Gelamineerde vs volle houten raamprofielen | Ecobouwers.be

U bent hier

Gelamineerde vs volle houten raamprofielen

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

04/12/2013 - 20:43

We zijn op dit moment aan het uitkijken om de ramen in de voorgevel van onze woning van '59 te vernieuwen. Het zijn volle eiken ramen uit die periode en de sluitingen zijn totaal versleten. Het is echter niet evident om verschillende leveranciers te vergelijken en het is nog veel moeilijker om een houtsoort en afwerking te kiezen die bij het eiken houtsnijwerk in de uitsprong van de gevel past.

Eén van de leveranciers werkt enkel met gelamineerde profielen (eik - iets anders - eik of sipo - iets anders - sipo). Dit heeft als nadeel dat er kleurverschillen zitten in de gevingerlaste profielen. Hun argument is dat het kader dan steviger is en beter bestand is tegen kromtrekken. Klopt dit?

Wij hebben liever geen kleurverschillen en zeker geen vingerlassen. Welke leverancier in het Gentse kan ons daarmee van dienst zijn?

8 Reacties

Reacties

05/12/2013 - 14:49

Dat het tegen kromtrekken helpt zal sowieso kloppen. Onze ramen zijn ook gevingerlast.

05/12/2013 - 20:51

Gevingerlast is beter tegen het kromtrekken. Maar naar mijn mening alleen goed als het geverfd is.

Ik heb al onbehandelde kastanje ramen gezien die gevingerlast waren. Deze waren wel wat opgezwollen op de vingerlas (op de onderste waterregel)

06/12/2013 - 06:53

renovatie was ook ons eerste idee. Na overleg met een aantal schrijnwerkers hebben we dat plan afgevoerd. De raamkaders zijn de slank om een afdoende sluiting en HR-glas in de plaatsen. Zo op het zich zou ik zeggen dat het glas wat in de ramen zit 4/8/4 is en breder kan er niet in. 

De tochtstrips die er nu in zitten doen tijdelijk hun werk, maar één van de ramen heeft zo'n hefsluiting en die zorgt ervoor dat de tochsstrip heel snel los komt.

Ik probeer dit weekend wat foto's te posten want we vinden het heel moeilijk om voor dit huis nieuw schrijnwerk te zoeken. Vooral omdat er ook, los van de eenvoudige raamkaders, wat goudbruin vernist houtsnijwerk aanwezig is.

We zaten dus met volgend dilemma:

Nemen we gevingerlast hout, maar voor de esthetiek (kleurverschillen tussen de stukken) moeten we dan schilderen. Hier kunnen we echter wel bijvoorbeeld thermisch verduurzaamd beuken gebruiken. Wat een ecologisch pluspunt is. Ik was echter van mening dat al ik toch moet schilderen, ik dan misschien beter voor alu opteer. Of heb ik het fout?

Nemen we vol hout, dan kunnen we de goudbruine verniskleur van de bestaande eik zo goed mogelijk benaderen (evt via een andere houtsoort) en hebben we ramen waar de mooie structuur van hout zichtbaar blijft. Hier zijn we dan wel bijna verplicht om naar een tropische houtsoort te gaan. Of heb ik het wederom fout? Daarnaast is er dan een groter risico op kromtrekken (zoals onze voordeur nu wel heel erg doet, de buren kunnen bijna gluren)

 

06/12/2013 - 09:30

Je kan een schrijnwerker altijd vragen om eerste keus gekwartierd hout te gebruiken.

Dit trekt niet krom, maar kost meer.

Acacia is een Inheemse houtsoorten die duurzaam genoeg is en veel op eik lijkt.

 

PS een schrijnwerker kan soms  dubbel glas krijgen in een oude kader, door een glaslat te maken in L profiel. (of op een andere manier), maar weer  veel werk en geen standaard werk. De meeste schrijnwerkers beginnen er niet meer aan.

Er bestaat ook dun dubbelglas met een folie in het midden.

07/12/2013 - 05:29

Ja, maar niet van 16 mm.

07/12/2013 - 10:27

In feite heb ik hier alle opties eens overlopen voor 30 ramen

  • glas in bestaand profiel, kost in mijn casus 10K 
  • voorzet of achterzetramen vanbinnen op de muur, kost 20K
  • een raam gemonteerd op het bestaande raam/profiel kost geen 10k
  • ramen vervangen en vernieuwen kost 40k

In feite, en daar zit een punt die je allemaal toch niet moet ontkennen: hoe kun je oude ramen luchtdicht krijgen en een blowertest overleven ? Met de eerste drie 'pruts' technieken

Dus als we oude gebouwen willen isoleren moeten we weg van die 'ersatz' oplossingen die zogenaamd bestaande profielen bewaren.

Tweede groot probleem, hoe kun je in dit dossier uw rendement maximaliseren ? Wel in elk geval dubbel glas vervangen door driedubbel glas is nauwelijks rendabel als je de ramen ook nog moet vervangen.. Het meest rendabele is gewoon enkel glas vervangen door driedubbel glas; Op zien mijnst probeer je onder de 1.0 te duiken. Hoe hoger de isolatiewaarde of lager de Uwaarde hoe sneller uw ramen terugverdiend worden.

 Maarwie zit te rekenen met de klassieke formules alleen op het glasoppervlakte komt uit dat het moeilijk rendabel te noemen is. Wie zit te rekenen met kierdichting ziet een rendementsstijging, het is alleen maar ik ken geen enkel model waar het gebrek aan kierdichting deftig kan worden ingeschat;.. maar veronderstel nu eens voor het gemak dat uw rendement verdubbelt. Je kan dus 10% rendement halen door ramen te isoleren.

 Of die profielen nu volhout moeten zijn of driekamerig is volgens mij een semantische discussie. Zelfs de 'randen van het glas, de spouwhouder' is van belang bij de raambouw.

 Het grootste probleem die ontstaat is dat muren uw koude brug worden. Dus als alles perfect geisoleerd is, kom je tot de conclusie dat uw muren promoveren als koude brug. Dus je moet weldegelijk uw muren ook meeisoleren, en zoals onlangs geclaimd een totale wandisolatie bedenken eerder dan gewoon de ramen vervangen. Het goedkoopste is isolatie inblazen (mits het deftig gedaan wordt) en de tweede optie is vanbinnen gutex/leem of xps/pleister op de muur plaatsen, en neem dan dezelfde isolatiewaarde als uw ramen, dan is het geheel in elk geval beter geisoleerd dan uw raam en verdwijnt die koude brug

 

 

 

 

11/12/2013 - 15:41

Het betreft wel degelijk een totaalconcept:

De ramen worden vervangen.

Vervolgens wordt de spouw opgespoten. Pluimers komt volgende week langs om de zaak eens te bekijken. Na wat uitleg over de verschillende materialen kan ik dan verder met het aanvragen van offertes en het kiezen van het gepaste isolatiemateriaal.

Vervolgens wordt een ventilatiesysteem D geplaatst. Dit in hoofdzaak ten behoeve van de akoestiek. Gezien de werken niet vergunningsplichtig zijn, kan ik het systeem instellen zodat alles comfortabel geventileerd wordt en hoef ik niet per sé aan de EPB regelgeving te voldoen.

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.