hoe koude brug oplossen met betonplaat | Ecobouwers.be

U bent hier

hoe koude brug oplossen met betonplaat

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

08/11/2012 - 21:58

Hallo iedereen,

We gaan een fabriekspand verbouwen en we zitten met de volgende vraag. Nu bestaat het eigenlijk uit een rechthoekige doos met fundering voor de muren (40 cm volle bakstenen). Binnen gaan we een betonnenvloerplaat gieten om daarop een heel pak isolatie te leggen voor de vloerverwarming. Langs de buitenkant gaan we 14 cm rockwool en afwerking nemen. We mogen niet dikke gaan dan 14 cm en aangezien ik binnenisoleren gevaarlijk vind. Nu is echter de volgende vraag :
zoals je kan zien zitten we met een koudebrug aangezien we geen ytong steen of cellenglas kunnen steken als isolerende steen in de buitenmuren natuurlijk.
Hoe kunnen we dit het best oplossen ??? Cellenglas tussen betonplaat en muur of ytong ? maar heb ik dan geen kans op verzakking van mijn interne betonplaat ?

Dank voor alle suggesties

31 Reacties

Reacties

08/11/2012 - 22:43

Het eenvoudigste (goedkoopste) is de buitengevelisolatie doortrekken tot onder het maaiveld. 60 - 100 cm. Uiteraard geen Rockwool, iets vocht bestendig. Vaak wordt xps gebruikt, er zijn alternatieven. 

Beter, moeilijker en duurder is alles onderkappen en Perinsul of dergelijke gebruiken.

Heb je een vochtkering in de muur zitten tegen opstijgend vocht? Indien niet wordt onderkappen wel interessant.

08/11/2012 - 22:59

wel ik had ook gedacht van idd met xps naar beneden de gaan maar er zit 1 probleem aan de lange muur van 18meter kan ik dit niet doen (is de westermuur) want dat komt uit op terrassen van de omwoners en die gaan met niet graag zien komen om hun terras op te breken. ik kan dus maar 1 muur zo doen en dat is de zuidermuur

Het onderkappen van een muur van 42 meter muur en op een dikte van 40 cm is niet echt een optie natuurlijk maar er steekt wel een vochtkering in dat wel zoals je ook ziet op de tekening.

10/11/2012 - 08:59

Ik zou onder het maaiveld isoleren waar het kan, en dan de ene binnenmuur isoleren waar je niet ond het maaiveld kunt.

Hangt ook een beetje af van de esthetiek die je wil binnen, als je toch alle baksteen gaat wegrenoveren zou ik sowieso overal (niet te dikke) binnenisolatie voorzien, zo kom je in totaal aan 20cm rotswol, wat toch al zeer goed is.

 

11/11/2012 - 18:13

en die buren zien het wel zitten dat je hun eigendom gaat overbouwen met ... isolatie + afwerking?

 

mag ik vragen waarom die beton onder de isolatie?

wat komt er dan op de isolatie?

 

 

10/11/2012 - 10:53

Bij een grote open ruimte kun je overwegen een doos-in-doos te maken en de ruimte tussen de dozen te ventileren met buitenlucht. Je hebt dan geen last van koudebruggen en condens, en optrekkend vocht in de buitenmuur heeft dan geen invloed op de binnendoos. 

 

Verder wordt je dan niet beperkt tot 14cm isolatie maar kun je zelfs isoleren op PH-niveau.

 

 

10/11/2012 - 14:36

Heeft injecteren tegen vocht ,enige vorm van isolatie?

Chris

10/11/2012 - 20:10

Nee :-).

10/11/2012 - 20:11

Inderdaad een goede optie als er ruimte voldoende is. Al krijg je zo wel heel dikke muren en moet je ramen in de isolatieschil steken!

11/11/2012 - 13:33

Bij industriële gebouwen is de beschikbare ruimte meestal geen probleem, het grootste probleem zijn  juist de koudebruggen in de bestaande structuur.

 

Voor de ramen maak je sowieso gebruik van de bestaande ramen (meestal enkel glas). Voor goede isolatie neem je ramen met HR-glas ter hoogte van de isolatieschil. Dan heb je dus buiten-enkel glas-grote spouw-isolatieglas-binnen, met naar binnen draaiende ramen dus.

 

Zeker bij industriële monumenten is dit een gangbare werkwijze vanwege behoud van het uiterlijk.

 

11/11/2012 - 16:00

Tussen buiten muur en betonplaat een enkel buis leggen voor vloerverwarming.

Zelde systeem als (oprit ijsvrijhouden met grondwater)

Bij buiten themperatuur oC°en minder, werkt het als verwarming.(+- 8C°)

Vormt een buffer tussen koud en warm.

Verlaagd de U waarden.

Chris

11/11/2012 - 20:54

Bedankt voor alle reacties,

 

Ik lees hier doos in doos, maar dit zou betekenen dat ik mijn 40cm volle muren moet gaan doorboren voor lucht tussen de 2 dozen te krijgen. Ook lees ik hier nu langs binnen insoleren, maar alles wat ik tot nu toe heb vernomen van info is de eindconclusie NIET langs binnen isoleren want je zit met een dauwpunt veranderening met problemen tot gevolg enz...

Vandaar dat ik langs buiten zou isoleren, dat zien de buren wel zitten maat niet dat ik hun terras opbreek om isolatie tegen hun fundering te steken. 

 

Er komt dus op mijn isolatie boven de betonnen plaat vloerverwarming, ik had er ook aan gedacht van 1 leiding van mijn vloerverwarming rondom in de rand te steken. Is dit een goede oplossing of niet ? 

Toch wel erg dat er geen perfect oplossingen voor binnenisoleren bestaan, zelfs dat gedoe met pavendro en leem enz is ook maar een kleine en vooral dure isolatie laag.

11/11/2012 - 23:53

Doos in doos geeft niet de gekende gevaren van gewoon langs binnen isoleren. Je maakt een geventileerde spouw (inderdaad doorboren van de muur), waardoor je eigenlijk een parament van 40 cm dik krijgt.

12/11/2012 - 09:53

deze oplossing lijkt mij zeker niet goed, in tegenstelling tot een koudebrug ben je hier onmiddellijk je dure warmte kwijt (stoken buiten de isolatieschil !)

Wat is er mis aan de combinatie buiten isoleren plus aan die ene muur waar je niet onder het maaiveld kan lichtjes bijisoleren langs binnen (maar nog steeds je 14cm buiten), gewoon om die koudebrug op te lossen ?

12/11/2012 - 08:54

Ruimte is hier misschien wel beperkt:

- rechthoekige doos

- lange zijde 18 meter

- muurlengte rondom 42 meter

- korte zijde = ( 42 - 36 ) / 2 = 3 meter...

12/11/2012 - 09:50

Bengee,

Voor oplossing koude brug,moet je de kosten meenemen.

één aparte kring met sterk verminderd debiet langs betonplaat en buitenmuur

(laatste schema) is een goede oplossing.

 

Al de rest is duurder(uitslijpen,werkuren ,dozen enz.)

 

Kan  met grondwater 8C° één leiding met koelwater naar goedkope cv convectoren in waterput.

of regenput.

Enkel  energiekost   pomp  24 v

Thermoschakeling  in koude brug plaatsen ,

zodat pomp automatische opspringt bij minder C° dan putwater.

Anders ga je de koude brug vergroten.(U waarden verhogen)

Chris

12/11/2012 - 17:08

En wat moet die ene buis dan precies opwarmen? zie tek oplossing 2
De betonplaat onder de isolatie??

12/11/2012 - 17:30

Johan,

In de buis loopt water van +- 8C° putwater

Bij koudebrug  kan warmte  ontrokken worden in 360°

Of de buis erboven hangt of onder ,warmte zal altijd richting koude brug trekken.

Het systeem is enkel nuttig als  koude brug onder de +-8C° van putwater valt.

Dient enkel als buffer.

 

12/11/2012 - 15:18

Oplossingen wel lowtech houden, dus koudebrug tegengaan met isolatie en niet met installatietechniek.

Bijvoorbeeld zo:

12/11/2012 - 16:34

Ingir,

In uw bijdrage maak je een bouwkundige fout.

Vloerplaat heeft geen draagkracht op fundering??

Met vloerverwarming kom je later in de problemen.(scheuren,verzakking)

Installatie techniek,zoiets is nog nooit gebeurd.

 

Chris

12/11/2012 - 17:30

Ik heb geen idee waar je het over hebt...

12/11/2012 - 17:40

Ingir

Vloerplaat ligt altijd op fundering, dat mis ik bij u bijdrage .

12/11/2012 - 17:49

Dat kan maar is zeker niet altijd zo. Ook zie ik niet waar er scheuren en vloerverwarmingsproblemen gaan optreden.

12/11/2012 - 17:55

Ingir,

Er is geen één installateur die vloerverwarming legt,

op vloerplaat zonder dat die op fundering draagt.

met vloerders juist hetzelfde .

Geven zeker geen garantie.

12/11/2012 - 18:48

Chris, Ingir,

Nochtans al zeer dikwijls zo gezien en ook zelf zo gemaakt bij vernieuwbouw.

Goed verdichte ondergrond, daarop isolatieplaten (al dan niet op folie), daarop een gewapende betonnen vloerplaat. Tussen buitenmuren en betonplaat een randisolatie van minimum 6 cm. Bijkomend kan inderdaad zoals op de tekening van Ingir en indien er geen esthetisch bezwaar is, deze randisolatie hoger doorgetrokken worden.

Bij vloerverwarming kan beter eerst de betonplaat met randisolatie op de verdichte ondergrond. De randisolatie doortrekken tot bovenkant afgewerkte vloer, op de vloerplaat vervolgens de isolatie, de vloerverwarming en de afgewerkte vloer.

Charel

12/11/2012 - 19:31

Charel,

Dan zal de ondergrond waarover je spreekt, tot op de harde ondergrond moeten komen.

Dat gebeurd bij woningen zonder  verluchting of kelder.

Zodat het  drukvermogen stabiel blijft.

Of het goedkoper is dan betonplaat op fundering?

Of het beter is , neen.

Ik zou de vloer ééns willen zien na 10 jaar.

Als er niets aan te zien is, kom ik gratis een dag klusjes doen.

indien.....klusjes doen.

 

 

12/11/2012 - 19:46

Wat voor onzin is dat nu? Nog nooit gehoord van zelfdragende vloerplaten? En wat met een rijwoning? Je muur van de buren doorkappen? Extra fundering gieten? Kom zeg. Giet een gewapende vloerplaat van 12 cm dik en er zal nooit iets barsten hoor.

12/11/2012 - 19:47

Goede mogelijkheid. Al zie ik niet in waarom je je isolatie onder de vloerplaat zou willen steken? Misschien voor de thermische massa. Maar dat maakt het niet eenvoudiger.

Ik zou opteren voor betonplaat, daarop isolatie en uw isolatiemuurtje (anex zitbank) voorzien.

12/11/2012 - 20:41

Waarom zou je de vloerplaat onder de isolatie steken? Isolatie plaats je bij voorkeur aan de koude kant van de vloerplaat zodat alle binnenwanden geen koudebrug vormen. En naast de inertie van de betonplaat kun je deze ook goed benutten om de vloerverwarmingsbuizen op het wapeningsnet vast te zetten (betonkernactivering).

Als vloeropbouw heb ik dan 20 cm EPS, 12 cm betonplaat en 4 cm chape, totaal 36 cm.

Met isolatie onder de chape moet de vloerverwarming in de chape en die wordt dan minstens 8 cm dik, totaal 40 cm.

12/11/2012 - 18:49

Ik zou niet weten waarom een vloerder geen vloerverwarming legt op een vrijdragende vloerplaat op volle grond. Ook in de tekeningen van TS draagt de vloer niet op de bestaande fundering en wordt de vloerplaat gestort tussen de bestaande muren.

 

Maar ik ben altijd bereid om te leren van andere/nieuwe inzichten, dus vertel nu eens welk onheil boven dit werk hangt.

12/11/2012 - 18:53

Misschien als je een brandkast van 10 ton in de hoek op die vloerplaat zet ;-)

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.