fundering | Ecobouwers.be

U bent hier

fundering

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

07/01/2014 - 20:58

Hallo iedereen,

 

binnen een half jaar begin ik aan een houtskeletuitbreiding (8mx4m). Nu zie ik regelmatig in de buurt funderingen die ze in 1 keer 'gieten'. Aangezien ik er voor het merendeel van de werken alleen voorsta zou ik dit werkje graag in 1 werkgang doen (mijn broer werkt in een betonprefabfabriek dus als die komt helpen telt hij dubbel). Maar hoe werkt dit qua opbouw? Als er iemand tijd wil vrijmaken om dit kort uit te leggen of voor link te zorgen, ik zou u zeer dankbaar zijn!

 

met vriendelijke groet,

 

Jeroen

21 Reacties

Reacties

08/01/2014 - 11:35

Jeroen,

de enige die zinvol kan antwoorden is je architect.  Die MOET voorschrijven hoe de fundering moet uitgevoerd worden.  Dat is niet anders als jij dat doet of wanneer een aannemer dat uitvoert.  En dan heb jij geen optie dan het dit zo uit te voeren. 

En er zijn toch een paar opties voor fundering.  Maar ik snap niet zo goed wat je bedoelt met in '1 keer gieten'. 

Walter

 

08/01/2014 - 22:12

Beste Walter,

 

ik bedoel het gieten van de funderingsleuf en bodemplaat in 1 keer. En architect heb ik voor deze werken niet nodig volgens de gemeente. Ik heb al 10tal jaar ervaring als werfleider (en daarvoor als bekister, loodgieter), maar funderingen heb ik nooit gedaan. Sondering en ingenieur ga ik zowieso inschakelen maar ben gewoon op zoek naar info over deze techniek.

 

groet,

 

jeroen 

09/01/2014 - 12:04

Hallo Jeroen,

ik had eerder over het feit gelezen dat het een uitbreiding is. 

Geen architect, wel ingenieur: ik zou het dan aan de ingenieur vragen.  Bij een uitbreiding is het ook wat moeilijker omdat je toch een beetje rekening moet houden met de bestaande situatie. 

Want heb je bv een fundering nodig?  Is een vloerplaat niet genoeg?

Om maar te herhalen dat je de uitvoering door een expert moet laten bepalen. Maar dat zei ik dus reeds....

En in ineens gieten van beide weet ik niet of dat 'technisch' ok is: ben je dan zeker dat opstijgend vocht niet meer kan, is het niet beter dat vloerplaat een beetje kan bewegen tov fundering wat bij ineens giet minder is....

Walter

09/01/2014 - 11:34

Hoe ik een normale fundering moet doen heb ik in het lang en het breed al gezien in mijn cursus bouwkunde vroeger, en google is my friend brother Paul. Maar over dit type fundering vind ik nergens deftige uitleg, vandaar...

 

jeroen

09/01/2014 - 13:28

als je 2x overdimmensioneert zal het wel goed zijn zeker ?

09/01/2014 - 13:34

misschien allebei cursus googlen volgen ;-)

http://habitos.be.msn.com/vragenrubriek.asp?action=detail&vraag_ID=158

derde hit op 'vloerplaat en fundering'

Ik zou uit de link onthouden 'niet volgens de regels van de kunst'.  Maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. 

Walter

09/01/2014 - 14:26

Klopt Walter, het is de methode van de aannemers van het soort 'rapraprap, tegoei of niet tegoei maakt niks uit'.

Als je het toch zelf doet, doe het dan ineens goed, dag 1 sleuf, dag 2 netjes een betonblok, en dag 3 de vloerplaat daar binnen in.

Als je netjes graaft spaar je al de bekisting uit, en je verliest 2 dagen, so what... Wat minder stress om te beginnen kan geen kwaad :-)

 

en eens bekijken in functie van de draagkracht of die plaat zowiezo wel nodig is...

09/01/2014 - 14:55

Je bent ook niet bezig volgens de regels van de kunst ;-)

QUOTE

buitenzijde van de fundering moet namelijk van een waterkerende laag voorzien worden (bv. cementering + koolteer), onder de vloerplaat moet een pe-folie aangebracht worden tegen opstijgend vocht/water tot buiten de bouw, enz. 

Ik had het niet door dat het probleem bestaat van in één keer gieten..

 

09/01/2014 - 15:58

Uiteraard daar waar nodig vochtwering voorzien, maar daar gaat het hier niet over, topicstarter is geen ezel hoor !

09/01/2014 - 17:04

ik vind het wel gek, in nederalnd leggen ze eerst XPS en dan beton erboven, in Belgie leggen ze eerst beton en dan XPS...

Dus Belgie gebruikt niet het beton als buffermassa, terwijl Nederland wel..

Belgie bouwt als het ware een koude brug in, terwijl Nl die koude brug isoleert.

09/01/2014 - 20:09

Je beton is toch waterdicht? Als je nog wil afcementeren moet je een funderingssleuf van een meter breed uitgraven om er nog naast te kunnen om te cementeren (???) en te teren.

09/01/2014 - 16:07

Waarom zou je niet op een ecologische manier te werk gaan ?

 

Zonder betonfundering dus, maar bvb met glasschuimgranulaat.

 

Zeker voor een uitbouw in HSB is dat interessant.

 

Dirk

09/01/2014 - 17:51

Je bedoelt hoe je de aanzet van je HSB uitvoert ?

Hier bestaan verschillende methoden voor.

De truuk is om de klassieke koudebrug te minimaliseren.

 

Je moet toch wel zo'n 20 cm boven je betonplaat uitkomen, om isolatie, eventueel leidingen, chappe en betegeling onder je hout uit te komen (betegeling boven je houtaanzet  laten uitkomen vind ik niet zo'n goed idee).

 

Er zijn mensen die dit uitmetselen met ytongblokken, of , als je veel geld hebt, met foamglasblokken.

ikzelf doe het in beton, ik giet een betonnen opstand op de vloerplaat , die ik dan achteraf van binnen en van buiten nog eens bekleed met een xpas-plaat , om ook die koudebrug uit te sluiten.

Vorstrand en vloerplaat kan je in  keer gieten, als je goed wil isoleren kan je de bekisting al uitbekleden met eps of xps -plaat (de nederlandse manier).

Dan kan je op de vloerplaat de bekisting uitzetten van de opstand.

 

Ik giet opstanden voor  binnen en buitenmuren in  keer door , gemakkelijkst is met betonpomp.

 

zie tekening

 

 

09/01/2014 - 17:56

tekening uploaden lukt niet , geef je email eens door en ik mail tekening en foto's door

09/01/2014 - 20:10

En hoe werk je de koudebrug boven je betonopstand weg? Dus ts de beton en de onderregel?

10/01/2014 - 16:55

Hallo Rik,

ik isoleer de opstand aan de buiten en binnenkant met 5 cm XPS

 

aan de binnenkant komt die randisolatie deels in de binnenisolatielaag op de vloerplaat en deels in de chappe te liggen

aan de buitenkant komt die deels in de grondaanvulling, deels bedekt door de buitenafwerking

de opstand die ik gegoten heb is enkele cm minder dik dan de dikte van het houtskelet, dus kan die randisolatie mooi geklemd worden.

 

09/01/2014 - 20:52

Hallo iedereen,

 

bedankt voor de antwoorden tot nu toe...Blijf nog met gevoel zitten dat alles in 1 keer gieten wat 'str*nt aan de knikker' is. Er sprak hier iemand over glasschuimgranulaat. Zonder fundering dan? Want nu ligt er op de toekomstige bouwplaats en betonplaat van 5cm dik als terras ( en dat ligt er volgens de buur al zeker 30 jaar). Ik was deze avond al op technopor uitgekomen (denk dat het identiek is) en was me de volgende bedenking aan het maken:

-ik slijp de breedte van de fundering uit (de eventueel nodige wapening erin)

-randje met ytong erop

-en ipv terras te vullen met beton die korrels erop (met eerst nog laag folie natuurlijk)

 

Ben niet vies van beton hoor, maar als ik een betonpomp en mixer kan uitsparen en mij dagje bezighoud met granulaat in te voeren en aan te trillen=fijn!

@Geert: mag ik die tekening en foto's ook? mailadres: jeroen_derycke [at] yahoo [dot] com

 

bedankt,

jeroen

09/01/2014 - 23:22

Jeroen,

 

Technopor is inderdaad een merk van glasschuimgranulaat, maar er zijn er meerdere.

 

Op technopor.com kan je mooie doorsneden zien van een volledige vloeropbouw.

Een strook beton onder de muren volstaat (zeker bij HSB) maar zelfs die stook beton is overbodig als je met schroeffundering werkt.

 

 

Dirk

12/01/2014 - 12:14

als je toch beton wil gebruiken, alle tekeningen staan hier http://www.bouwdetails.be/2Ddetails.html

 

dit kan alleen in de formule "algemene funderingsplaat" met vorstrand, daarvoor moet je dus al een sondering laten uitvoeren die aantoond dat deze funderingswijze (ondiep) kan op je terrein

je graaft dus een valk stuk grond uit in de juiste afmetingen voor je woning en aan de rand schep je een bijkomen sleuf, 20 - 30 cm breed als vorstrand tot 80 cm onder het toekomstige maaiveld

bij ons ook zo gedaan, + extra de riolering onder de betonplaat

vergeet ook je aarding niet onder de vorstrand

als je PH wil bouwen plaats je best planken om een glade rand te hebben, om later je waterdichting tegen te lijmen, branden

deze planken neem je weg dag na beton storten

 

maar lees eerst de berichten van Dirk eens ;-)

 

13/01/2014 - 13:47

Merci allemaal!

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.