hoe massa toevoegen om oververhitting tegen te gaan

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

sinds februari wonen we in onze lage energiewoning.
E16, K25, warmtevraag 22kW/m²
houtskeletbouw, muren 18cm cellulose+5 cm rotswol, dak 30cm cellulose
zuid en west ramen allemaal voorzien met screens, oostramen zonnewerende folie buitenkant, noord niks
Luchtdichtingstest was super
nadeel: geen gevelsteen maar antracietkleurige leien

Probleem: we hebben het te warm... echt last van oververhitting.
Iemand tips om de oververhitting extra tegen te gaan? buiten de leien wit verven (the thought crossed my mind)...
Er moet massa toegevoegd worden, maar hoe.
De zolder moet nog afgewerkt worden. zou het opvullen van de onbruikbare punten (zadeldak) met silicaatsteen kunnen helpen?

Ik heb een sterk vermoeden dat de zonneboiler mee aan de oorzaak van de oververhitting ligt want zelf op een bewolkte dag van 26°C buiten, is het binnen 28°C. Hij is degelijk geisoleerd, alsook alle buizen. Iemand nog weet van oververhitting door de zonneboiler?

Op verloop van tijd willen we nog ne aanbouw bijzetten en ik wil dat voorzien van een knoert van een groendak. mij lijkt dat dit wel wat massa gaat creëeren en zo oververhitting gaat tegengaan. Maar dat duurt nog wel enkele jaren.

Alle tips zijn welkom!

Reacties

 Probeer eerst eens de oorzaak van de oververhitting te vinden? Het is niet noodzakelijk de te weinig aanwezige massa die voor oververhitting kan zorgen. En ik denk ook niet dat je nu in een afgewerkte HSB nog veel massa gaat kunnen toevoegen die iets van betekenis gaat kunnen hebben op de oververhitting.

 

- Vanaf wanneer ondervind je dat het te warm is? Al van 's middags?, tegen de avond..? Mss zorgt de Oost -zon 's avond voor oververhitting en blijkt die zonnewerende folie niet voldoende?

- Blijven de screens niet te lang open of zijn ze niet een keer vergeten naar beneden te doen?

- Doe je aan nachtkoeling via uw ventilatie?

- Staat de zomer by-pas aan op het ventilatiesysteem?

- Als het buiten 26°C is kan het ventilatiesysteem ook geen koelere lucht aanvoeren zonder passieve koeling. Dus wordt het binnen ook minstens 26°C. Reken daarbij dan nog wat interne winsten die je in de zomer liever niet hebt zoals boiler, koken, electro, mens,...+ zon die nog ergens binnen geraakt kom je waarschijnlijk wel op 28°C uit.

 

Dit zijn dingen die zo in mij op komen.

 

Eventueel kan je proefondervindelijk het een en ander uit proberen zoals bv. het Oost raam eens afdekken met een wit laken langs buiten. Of de boiler nog extra isoleren, direct dik genoeg.

welk ventilatiesysteem heb je ?
systeem C of D ?
bij C zul je weinig hulp hebben van je ventilatiesysteem, indien D zou ik inderdaad eens kijken naar de bypass...
kijk eens of je nachtspoeling kunt toepassen in je woning : ramen op kiepstand 's nachts, liefst met een zo groot mogelijk hoogteverschil (vb gelijkvloers en dakvlakramen), dit is bijzonder effectief.
zijn je screens sensorgestuurd (temperatuur)?
bij manuele bediening van de screens is de kans groot dat het fout loopt...

vriendelijke groeten,
Bart Humbeeck

Bedankt voor de reacties!

We hebben systeem D, dat op bypass staat. De ramen op oost zijn kleine ramen, ik heb nieyt het gevoel dat daar de oververhitting vandaan komt. Eerder inde namiddag op de westkant. Het zijn sensorgestuurde screens, maar toch heb ik de indruk dat ze nog veel door laten. We gaan eens proberen met zonnewering boven de screens aan de grote raam te hangen. En ook de zonneboiler extra isoleren, maar makkelijk is dat niet. Het is een beestvan 600l. Ik ben aan het denken om er een 'doos' rond te bouwen en die langs de binnenkant te isoleren. 

Nig tips?

 

Waar staat de aanzuigrooster van uw ventilatie? Indien dit op het dak is heb je waarschijnlijk de schuldige al gevonden.

Misschien metingen doen bij normaal zonneboiler gebruik en eens een dag je zonneboiler uitschakelen, panelen afdekken, boiler ledigen, ... en opnieuw meten?

 

In de eerste plaats moet je de zon degelijk buitenhouden. Wat zijn de specs van je zonwering ? Want er zijn ook vrij lichte screens die nog veel zon doorlaten. Regeling is daar ook belangrijk, ze moeten naar beneden voor de zon je huis heeft opgewarmd.

Als je binnen beschikbare massa hebt, kan je overdag pieken opvangen. Want je massa staat nog koud van de dag(en) ervoor. Om die massa terug te ontladen moet je 's nachts 'spuien'. Dus ramen openzetten, op verschillende hoogtes in je woning. Massa is dus geen wondermiddel op zich. Het is het spel van op- en ontladen dat massa nuttig maakt.

Een groendak bovenop je dak helpt egen de warmtedoorslag van een slecht geisoleerd dak, maar heeft weinig tot geen effect op je inertie binnenin de woning.

Aan de ventilatie kan je niet zo veel doen. Zoals hierboven ook gezegd is: als het buiten 26°C is, blaas je ook 26°C binnen, bij eender welk systeem. Als het kan de debieten niet overdrijven op het heetst van de dag.

Door een venster van 1m² kan er echter meer warmte komen dan je ventilatieunit voor heel de woning kan inblazen. Kwestie van de prioriteiten te kennen. En ventileren moet je toch doen. 

Interne lasten spelen ook mee, en als je dan een zonneboiler hebt die de kamer staat op te warmen...tja.... Maar dat kan toch moeilijk een probleem geven voor heel de woning?

 

Geert

 

Screens zijnde fixscreen van renson, oranje glasvezeldoek. Bediening is de temperatuur en zon gestuurde regeling van somfy. Op moment gaan de screens naar beneden van zodra de zon opkomt. 

Het probleem is trouwens het groots in de kamer van de dochter, die geen grote ramen heeft. De warmte is vooral bijna niet weg te krijgen. Ramen staan open vanaf dat de zon weg is tot de dochter gaat slapen, maar vanaf dat de ramen terug gesloten zijn, warmt het terug op. Ook beneden trouwens. Deze week was het door het openzettenvan de ramen beneden 's avonds afgekoeld tot 23C, en 's morgens was het er terug 25. Geen zichtbare warmtebron, buiten de warmte die nog in de rest van het huis zit en ev. De zonneboiler.

. Dat is trouwens de Hyko boiler van solarfocus met 10 cm schuimisolatie... Niet  voldoende dan? Ik heb alle aansluitpunten nog extra geisoleerd, maar zoals gezegd is het een groot beest met veel slangen en niet zo eenvoudig om die op eeen deftige manier van extra isolatie te voorzien. Tips zijn altijd welkom! De boiler staat op zolder. Ik vind het ook vreemd dat de zonneboiler heel de woning zou opwarmen, maar als het bij vertrek ' smorgens 25 c is, het de hele dag bewolkt is, maar 26c buiten, en het bij thuiskomst 28c is in de woning is, kan het niet anders dan dat er iets in de woning zorgt voor opwarming... 

Balansventilatie doet wat ie kan, daar verwacht ik ook niet meer van. Ik vrees ook dat ik er mee moet leren leven, maar ik kan altijd vragen...

Vraagje puur uit interesse, wat is je vloeropbouw op verdiep?

I. Als die zonneboiler op zolder staat, lijkt het me weinig waarschijnlijk dat hij de hoofdverantwoordelijke is. Of bevindt die zonneboiler zich boven de kamer van de dochter ? Welke temperatuur meet je eigenlijk op zolder ? Is die beduidend hoger dan in de rest van de woning ?

 

II. Het lijkt me volkomen normaal (in een woning zonder massa) dat de temperatuur 3°C stijgt overdag - van 25°C naar 28°C - zelfs als het buiten 26°C is. Dat is het zgn. "Baraken Klima", of caravan-effect. Dat behoort tot de "geneugten" der houtskeletbouw, waar je mee zal moeten leren leven.

 

III. Maar wat absoluut niet normaal is, is dat de temperatuur 's nachts stijgt van 23°C naar 25°C. Daar ligt m.i. de fundamentele oorzaak van je probleem. In een woning zonder massa schommelt de temperatuur gewoon veel sterker over een periode van 24u. De 3°C toename overdag, speelt een woning zonder massa elke nacht weer kwijt. Ook dat is een kenmerk van het 'Baraken Klima'. Elke ochtend 20°C, en bij thuiskomst 23°C, zou een "normaal" temperatuurverloop zijn.

 

IV. Omdat die temperatuur 's nachts toeneemt - met gesloten ramen als ik het goed lees - ben ik er quasi van overtuigd dat de "night cooling" van je balansventilatie NIET functioneert (vanaf dat de ramen gesloten zijn, warmt het terug op). De nachtelijke temperatuurtoename van 2°C, wijst daar alvast zeer sterk op. Het is niet omdat de by-pass op "aan" staat, dat ook effectief de nachtelijke buitenlucht door je huis stroomt. Dat kan bv. aan iets doms als een defecte temperatuursensor liggen. 

 

Laat dus zeker naar die balansventilatie kijken, vooraleer je overige investeringen doet.

 

 Heeft u ooit overwogen om massa in de vorm van leemplaten met pcm toe te voegen? 

Zij slaan de warmte overdag op en geven die 's nachts weer af.

De platen hebben een dikte van 8mm en staan gelijk aan 12 cm beton of 6 cm leem.

Meer informatie kunt u opvragen bij www.ecoscala.nl

nachtventilatie lukt blijkbaar niet goed? of wordt niet goed toegepast

 

beste om te doen, zo hoog mogelijk een raam volledig openzetten

en op het gelijkvloers een aantal ramen op kip-stand en deuren tussen deze ook openzetten

 

massa toevoegen is niet echt aan de orde (momenteel) volgens mij, lees ook hierboven

 

succes

 

 idd bizar dat je woning zo fel opwarmt op een bewolkte dag; 

=> waar staat de boiler?

=> toch eerst proberen in de nacht te blijven ventileren zodat ochtend temperatuur 22°C is (dat lukt hier thuis toch altijd).  

=> als je vreest dat boiler probleem is: boiler eens een week uitzetten; je wassen met warm water wordt dan moeilijk maar de test wel waard.

=> zeker dat verwarming uit staat?

=> Voelt de boiler warm aan?  Hoe warm in plaats van woning?  

 

Walter

 

 Heel simpel: iLiggers van 36 met daarop 2 osb platen en vanonder gyproc. Eerste verdiep daarop nog 5 cm pur en 7 cm  chappe en  steentapijt. Op de zolder ligt niks op de osb.

 Boiler staat op zolder en voelt niey warm aan. Waar de isolatie onderbroken is om vbnog iets op aan te sluiten, heb ik isolatie op aangebrcht, maar das niet makkelijk en daarvoel je de warmte wel.

Enige veilige manier om de zonneboiler af te zetten, is de panelenaf te dekken... Heel moeilijk...

Verwarming staat af, cirkulatiepompen vvw zijn uitgeschakeld.

 Ik zou toch ook de bolier/buffervat van extra isolatie voorzien. Ondanks dat er 10cm PUR rond zit. 600L water die op temperatuur staat mag je toch niet onderschatten qua warmteafgifte, is een behoorlijk vermogen.

 

Het vat isoleren kan vrij simpel door er een kaderment rond te maken en vol te steken met isofloc of glas/rotswol. Zorg dat de sensoropeningen nog bereikbaar blijven, kan je doen door een stuk PVC buis over te schuiven.

 

En baat het niet dan schaat het niet zou ik zeggen. Dan heb je toch een goed geisoleerde boiler en echt veel kosten gaat dit niet doen.

7cm chappe kan toch al meetellen voor wat massa, niet? Of is dat alleen op het 1ste verdiep en niet ook op het gelijkvloers?

 

Mvg, Marc

 Gelijkvloers heeft 14 cm pur en 9 cm chape...

Tja, dan heb je eigenlijk al behoorlijk wat massa in huis zitten. Niet zoveel als een massief natuurlijk, maar toch.