin komt, is er deze moeilijk uit te krijgen ( ? )
Isoleer je dan best langs buiten om zo een isolatiedoorloop te hebben naar het gelijkvloers toe om koudebruggen te vermijden ? En dien je de vloer ook zo te isoleren ( alle zijden aaneensluitend isoleren )? Bestaat er ergens de mogelijkheid om rotswol te gebruiken of een ander alternatief ??
Dit zijn een heleboel vragen maar ik heb evenveel twijfels die ik graag opgelost zou zien want we zijn gisteren met het uitgraven van de kelder begonnen.

groetjes dirkk

19/12/2005 - 00:24

Nog een reactie op het vermijden van te droge lucht bij bv balansventilatie (over ventileren).

Als ik correct geïnformeerd ben zou het werken met leem ipv de traditionele gipspleister hier een oplossing zijn. Dit materiaal neem alle overtollige vocht op en zorgt ervoor dat dit bij een te lage RV terug wordt vrijgegeven. Een met leem bepleisterde muur zou steeds een RV van 50% proberen te bereiken ( meer dan 50% neemt dit vocht op, minder dan 50% RV geeft dit vocht af).

Is dit een correcte stelling ?

17/04/2007 - 12:06

Naar mijn inziens is met elk modern isolatiematriaal een goede isolatie te voorzien. Kieren en koudebruggen zullen bij elk matriaal bij slechte plaatsing onstaan en niet alleen bij harde isolatieplaten.

17/04/2007 - 16:27

Door de spouw te vullen wordt binnen de lucht nauwelijks vochtiger.
Het zogenaamd ademen van een muur is 2% van de minimaal benodigde ventilatie van je woning, als dit resulteerd tot vochtproblemen is er ergens anders al iets loos geweest.

26/04/2007 - 23:43

Ik lees pas nu de eerste maal dit item en geef heb hetvolgende ervaren:

Dertig jaren geleden bouwde ik mijn tweede woning en die is zowel in de spouw als in alle vloeren (ook die van het eerste verdiep en de zoldervloer) met styrofoam geisoleerd.

De gemeenschappelijke muren met de twee buren zijn bekleefd met styrofoam met tand en groef en nadien opgeschuurd om het stucwerk goed te laten hechten.

Tot heden is er in die woning geen enkel probleem met vocht, condensatie of schimmels vastgesteld.
In de ene muur zat/zit zelfs kelderzwam maar zelfs die komt zelfs nu na zovele jaren niet door het styrofoam en stucwerk door.

Wat ik ook nog weet: voor een rijwoning van circa 8 op 8 meter in het vierkant en met 1 verdiep + zolderverdiep is er toen door de metster 16 ton (16.000 liter) gebruikt.
De toenmalige metser heeft wel alles maar ook alles van cement en betonproducten zelf gemaakt of gemengd.
(Fundamenten, metselmortel, betonbalken, argexbeton, chape... + water voor de stucwerk.)

27/04/2007 - 07:15

Laatste alinea: 16000L water gebruikt...
Nooit last van schimmels of condens of vochtophopingen gehad, ook niet tijdens het eerste jaar na de bouw.

05/05/2007 - 00:50

Wat met een combinatie van harde platen en zachte materiaal?

Bijv aan buitenmuur 2cm rotswol en daarop de harde platen bij 3cm XPS. Zo worden de 'valse' spouwen opgevangen alsook de naden in de harde isolatie

Iemand daar ervaring mee?

Groet

05/05/2007 - 00:58

Even vergeten bij te vertellen dat dit voor isolatie langs de binnenkant is.

- 1 op een volle muur (13cm - spouw 3cm- 26cm) (geen isolatie)
- 1 op volle muur GEEN spouw (26cm)

Nu wil ik isoleren langs binnenkant.

Ik weet dat een dampscherm van groot belang is, samen met goede ventilatie. (ook naden van dampscherm dichtplakken)

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.