Hoge afgiftetemperatuur warmtepomp | Ecobouwers.be

U bent hier

Hoge afgiftetemperatuur warmtepomp

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

18/08/2010 - 23:49

De korte vraagstelling:
Alle COP waardes van warmtepompen worden gegeven bij een afgifte temperatuur van 35°. Heeft er iemand waardes van bepaalde merken of algemene waardes, welke COP of SPF waardes er zijn bij hogere temperaturen?

De uitleg:
Ben al enkele weken bezig met bouwplannen, en zou graag een warmtepomp gaan plaatsen.
Nu blijkt een warmtepomp icm met vloerverwarming wel goed te werken.

Maar... ik zou graag parket in mijn leefruimte willen. Icm met vloerverwarming zijn er gemengde meningen, en het zou gaan als er specifieke regels gevolgd worden en dergelijke. Maar lijkt me veel gedoe waardoor ik vloerverwarming eventueel wil uitsluiten.

Overgedimensioneerde radiatoren zou ook gaan, maar zie ik liever niet in mijn interieur.

Dan zijn er nog de convectorputten. De nadelen ivm met stofcirculatie kan in mee leven, ben opgegroeid in een dergelijk verwarmd huis, en met een beetje onderhoud valt dat allemaal wel mee.

Maar na lang zoeken kwam ik cijfers tegen dat je het opgegeven vermogen van zo een convector dalen met ongeveer een factor 6 als je gaat werken met een aanvoertemperatuur van 35° zoals het gewenst is bij warmtepompen.
Dat zou resulteren in hooguit 1000 tot 1500W per convectorput, en mijn leefruimte heeft ongeveer 11000W nodig (open ruimte met living eetkamer en keuken).

Nu zijn er al tal van warmtepompen verkrijgbaar die hogere temperaturen leveren, maar kan nergens vinden hoeveel effect dat heeft op de COP of SPF... om het aantal convectoren te beperken zou ik toch een 50 tot 55° nodig hebben.

21 Reacties

Reacties

19/08/2010 - 11:53

static,

"om het aantal convectoren te beperken zou ik toch een 50 tot 55° nodig hebben."

Tja, daar zit nu juist het probleem. Van zodra je boven de 35° gaat zal uw cop steil naar beneden gaan. Aangezien je toch de meeste warmte nodig hebt als het buiten vriest zal uw spf waarschijnlijk zakken naar slechts 2 bij 55° en dan wordt het niet alleen duur maar ook heel onecologisch. Niet vergeten bovendien dat de capaciteit van een warmtepomp ook nog eens zakt bij vriestemperaturen net als ze het meest nodig zijn waardoor je er dan toch weer meer van doen hebt...

 

19/08/2010 - 12:40

Ja heb nog al gelezen dat alle voordelen van een warmtepomp teniet gedaan worden als je de temperatuur gaat verhogen...

Vloerverwarming blijft dus de beste oplossing neem ik aan? Dan zal ik eens moeten overwegen van parket af te stappen en tegels te leggen... Of zie ik een oplossing over het hoofd?

19/08/2010 - 14:21

static

"Of zie ik een oplossing over het hoofd?"

Ik zie twee oplossingen

- Als je toch zo graag parket wilt kun je desnoods gaan voor muurverwarming of zelfs plafondverwarming

- Je kunt gewone airco warmtepompen met een hoge cop installeren aan de muur maar dan krijg je natuurlijk geen subsidies

Weet wel dat een warmtepomp alleen aangewezen is als je huis heel goed geisoleerd is anders zou het wel eens koud kunnen worden in putje winter.

 

19/08/2010 - 14:27

Static,

Is het een verbouwing of nieuwbouw ?

11000W is verschrikkelijk veel, en mits een beetje verstandig isoleren kan je dat gemakkelijk halveren of zelfs nog beter. Je komt dan toe met een veel kleinere warmtepomp, die goedkoper is en meestal ook een hogere cop heeft, en je komt dan ook toe met enkele convectoren in plaats van >10 volgens uw huidige gegevens. Ik ben er bijna zeker van dat alles bij elkaar dan niet meer kost. Het lagere verbruik krijg je er gratis bovenop. Hoe had je de isolatie gepland ?

En tenslotte, spreek je over een bodem-water of lucht-water warmtepomp?

19/08/2010 - 17:24

 Ja die 11.000 ben ik bekomen op een site waar je het volume, type kamer, goed of slechte isolatie en orientatie moest ingeven. Dus best met weinig rekening gehouden.

Het is een nieuwbouw van 180m² oppervlakte met kelder, verdiep, en (voorlopig niet te gebruiken) zolder. Woonoppervlakte is dan 360m²?

De leefruimte waar ik parket wil, met salon, eetkamer en keuken is 85m². Daarin komen 3 grote ramen van 3*2m.

Ik zou graag minstens 18cm dakisolatie willen, minstens 7cm pur als muurisolatie, zowiso HR++ glas met een u<1.1 en een pvc omkadering. Op gebied van vloerisolatie heb ik nog niets opgezocht.

Heb nog nergens een website gevonden waar je met deze enkele waarden simpel iets kan berekenen, wel een ingewikkelde excel sheet :)

 

En ik had bodem/water in gedachten. Liefst verticaal als het financieel meevalt. Water/water heeft de hoogste COP zeggen ze, maar is daar de nodige waterpomp wel bij meegeteld? Zou dat ook wel overwegen als dezelfde put te combineren valt met bodem drinkwater. Buurman heeft zo een put van 180m en heeft drinkbaar water.

21/08/2010 - 16:06

static

hoe wil je in hemelsnaam een verwarmingsinstallatie en een warmtepomp fatsoenlijk dimensioneren zonder echte warmteverliesberekening? op die manier kom je tot een catastrofe, WP's die beginnen te pendelen draaien zo in de vernieling. en hoe wil je een nauwkeurige berekening maken met een eenvoudig formuletje? dat gaat nu eenmaal niet, je ziet wat je krijgt met eenvoudige berekeningsmethodes, niks betrouwbaar. je zal dus ofwel zelf met dat ingewikkelde excell-blad moeten leren werken, ofwel de berekening laten maken, zodat je tenminste weet waar je mee bezig bent.

een beetje degelijk geïsoleerd huis van 180m² zou toch met een 6 a 8kW moeten toekomen (voor de hele woning).

als je al pur in de muur steekt, doe dan ineens 10cm, zal nauwelijks meer kosten denk ik.

hans d

21/08/2010 - 21:24
HVH

Het is waar dat VV en parket niet de ideale combinatie is, maar ik zou er toch voor gaan. Ik zou zeker proberen uw watertemperatuur zo laag mogelijk te houden.

Zorg inderdaad dat ge eerst de juiste berekeningen hebt en informeer u dan naar het leggen van parket. Zorg wel dat er onder de VV genoeg isolatie is !

Zelf ga ik het ook doen, maar ik zal misschien maar over een jaartje kunnen zeggen wat het geeft. (tip : kwartiers gezaagd hout is stabieler dan dosse gezaagd ; meerlagig kan ook soms een oplossing zijn)

22/08/2010 - 18:53

 Jaja ik begrijp goed dat er een fatsoenlijke berekening gedaan moet worden. Maar we zitten nog maar in de ontwerpfase, en had gehoopt ergens een "vuistregel" zal ik het maar noemen te vinden om een gedacht te krijgen van welk materiaal ik nodig ga hebben. Aangezien ik ook nog niet weet welk soort bouwmaterialen enz we gaan nemen, kon ik het excel bestand nog niet volledig ingeven.

In mijn ouderlijk huis staat er een CV van 30kW, ik was dus eerst naar warmtepompen aan het kijken van rond dat vermogen. Ondertussen weet ik al beter dat het veel minder gaat zijn.

Met parket op vloerverwarming heb ik al gegevens gevonden dat je slechts rond de 80W/m² gaat afgeven. Was dus op zoek naar hoeveel ik nodig heb in mijn ruimte van 85m² met HR++ glas en pak 10cm pur ofzo in de muren om dan parket of vloerverwarming nu al direct beginnen uit te sluiten.

22/08/2010 - 23:47

 Statis, 

 

isoleer je correct, dan zou je niet boven 40W/m2 mogen komen om te verwarmen.  Dus 'slechts' 80W/m2', is eigenlijk best zeer veel en geeft een grote marge.  Maar die 80W/m2 is dan ook weer veelal bij aanvoer temperaturen van 45°C.  

Ik zou vooral zeggen: stap naar je architect, zeg dat je minstens K25; E60 wil en dan zal het allemaal wel loslopen.

Walter

23/08/2010 - 09:46

static

dan ben je m.i. op de verkeerde manier begonnen. je moet je eerst een doel voor ogen stellen naar energieverbruik, en dan je wanden e.d. in functie daarvan dimensioneren.

80W/m² vind ik zelfs nog vrij veel, wij beperken ons altijd tot een 50 W/m², zeker met parket. overigens ook voor je WP is het van belang zo laag mogelijk te gaan, en met watert° 35-27 zijn die 50W haalbaar en wordt het parket niet te hard belast.

hans d

23/08/2010 - 11:20

 Bedankt allemaal voor de reacties!

De architect is voor over enkele maanden, nu is het nog ik en google ;) voor raad, ondervindingen en ideeën.

Ik ga zeker contractueel een K en E waarde laten vastleggen bij de architect (dat gaat blijkbaar)

 

Dus mits een lage watertemperatuur raden jullie parket op VV niet volledig af?

27/08/2010 - 14:15

Wij zitten rond K27, 330 m2 bewoonbare opp, 260 vloerverwarming (zolderkamers zijn onverwarmd). Lucht-Water warmtepomp.

Om je een idee te geven: de maximale aanvoertemperatuur hier vorige winter (bij -18 buiten) was 32°C met een retourtemp van 26°C.

Op de verdieping is alles parket (behalve keuken en badkamer), vol verlijmd met tweecomponenten lijm op vloeichape. Dat parket geeft geen krimp. Je mag komen zoeken naar een spleetje van een kwart mm.

De grote vloertegels in de keuken daarentegen, die gaan misschien wél lossen volgende winter.

Ik zou dus eerder zeggen : géén 80x80 tegels op vloerverwarming !

Ons parket is wel (goede)multiplex met houten toplaag.

27/08/2010 - 15:04

In antwoord op het kleine onerdeeltje "Ik zou dus eerder zeggen : géén 80x80 tegels op vloerverwarming !" een vraag:

Heb je bij het leggen van die tegels flexibele tegellijm gebruikt? Dan zou dat normaal gezien geen probleem mogen zijn.

Mvg, Marc

28/08/2010 - 14:29

ja, flexibele tegellijm.

27/08/2010 - 18:41

 Amai 80x80, dat is best groot :D

Lees regelmatig maximum 60x60 en niet in verband. Daar kan ik mee leven :)

Welke isolatie heb je geplaatst om aan die K27 te geraken in zo een grote woning?

28/08/2010 - 14:32

10cm PUR onder gelijkvloerse vloer.

24cm Ytong C3 + 10cm EPS

33cm isofloc in het dak, dat is dus het enige dat op een ecobouwers forum thuishoort ;-)

28/08/2010 - 09:42

Waarom bekijk je niet of je met een lucht-warmtepomp beter af bent dan met een 'gewone' warmtepomp.

Wij zijn momenteel bezig een lage energiewoning te tekenen en hopen eind dit jaar/begin volgend jaar met de bouw te beginnen. Allereerst steken wij veel geld in de isolatie en dat kan heel goed indien je hout-skelet bouwt. Daarnaast krijgen we een lucht-warmtepomp. Deze kan ik de winter de woning bij-verwarmen en kan in de zomer voor koeling zorgen. Ons is verteld dat een 'gewone' warmtepomp achterhaalt is in een zeer goed geisoleerde nieuwbouwwoning. Daarbij verbruikt hij relatief veel energie.

De lucht-warmtepomp kan je via een speciaal kastje op een centrale plek in je huis, per kamer regelen. Wij hebben namelijk ook een spekstenen kachel die mee gaat naar het nieuwe huis. De woonkamer hoeft dus niet verwarmt te worden, maar de badkamer wel. Ook zullen de slaapkamers van de kinderen af en toe voor een korte periode moeten worden verwamt, wannneer ze daar hun huiswerk maken. Het grote voordeel is dat je direkt warmte hebt en geen vloer of wand moet opwarmen.

Corine

29/08/2010 - 08:21

corine

een water/water of bodem/water WP is zeker een heel stuk duurder van lucht/water, maar dat lucht/water minder zou verbruiken lijkt mij wel heel sterk.  ja, bij buitent° van boven de 12°C mogelijk wel, maar op dat moment heb je niet veel verwarming meer nodig. met B/W of W/W kan je meestal ook gebruik maken van free-cooling, wat bij L/W niet mogelijk is.  ik denk dat je een goeie verkoper over de vloer hebt gehad ;-)

maar een goed geïsoleerde LEW, en dan nog een speksteenkachel en een L/W WP, is dat niet wat overkill??

hans d

 

29/08/2010 - 11:22

Hallo Hans,

 

we hebben nu een nieuwe lucht-warmtepomp gezien die ook in de zomer kan koelen. Het merk is me even ontschoten, maar ik zal navraag doen.

Een speksteenkachel en een lucht-warmtepomp is zeker veel als je ze tegelijk gebruikt. De speksteenkachel is voor mij de eerste warmtebron, maar we willen daar niet 100 % van afhankelijk zijn. Ook de badkamers en de kamers van de kinderen moeten af en toe bijverwarmd worden en aangezien ik geen gas meer wil verbruiken, moesten we op zoek naar een alternatief.

 

Het prijsverschil tussen een bodem-warmtepomp (hier in NL al snel zo'n 15.000 €) en een lucht-warmtepomp van ca 8000€ kan je gebruiken voor de aanschaf van zonnepanelen, waardoor je de energie van de warmtepomp niet meer elders hoeft te kopen.

 

Corine

29/08/2010 - 13:09

nog beter is een massieve kachel (eventueel speksteenkachel) met een warmtewisselaar, dan heb je geen WP nodig. en je buffervat zorgt dat je ook enige soepelheid hebt.

of waarom geen pelletketeltje? kost ook niet meer dan een WP, en dan zit je op 100% hernieuwbare en CO2 neutrale energie.

hans d

01/09/2010 - 09:51

Je hebt gelijk Hans, maar we willen niet afhankelijk zijn van hout of houtpellets. Vandaar de lucht-warmtepomp.

Dat wordt waarschijnlijk de NIBE Split. Deze kan verwarmen, koelen en een buffervat van 270 liter opwarmen. We gaan hem waarschijnlijk koppelen aan de zonneboiler.

Static, je kunt met deze lucht/water-warmtepomp de temperatuur per kamer regelen en dus overal parket of laminaat leggen. Misschien ook iets voor jou??

Corine

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.