gewenste isolatiedikte? | Ecobouwers.be

U bent hier

gewenste isolatiedikte?

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

14/07/2011 - 00:02

Graag jullie advies over de keuze van gewenste isolatie. Het gaat over een vrijstaande nieuwbouw woning
(met 1 verdieping in dak) met heel waarschijnlijk vloerverwarming (omwille van efficiëntie) i.c.m. een warmtepomp. Er zijn heel wat glaspartijen (energiematig een zonde maar het oog wil ook wat licht hé ;)
Voor de rest is de constructie gebouwd op een betonplaat van 25cm dik (omwille van stabiliteitsredenen), hiertussen een kruipkelder dan de holle welfsels, een betonplaat 20cm & een betonplaat 15cm (dak).

spouw/muur : 10cm pur recticel (maar waarschijnlijk toch beter 12 of al 14 cm verkiezen?)
vloer: 8 cm (waarschijnlijk eerder 10 à 12 cm verkiezen vanwege vv?)
dak: minimaal 20cm minerale wol (eerder 24 cm)

Zit ik hier ongeveer goed? Ik zou toch minimaal K25-E60 willen bereiken. Welke dikte zouden jullie prefereren? Het hoeft zeker geen passieve woning te worden maar een LEW is altijd meegenomen hé!

Nog twee kleine vraagjes: weten jullie wat een standaarddikte is voor een druklaag (komt bovenop de holle welfsels)?

Ook zou ik graag extra radiatoren willen gebruiken (voor verkoeling door warmtepomp (verticale boring)).
Ik veronderstel dat afzonderlijk circuit nodig is door de vloerverwarming. Weet iemand of je hierdoor je efficiëntie van de warmtepomp fel mee verlaagt?

10 Reacties

Reacties

14/07/2011 - 10:33

En als je nu eens dat klein fortuintje voor de verticale warmtepomp/airco/vloerverwarming .... in betere isolatie en ramen stopt, en toch voor passief gaat?

 

Dirk

14/07/2011 - 10:57
ddd

 

Bij ons komt de warmtepomp (Nibe 1245) 

met passieve koeling en vloerverwarming op 17.500 excl. BTW. Volledig geplaatst.

 

In een passiefhuis nog altijd een beetje verwarming en SWW nodig + extra isolatie, 3 dubbel glas.... daar ga je het niet mee halen.

 Ik heb de oefening ook gedaan.

 

Geothermische WP ook nog eens (2x) de belastingsaftrek. Dus komt de investering op netto een 12.000. (excl. btw)

19/07/2011 - 16:25

 Ik dacht dat er geen belastingsaftrek was als de WP ook gebruikt werd voor koeling?

Of is dit wel het geval bij passieve koeling?

14/07/2011 - 11:19

als ik ook nog een kritische vraag mag stellen: waarom PUR in de spouwmuren?

minerale wol is stukken beter voor het milieu...

(wat je diktes betreft denk ik dat je eigen voorstellen goed zijn om K25 te halen (natuurlijk moet je ook een beetje compact bouwen), alleen je dakisolatie zou ik nog wat verhogen tot 30cm of zo)

14/07/2011 - 12:52

Kies inderdaad beter voor minerale wol: In theorie een minder gunstige lambda-waarde dan PUR, maar milieuvriendelijker en door betere aansluiting met de binnenmuur in de praktijk nauwelijks minder resultaat (er bestaat glaswol met lambda-waarde 0,030 W/m²K). Voor het zelfde uitgegeven geld kan je dan iets dikker gaan, en  ga je over naar een tweelaagse, geschrankte plaatsing zodat mogelijke kieren tussen de platen afgedekt worden.

 

Dikte druklaag op beton: 3 à 4 cm.

 

Bert V

18/07/2011 - 15:54

Schranken bij harde isolatieplaten (EPS, resol en PUR) kan ik me nog iets bij voorstellen, het is immers niet eenvoudig om de harde platen perfect tegen elkaar te plaatsen. Maar bij flexibele platen (minerale wol) lijkt mij dat gewoon onzin en is schranken een extra kostenpost zonder bijkomende voordelen.

20/07/2011 - 22:09

Ingir,

Ik heb ooit aan lage energiewoning bezocht met 3 lagen glaswol boven elkaar.

Telkens een laag rotswol geklemd tussen houten kepers, kepers telkens in de andere richting geschrankt tov de vorige de derde laag verschoven tov de eerste.

Doel hiervan was van goed geklemde rotswol te hebben en geen koudebruggen te hebben door het hout ...

 

groeten,

 

Nayy

 

20/07/2011 - 22:32

Wat jij bedoelt is geen schranken maar het beperken van koudebruggen door de diverse houtlagen (met daartussen isolatie) haaks op elkaar te plaatsen. Zo verander je een lijnvormige koudebrug tot een puntvormige koudebrug. Schranken is het overlappend plaatsen van meerdere lagen harde isolatieplaten om te zorgen dat de kieren tussen de platen worden afgedekt door de volgende isolatielaag. Bij minerale wol heb je dit probleem niet omdat de isolatie enige flexibiliteit bezit en met een krappe passing naadloos aansluit op aangrensende bouwmaterialen. Overigens is schranken bij harde platen vaak ook overdreven als de harde isolatieplaten rondom voorzien zijn van messing en groef.

 

 

20/07/2011 - 21:05

@anakintjc: de voorgestelde diktes van isolatie zijn zeker te verzoenen met lage-energie. Vloerplaat best wel meer dan 8cm nemen, als het spuitisolatie is dan toch want de reële lambdawaarde is slechter dan die van PUR-platen. Voor het dak zou ik toch ook wel minimum 24 cm minerale wol aanraden. Passiefhuisplatform heeft zo'n handige tabel met streefwaarden mbt isolatie voor lage-energie en passief. Ik zal die tabel es opzoeken.

 

Wat betreft die plaatsing van isolatie in 2 geschrankte lagen. Zelfs al zijn het (flexibele) platen van minerale wol, in de praktijk zie je best veel voorbeelden waarom er wel degelijk best met 2 lagen wordt gewerkt. Den bouw hé....

 

 

20/07/2011 - 22:46

Kwestie van goed toezicht tijdens de bouw: optrekken van de gevelsteen altijd na goedkeuring van de aangebrachte isolatie.

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.