het plat dak / warmtedoorslag / vocht-condensatie-schimmel | Ecobouwers.be

U bent hier

het plat dak / warmtedoorslag / vocht-condensatie-schimmel

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

26/12/2012 - 16:22

Ik ben bezig met mijn verbouwing, die bestaat uit een aanbouw en een opbouw op een bestaande woning. Beide delen hebben een plat dak.

Een aantal aannemers hebben prijs en voorstellen gemaakt. Interessant om lezen, zeker de verschillen.

In de opbouw van het vrij grote platte dak zitten nogal wat technische verschillen. Ik ben vrij gerust in de isolatiewaarde (uwertrechner levert me een U-waarde tussen 0.10 en 0.15 W/m²K wat dus zelfs een passiefhuisnorm is).
Ik ben evenwel minder gerust in de warmtedoorslag en vochtopbouw in het platte dak, dat steeds een dampdichte (door de EPDM-folie) constructie is.

Aannemer A kent volgende plat dak-opbouw (van binnen naar buiten)

- plafondafwerking (gyproc-platen)
- lattenwerk 22mm x 25mm geschaafd
- dampscherm intello proclima
- I-liggers Steico Joist 400 x 45 x 90mm (omwille van een overspanning van 7m)
- tussen de I-liggers 35 cm cellulosevlokken
- luchtlaag 5 à 10 cm
- spiehout dakhelling gemiddelde dikte 4,5 cm
- gedrenkte planken tand en groef 135 mm x 22 mm
- EPDM dakbedekking

U-waarde plat dak = 0.11 W/m²K
Temperatuuramplitudedemping : 29.5 (uwertrechner)
Fasenverschuiving : ongeveer 13 uur

Aannemer B kent volgende plat dak-opbouw (van binnen naar buiten)

- plafondafwerking (gyproc-platen)
- Spano Durélisplaat
- massief grenen draagconstructie, geen FJI-liggers
- tussen de draagconstructie Knauf Naturoll 035 19,5 cm (minerale wol)
- luchtlaag (door de hoogte draagconstructie)
- Spano Durélis Floor platen 18mm
- damprem
- PUR-isolatie 81mm
- afschot isolatieplaten minimaal 30mm
- EPDM folie 1,2mm verlijmd op de afschotisolatie

U-waarde plat dak = 0.10 W/m²K
Temperatuuramplitudedemping : maar liefst 79.4 (uwertrechner)
Fasenverschuiving : ongeveer 12 uur

Ik ben nogal gerust in de isolatie, maar minder in de warmtedoorslag in de zomer. De zon zal immers van 8 uur 's morgens tot 20u 's avonds op het plat dak schijnen (juni/juli). Dat kan al eens wat verhitting geven ... . En je wilt geen verbouwing om nadien te moeten vaststellen dat je er niet kan in verblijven omwille van de hitte opgebouwd overdag ... .

Evenwel, als ik naar de temperatuuramplitudedemping kijk (29.5 en maar liefst 79.4 bij aannemer B), moet ik me blijkbaar niet al te ongerust maken, zeker in geval van aannemer B, die nochtans met PUR-platen werkt. Normaal ben ik niet zo "PUR-minded", zoals de meesten hier, maar vermits het door de EPDM toch sowieso een dampdichte constructie is, en vermits het verlijmen van EPDM op houtvezelplaat niet gaat, maak ik me er niet al te veel zorgen in. De wanden van de constructie zijn wel dampopen (pavatex, celit3D, ...).

Enige bedenkingen, suggesties, verbeteringen, ... n.a.v. de 2 opbouwen inzake platte daken ? Of n.a.v. mijn redeneringen ?
Feedback erg geapprecieerd.

Groeten,

Kris

17 Reacties

Reacties

26/12/2012 - 18:08

Zeker Intello+ nemen.

Geen luchtlaag boven de isolatie aub. Dat is om problemen vragen. En hoe zal hij die 35 cm vlokken bekomen met die luchtlaag? Gewoon van bovene erin kappen?

Neem een witte EPDM of een groendak als je nog zekerder wil zijn. Temperaturen lopen dan sowieso minder op en temperatuurdoorslag is zo goed als onbestaande dan. Maar met 29.5u moet je je daar sowieso geen zorgen in maken. Alles boven de 12-14u is ideaal.

Wil je zeker zijn qua vocht: pur of (ecologischer) xps-plaat van 5-6 cm op je plat dak.

26/12/2012 - 18:27

Thx, Robin, voor de snelle feedback.

 

Volgende zaken :

  • je zegt geen luchtlaag boven de isolatie, maar ik moet ongeveer 7 meter overspannen. Dit worden (wellicht) FJI-liggers van 400 mm of 40 cm (nog door stabiliteitsingenieur uit te rekenen, maar zal er niet ver naast zijn). Met gewone balken wellicht niet te doen. Als ik voor aannemer B kies (met Knauf Naturoll = minerale wol uit ecose), zal ik sowieso een luchtlaag hebben, aangezien de maximale dikte van Knauf Naturoll 23.5 cm is ... . Of ik moet al 2 lagen boven mekaar leggen, dan loopt het kostenplaatje toch op. Is een stilstaande luchtlaag boven de minerale wol zo erg/fout ?
  • inkappen ? volgens de offerte staat er "leveren en inblazen van dak, buiten- en binnenwanden met isofloc. Dit materiaal wordt onder druk ingeblazen zodat alle isolatie nauw aansluit en er geen warmteverliezen door spleten mogelijk zijn." Als jij al de vraag stelt, vraag ik me inderdaad überhaupt af of het mogelijk is 40 cm isofloc langs onder tussen FJI-liggers van het plat dak te blazen ... .
  • de 29,5 is de amplitudedemping, niet de faseverschuiving. Die is ongeveer 12 à 13 uren.

Bedankt voor de tips inzake EPDM, groendak.

Feedback welkom.

K.

25/12/2013 - 09:58

ik heb gewoon 18cm PUR gelegd, en het dak geeft geen krimp. Ik zou mij zo geen zorgen maken over die faze en amplitude, ik zou mij vooral concentreren in Uwert rechner op condensatie en kijken waar de condensatie komt en of je die wegkrijgt. Je zult vooral problemen hebben in badkamers en vooral letten op koude bruggen. Kijk ook dat uw muren voldoende geisoleerd zijn.

 

26/12/2012 - 18:45

Kris,

 

Geen enkele van de voorstellen is in orde!

 

Opbouw 1:  Nooit een luchtlaag laten bij een compact plat dak !! (zoals ook Robin reeds aanhaalde)

 

Opbouw 2: Ook hier een luchtlaag boven 19,5 cm minerale wol ??

                  DampREM in combinatie met PUR ?

                  Damprem (scherm?) te ver naar buiten (19,5cm MW/8,1cm Pur)

 

@Robin : Groendak in combinatie met compact plat dak is eigenlijk niet aan te raden (behalve bij zeer kleine substraatdikte)

                XPS mag niet gebruikt worden voor plat dak, omdat de platen bij hoge temperaturen (zwarte folie) vervormen.

                (ik neem aan dat je geen omkeerdak bedoelde, want daar kan het wel, maar een omkeerdak is eigenlijk ook alleen 

                maar af te raden)

 

 

Dirk

26/12/2012 - 19:14

Heren,

Jullie jagen mij op kosten ;-)  Maar beter nu extra investeren, dan later een rot dak.

Dus :

  • de FJI-liggers zullen zeker 40 cm zijn. Dirk en Robin zijn het er over eens dat dit VOLLEDIG (dus 40 cm) moet opgevuld worden met isolatie (hetzij isofloc, hetzij Knauf-ecose), in de context van een dampdicht (EPDM) plat dak. Dit zal me dus wel wat extra kosten ... .
  • Bij opbouw 1 is er een dampREM (de Intello Proclima, meer staat er niet), maar het blijft een zogenaamd "koud dak", waarbij de damp die toch door de Intello Proclima doordringt gaat condenseren tegen die "gedrenkte planken tand & groef". Want die planken kunnen aardig koud worden in de winter (enkel EPDM ligt er nog op). Maar ja, 1° wat gebruik je in de plaats van Intello Proclima dan, toch geen plastic folie ? 2° de Isofloc kan toch aardig wat vocht bufferen vooraleer het condenseert tegen die gedrenkte planken ?
  • Bij opbouw 2 staat in de offerte inderdaad "dampREM". Meer staat er niet. Een dampREM type Intello Proclima zal wellicht niet de bedoeling zijn. Daar worden wellicht geen PUR-platen op gelegd. Dat zal ik navragen.
  • goed om weten dat XPS in combinatie met zwarte EPDM vervormt.

Feedback welkom.

K.

26/12/2012 - 21:36

Kris,

 

40 cm cellulose isolatie valt kwa prijs best wel mee.

 

Ik heb 14 jaar geleden 45cm cellulose in mijn dak gestopt, en ik heb daar nog geen seconde spijt van gehad.

 

Intello van Proclima is perfect geschikt voor de toepassing compact plat dak.

 

Als het isolatiemateriaal tussen de balken geplaatst wordt met volledige vulling, dan spreken we van een compact dak (ipv koud dak)

 

Tijdens de winter gaan vooral de massieve planken onder de epdm het vocht bufferen.

 

Een aantal aandachtspunten voor een compakt plat dak :

 

-Vochtgestuurde damprem (vb intello)

-folie perfect luchtdicht plaatsen (testen!)

-volledige vulling met isolatie (vb cellulose)

-massieve planken onder de dakbedekking (kan ook onbehandeld ... vb lariks of douglas)

-om vocht tijdens de zomer weer te laten uitdampen naar binnen toe is er warmte nodig aan de buitenkant ... dus liefst donkere dakbedekking (geen witte) ... dus liefst geen groendak, geen beschaduwing, enz ... (met 40 cm cellulose ga je echt wel de warmte buiten kunnen houden!  het is vooral opletten met zonnewinsten of interne warmtebronnen als je koel wil slapen onder je dak)

- ...

 

Dirk

27/12/2012 - 00:39

Bedankt Dirk, voor de extra aandachtspunten.

 

Ik denk dat aannemer A de bedoeling heeft een COMPAKT plat dak te maken. En aannemer B heeft wellicht de bedoeling een WARM DAK te maken.

Als ik je uitleg en die van Robin goed begrijp en interpreteer mogen beide soorten platte daken technisch zeker niet "gemengd" worden.

Een COMPAKT dak :

  • heeft GEEN isolatie onder de EPDM, EPDM rechtstreeks op de houten dakvloer (en dus meer kans op condensatie, wegens kouder ?)
  • gebruikt een dampREM (zoals Proclima intello, of beter nog intello+) aan de onderkant/binnenkant
  • geen witte EPDM, noch groendak, zodat de EPDM in de zomer zo warm mogelijk wordt, zodat het opgebouwde/opgestapelde vocht (van de winter) weer kan uitdampen naar binnen toe.
  • maar toch relatief veel (40 cm) isolatie met een relatief hoge warmteopslagcapaciteit om warmtedoorslag in de zomer te vermijden (dus eerder cellulose, flexibele houtvezel, ... eerder dan minerale wol)

 

Een WARM dak :

  • heeft isolatie (vb. PUR of PIR) vlak onder de EPDM (en dus minder kans op condensatie, wegens minder koud ?)
  • leent zich eerder voor het gebruik van een dampSCHERM (maar welke dan ?) ipv dampREM
  • minder nood aan een grote hoeveelheid isolatie met een relatief hoge warmteopslagcapaciteit, vanwege de reeds aanwezige PUR/PIR onder de EPDM (die een serieuze impact heeft op de amplitudedemping van de temperatuur in de zomer, cfr. uwert-rechner)

 

Er wordt vermeld dat de massieve planken het vocht dan gaan bufferen. Worden die op termijn (jaren) dan niet rot ?

Feedback welkom.

 

Kris

27/12/2012 - 06:45

Dampscherm raad ik eigenlijk altijd af bij dampdichte constructies. Een dampscherm kan je volgens mij enkel verantwoorden bij zeer dampopen constructies, zoals hellende daken met houtwol onderdak en damopen isolatiemateriaal.

Bij een warm dak kun je bv. wel een groendak/witte folie overwegen.

27/12/2012 - 08:26

Onze opbouw van 4 jaar geleden was dit (van binnen naar buiten)

 

intello+    cellulose vlokken 20 cm    multiplex18 mm     4 cm pur plaat    epdm

23/12/2013 - 14:02

Dag Dirk,

 

Waarom is een compact plat dak met cellulose en een groen dak niet aan te raden? Ik ben aan het overwegen dit te doen...

 

MVg

Hannes

27/12/2013 - 14:20

Uw groendak zorgt ervoor dat uw dak niet meer voldoende kan opwarmen en bijgevolg de uitdroging van uw isolatie via uw damprem niet voldoende gegarandeerd is.

27/12/2012 - 08:58

een compact plat dak mag vooral GEEN luchtlaag bevatten, volledige vulling is nodig.

dat zal dus méér dan 40 cm zijn , aangezien je ook je afschot nog moet in rekening brengen.

bij zo'n isolatiediktes speelt de kleur van de dakbedekking geen rol meer voor zomercomfort, maar des te meer voor het uitdampingsproces : zo donker mogelijk (zwart) is de boodschap !

een vochtvariabele damprem is nodig, en die moet PERFECT luchtdicht aangebracht worden (aftesten met luchtdichtheidstest). Mag nadien ook niet doorboord worden door gyprocschroeven en zo !

cruciaal voor een compact plat dak is bezonning : bij beschaduwing/zonnepanelen/groendak/ballast/dakterras/twijfel etc...dien je ofwel een WARM dak te plaatsen, ofwel een HYBRIDE vorm : combinatie compact plat dak met een te berekenen verhouding van bovenliggende isolatie.

in de opbouw van warm dak die je aangeeft vergeet je het dampscherm (roofing, EPDM) of damprem (bij isolerende houtvezelplaten) op je dakbeschot te vermelden, nochtans essentieel !

vriendelijke groeten,

Bart Humbeeck

27/12/2012 - 14:14

dank Bart, Walter, Robin,

 

Aangezien er later mogelijk zonnepanelen opkomen, en een deel van het dak door schaduw geen bezonning ontvangt, lijkt het me best te zijn te kiezen voor een WARM DAK.

Het lijkt me dan een volgende opbouw te worden, van binnen naar buiten :

  1. gyproc
  2. Spano Durélis, luchtdicht afgetaped (maar is dampopen ; µ-waarde = +/- 40 à 50).

    Water vapour permeability Spano Durélis

    µ

    ± 40 

  3. houten roostering met daartussen best vochtbufferende isolatie (cellulose, flexibele houtvezelmatten, maar liefst geen minerale wol wegens niet vochtbufferend)
  4. Spano Durélis floor
  5. Dampscherm
  6. PUR/PIR
  7. EPDM (zwart of wit, maakt niet uit)
  8. (groendak, ballasten of zonnepanelen toegelaten)

De vragen die me nog resten zijn :

  • laag 5 : dampscherm boven Spano Durélis floor, en onder de PUR : welke merken worden hier gebruikt ?
  • ik zal een zeer hoge roostering hebben (overspanning van 7 meter), wellicht 40 cm of meer. Is in een warm dak een (stilstaande) luchtlaag boven de vochtbufferende isolatie alsnog toegelaten ? Of is dit echt zeer fout, zoals in het compact dak ?

Groeten,

Kris

27/12/2012 - 18:51

bij een WARM DAK mag je post 2 schrappen, en post 3 bevat geen isolatie, er is immers uitsluitend isolatie bovenop je dakbeschot.

 

bij een HYBRIDE compact dak is post 2 een vochtgestuurde damprem, en is de isolatie in post 3 best inblaasisolatie vanwege de onregelmatige vorm van de compartimenten.

de verhouding bovenliggende en tussenliggende isolatiewaarde laat je dan best berekenen.

 

beide types kunnen in aanmerking komen bij beschaduwing/beperkte bezonning.

 

vriendelijke groeten,

Bart Humbeeck

 

29/12/2012 - 10:17

toch nog een opmerking die hier niet gemaakt is: 

dakopbouw 2 is volgens mij volkomen fout.  Daar gaat condensatie in je minierale wol isolatie ontstaan. Normaal zit je dauwpunt daar ergens in die isolatie.  

Veelal zit dauwpunt tss 1/3 en 2/3 van de isolatie dikte.   Daarom dat je voor het dampscherm maar max 1/3 van de isolatiewaarde mag hebben.  In voorstel is dat veel meer.  Die uitvoering dus zeker niet kiezen.  

Ik ben wel verbaasd dat je geen 'normale' opbouw hebt met alle isolatie boven op de draagbalken.  

Walter

23/12/2013 - 15:41

best een warm dak natuurlijk ... bi mij is de opbouw ongeveer als volgt, van boven te beginnen ... epdm / pu platen8,1cm(kon niet dikker wegens beperkte opstand )/ dampscherm / osb / balken ... tussen de balken mag je ook nog isoleren op voorwaarde dat de isolatiewaarde van deze kleiner is dan de bovenopliggende isolatie ,dit om vochtproblemen te voorkomen ... bvb Rwaarde pu = 3 ... neem dan minerale wol of anders tussen liggers/balken met een Rwaarde van 2 

27/12/2013 - 13:57

Kan dit dan zo'n erge gevolgen hebben ?

Bij ons heeft de aannemer volgende opbouw toegepast voor platdak (beneden naar boven):

gyproc op metalstud - damprem - 16 cm knauf ecose tussen houten balken (R= 4,55) - houten platen - oude roofing (dampdicht) - 6 cm PUR (R= 2,15) - nieuwe roofing

 

De isolatiewaarde tussen de balken is dus dubbel zo groot als die erboven...

We merken nu nog geen vochtproblemen maar kunnen we deze verwachten ?? of kunnen we dit voorkomen zonder veel breekwerk ?

 

 

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.