Elektrische doorstromer in combinatie met zonneboiler | Ecobouwers.be

U bent hier

Elektrische doorstromer in combinatie met zonneboiler

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

10/11/2015 - 12:27

Beste Allen,

 
Wij zoeken een  oplossing voor onderstaande problematiek:
Op dit ogenblik denk ik aan een elektrische doorstromer in serie geplaatst na onze zonneboiler die dan wel modulerend moet werken. Mogelijk bestaan er ook andere oplossingen

Wij zijn een gezin bestaande uit 2 volwassenen en 4 kinderen (2-8 jaar)
Ons sanitaire warm water installatie bestaat uit:
- 1 zonneboiler (ACV, vat in vat systeem) 300L met 3 panelen en elektrische weerstand van 6KW
We merken echter dat de capaciteit van de boiler niet toereikend is - deze problematiek stelt zich vooral in de wintermaanden:
Een opgeladen boiler (winter max 60grad) is maar juist voldoende. (een 'groot' bad nemen en nadien douchen en het water wordt koud)
Terug opwarmen van de boiler met de ingebouwde elektrische weerstand duurt te lang
Dit probleem zal enkel nog toenemen naarmate de kinderen ouder worden.
ter info: Volgend jaar plaatsen we een 2-de, weliswaar kleinere, badkamer (enkel douche en lavabo)

Ik zoek een instant oplossing om het boiler water bijkomend op te warmen (op moment van de vraag) en met voldoende debiet.
En ik dacht dus dit op te lossen met een modulerende elektrische naverwarmer in serie geplaatst achter de boiler.
dus [boiler->doorstromer->gebruikers]

Een aandachtspunt is dus vermoedelijk het beschikbare debiet - vooral als er meerder verbruikers warm water nodig hebben.
(bv. simultaan gebruik van twee douches in de toekomst.)

Een tweede specifiek aandachtspunt is de mogelijk hoge toevoertemperatuur van het boiler water in de zomer. 
(een 3-weg mengkraan is allicht aangewezen)
Wij hebben een 3-fase aansluiting.

Alvast bedankt voor jullie reacties en eventuele alternatieve suggesties

noot: Wij hebben geen gas aansluiting (en zijn dit ook niet van plan)

Frits

24 Reacties

Reacties

10/11/2015 - 13:30

Je zou kunnen beginnen met het beperken van het SWW-verbruik door gebruik te maken van een waterbesparende douchekop en door niet langer dan 5 minuten te douchen. Alleen al hiermee kun je het normale doucheverbruik van 50 liter per keer halveren en is die zonneboiler wel voldoende. Probeer het gewoon, die douchekop (bijv. de Best Saver) kost slecht 10 euro en is in een minuutje geplaatst. En zet een eierwekker in de douche op jezelf te herinneren dat je 5 minuten gedoucht hebt.

 

Wanneer deze ecologische en goedkope oplossing onvoldoende resultaat geeft kun je altijd nog naar minder ecologische opties kijken.

10/11/2015 - 14:24

Dag Ingir,

Onze douchekop is  reeds  van het waterbesparende type.
We kunnen idd ook douchetijd reduceren, dit is zeker een belangrijke factor.

Zoals ik vermelde, stelt het probleem zich op dit ogenblik, voornamelijk in combinatie met nemen van een bad.
of na enkele ruime douchesessies. (uitzonderlijk)
Ik heb deze topic gestart omdat wij 'nu al' de dicht bij onze SWW capaciteits limiet zitten - en allicht erover gaan in de toekomst (growing kids,..)
 Ecologie is belangrijk, maar comfort is ook een factor om mee rekening te houden.
Anders geformuleerd: voor 80% van het jaar is onze SWW installatie OK, voor die 20% resterende tijd mogelijk niet en hiervoor wensen wij een oplossing.

Groetjes,

 

10/11/2015 - 19:24

Het probleem is het bad natuurlijk. Daar kan je de boiler zowat in leeg trekken. Een oplossing is dus ook kleiner baden.

Dat het probleem moet groter worden in de toekomst is niet waar. Die grotere kinderen gaan nog zelden in bad gaan eerder douchen. En dan zal je 6kw weerstand wel kunnen volgen volgens mij.

Wat houdt je eigenlijk tegen de temperatuur van de boiler hoger te zetten? Dat maakt naar rendement van de weerstand weinig uit.

Walter

10/11/2015 - 20:16

Dag Walter

<Dat het probleem moet groter worden in de toekomst is niet waar. Die grotere kinderen gaan nog zelden in bad gaan eerder douchen>

De toekomst zal duidelijkheid brengen natuurlijk - Maar zo zeker ben ik daar niet van.
Hangt er een ook beetje vanaf - wat het gebruikspatroon zal ziijn - verspreid of geconcentreerd s'morgens en s'avonds

<Wat houdt je eigenlijk tegen de temperatuur van de boiler hoger te zetten?>
De weerstand wordt automatisch uitgeschakeld vanaf ongeveer 60grad C. - Dit is de hoogste instelling die ik kan bereiken.
Dit zou idd resulteren in meer warmtecapaciteit, maar heeft geen invloed op de 'opwarmsnelheid'.

De aankoop van een electrische doorstromer is, denk ik, in de eerste plaats een investering in comfort
De mate waarin deze moet bijspringen is zeker ook een kwestie van verstandig gebruik van SWW.
In het beste geval (maar dan moet deze wel modulerend werken) zouden wij deze (bij voorkeur) uitzonderlijk wensen te gebruiken, maar indien toch nodig dan kan dit toestel wel het noodzakelijke comfort bieden.

Ik vroeg me ook vooral af of de combinatie zonneboiler+ doorstromer mogelijk is, en of er al dan niet alternatieven zijn

Beste groeten,

Fritz

11/11/2015 - 17:04

De ecologische oplossingen zijn niet uitgeput na het gebruik van een waterbesparende douchekop hoewel dit wel de meest efficiënte methode is om je SWW-verbruik te verlagen. Met 4 opgroeiende kinderen is het zinvol om dan ook een douchepijp-warmtewisselaar te plaatsen of als dit problematisch is een douchebak-WTW, de investering ligt wel wat hoger met zo'n €700 maar gezien jullie SWW-verbruik wel de moeite waard. En volgens mij nog steeds goedkoper dan het plaatsen van een elektrische doorstromer met bijbehorend stroomverbruik.

11/11/2015 - 11:52

frits

hoe verwarm jij je woning?  als je een cv-ketel hebt, is het zeker zinvoller je boiler met je cv-ketel te verwarmen.

11/11/2015 - 17:03

Wij hebben enkele jaren geleden onze woning volledig gerenoveerd (+aanbouw) naar een passieve woning.
Onze enige bron van verwarming is een speksteenkachel. Dit is voldoende om ons huis op temperatuur te houden.
Het was indertijd een bewuste keuze om geen CV,vloerverwarming,etc. te plaatsen.

Op dit moment ben ik bezig met een tweede aanbouw.
De bedoeling is om hier een pelletkachel in de woonruimte te plaatsen als ondersteuning en backup (als onze houtvoorraad 'ooit' eens opgeraakt) voor de speksteenkachel.

Als ik me niet vergis bestaan er pelletkachels die boilerwater kunnen opwarmen.
Dit zou een alternatief kunnen zijn

 

 

11/11/2015 - 17:42

Waarom heb je dan geen warmtewisselaar voorzien in je speksteenkachel?

Kan perfect aangesloten worden op een zonneboiler met dubbele spiraal. 

11/11/2015 - 18:10

En dat brengt ons bij de volgende vraag, heb je een tweede spiraal in de boiler?

zoniet is de oplossing simpel. De boiler vervangen door een groter exemplaar met 2 spiralen + pelletkachel met warmtewisselaar.

indien wel vind ik de oplossing van de doorstromer na de boiler niet slecht. Het debiet is geen probleem, je kan hem na de collectoren op de warmwatertoevoer voor het bad plaatsen. Met douches trek je 300L- boiler niet snel leeg. Niet snel = na een half uur indien je 2 douches van 10L/ min gelijktijdig gebruikt.

 

11/11/2015 - 20:38

Er wringt mij één en ander hier.

- een passiefhuis met een speksteenkachel waar je nog een pelletkachel bij gaat installeren? Ik zou denken dat alleen de speksteenkachel al over-done is.

- warmwaterproductie met een standby van een pelletkachel? Ook in de zomer? Overhitting van de woning ! Niet doen !

- doorstromer op elektriciteit (ook op gas) geeft een veel kleiner minder comfortabel debiet, maar het kan.

- optie warmtepompboiler al eens overwogen of bestudeerd? In dit geval in serie met de zonneboiler. Het is dat je de zonneboiler al hebt maar het had beter met enkel een warmtepompboiler geweest

11/11/2015 - 20:56

 

Frits,
 
Vooraleer je begint te investeren:
"De weerstand wordt automatisch uitgeschakeld vanaf ongeveer 60grad"
 
Dat is de standaard instelling, maar je kan die weerstand heus wel op 85°C instellen (niet met de bedieningsthermostaat bovenop). Op blz 2 van dit document zie je hoe:
 
Als je die op 85°C zou zetten, zal je ruim dubbel zoveel SWW hebben. (85°C - 38°C vs. 60°C - 38°C). Met zo'n SWW-capaciteit doet 'opwarmsnelheid' er niet meer toe. Zelfs een 3KW weerstand volstaat om die 300L elke nacht van 38°C naar 85°C te brengen. Bovendien kan je je SWW blijven 'verbruiken' tegen daltarief. Dat is met een doorstromer uiteraard onmogelijk.
Je doet er wel goed aan om wat te experimenteren met die °C. Misschien is 75°C al voldoende om je dagelijkse SWW-hoeveelheid te dekken. Hoe dieper je de boiler 'leegtrekt' (naar warmte), hoe méér je zonnecollectoren kunnen leveren.
12/11/2015 - 10:13

Dag Frits,

 

naast de andere voorstellen, zou ik ook de boiler extra isoleren. Deze zijn doorgaans fabrieksaf zeer matig geïsoleerd. Zeker als je de temperatuur van de boiler gaat verhogen, zal dit een investering zijn die je onmiddellijk hebt terugverdiend.

 

En persoonlijk zou ik echt stoppen met het nemen van een bad. Het is meer een gewoonte dan een noodzaak. Het drinkwater wordt immers ook steeds schaarser en dus terecht duurder.

Ik heb hier een douchewarmtewisselaar; erg tevreden van, maar functioneert natuurlijk enkel icm een douche...

Groet

Wouter

12/11/2015 - 16:30

Beste Frits,

 

Ik heb even zitten rekenen. Stel dat je water van 10° moet opwarmen tot 40°, dan heb je nodig:

30° * 4200 J per liter = 126000 J = 126000 / 3600 = 35 Wh per liter.

Met 6 kW maak je 171 liter warm water per uur aan 40°C. Dat lijkt me vrij goed.

 

Mogelijke problemen / oplossingen:

* Weerstand slaat pas aan bij bvb 50°C of minder om elektriciteit te sparen? Oplosbaar door manuele keuze bij start bad?

* Water van veel meer dan 40° is nodig? Slecht of onvoldoende geïsoleerde aanvoerleidingen?

* Bad is zéér groot? Mogelijks vervangen door comfortabel kleiner model?

 

Mvg,

Jurgen

 

12/11/2015 - 17:15

jurgen, er is een makkelijkere manier om dit te berekenen.  om 1 lt water 1° te verwarmen heb je 1 kCal/h nodig, en 1 kCal/h = 1.163 watt ;-)

of in de andere richting, 1 watt = 0.86 kCal/h

13/11/2015 - 03:03

Klopt: 4186J/3600s = 1,16277777777777... Wh. Maar voor een paar honderd L SWW mag je gerust met 1,163Wh per litergraad  rekenen. Dat verschil is zo klein, dat je dat mag afronden op één duizendste Wh.

12/11/2015 - 21:23

Geachte heren,
Bedankt voor alle reacties en suggesties!

Ik zal proberen enkele antwoorden te formuleren

<Waarom heb je dan geen warmtewisselaar voorzien in je speksteenkachel?>
Dit hebben we indertijd overwogen, maar uiteindelijk niet gedaan. omwille van extra kost en we er vanuit gingen dat de zonneboiler voldoende zou zijn en ook omdat we niet wensten om warmte te ontnemen van de kachel aangezien we indertijd niet helemaal zeker waren of deze wel voldoende zou zijn om de woning warm te houden.
De wisselaar nu nog toevoegen lijkt me niet echt evident.

<een passiefhuis met een speksteenkachel waar je nog een pelletkachel bij gaat installeren? Ik zou denken dat alleen de speksteenkachel al over-done is.>
Wij hebben getracht ons huis 'zoveel mogelijk' te renoveren naar een passief huis en we denken dat dit ons redelijke goed gelukt is. Op papier is het passief gerenoveerd, maar we hebben geen luchtdichtingstest gedaan of thermografie scan,.. Dus hoe 'goed' de renovatie geslaagd is, daar heb ik geen objectieve cijfers over. De kachel is van het type Tulikivi TTU2700/4
In praktijk blijkt dat we op de koudste dagen (-10grad) 2X stoken om comfortabel warm te hebben. Rond de nul graden is 1X op twee dagen voldoende en bij 10grad alle 3/4 dagen.  Met een raampartij gericht naar zuiden hebben we ook nog zonnewinsten.
(Spijtig genoeg hebben we naast de kachel eigenlijk te weining extra massa in huis)
Vermoedelijk (op papier kan dit natuurlijk berekend worden) is de kachel ook voldoende voor de tweede aanbouw op temperatuur te houden. Maar wij wensen een backup indien de kachel defect zou gaan, het hout zou opgeraken. Maar ook om het huis op een basistemperatuur te houden indien we voor langere tijd weg zouden zijn. De laatste reden is dat de nieuwe bijbouw niet alleen dient om voldoende ruimte te bieden aan een gezin van 6, maar ook om evt later te gebruiken als kangoeroe woning.

<optie warmtepompboiler al eens overwogen of bestudeerd>
Al overwogen: Ja - In detail bestudeerd: Nee.
In ons geval zou dit een lucht-lucht systeem worden met plaatsing in de kelder (naast de zonneboiler)
En ik ben niet overtuigd van het rendement (gebruik vooral in de winter). En allicht ook duurder dan een doorstromer.

< maar je kan die weerstand heus wel op 85°C instellen >
AHA! goede tip :) Dit ga ik zeker checken (de veiligheidsthermostaat had ik nog niet opgemerkt)
ter info: een timer (4h aan) zorgt er vandaag al voor dat enkel snachts de weerstand wordt ingeschakeld ifv nachttarief
+ om 6KW in // met bv. afwasmachien te vermijden (Ik zou eigenlijk een voorrangsschakelaar moeten voorzien)
In de zomer dan best terugdraaien aangezien ik niet snachts wil opwarmen als ik overdrag zelfde warmtecapaciteit krijg via de zon. (Eigenljk zou de weerstand gestuurd moeten worden met weervoorspelling en verbruikpatroon van gezin)

<En persoonlijk zou ik echt stoppen met het nemen van een bad>
<Bad is zéér groot? Mogelijks vervangen door comfortabel kleiner model>
Een terechte opmerking - Eigenlijk wordt het bad vandaag vooral gebruikt voor samen wassen van de jongste kinderen

 

Nogmaals bedankt voor alle reacties:
Vooraleer te investeren zal ik:
- proberen max temp van de weerstand te verhogen
- Bekijken om de boiler extra in te pakken met Isolatie.

Een goedenavond aan allen
Frits

 

12/11/2015 - 22:25

De kachel is van het type Tulikivi TTU2700/4

Excuseer maar in dat geval is er toch iets grondig mis met jullie woning en/of levenstijl

Dezelfde kachel staat hier in een woning uit 1992 waar we het woord "passief" zelfs niet durven over uitspreken.
Deze is gekoppeld aan een WW welke een SWW vat (zonneboiler) (de zonnecollector zelf is er niet maar wordt in plaats daarvan gevoed door een WP) van 300 liter (dubbele spiraal: 150 liter voor WP en extra 150 liter voor kachel) van de nodige warmte voorziet.

Het 'probleem' is dat de kachel zo weinig kan gebruikt worden omdat je anders, bij wijze van spreken, omvalt van de warmte, niet dat we niet toekomen of dat de WW te veel warmte wegneemt.

Dat is toch bijna één van de zwaarste standaard speksteenkachels?

En de combinatie van een WP met (speksteen)kachel is juist uiterst interresant wat betreft het rendement omdat ze volledig complementair aan elkaar zijn, dit in tegenstelling tot een speksteenkachel+pelletkachel of een WP+zonnecollector

Ik kan me niet van de indruk ontdoen (excuseer me als ik het mis heb maar zo komt je schrijven over) dat er meer op buikgevoel gewerkt wordt via try and error dan doordacht en berekend op lange termijn. Op termijn kom je dan duurder uit dan wat meer investeren in het begin.

Hier was een WW in de speksteenkachel ook niet echt nodig maar toch maar gedaan omdat het relatief goedkoper was het ineens te voorzien dan om over enkele jaren de vloer weer te moeten opbreken om aan- en afvoerleidingen te trekken naar het SWW-vat.

En de mindere isolatie van het SWW vat moet niet altijd een nadeel zijn als het vat maar binnen het bewoonde gedeelte staat (hier staat ie inpandig in de berging zodat daar geen verwarming moest voorzien worden.

Persoonlijk vind ik het veel efficiënter om in de praktijk een 0-factuur woning te hebben dan een op papier "passief" huis (sorry kon het niet laten :-) ).

 

 

 

 

12/11/2015 - 23:00

Dag IvoB,

Ik vermoed dat je probeert te zeggen dat ons stookregime aan de hoge kant ligt en dat dit strijdig is met het te verwachten energieverbruik in een passief woning.
Misschien is dit zo, en zijn er idd nog warmteverliezen die we nog niet voldoende beperkt hebben.
Mogelijk is onze stooktechniek ook niet goed, etc..

Anderzijds, of ik zou foutief geinformeerd moeten zijn, is het vermogen van een speksteenkachel ongeveer 6KW.
Zo heel veel is dit nu ook weer niet, maar in princiepe ruim voldoende voor een passief woning
Het gewicht zegt vooral iets over hoe lang dit vermogen kan afgegeven worden weliswaar in een dalend curve en functie van de buitentemperatuur, (+ veel andere parameters).
Er is al veel geschreven over speksteenkachels in dit forum en ik weet dat de meningen niet altijd parallell lopen.
Ik stel uw bewering zeker niet in vraag, maar uw woning van 1992 zal dan toch zeker ook niet slecht geisoleerd zijn.

Ik kan wel begrijpen dat een en ander niet doordacht overkomt ifv langetermijnvisie.
Maar dit is 'des levens' zou ik zeggen... Onze eerste renovatie plannen dateren van 2008 toen hadden we 1 kind
De tweede uitbreiding hebben we beslist in 2013, toen hadden we er plots 4 :)
Allen absoluut bewust gewenst, maar stond zeker niet op onze roadmap in 2009

 

13/11/2015 - 02:14

 

Frits,
 
"AHA ! Goede tip :)" 
Ik dacht het wel dat je dat 'verstelschroefje' nog niet gevonden had. 
 
De bedieningsthermostaat bovenop het vat bedient in principe enkel de temperatuur van de buffer (tank-in-tank boiler) bij aansluiting op een gasketel, watervoerende pelletkachel etc. De schaal daarvan begint bij 60°C. Ik vermoed dat het Belgische ACV die instelling gescheiden houdt, omdat men de elektrische weerstand beschouwt als een 'ultieme back-up'. Standaard ingesteld op 60°C zodat je 100% zeker bent (en geen 99% - zoals de door velen op dit forum geprezen 'Deutsche Über Qualität' zonneboilerfabrikanten) dat je nooit met legionella te maken krijgt. Ik kan het niet genoeg herhalen: in Vlaanderen en Nederland hebben we het hardste water ter wereld ! Lees: het kalkrijkste. En laat kalk nu 's de ideale voedingsbodem zijn van de Legionella bacterie.
 
"de veiligheidsthermostaat had ik nog niet opgemerkt"
Als je evenwel géén 'boilerlader' hebt zoals een gasketel, pelletketel ... dan is dat 'verstelschroefje' je enige thermostaat. De enige mogelijkheid om de minimumtemperatuur in te stellen. De veiligheidsthermostaat heeft daar niks mee te maken. Die schakelt de weerstand uit vanaf 110°C. En is er uitsluitend om te verhinderen dat je boiler explodeert ... als je thermostaat defect is.
 
"In de zomer dan best terugdraaien aangezien ik niet snachts wil opwarmen als ik overdrag zelfde warmtecapaciteit krijg via de zon."
Mmmm, ik beschouw dat niet zo. De thermostaat (= het 'verstelschroefje') levert een  gegarandeerde minimumtemperatuur. Die minimumtemperatuur bepaal je in functie van je benodige SWW-capaciteit, lees: je comfortniveau aan SWW. Des te hoger die minimumtemperatuur des te hoger je comfortniveau = SWW-capaciteit. Me dunkt dat dat comfortniveau niet wijzigt omdat het zomer is. Ook in de zomer zal je de kleine kinderen in bad willen zetten, en als volwassene (of ouder kind) een douche willen nemen. M.a.w. je comfort 'eis' wijzigt niet doorheen het jaar. Met een hoge comfort 'eis' en (slechts) 300L 'buffer' is het onmogelijk om van maart tot oktober uitsluitend op de zon te vertrouwen. Er zullen - pakweg een tiental, misschien wel 20 - dagen zijn waarop de zon onvoldoende is om je SWW-comfort te verzekeren. Waarom zou je dan in de zomer 'terugdraaien' ??? 
 
Wat WEL zo is, is dat je zonnecollectoren méér energie (op jaarbasis) zullen leveren naarmate je je vat dieper leegtrekt. Dat is het ZWAKTEBOD van thermische collectoren (waar velen de ogen voor sluiten - men staart zich liever blind op de laatste Wh die ze nog uit thermische zonne-energie kunnen trekken met bv. peperdure 'intelligente' vaten). Thermische collectoren werken op basis van temperatuuruitwisseling. PUNT. PV met een slimme sturing heeft daar géén last van. PV zet simpelweg elke Wh zonne-energie om in een temperatuurstijging :-) 't Zal nog wel enige jaren duren vooraleer die centiem bij onze universiteiten gaat vallen ... http://www.ecobouwers.be/forum/post/paradigma-zonneboiler#comment-179006 Voorlopig ben ik degene die dat ultiem rendement van 'intelligente buffers' met superspeciale zonnecollectoren niet snap. Ik zal er te dom voor zijn. Wat ik wel snap is dat je met thermische collectoren je de eindtemperatuur - lees: na al je dagelijks SWW-verbruik - zo laag mogelijk MOET krijgen. Hoe zou je met 45°C in je collector een vat dat nog op 50°C staat, opwarmen ? Kortom: hoe lager je eindtemperatuur van je boiler is - NA al je SWW-verbruik - des te meer zonnecollectoren kunnen leveren. Na je comfort eis zou je dus bv. zo'n 40°C in je boiler moeten hebben.
 
Concreet:
Haal dat deksel van je elektrische weerstand, en zet dat 'verstelschroefje' op maximum (= 85°C). Het zal je heus niet aan SWW-comfort ontbreken, zoals nu het geval is. Vermits je je zonneboiler uitsluitend gebruikt voor SWW (niet voor ultra-lage-temperatuur verwarming) zal je dat tegen het einde van de winter enkele kWh gekost hebben = een paar €. Heus géén 10 ! Maar tegen het einde van januari, begin februari (maart is echt te laat !) moet je experimenteren met die 85°C terug te draaien. Op watertemperatuur zit een vertraging. Net zoals zeewater in mediterraan gebied tegen eind augustus, begin september het warmst is (van de hele zomer), is kraantjeswater het koudst tegen eind januari, begin februari. Dat is het ULTIEME testmoment. Het is DAN dat je moet testen of 75°C voldoende is, 70°C voldoende is, 65°C voldoende is ... om aan je ultieme comfort'eis' te voldoen. Zodat je je buffer zo diep mogelijk 'leegtrekt'. Zodat de zon maximaal energie kan leveren. 365 dagen per jaar. In functie van je leidingverlies staat de temperatuur - na al je SWW-verbruik - bovenin je buffer dan op 39, 40, 42°C.
 
Die comfortinstelling laat je gewoon staan. Het hele jaar door. Pas wanneer je (bv. over een paar jaar) merkt dat het badverbruik vermindert, doe je de test opnieuw. Dat lijkt me het ultieme compromis tussen comfort (365 dagen per jaar) en het maximum uit thermische zonne-energie halen.
 
Costaccountant
 
PS: Altijd blij te weten dat er mensen zijn die het aandurven om hun CV (en bijgevolg hun CV-ketel !) buiten te smijten. In een hypergeïsoleerde woning is heus géén CV (ketel) nodig. In weerwil van alle angst die velen je willen aanpraten. CV's zijn enkel goed voor chauffagisten ! Mijn ouders hebben gebouwd in 1979 (standaard spouwisolatie en dubbel glas) en als ik de nauwkeurige kostenstaat van onderhoud/herstellingen bijgehouden door mijn vader, analyseer ... dan blijkt 70% (!!!) naar de chauffagist gegaan. Dat is gerekend met geregeld onderhoud van alle houten buitenschrijnwerk, vernieuwing van kranen, spoelbakken, dampkap, oven, kookplaat en heraanleg van natuurstenen oprit en terras (voegen gaven het op). Als dat geen incentive is om te isoleren ...
PPS: Zolang je die kerel met zijn BVBA, villa, atelier, boekhouder, bedrijfsleiderverzekering, BMW 5 en Mercedes Sprinter kan buitenhouden (om bv. bij wettelijke verplichting jaarlijks simpelweg het stof uit je houtketel te blazen !), zal het je worst wezen dat je massakachel (speksteenkachel) wat overbemeten is ;-) Een kachel (= géén ketel) behoeft géén wettelijk verplicht onderhoud ... met attest voor je brandverzekering. Maar als je niet over je eigen gratis hout beschikt, blijf ik een pelletkachel verkiezen boven een massakachel. Zowel naar financiën als naar milieu als naar comfort (zonder CV).
 
14/11/2015 - 22:32

Frits,

Om terug te komen op uw initiële vraag...

Iets klopt er mijn inziens niet aan je verhaal.

Een 300 liter boiler met 6kW weerstand moet toch al één en ander aan comfort geven.

De weerstand zal al vrij snel aanslaan, na enkele minuten waterafname.

EN uiteraard moet er een thermostaat kraan op je boiler, zodat de boiler in de zomer naar 85°C kan gaan.

Dus snap ik deze discussie niet zo goed.  Is er niks mis met uw SWW installatie?

Mvg

Jeroen Beeckx

 

 

 

 

15/11/2015 - 15:52

 

Me dunkt dat de weerstand slechts vermogen levert in daltarief. Zodat overdag de zon alle kans krijgt om haar werk te doen. Maar je toch elke ochtend gegarandeerd bent van een bepaalde SWW-capaciteit.
 
Hoe wil je de zon haar werk laten doen, als je bij elke waterafname 6KW gaat inschakelen om dat vat terug op temperatuur te brengen ?
16/11/2015 - 10:55

Costaccountant,

 

Een deftige zonneboiler blijft onderaan koud, zelfs met weerstand continu op 60°C.

Bij ons staat de weerstand in tussen seizoen continue op 48°, onderaan is zonneboielr bv. 52°C.

Een deftige zonneboiler is 1,6-2m hoog (gelaagdheid) en voor mij minstens 500 tot 1000l.

Mvg

 

20/11/2015 - 01:22

 

Wat heet 'deftig' ?
 
I. Het betreft een ACV 'tank-in-tank boiler' (= buffer). De stratificatiewerking daarvan is niet vergelijkbaar met de klassieke zonnebuffer met doorstroomwisselaar. De weerstand zit onderin en niet in het bovenste 1/4de (of 1/3de). Volgens sommigen is dat geen 'deftige' zonneboiler omdat je enkele procentpunten dekkingsgraad zal missen. Een deftig vat is het in ieder geval wel: wereldvermaard anti-kalk patent en levenslange waarborg. Ken jij nog zo'n vatenmerk ? Geef gerust een linkje.
 
II. Wat die enkele procentpunten dekkingsgraad betreft: 't zal me verwonderen dat jouw weerstand uitsluitend in daltarief werkt. Met een weerstand op 48°C in het bovenste vierde van een 700L buffer, zou je dan verzekerd zijn van welgeteld één douche ! Dat heb je goed gelezen: één ! Niet dat ik voor een thermische zonneboiler zou kiezen, maar tussen:
  • een  d u u r z a a m  vat van 300L + enkele procentpunten dekkingsgraad verlies + bijverwarming in daltarief;
  • een zgn. 'deftige' zonneboiler van 700L + enkele procentpunten dekkingsgraad winst + bijverwarming in enkelvoudig- of piektarief;
W E E T  Costaccountant wel wat gekozen. Als je dan toch in enkelvoudig- of piektarief wil bijverwarmen, waarom kies je dan niet voor een doorstromer ipv bijverwarming ? Daar word je dekkingsgraad nog wat beter van.
 
III. Zo'n 300L vat met levenslange waarborg en weerstand onderin is ook 'future proof'. De zonneboiler van de toekomst is immers geen thermische zonneboiler meer, maar een (intelligente) zonnestroomboiler: 
  • Géén onderhoud, géén pomp, géén glycolvervanging of testertjes, géén dikke glycolleidingen door je dak, géén vorstrisico, géén vacuümverliezen, géén drukverliezen ... 
  • Een systeem waarbij elke Wh energie aangeleverd door een DWTW integrale winst blijft, in tegenstelling tot thermische collectoren;
  • Een dekkingsgraad die de vloer aanveegt (tot 90% !!!) met dat thermisch zwaktebod = temperatuuruitwisseling;
  • En géén forfaitaire netvergoeding meer ! Zonder peperdure bi-directionele omvormers en akku's, wel te verstaan.
Wat wil je nog meer ? Niet ecologisch genoeg ?? Pardon ??? In vergelijking met een thermische zonneboiler die je in de winter met gas of pellets bijverwarmt, levert  een soortgelijke zonnestroomboiler (bi-energie boiler) bijna dubbel zoveel zonne-energie voor huishoudstroom ... in de winter !  Pure  S y n e r g i e  is dat ! Tussen PV en SWW ! Hoe vaak heb ik al geschreven dat het een volkomen econologische aberratie is om naast je PV-panelen, thermische zonnecollectoren te leggen ?
 
Ik ben de tel kwijt. Maar in kneuterig en zonneboilergesubsidieerd Vlaanderen wil die ecologische cent maar niet vallen. Blijft men liever een grijsgedraaide plaat opzetten (let op de datum): "groene stroom mag je niet verprutsen aan SWW". http://www.ecobouwers.be/forum/post/zomer-sww-elektrisch-verwarmen-winter-sww-verwarmen-met-hr-gasketel-ecologisch#comment-174871
En vinden de meesten het normaal dat we compleet overbemeten vaten waarvan alleen het bovenste 4de of 3de wordt bijverwarmd (?!) ... subsidiëren ... want die komen uit Duitsland en dat zijn 'deftige' zonneboilers. Niet ?
 
Q.e.d.
 
PS: omdat een zonnestroomboiler elke Wh zonne-energie omzet in een temperatuurstijging, is stratificatie irrelevant. Een vat met de weerstand bovenin is dan een verspilling van geld, grondstoffen en productie-energie.

Die 52 graden onderaan moest 25°C zijn natuurlijk.

Voor alle duidelijkheid zit de weerstand in een zonneboier (1000l) die een 7 tal maanden per jaar alles dekt: SWW en verwarming.

De enige verwarmingsbron is een 8kW pelletkachel met CV optie.

De weerstand is geplaatst als backup en garandeert douches voor 3 opgroeiende pubers.

Enkel dus in tussenseizoen wanneer de kachel nog niet brand maar de zon te ontoerijkend is, wordt de weerstand dus gebruikt.

Daar de kachel al 12 jaar oud is, is gebleken dat een backup af en toe wel nodig is met pellets.  Deze kachels zijn toch wel iets minder betrouwbaar dan een gas CV.

 

Mvg

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.