Ervaringen en prijs/kwaliteit zonneboiler voor warm water en verwarming met naverwarming | Ecobouwers.be

U bent hier

Ervaringen en prijs/kwaliteit zonneboiler voor warm water en verwarming met naverwarming

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

23/10/2012 - 12:44
ZT

Hallo,

Ik heb al verschillende forum posts gelezen en websites, maar hoe meer ik lees, hoe minder ik de bomen door het bos kan zien....

Vandaar dat ik deze post hierop zet. Ik zoek zonnecollectoren, zonneboiler, HR gasketel (al dan niet van het zelfde merk) en andere adviezen.

Waarvoor dient het?: We zouden graag warm water en vloerverwarming met met de zon willen opwarmen en dit voor een gezin met 4-5 personen. Het huis is van eind '50, maar we zijn met een grondige renovatie bezig (spouwmuurisolatie, dakisolatie, nieuw schrijnwerk,...) en willen meteen een zonneboiler bij zetten. Het is een modaal huisje met 3 slaapkamers. In de slaapkamers zijn er radiatoren voorzien voor de koude nachten. Vloerverwarming op de gelijkvloers met een oppervlakte van ongeveer 60m2 (living, keuken en eetkamer).

Vandaar vroegen we ons af welke ervaringen/adviezen er zijn wat betreft de ideale combinatie van zonnecollectoren/zonneboiler & ketel en vooral de dimensionering. Op verschillende fora wordt vaak gezegd ongeveer 700-1000 liter zonneboiler en gemiddeld 8m2 zonnecollectoren als je ook CV wilt aansluiten.
Ik wil ben ook wel voor wat extra comfort wat betreft een 'boiler'(-achtige) oplossing waar instant warm water uitstroomt, maar lijkt me ook deels verspilling aangezien de boiler op temperatuur gehouden moet worden. Welke factoren moeten in rekening genomen worden om een gefundeerde beslissing te kunnen nemen?

De oplossing moet enigszins betaalbaar zijn (een vast budget heb ik niet), maar alle voorstellen, ervaringen, suggesties zijn welkom (met vermelding van prijs(klasse) en installateur/eigen werk is zéér welkom ;-).

Kortom, laat maar horen.

Alvast bedankt.
Mvg,
Zhou

11 Reacties

Reacties

23/10/2012 - 13:41

Een zonneboiler als voorverwarming van SWW en ondersteuning vloerverwarming vind ik een goede keuze. er wordt dan alleen zonnewarmte gebufferd die gebruikt wordt om koud drinkwater voor te verwarmen  en eventueel na te verwarmen met een doorstroomketel. Er wordt dus geen SWW gebufferd (SWW loopt via een spiraal door de buffer) zodat er ook geen noodzaak is de buffer op 60°C te houden om Legionella-risico's uit te sluiten.

 

Tijdens het stookseizoen is de zon niet altijd krachtig genoeg om een groot buffervat te verwarmen tot 60°C maar dat hoeft ook niet. Zelfs als de zonneboiler slechts tot 30-35°C verwarmd wordt heeft het nut als voorverwarming van SWW en is ook geschikt om de vloerverwarming te voeden. De capaciteit van het buffervat heeft dan ook weinig van doen met de behoefte aan SWW, maar is vooral bepalend voor het aantal zonloze dagen die overbrugd kunnen worden.

 

Ik zou kiezen voor een kleine condenserende gasketel met doostromer die geschikt is voor naverwarming van SWW, vloerverwarming op begane grond en verdieping, zonnecollectoren en buffervat afhankelijk van budget.

 

 

 

23/10/2012 - 21:16

Zhou,

eerste stap bij verwarmen: weten hoeveel je nodig hebt; nadien kan je op zoek gaan naar een verwarmingssysteem dat daar bij past.  

Dus eerst warmteverliesberekening (laten) maken.

Veelal zal verwarmingsondersteuning door de zon een dure aangelegenheid zijn zonder een (relatiefà grote besparing.  Je zet beter bij je verbouwing dat extra budget in op isolatie.  Zeker met die radiatoren boven is het technisch bijna onbegonnen werk technisch iets te maken dat zal werken.  

Ik mis bv nog vloerisolatie in je lijst.  

Ik zou pas bij aan een max warmteverlies van 30W/m2 eens terug gaan kijken naar verwarmingsondersteuning door de zon.  Totdan zal grof extra isolatie meer besparing brengen (per geinvesteerde euro).

Walter

Zhou, je ideeën zijn prachtig maar de "dimensionering" niet van je isolatie...
Ik moet hier walter-8 volledig bijtreden.... Eerst veel veel meer isoleren is de boodschap. Om beneden de 30 te komen qua warmteverlies, ga je zowel muren als dak als vloer moeten isoleren tot een U-waarde van 0,20 en ik zelfs onder 0,15 nemen omdat het een oud huis betreft met heel wat koudebruggen. Die 0,15 komt overeen met een R=6,66 om het in commercieel gehanteerde waardes van verkochte isolatie uit te drukken. Om het nog concreter te stellen, dat is ongeveer 21cm minerale wol van de nieuwste generatie, of 14cm resolplaat of 25cm cellullosevlokken of 27cm houtvezelisolatie....

Ik plan in mijn huis van 1935 ook sww en chauffage-ondersteuning, maar wel omdat ik mijn isolatieniveau optrek tot die van passiefhuiswaarden. Ik heb alvast passiefhuisglas met U=0,66 (HR++ is maar 1,1), de spouw van 6à7cm is opgevuld, (maar dat is niet voldoende voor zeerlaagenergiehuis) en zodra mijn dak geIsoleerd is tot U=0,11 gaan er 20m² collectoren op van het type vacuumbuis/heatpipe. Dit type omwille van betere winterrendementen. Deze oppervlakte omdat ik zoveel platdak heb en de opbrengsten per m² 's winters al kleiner zijn, en ik er heel goedkoop bij kan komen (1/3 van gangbare Belgische prijs).
En ik heb zeer grote convectoren die dus (net zoals vloerverwarming) op lagetemperatuur kunnen werken, dit in tegenstelling tot radiatoren.

Bij het plaatsen van uw dakisolatie zou ik heel goed de luchtdichtheid verzorgen en daarvoor dampscherm heel goed aftapen boven de nietjes en aan de overgangen met hout en muur.  Bij het plaatsen van uw nieuw schrijnwerk zou ik de speciale luchtschermen en afdichtingskits gebruiken van Proclima om de luchtdichte aansluiting met de muur te verzekeren. En de isolatiewaarden van glas en dakisolatie checken...

29/10/2012 - 13:35
ZT

 

Hallo, 

Ik wil jullie alvast bedanken voor de verschillende mailtjes en posts hier. Voorlopig kan ik al verschillende conclusies trekken en weet ik in welke richting ik moet denken. 

 

Initieel was ik van plan om voor een doorstromer te gaan om na te verwarmen, maar heb nu enkele bedenkingen:

- Ergens gelezen dat in bepaalde situaties een doorstromer zelfs meer verbruikt dan eentje met met boiler (zowel energie als water). Volgens mij stond daar dat bij afname van kleinere hoeveelheden water, de doorstromer telkens moet aanspringen en het water dan pas begint op te warmen. Het 'aanspringen' verbruikt meer gas dan in principe nodig en het water wordt geleidelijk pas warm. Je bent dus sneller geneigd om de kraan langer te laten lopen om de gewenste temperatuur te krijgen. Bij een boiler zal de ketel minder vaak aanspringen en heb je ook bijna direct warm water. (in ieder geval sneller dan bij een doorstromer)

- Bij ons hebben wel wat last van kalk in het water. Het is minder dan een ander niet te vernoemen stad, maar toch niet verwaarloosbaar. Bij een doorstromer zal er sneller kalkafzetting zijn bij een boiler. 

De 2 bovenstaande argumenten doen me eigenlijk kiezen voor een ketel met boiler (goed geïsoleerde boiler). 

Of zie ik dat verkeerd, zijn er andere factoren die meespelen,...?

 

 

Isolatie is inderdaad heel belangrijk. Daar waar mogelijk, gaan we isolatie plaatsen bij de renovatie. Wegens budget en gebrek ruimte (lees: hoogte), kunnen we niet overal onze goesting doen. 

Vloerverwarming op het 1e gaan we niet doen. Enerzijds omdat we de slaapkamers niet te warm willen hebben 's nachts en anderzijds omdat we daar niet de hoogte hebben om vloerisolatie met vloerverwarming te plaatsen. Vandaar onze keuze voor radiatoren. De optie van convectoren ben ik nog aan het uitzoeken. Waar ik wel aan het denken was, is muurverwarming in de badkamer. Een mogelijkheid die we nog aan het afwegen zijn, is om ook muurverwarming in de slaapkamers te plaatsen. Maar het alternatief zijn convectoren omdat deze ook op lagere temperatuur werken... 

Zoals eerder geschreven, gaan we in eerste instantie vloerverwarming op het gelijkvloers plaatsen? Hieronder komt uiteraard isolatie (gangbare dikte vanwege hoogtebeperking). Spouwmuurisolatie nadat het nieuwe schrijnwerk erin zit en dakisolatie. Over de dikte van het dakisolatie heb ik nog geen idee. Maar het zal dikker worden dan gemiddeld.

 

Waar ik nog veel onduidelijkheid over heb, is de dimensionering van de collectoren en zonneboiler. Uiteraard moeten we de economische kost in rekening brengen, maar wat zijn de 'standaard' parameters voor een doorsnee gezin van 4-5 personen in een modaal huis met 3 slaapkamers? 

We hebben een schuin dak die ongeveer naar het zuiden is gericht. Het zal misschien een paar graden schelen. 

Hoe groot moet het collectoroppervlak zijn in combinatie met de zonneboiler?

Wat ik vaker heb gelezen, is 8m2 collector voor 1000 liter zonneboiler. Is dit voldoende voor een gezin van 4-5 personen en voldoende om in de winter toch wat zonnewarmte te kunnen gebruiken voor warm water/CV? 

@Carol: 20m2 lijkt mij best veel. Hoe groot gaat uw zonneboiler zijn? Waar haalt u collectoren met zo'n korting? Zijn er mogelijkheden voor derden om dat ook zo goedkoop te kunnen kopen?

Zijn er ervaringen met merken die je zeker NIET moet kopen? En ervaringen met merken die wel goed zijn en bovendien betaalbaar? Hoe denken jullie over Rivusol zonneboilers? Ik heb het al eens eerder ergens gelezen. 

 

Ik zal m'n bevindingen later nog eens posten eens ik meer info heb.

Alvast bedankt.

Mvg,

Zhou 

 
06/11/2012 - 11:32

.

06/11/2012 - 11:54

@Carol: beetje vreemde keuze om zoveel collectoroppervlak te nemen met zo'n kleine buffer.

Het meeste haal je uit de zon als je zoveel mogelijk water kunt bufferen. In uw geval zal na misschien 1 uurtje zon uw buffer op 30-40° zitten. Als het dan de volledige winterdag zonnig is (er bestaan wel degelijk zo'n dagen, soms zelfs weken), dan zullen die collectoren niets doen, want uw buffer is al op de temperatuur van de collectoren.

Neem beter de helft van de collectoren en 2-4 maal zoveel buffer. Beter 2000 liter op 30° dan 500 liter op 40° hé.

Voor CV-ondersteuning gebruiken ze in de duitse solarhäuser een verhouding van 600 liter buffer per m2 collectoroppervlak. Dus waarom investeren in 20 m2 als je toch maar 500 liter buffert?

Zie het voorbeeld van Hans Delannoit: http://www.ecobouwers.be/node/41290?page=4#comment-147707

37.200 liter buffer voor 40m2 collectoren = 930 liter/m2

8m2 collector voor 1000 liter zonneboiler. Is inderdaad voldoende voor een gezin van 4-5 personen VOOR SWW BEHOEFTE
VOOR C.V-ondersteuning in de winter zal de dimensionering afhangen hoe ver je nog je isolatie kan opdrijven, dus hoever je je warmtevraag naar beneden kan drukken... Daarom dat ik het in hierboven post zo gedetailleerd benadrukte...

18 à 20m²  bij mij lijkt veel, maar in de winter zijn de opbrengsten eerder klein hee en dan gaat een grote oppervlak in staat zijn om uit een halfuur of een uur zon het uiterste te halen. Ik reken op veel diffuus licht in de winter waarbij je dan in vacuumbuiscollectoren een 30 à 40 graden krijgt bij een laag debiet...
ik zal een vat van 300 à 350L (+extra isolatie) op hogere temperatuur nemen voor SWW en beginnen met 500l voor c.v omdat ik wellicht weinig zal moeten bufferen en de warmte wellicht direct zal moeten gebruiken. Voor c.v zal er weinig gebufferd worden omdat er 's winters weinig "zonne-vermogen" ter beschikking is en de zonnige winteruren het sww-buffervat prioriteit krijgt om die toch eens in de 2 weken boven de 55 te krijgen (salmonella).Als die 500L na 1 winter te klein blijkt en er toch meer opbrengst is dan de convectoren constant behoeven dan plaats ik er nog extra 500L. En om optimaal in te tunen op de winterzon zal ik op 70° hellingshoek werken (plat dak kan ik ermee spelen hee) en daarmee wordt dan het zomerrendement wat kleiner. Als dit niet voldoende is om 's zomers oververhitting te vermijden met die 850L buffers gooi ik op een deel van mijn collectoren een zeil (hiervoor is bij plat dak geen gevaarlijke accrobatie nodig)

Zo'n grote installatie loont enkel de investering als je een fractie van de dure marktprijzen betaalt. collectoren met zo'n korting? Zijn er mogelijkheden voor derden om dat ook zo goedkoop te kunnen kopen? zie besparenopenergie.eu, zie www.solar2all.nl, zie eBay.DE met zoekterm solarthermie (in Duitsland zitten een handvol grote sanitairfirma's op eBay om hun materiaal te promoten: Duitse kwaliteit tegen dumpingprijzen), en voor een ruime keuze in groootte en type/model aan buffervaten tegen bodemprijzen bij www.solarbayer.de een der grootste Duitse speciaalbedrijven die bovendien aan tal van andere Duitse firma's hun buffers levert (vallen dan weer duurder met hun collectoren)...

Je vraagt je gedetailleerd installatieschema aan de leverancier en laat dit door een loodgieter-sanitairman uitvoeren of voert het zelf uit want tegenwoordig zit dit aan elkaar met stevige snelkoppelingen hee die in elke brico verkocht worden. Trouwens solarbayer.de heeft in hun downloads een heel boek schema's ("hydraulikschemen") staan voor parallel bouwen met meerdere buffervaten, zon+ gasketel + houtvergassingsketel + (stook)olieketel...
Zo kan je met wat creativiteit en prijsvergelijk enorm veel besparen en toch nog de premies krijgen (plaatser en produktleverancier mogen aparte facturen zijn, ik informeerde me hiervoor bij EANDIS). 

06/11/2012 - 11:56

Tot 3 kleine buffers?

Dat is 3x veel verliesoppervlak voor weinig buffer. Waarom niet direct 1 grote, gelaagde buffer van 1000 of 1500 liter?

@ Robin:
omdat mijn deurgat naar de kelder niet breed genoeg is voor 1 grote... Zelfs met afneembare isolatiemantel kan max 500L door de deuropening... En een zolder heb ik niet (want plat dak).
.
Plus ik wens op bewolkte winterdagen mijn SWW niet naar 35 graden te zien zakken omdat de verwarming alle warmte uit de buffer opneemt. En daarom hou ik een aparte SWW-buffer die ik nog extra ga isoleren om die een kleine week op temperatuur te houden (standaard verliest die na 3 dagen zijn temperatuur). Ik reken in de winter toch op minstens 1 à 2 uur volle zon om die sanitairbuffer op hoge temperatuur te brengen. Terwijl voor lagetemperatuurverwarming is een temperatuur van 35 à 40 voldoende en die wordt door vacuumbuizen gehaald bij difuus licht.
.
Een bijkomend voordeel van een aparte SWW-buffer is dat ik het water voor de c.v rechtstreeks kan aftakken van de warme collectorleiding zonder spiraalwarmtewisselaar rechtstreeks in de c.v en cv-buffer. (dit direct schema wordt ook door Sax en Mampaey toegepast, daar heb ik die idee gehaald). Wat minder traagheid en een paar graden temperatuurwinst meebrengt. Kwestie van het onderste uit de (zonne)kan te halen...
.
Voor de c.v-buffer volstaat de gebruikelijke door de fabriek aangebrachte isolatie die een buffervat een paar dagen op temperatuur houdt, want ik vermoed hooguit zonnewarmteoverschot te hebben om de nacht te overbruggen tot 9u 's morgens de dag weer volop aanbreekt. Wanneer in de praktijk blijkt dat er zelfs in de winter toch meer kan gebufferd worden, kan ik nog een extra 500L-vat aanschaffen.
Uiteraard neem ik voor de 500L temperatuurgelaagde vaten, die van 300-400L (voor mijn SWW) heb ik bij geen enkele leverancier of fabrikant in BE of DE in temperatuurgelaagde uitvoering gevonden...

06/11/2012 - 13:21

Waarom heb je water nodig van 50-60-70... °C voor SWW? 40° is toch voldoende. Met een goed gelaagde buffer heb je geen last van het 'dalen door CV'.

Als de buffer inderdaad niet binnen kan, dan heb je geen keus :-).

Het water uit de retour van de c.v zou wel eens een stuk kouder kunnen zijn dan 40° en zeker na een hele nacht...
Plus met de één-vat-techniek ben je verplicht ook voor je c.v-water de warmtewisselaarspiraal te gebruiken in je vat waardoor je nog een paar graden verliest in je rendement. Wat in winterdagen met enkel difuus licht  snel het verschil kan betekenen van een nog bruikbare temperatuur voor de lagetemperatuurconvector of niet. De Jaga-convectoren heb ik trouwens van de vroegere c.v. En de temperatuuropbrengst bij difuus licht heb ik van zowel fabrikant als installateurs.
Vloerverwarming is bij mij geen optie, reageert veel te traag naar mijn behoefte; en wandverwarming is bij mij enkel haalbaar op de muur tussen living en badkamer.
.
De warmtewisselaarspiraal in het sww-vat is dan wel nodig voor de ontkoppeling van het leidingwater tegenover zonneboilercircuit. 
.
Ik weet dat dit opstellingschema afwijkt van de traditionele schema's en heb voor dit opstellingschema niet over 1 nacht ijs gegaan en al een paar jaar overdacht en afgewogen tegenover praktijkervaringen van andere installaties zowel hier als in andere websites.
.
En ja,  ik zou voor de c.v-buffer meteen een 800L installeren, maar die kan niet binnen hee, geen andere keus ;-)

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.