Evaluatie Zeer Lage Energie Woning | Ecobouwers.be

U bent hier

Evaluatie Zeer Lage Energie Woning

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

30/09/2012 - 14:38

Hallo,

Ik wil graag een evaluatie geven van mijn bouwproject na 2,5 jaar wonen.  Enkele zaken zijn niet zoals verwacht, ik had graag commentaar gekregen waar denk-fouten zijn opgetreden.

 

Situatie:

Nieuwbouw; 180m² beneden verdiepen 2 ruimtes (Living 130m2, 50 m² berging en toilet), 130m² verdiep allemaal kamers, 50m² zolder
Vloerverwarming + 20 PUR isolatie beneden, geen verwarming boven
Wanden 20cm PIR isolatie
Dak 14cm PIR isolatie
Ramen total 140m² hoofdzakelijk zuid, zuid-west gericht k0,9

E-peil: 23

K-Peil: 32

 

PV-Zonnepanelen opbrengst +/- 5MW
Warmtepomp Altherma L/W 16kW
600l Warm Water 40°C in boilers Daikin
Koken op flesgas

Bij verwarming Bio-Ethanol vuurtjes totale capaciteit 10kW

Volgende situatie doet zich voor: Tot 7°C buiten blijft het binnen in huis 20 a 21°C door restwarmte van alle activiteiten.  Een kleine bijverwarming met bio-ethanol (2,5 kW) brengt temperatuur makelijk naar 24°C

Eens onder de 7°C buiten begint de temperatuur binnen systematisch af te nemen.  Rond de 0°C blijft de temperatuur binnen zonder verwarming nog ongeveer 17°C.

De COP factor die meegegeven wordt is de gemiddelde COP factor.  Maar aangezien ik bijna niet moet verwarmen, blijkt dus de investering 14k€ in de altherma warmtepomp een foute beslissing.  Ik begin maar warmte te vragen van de warmtepomp vanaf het moet dat de COP factor drastisch naar beneden gaat.

Ik ben nu van plan om een zonneboiler te leggen 90 Vacuum buizen, waardoor ik ook voor het warme water mijn warmtepomp maar zal aanspreken bij betrekkelijk lage temperaturen.  

Conclussie van mijn kant is dat een warmtepomp L/W voor een zeer lage energie woning een foute oplossing, is en in niets overeenkomt met de voorgestelde voordelen die de marketing machine ons wil doen geloven.  MAW een investering van 14k€ die ik economisch gezien nooit zal terugverdien tov van hoogrendement gas, stookolie, pellet of hout

Waar zit mijn denkfout?

 

27 Reacties

Reacties

30/09/2012 - 16:17

Mijns inziens heb je in je dak , in verhouding met de vloer en de muren, bitter weinig isolatie zitten.

Ik denk dat je daar veel warmteverlies hebt.

Hoe zit het met het zomercomfort ? veel last van warmtedoorslag ?

30/09/2012 - 21:46

zomer kan tot 27°C gaan.  

Heb al gedacht aan zonnewering , komt vooral door de ramen.  Hoewel 4 seizoenen glas, toch veel warmte binnen.

30/09/2012 - 17:04

je spreekt over een LEW, dus max 30 kWh/m²a netto geklimatiseerde vloeroppervlakte ...
over hoeveel kWh/m²a netto gaat het (dus niet de kWh/m²a uit de EPB) ?
hoe zit het met luchtdichtheid ?
heb je een luchtdichtheidstest laten uitvoeren, en zo ja, hoeveel n50 bekwam je ?
heb je een systeem C of D, warmteterugwinning of niet ?
heb je een inregelrapport ?

30/09/2012 - 21:54

werkelijk kWh/m² = 28,62

Luchtdichtheid (n50)  1,1  ramen zijn nog niet afgewerkt pure isolatie ligt bloot. (Voor de rest volledige in Sandwich panelen = al luchtdicht door constructie.

Ventilatie is D (Lemmens groep, warmte recuperatie 94%)

Geen inregelrapport heb alles zelf gedaan.

 

 

30/09/2012 - 19:05

Zoals hier al opgemerkt...in uw wanden en vloer heb je 20cm PIR en uw dak maar 14cm? Klopt dat?. Lijkt me toch niet de meest ideale verhouding.

 

Zoals je zelf aangeeft is 14000 Euro om bijna niet te verwarmen en warm water mee te maken een dure investering. Hoeveel verbruik heb je dan voor verwarming met die warmtepomp? Verbruikt deze nog teveel naar uw idee?

30/09/2012 - 21:58

idd, verhouding kan beter, maar dakplaten van 20 bestonden niet en ik wilde de metalen elementen bloot laten.  Industriele look.

Ik verbruik +/- 4MW voor de verwarming van de ruimte, is één geheel enkel boven verdiep heeft wat kamers. (Total 12m Hoog en 15 op 12m vloer oppervlak.  Alles open.

en +/- 5 MW voor de verwarming van het warmwater, vandaar de keuze volgend jaar om voor een zonnecollector te gaan.

 

 

01/10/2012 - 07:31

Is dat 5000 kwh elektrisch verbruik van de Altherma, enkel voor warm water, voor één jaar ?

01/10/2012 - 10:54

inderdaad, want door de grote hoeveelheid water 600l om op temperatuur te houden 40°C,  na 20min warmte pomp schiet de back-up weerstand in gang omdat het warmen te lang duurt.

Gezin van 7 personen verbruikt nogal wat warmwater.

ongeveer 450l a 600l per dag.

 

 

30/09/2012 - 22:01

Bedankt voor alle antwoorden.  Blijft voor mij de vraag of voor een ZLEW een warmtepomp wel een goed investering is.  

het rendement van een geothermische waarschijnlijk wel, maar daar staat de hoge kostprijs tegenover van de boring.  En dat haal je er misschien niet uit.  Als je de ecomische levensduur gaat beschouwen van de pomp.

03/10/2012 - 15:41
ddd

Dat is toch de fout die velen maken. De boringen gaan veel langer mee dan je WP.

Als binnen 15-20j mijn WP aan evrvanging toe is, moet ik niet opnieuw gaan boren. Moet natuurlijk wel goed gedimensioneerd zijn.

 

Deel de kostprijs van de boringen eens door 40-50 jaar...

 

 

Hier ook een LEW, tot nu toe nog niet moeten "stoken". Daarom voor een boring gekozen, moet ook pas stoken als het echt koud is, en dan gaat die COP van een LW snel naar beneden..

03/10/2012 - 16:41

Ja en nee. Ik heb indertijd ook die bedenking gemaakt, maar voor ons model was de meerkost van de boring (slechte ondergrond, boring van 7000-8000 euro) op 40 jaar tijd minstens een nuloperatie tegenover het meerverbruik van de lucht-water warmtepomp van hetzelfde merk. Enkel voor verwarming, want de warmwaterproduktie is gedurende een groot deel van het jaar zelfs veel goedkoper met de lucht-water warmtepomp ! (en in de winter valt dat nog mee, als je maar geen warmwater maakt om 4u 's ochtends).

Met de bijkomende bedenking dat indien er sprake is van vervanging binnen 20 jaar, de keuze vrij is.

Best is in individuele gevallen de beste optie te kiezen, veralgemenen gaat nooit lukken met WP.

 

30/09/2012 - 22:10

  1. Een leuke opgave voor costaccount

01/10/2012 - 09:59

Kris, 

kan je eens vertellen hoe je die warmtepomp gebruikt?  Ik bedoel, op welke manier regel je de temperatuur in huis met de warmtepomp installatie?  Zet je die aan als je het te koud vindt, werken met thermostaat, weersafhankelijke regeling,...?

Ik snap niet zo goed waarom je die bio ethanol toestand gebruikt; je kan dan toch evengoed verwarmen met de warmtepomp?  Energie uit warmtepomp zal goedkoper zijn dan de ethanol (snap niet waarom die 'bio' wordt genoemd).      

Waarom zo een grote boiler? Leef je met veel mensen?

Hoeveel verbruikt je warmtepomp?  

Daarnaast is het natuulijk zo dat een luchtwarmtepomp met een lager gemiddeld rendement zal draaien bij goed geisoleerde woning omdat je voor verwarming alleen werkt bij koudere temperaturen.   Maar op zich moet dat geen ramp zijn.  Je hebt nog altijd het plezier van een hogere opbrengst in zomermaanden voor warm water tov andere wp systemen (toch nog even ;-)).    

Wil een serieuze indicatie ivm 'terugverdienen' zal je toch meer info moeten geven.  Wat is je verbruik, wat was de kostprijs van andere installatie opties, wat zou daarvan het verbruik zijn, wat was initieel je geschat gebruik.   

Walter

ps: goed om nog eens te zien hoe waanzinnig veel glas je met zeer goede diktes voor isolatie je toch maar bij een matig geisoleerde woning eindigt (wat ik K32 zou noemen voor een nieuwbouw).  

 

01/10/2012 - 13:39

 

 

Warmte pomp:
 
Daikin – ERHQ016AA buitenunit + EKHBH016AB6V3
Warmtepomp is  weersafhandelijk gestuurd.
 
De vloerverwarming is te traag om snel en korte duur even bij te verwarmen.   Vandaar de bio-ethanol om snel bij te warmen. (15 min branden, 2 graden omhoog)
 
Ten tweede Vloerverwarming gaat maar ongeveer 3 meter hoog, vanaf dan geen effect meer.  Heel mijn gebouw is 1 volume en op het verdiep heb ik geen verwarming.
 
Boiler 600l, gezin van 7 personen
 
hierbij mijn berekening:
 
Totale energie verbruik voor warmte pomp: 9234 kWh
Totale investerings cost voor de warmte pomp +vloerverwarming 14,8 k€ (exclusief boiler prijs)  16,5 k€ (inclusief boiler prijs) all excl BTW
 
500 l warmwater van 6°C naar 40°C, vraagt 142,12 kJ per liter water
Theoretisch 19,73 kWh per dag om water ter verwarmen, of 7,2 MWh per jaar energie nodig.
 
Theoretisch COP 4,2 zou de electrische energie onttrokken aan het net moeten terug brengen naar 1,7 MWh
 
Realiteit: de eenmalige verwarming met booster weerstand per week (6kW) vraagt 13,9 kWh per week +/- 0,8 MW per jaar
het verwarmen van het water na 20/30 min wordt geswitched van Warmte pomp naar booster weerstand. 
 
Met als gevolg dat theoretisch 2,5MW nodig voor het water uitmond in 5 MW. of een reeële COP van 7,2 / 5 = 1,44 in plaats van 4,2.
 
Verwarming van de vloer, om en bij de 4 MW, maar zoals gezegd is maar nodig vanaf 5 a 6 graden als de COP factor drastisch naar beneden.
 
Financieel plaatje met vergelijking andere mogelijkheden
 
01/10/2012 - 14:21

Kris, 

er lijken me een paar 'verkeerde' keuzes gemaakt te zijn.  

1. De eerste is slecht isoleren: ondanks je waanzinnig dure gevelopbouw (veel glas en dure isolatie) is je woning nog niet goed gesioleerd; ik vermoed dat dat je ontwerp keuze was.  Durf je hiervan de berekening maken of je dat ontwerp ooit terugverdiend?  Ik heb bijna de neiging te zeggen dat als je zoveel geld stopt in een ontwerp (140m2 glas!), dat die paar 1000 euro's voor verwarming de komende jaren er wel vanaf zullen kunnen.   

2. Je hebt geen verwarming op 1ste verdiep; maar ik versta dat je er wel verwarming wil? Hoe komt dit?  Hoeveel warmer moet het daar zijn dan zonder de verwarming?

3. warmtepomp is slecht afgeregeld; een goede weersafhankelijke regeling zet je aan en dat is het.  Je moet nooit even snel verwarmen.  Waarom zou je dat trouwens doen?  Zet die warmtepomp gewoon aan en blijf er af.   Je kan die WP zo regelen dat je ze altijd aan zet; niet alleen bij 5/6 graden en mooi 21/22 graden te hebben. Ik zou dat geknoei met ongezond ethanol weg laten.  

4. warmtepomp slecht afgeregeld: met wat je vertelt moet die WP toch zwaar genoeg zijn om zonder electrische verwarming te werken: zet die " booster weerstand" dus uit.  

5. ik verwacht zeer grote zonne winsten; kan heel het huis hiervan profiteren in de winter (ai: 4 seizoensglas: weer zo een keuze: je wil nu zuinig verwarmen maar houdt de zon buiten....)

6. je zet een fortuin aan zonnepanelen maar bent te gierig om heel de woning te voorzien van verwarming?  Dat snap ik niet echt.  

 

=> Opmerking bij je berekeningen: je lijkt er vanuit te gaan dat WP met een COP van 1 werkt; laten we hopen dat dat toch niet het geval is.  Je mag die berekening toch eens maken voor een COP van 3 voor verwarming.  Voor de grote van je huis gok ik dat je toch snel een 12.000kWh nodig hebt om het een jaar te verwarmen.  Dan zou die COP van 3 kunnen kloppen.    Dat zijn  een goede 40.000 MJ; Dus heel wat meer dan de 18000 waar je nu mee rekent voor alternatieve verwarmingen.  Daar mag je de jaar lijkse kost dus verdrievoudigen.  Voor verwarming zou je kunnen rekenen met COP van 2,5.  

=> Je rekent op 500l warm water per dag; is dat niet wat veel, zelfs met zeven?

=> zit in al je verbruik ook koeling?

Hoe heb je trouwens verbruik van de warmtepomp gemeten?  En verschil verwarming/warm water.  Als je voor warm water idd 5.000kWh verbruikt, beter electrisch verwarming.  Voor 7 personen zou je daar ook mee moeten toekomen.

Mij lijkt je eerste stap te moeten zijn je installateur en ontwerper van je verwarmingsinstallatie op te roepen en hen te vragen eens uit te leggen hoe alles zuiniger kan. En miischien je PV panelen terug verkopen om overal verwarming te voorzien.  

 

Walter

 

 
 
 
 
01/10/2012 - 16:57

Hey walter:

ik onthou het volgende:

1.even nachecken waar er nog beter kan geisoleerd worden, potentieel het dak

(geen klacht over of de euro's er al dan niet vanaf kunnen, ben ook niet op zoek om boven te verwarmen, is niet nodig temp zakt heel zelden onder 16°C, om te slapen is dit geen probleem)

2. Installateur laten komen om de WP af te regelen kan daar wel aan liggen

(warmte pomp is weerafhankelijk ingesteld, wordt nooit aangekomen, temp staat op 21°C)

3. seizoensglas niet de beste keuze geweest om warmte binnen te halen in de winter/tussen seizoen

(gezien de investering zal ik dat niet vlug vervangen)

4. jouw puntje 6, heeft niets met geld te maken, allemaal met een project/idee die ik heb uitgedacht waar een aantal puntjes niet zijn zoals verwacht en ik de fout er niet bij in zag.

 

 

06/10/2012 - 21:31

Een 16 kW warmtepomp is zwaar overgedimensioneerd voor het aanmaken van SWW. Er is daardoor geen enkele reden dat de elektrische weerstand mee zou helpen. Dit is een ontwerp- en/of afregelfout. Hopelijk is het enkel het laatste.

 

Dit verhelpen zou de reële COP omhoog moeten halen. Die 4,2 zal trouwens, zoals anderen al aangehaald hebben, heel waarschijnlijk niet gelden voor SWW. 3 lijkt daar al vrij goed. Je neemt ook de stilstandverliezen in je berekening van de reële COP mee. Die horen daar niet thuis. Als je het warm water met bvb. gas opwarmt dan heb je die ook. Die worden daar ook niet in het verbrandingsrendement meegerekend.

 

Wat betreft de grote buffer: die levert zeker ook warmteverliezen op. Waarom is die zo groot? Met een 16 kW warmtepomp zal dit zeker niet nodig zijn voor de productie van SWW. 16 kW is evenveel als wat heel wat kleinere gasketels kunnen leveren, die perfect kunnen werken zonder groot buffervat. Is het om het elektriciteitsverbruik in de piekuren te beperken? Zo ja, dan is de regeling wel heel slecht uitgevallen: piekelektriciteit met een goede COP uitsparen om dan een deel puur elektrisch met een weerstand te verwarmen. 

 

Wat betreft L/L WP voor verwarming in een ZLEW: het verbruik valt inderdaad samen met de momenten dat die L/L WP het zeer moeilijk heeft en een lage COP heeft. 't Is zeker beter dan puur elektrisch, maar gewoon een modulerende gasketel is waarschijnlijk economischer en ecologischer hier. Voor enkel SWW was een kleinere WP voldoende, indien geen gasketel aanwezig was.

 

Mvg,

Jurgen

 

01/10/2012 - 12:43

Tiens, ik heb een ietwat vergeiijkbare situatie; een K34 LEW met heel wat ramen maar anders en dikker geïsoleerd (HSB met rotswol). De verdiepingsvloeren (2) en het dak zitten dus wel vol rotswol, dus die isolatie is supergoed.

Ik gebruik een L-L warmtepomp (7 kW afgifte) om de benedenverdieping te verwarmen, +/- 70 m2 keuken en living samen, boven hangt enkel in de badkamer een elektrisch vuurtje, en die warmtepomp trekt dat tot -10. Je moet wel niet verwachten dat je bij -10 bij 15 °C snel 20 ° C hebt. Dat kunnen die dingen niet als het buiten vriest. We gebruiken die warmtepomp eigenlijk enkel 's morgens en als we 's middags of 's avonds binnenkomen want vrijwel meteen gaat dan de houtkachel (10 kW) aan. Dat wil zeggen dat ze door de band niet zoveel moet ophalen, maximum van 18 °C naar 20-21 °C. We hebben ook wel een heel groot zuidraam (1,1 glas) en dat helpt goed in het tussenseizoen en ook wel op een zonnige winterdag.

Je hebt niet aangegeven welke je warmteverlies is voor je benedenverdieping. Als je dat weet moet je toch in staat zijn je warmtebehoefte te berekenen. Ikzelf heb een theoretisch verlies van 4 kW beneden, dus met een dubbel vermogen op de twee toestellen heb ik geen moeite om het gebouw warm te houden.

Ik denk dat het probleem zit in de isolatie van je tussenvloeren en je dak. Ben je wel goed luchtdicht?

01/10/2012 - 14:17

hey karl,  

 

Er is geen probleem om het huis warm te krijgen.  Mijn vraag is of het wel loont een warmtepomp te installeren L/W voor een ZLEW.

De vloerverwarming is een trage maar stabiele verwarming.  En aangezien ik maar laat moet beginnen als het buiten beneden de 7°C gaat is het rendement van mijn warmte pomp niet meer op zijn best.  

Ik ben niet zeker van mijn stuk en heb misschien iets over het hoofd gezien :).  Anders koop ik een CV houtkachel met zonnecollector om te verwarmen als economisch alternatief.

01/10/2012 - 14:45

Gezien grote van je huis: toch rekenen op een 16.000kWh om het huis per jaar warm te houden.  Voor verwarming, COP3 is dat dus een goede 5.000kWh; grofweg wat je nu zegt te verbruiken.  

Daarboven nog een 4000kWh rekenen voor je warm water.  

Walter

 
 
 
 
01/10/2012 - 15:32

Beste

"enkel maar verwarmen als het butien onder de 7 ° gaat "

Is dit met of zonder de "bio" ethanol kachels? Gebruikt u die ook enkel onder de 7°?

eddy

 

01/10/2012 - 15:59

ik moet niet verwarmen tot het buiten ongeveer onder 7°C gaat.  Dus ook niet met bio-ethanol

01/10/2012 - 16:03

voor de duidelijkheid: dit jaar heb je nog niet verwarmd (het is nog geen dag 7°C geweest).

Walter

01/10/2012 - 16:58

dat is correct nog geen enkele keer vloerverwarming aangeslaan, laagste temp gemeten binnenshuis 20,7 graden

01/10/2012 - 17:01

met die 20,7 heb je geluk dan met je huisgenoten: hier willen zo een koude badkamer niet.

Walter

01/10/2012 - 16:21

Beste

is er geen apparte cop opgegeven voor sww en eentje voor verwarming?

Een cop voor sww van 2 is reeds heel goed, eentje van 3 voor vloerverwarming is een flauw beestje.

Dit heeft er mee te maken dat sww tot op 65 ° moet opgewarmd worden en vloerverwarming maar tot minder dan 35°.

Wanneer u uw warmtepomp vooral voor sww gebruikt....

eddy

omdat je je warmtepomp ook nog voor SWW gebruikt is de COP laag. Want voor verwarming kan je met lagere temperatuur. Terwijl juist die 55° voor je SWW die COP kelderen!
Je zal het verschil wel merken als je 90 vacuumbuizen installeert: je warmtepomp zal veel ùminder moeten bijspringen voor SWW en de winterrendementen van vacuumbuizen zijn vrij gunstig

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.