Fermacell ritsen | Ecobouwers.be

U bent hier

Fermacell ritsen

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

29/07/2009 - 17:15

Hallo

heeft er iemand ervaring met het "ritsen" van fermacell platen van 12.5mm? Ik heb begrepen uit de documentatie van Fermacell (Xella) dat ritsen mogelijk is voor platen van 10 en 12.5mm. Nu heb ik al heel wat gelezen dat ritsen (of voorsnijden en afbreken) geen goede methode is voor fermacell gipsvezelplaten in tegenstelling tot gyproc. Anderen beweren dat het wel perfect mogelijk is.
Probleem is dat ik via de voegenlijm methode wil werken. Dus de platen tegen elkaar plakken ipv met gipsvoegen. Daaruit heb ik begrepen moet de naad echt wel goed recht worden gesneden (en haaks).
Misschien lukt het ritsen op zich wel, maar is een combinatie van beide methoden niet ideaal?

7 Reacties

Reacties

29/07/2009 - 20:17

Probeer eens met een goede cirkelzaag en figuurzaag. Eerst een rechte lijn trekken en met een cirkelzaag afzagen, deze hebben tegenwoordig zelfs een klein lazerstraaltje dat je moet volgen waardoor je perfect kan zagen. Ik heb het zelf zo gedaan.

 

Groeten

 

Koen d

30/07/2009 - 14:55

of met cirkelzaag (wel echt veel stof) of figuurzaag en een lat vastzetten op de plaat zodat zaag perfect rechte lijn volgt.

'ritsen is mij niet gelukt; mes snijdt niet diep genoeg, en als je toch probeert na veel snijden, breekt de plaat soms nog. 

Maar zelf maar als amateur mee gewerkt: misschien dat een prof. een beter antwoord geeft.

Walter

30/07/2009 - 17:10

Mja, ik wou stof uiteraard zo veel mogelijk vermijden. Vandaar liever de rits methode. Net op een franse site gelezen dat je uiteraard de zijkant wat moet bijschaven. Dat ik dit uit het oog heb verloren...

03/08/2009 - 12:42

wij hebben de 2 methodes gebruikt

 

snijden met mes + bijwerken met gyprocschaafje

en ook een deel gewoon op de paneelzaag gezaagt (is wel een stofboel)

05/08/2009 - 16:51

Ik ben benieuwd wat het bij mij geeft. De gereedschappen heb ik allen liggen, dus het zal uitproberen worden. Ik heb alleen geen deftige afzuiging, vandaar dat ik liever niet wou zagen...

28/08/2009 - 06:33

Je kan deze platen perfect verzagen met een invalzaag (bv festool of makita) in combinatie met een bijhorende zaaggeleider en aangesloten op een stofzuiger. Je kan de zaagdiepte perfect afstellen en door het gebruik van de stofzuiger kan je werken zonderstofmasker . Je kan al de verzaagde platen gebruiken om met de lijm methode te werken, waardoor je minder overschotten krijgt. Wel een zaagblad gebruiken met widia tanden. Ideaal 48 tanden en zagen op een laag toerental.

Dit gereedschap is redelijk duur, maar indien je grote hoeveelheden moet verzagen is dit zeker een aanrader.

Tip: Je kan de machine aankopen ,en na gebruik voor een goede prijs op de 2é handsmarkt plaatsen, want deze gereedschappen zijn zeer gegeerd.

 

 

14/09/2009 - 12:10

Intussen al geprobeerd te ritsen.

Conclusie: niet te doen met doorsnee mes, met een Fermacell mes gaat dit wel perfect en gemakkelijk!. Eerlijk snij ik wel meer voor dan 2-3 keer (eerder het driedubbel), maar ze zijn allemaal mooi "afgeritst".

Ondertussen een zotte aankoop gedaan (makita sp6000K1). Dit gaat natuurlijk nog gemakkelijker. Best wel handig als de afgesneden stukken tegen elkaar moeten. Bij slecht weer (stof vermijden)/ weinig tijd en afwerk naar andere materialen toe, volstaat het ritsen wel...

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.