extra isolatie | Ecobouwers.be

U bent hier

extra isolatie

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

17/09/2007 - 08:55

Ik heb een vraagje over dakisolatie en condens.
Mijn plat dak is opgebouwd als volgt :
bruggen van 7.5*22cm, daarbovenop OSBplaat, dan dampscherm, dan 2*5cm harde isolatieplaat, dan PVCafdekking.
Nu was ik misschien aan het denken om tussen de balken ook nog een 15cm glaswol of zo te plaatsen, voor extra isolatie.
Maar gaat dat geen problemen geven met vocht of condens of zo ?
Misschien is die 2*5cm isolatie boven op mijn dak ook al voldoende ???

11 Reacties

Reacties

17/09/2007 - 09:26

nick,

gebruik de zoekfunctie eens, je zult versteld staan wat je allemaal te weten komt over platte daken en isolatie .

kort : natúúrlijk is die 10 cm véél te weinig .
prima idee dus van bij te isoleren .

je mag enkel langs onder tussen de balken isoleren mits enkele zeer stringente voorwaarden , anders mag het gewoonweg niet !

voorwaarden :
isolatie over de VOLLEDIGE hoogte vullen, tot tegen de OSB .
met vochtbufferende isolatie verbeter je de veilgheidsmarge nog .
(je zegt dat de hoogte 22.5 cm bedraagt, is er dan geen afschot (hellingsspieën)?)
gebruik van een PERFECT luchtdicht aangebrachte VOCHTGESTUURDE damprem . dit kan enkel aangetoond worden mits een luchtdichtingstest .
geen doorboringen voor electriciteit, spots etc ... in de damprem .

vriendelijke groeten,
bart humbeeck

17/09/2007 - 13:02

Maar 10cm met pur is toch ongeveer hetzelfde als 20cm glaswol ?
Je de hoogte is in het midden nog eens 11cm hoger door de helling.
En om het volledig luchtdicht te maken zal zowiezo een bijna onbegonnen zaak zijn aangezien de kabels van de lampen en zo erdoor komen eh.
In principe als het luchtdicht is hoeft er toch ook geenisolatie tussen, want stilstaande lucht isoleert toch ook ?
Ik kan misschien een 12 cm of zo glaswol tegen de osb maken voor nog wat thermischeisolatie en geluidsisolatie.
En dan maar gewoon een plafond ertegen en geen dampscherm ?

17/09/2007 - 13:22

Nick,

PUR isoleert niet dubbel zo goed als glaswol: eerder 40a50%: voor een dak zal 10cm PUR overeenkomen met 14a15cm glaswol.
Zoals Bart zegt, als je het niet luchtdicht krijgt mag je er echt niet aan beginnen.
Heel misschien kan je een 5-tal cm isolatie aanbrengen in de balken zonder dat er ooit condensatie ontstaat. Maar dat moet je toch echt laten berekenen (dauwpunt berekening laten uitvoeren).
Om het probeem van je kabels op te lossen moet je een spouw voorzien tss dampscherm en afwerking. In die spouw horen je kabels thuis.
Lucht isoleert enkel in heel dunne luchtlagen. (bv in vensters). Maar in een holte van 22cm dik heeft lucht nog nauwelijks een isolatiewaarde (omwille van de luchtstromen die ontstaan). Daarom ook bv dat een lege spouw geen isolatiewaarde heeft.

Walter

17/09/2007 - 13:50

Dan zou ik dus een 1écm glaswol erin moeten steken en dan tussen de bruggen een dampscherm stuk snijden en telkens moeten aanbrengen en afplakken ?
mmh, er zitten ook nog blokken tussen de bruggen om ze opte spannen, dan wordt meer werk dan ik er genoegen aan ga hebben denk ik. Zou er veel warmte door die 10cm komen ?
Mijn dakafdichting is ook redelijk zonnewerend doordat het een bijna witte kleur is.

17/09/2007 - 14:23

Nick,

ben bang dat je ons verkeerdok se e begrijpt: je dampscherm stuk knippen en terug afkleven zal nooit goed werken en ga je niet luchtdicht krijgen.

enige juiste opbouw is:
- Dampscherm aanbrengen onder je balken. Balken vol isolatie.
- Dan een panlat (vrij dik zodat de dikte als leidingsspouw kan dienen, desnoods 2 panlatten) over de balken.
- dan je afwerking.

Walter

17/09/2007 - 14:29

ah zoo, maar ja dan is het maar per kamer eh.
en 90m² met 25cm isolatie, dat zal ook niet goekoop zijn denk ik :)

18/09/2007 - 12:15

Zou ik dan het volgende tussen de balken kunnen plaatsen :
24cm Glaswolrol aan één zijde bekleed met een Alu-Kraft dampremmende folie zonder spijkerflenzen om tussen de balkenlaag van vloeren te leggen.
??
Het is wel maar 24cm, dus ik zou bij de hogere stukken nog verder moeten opvullen tot bovenaan zodat alles tegen de osb opgevuld zit.
Maar dan zit de dampremmende folie ertegen eh.

Nick

18/09/2007 - 15:46

MET spijkerflens bedoelde ik eigenlijk, zodat ik het tegen de bruggen kan nieten.

18/09/2007 - 21:28

als je de zoekfunctie nu eens zou willen gebruiken ...
er is hier al zo vaak geantwoord op jouw vraag !

dus nogmaals : alukraft en spijkerflenzen zijn niet geschikt .
je moet isolatie aanbrengen ZONDER alu/flens/kraft, en dan aan de onderkant van je balken een high-tech vochtgestuurde damprem PERFECT luchtdicht aanbrengen (luchtdicht verlijmen op de muren, naden onderling luchtdicht verlijmen, luchtdichtingstest etc ...) .
bij voorkeur een damprem van het Intello-type, die hebben de hoogste vochtvariabiliteitsrange , en dat is wat je nodig hebt bij een plat dak dat tussen de kepers geïsoleerd wordt .
het Intello-type wordt verdeeld door verschillende merken, zowel te vinden in de klassieke bouwhandels als in de ecologische .
zorg er ook voor dat je vooral geen electriciteitskabels of inbouwspots in de dakruimte hebt tussen de balken .
electriciteitskabels horen thuis ONDER de damprem, in de leidingenspouw die je daar aanbrengt .

het kost iets, en het is veel werk,
maar vochtschade aan je constructie is nog véél duurder en véél meer werk moet je maar denken ...

vriendelijke groeten,
bart humbeeck

04/10/2007 - 08:47
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Nog een vraagje over isolatie.

De woning die ik verbouw heeft een zadeldak. In één kamer heeft de vorige eigenaar één helft van het dak al geïsoleerd en afgeslaan met schrootjes. De andere helft is nog onafgewerkt. De vorige eigenaar heeft me verteld dat hij 18 cm isolatie gestoken heeft in die ene helft van het dak. En aangezien de afwerking wel mooi is, wil ik die zo laten. Nu wil ik beginnen aan de andere helft, eerst isoleren en dan ook afslaan met schrootjes. Ik wil echter dikker isoleren dan 18 cm. Ik zal spanten verdikken tot ca. 30 cm. Kan dit echter problemen geven? Ik bedoel, de ene helft van het dak 18 cm isolatie en de andere helft 30 cm?

04/10/2007 - 13:13
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Ik had graag hier op ingepikt, toch een beetje. Ik zou namelijk graag weten wat de beste isolatie is om een zoldervloer te isoleren. Ik moet niet zozeer weten welk type isolatie (PUR, glas-, rotswol, cellulose, etc ...) maar eerder de vorm van de isolatie (rollen, half-vaste platen). Ik zit namelijk met het volgende probleem. Ik wil mijn zoldervloer isoleren en heb via familie heel wat rotswolplaten kunnen bemachtigen (ze zijn ongeveer 60 cm op 125 cm groot). Ik was van plan deze gewoon op de zoldervloer te schikken, maar vrienden van mij beweren dat rotswolplaten na verloop van tijd beginnen te vervormen (omhoogkrullen zeg maar). Is dit zever of is het inderdaad beter van die rollen isolatie te gebruiken?

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.