hellend dak: osb-plaat als dampscherm? | Ecobouwers.be

U bent hier

hellend dak: osb-plaat als dampscherm?

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

10/08/2006 - 21:08

Binnenkort vernieuwen wij ons dak. De opbouw zoals die nu voorzien is bestaat uit FJI-liggers van 30cm hoog, Celit4D als onderdakplaat en een osb-plaat aan de onderzijde van de FJI-liggers. Tussenin 30cm ingeblazen cellulose-isolatie. De osb-plaat zou dan dienen als dampscherm; en bovendien een mooie basis zijn voor leidingenspouw.

Nu vernemen we van sommige aannemers isolatie dat voor dergelijke "dampopen" dakopbouw osb-platen eigenlijk té dampdicht zijn; en dat een folie zoals "intello" van proclima beter geschikt is.

Wat zijn jullie ervaringen hierover?

15 Reacties

Reacties

12/08/2006 - 18:17

zolang je de naden met de daarvoor ontwikkelde tape afplakt is alles ok

laat je niet te vlug iets op je mouw spellen
bij houtskelet is dit een gebruikelijke methode

13/08/2006 - 10:36

vegamobiel,

dat is de gebruikelijke methode voor de WANDEN, zeker niet voor het DAK, daar wordt (bij energiezuinige en ecologische woningen toch) STEEDS een vochtvariabele damprem toegepast .
De damprem waarvan sprake hierboven is inderdaad de meest vochtvariabele en performante op de markt .
OSB is , voor de kleinere diktes, weliswaar nog te beschouwen als min of meer diffusie-open, maar is zeker nier vochtvariabel . Je verliest dus een paar belangrijke voordelen van een volledig correcte dakopbouw .
Bijkomend voordeel van de damprem : goedkoper (en bouwtechnisch beter , in die toepassing) dan OSB, met de huidige prijzen .

vriendelijke groeten,
bart humbeeck

13/08/2006 - 10:48

Mijn HSB SOD voorziet als damprem Gyproc plaat met Alu damprem folie, zowel voor de muren als voor het dak.
Is dit voldoende?
Aan de muren kan ik nog weinig veranderen maar in het dak zou ik nog iets extra kunnen doen.
Kan ik best in het dak nog een extra damprem plaatsen achter deze Gyrpoc of ga in dan juist problemen krijgen met vocht tussen deze twee dampremmen?

Tim

13/08/2006 - 16:27

timpie,

hoe zit het dan met stopcontacten en schakelaars in de gevels ?
de damprem (dampscherm in jouw geval) mag NIET doorbroken worden : het is immers de luchtdichtingslaag die aan de binnenzijde zit , en het woord zegt het zelf : moet luchtDICHT zijn .
je verwacht op dit vlak beter niet te veel van een SOD .
er is er bijvoorbeeld bij mijn weten geen enkele die de luchtdichting standaard ook aftest (ze weten wel waarom !) .

vermoedelijk is het geen goed idee om 2 echte dampremmen of dampschermen na elkaar te zetten .

vriendelijke groeten,
bart humbeeck

13/08/2006 - 17:12

Bart,

Inderdaad, bij sod heb ik nog nooit een juiste afwerking gezien van de luchtdichtheid. Als je als geintresseerd bouwheer erover begint, gaan ze meestal over andere dingen praten of ze laten wel iets weten maar je hoort er nooit niets meer van. Meestal het laatste.

13/08/2006 - 21:10

Bart schreef
hoe zit het dan met stopcontacten en schakelaars in de gevels ?
de damprem (dampscherm in jouw geval) mag NIET doorbroken worden : het is immers de luchtdichtingslaag die aan de binnenzijde zit , en het woord zegt het zelf : moet luchtDICHT zijn

Bart,

Weet ik, ik zit daar met een probleem :-( Toen de verkopen me vertelde dat zij goed zitten kwa luchtdichtheid (2) omdat zij speciale kasjes achter de Helia doosjes zetten, heb ik hem gelooft. Maar volgens mij dienen deze kastjes enkel voor de brandveiligheid ... we zullen wel zien als het zover is want ik laat waarschijnlijk de test wel doen.
Moest ik terug vanaf 0 mogen beginnen zou ik ook nooit meer met een SOD in zee gaan en zou ik voor een PH gaan. We hebben eigenlijk voor de grond gekozen en niet voor de SOD. Maar die keuze is gemaakt en ik heb er veel spijt maar ik kan niet meer terug. We zien wel hoe het loopt en zal later als mijn 3 kinderen de deur uit zijn en ik terug wat tijd krijg wel een PH zetten :-) en ik probeer er nu gewoon het beste van te maken.

Tim

bij sommige projecten wordt de OSB in de dakhelling gebruikt als windverband, dus om het dak nog meer stijfheid en sterkte te geven.

technisch is het geen probleem om OSB aan de binnenzijde van je FJIs te gebruiken (zolang je ze luchtdicht aftaped), want het dak is langs buiten mooi dampopen met de celit, en langs binnen dampremmend met de OSB wat de goede opbouw is. temeer omdat je isolatie met papiervlokken 30cm dik zal zijn kan die voldoende vocht bufferen, zodat het niet erg is dat deze niet snel naar binnen kan uitdrogen.

werken met DB of intello is goedkoper, maar als die OSB om sterkteredenen is gekozen zal je dan wel op een andere manier moeten uitstijven, wat ook een kostprijs kent.

technisch zie ik dus geen probleem in de OSB, maar de damprem wordt in de ecologische projecten meestal gewoon met DB of intello gedaan.

groeten,
christophe

02/09/2006 - 20:09

maar als je dan inderdaad met DB or Intello werkt,
zal dit dan niet doorbuigen door het gewicht van de papiervlokken?
Dan moet je toch, na het plaatsen van de damprem,
opnieuw latten ertegen nagelen, niet?

Ik dacht inderdaad ook dat OSB een goede damprem was en dat die redelijk gemakkelijk luchtdicht te maken was.
Hierdoor kan je toch ook rapper voor papiervlokken kiezen,
of zie ik dit verkeerd?

02/09/2006 - 22:09

gunny,

DB+ en Intello zijn op dit ogenblik (en sinds lange tijd) de meest gebruikte dampremmen in ons land in combinatie met ingespoten cellulose-vlokken .

ze komen inderdaad ietwat bol te staan, maar de densiteit (die eerst berekend moet worden aan de hand van een formule en een aantal parameters) is daarop berekend .
de enige latten die er moeten zitten zijn die van de binnenafwerking (onderlatten voor latere binnenafwerking met gipsplaat, gipsvezelplaat, planchetten, leemplaten en dergelijke ) .

indien er ingeblazen wordt door een goede (!) en ervaren (!) plaatser, zullen er op termijn geen problemen optreden met zettingen of verzakkingen .
Cellulose wordt al meer dan 75 jaar toegepast , onderhand weet men wel hoe het moet ...

lees de vele getuigenissen op dit eigenste forum maar eens !
met de zoekfunctie heb je avonden lang leesgenot over cellulose-isolatie en de plaatsing ervan .

vriendelijke groeten,
bart humbeeck

03/09/2006 - 17:59

Bij ons wordt de zolder in eerste instantie niet verder afgewerkt.
Enkel indien deze een nieuwe bestemming zou krijgen, dan pas zullen er muren in gezet worden.
Die OSB platen zijn in die tussentijd toch veel beter bestand tegen beschadigingen dan de folie's die normaal als damprem gebruikt worden, dacht ik.
Hoe wordt cellulose in dit geval ingeblazen? gaten maken in die platen en die gaten dan nadien toch dichtplakken?
Heeft iemand reeds zo gewerkt.

groeten

bert

03/09/2006 - 18:19

bert,

inderdaad gaten boren met een klokboor , de diameter ervan kom je best overeen met je cellulose-plaatser (110 mm is OK).
als je geen klokboor hebt, kun je ze ook met een wipzaag uitzagen , hoeft niet persé rond te zijn .
nadien worden ze dichtgeplakt met dampremmende folie ofwel met speciale , 15 of 20 cm brede tape die daarvoor ontwikkeld werd , beide gewoonlijk te verkrijgen bij de leverancier of plaatser van cellulose-vlokken .

als je beschadigingen verwacht van de damprem is OSB natuurlijk het overwegen waard, maar je verliest dan wel enkele van de voordelen van een damprem, en het koudebrug-effect zal wat groter zijn .

succes ermee,

vriendelijke groeten,
bart humbeeck

03/09/2006 - 19:29

Ik snap echt niet goed dat die OSB platen een koudebrug vormen. Tenzij je hiermee de houtspanten bedoelt op een afstand van 30cm? Als dit echt zo is kan dan dat misschien met tussenstroken van bv 22 mmm Celit verholpen worden?
Ook 22mm extra isolatie in dat geval.

03/09/2006 - 20:12

dré,

klopt, was ik vergeten te vermelden .
overigens mogen dat stroken van gelijkaardige onderdakplaten zijn , zo zijn er nog wel enkele andere merken op de markt (we maken hier geen publiciteit hé ;-) )

vriendelijke groeten,
bart humbeeck

03/09/2006 - 21:09

Is de koudebrug van een 30cm dikke houten balk dan zo groot dat je er bvb celit zou moeten tussen steken?
Ik weet nu wel dat hout geen isolator is,
maar raamkaders maken ze toch ook uit hout,
dus zo slecht kan het nu toch ook niet zijn?
En die koudebruggen zou je dan toch juist minder hebben met OSB? (met die folie is het contact toch net beter met het hout,
dus zal die koudebrug zich sterker manifesteren dacht ik...

Iemand enig idee wat het prijsverschil is tussen OSB en een degelijke damprem?

03/09/2006 - 21:39

gunny,

mijn antwoord was eigenlijk bedoeld als antwoord op de posting van bert .
je hebt gelijk als je stelt dat die FJI van 300 mm de koudebrug wel zal minderen vergeleken met gewone kepers ...

het is anderzijds wel zo dat de warmtegeleiding bij OSB meer dan 2x zo slecht is parallel met de schilfers dan dwars erop (=in de richting van de dikte van de plaat) .
en ook : grofweg gesteld spreek je maar van "koudebrug-vrij" als je een bouwdeel bedekt met minimaal 60 mm isolatie uit de 0.040 groep (W/(mK)) .
.
(isolerende zachthoutvezelplaten zitten bijna allemaal in de 0.050 groep, isoleren dus iets minder).

vriendelijke groeten,
bart humbeeck

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.