dorpels in lage energie woning | Ecobouwers.be

U bent hier

dorpels in lage energie woning

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

We zijn van plan onze woning te verbouwen. We blijven echter met een paar problemen zitten. Hoe los je de koudebrug op aan de dorpels van ramen en deuren ? En wat is de meest ecologisch verantwoorde vloerisolatie (xps ?). Hartelijk dank voor tips. Groeten, ludwig.

14 Reacties

Reacties

15/10/2007 - 10:21

dag ludwig,

denk even heel goed na hoe ver je wilt gaan om je woning tip top te isoleren en tochtvrij te maken.
wel eens over na gedacht waarom we niks meer horen van bedrijven die luchtdicht(energie zuinig) bouwen.
we zijn op dit moment nog niet in staat om een mechanische toe en afvoer goed toe te passen.
mensen krijgen een reeks aan lichamelijke klachen vanwege de over of onderdruk!!! nog niet gesproken over de kosten die deze vorm van ventilatie met zich mee brengt.

mijn advies: ga niet krampachtig alle onderdelen inpakken tenzij je goed nadenkt over de extra maatregelen die daarbij komen kijken. ik zou het gezien de kosten iets groter aanpakken en de risico's uitbannen.

er zijn systemen genoeg die zonder consequenties hun steentje bij dragen aan je energie nota en geen gevolgen hebben op je gezondheid. (warmtepomp, lage temperatuursverwarming etc!!!

http://www.senternovem.nl/duurzameenergie/publicaties/publicaties_ggde/woningcorporaties5aantrekkelijke_opties.asp

heel veel succes verder!

Remie

15/10/2007 - 10:22

dag ludwig,

denk even heel goed na hoe ver je wilt gaan om je woning tip top te isoleren en tochtvrij te maken.
wel eens over na gedacht waarom we niks meer horen van bedrijven die luchtdicht(energie zuinig) bouwen.
we zijn op dit moment nog niet in staat om een mechanische toe en afvoer goed toe te passen.
mensen krijgen een reeks aan lichamelijke klachen vanwege de over of onderdruk!!! nog niet gesproken over de kosten die deze vorm van ventilatie met zich mee brengt.

mijn advies: ga niet krampachtig alle onderdelen inpakken tenzij je goed nadenkt over de extra maatregelen die daarbij komen kijken. ik zou het gezien de kosten iets groter aanpakken en de risico's uitbannen.

er zijn systemen genoeg die zonder consequenties hun steentje bij dragen aan je energie nota en geen gevolgen hebben op je gezondheid. (warmtepomp, lage temperatuursverwarming etc!!!

http://www.senternovem.nl/duurzameenergie/publicaties/publicaties_ggde/woningcorporaties5aantrekkelijke_opties.asp

heel veel succes verder!

Remie

15/10/2007 - 10:22

dag ludwig,

denk even heel goed na hoe ver je wilt gaan om je woning tip top te isoleren en tochtvrij te maken.
wel eens over na gedacht waarom we niks meer horen van bedrijven die luchtdicht(energie zuinig) bouwen.
we zijn op dit moment nog niet in staat om een mechanische toe en afvoer goed toe te passen.
mensen krijgen een reeks aan lichamelijke klachen vanwege de over of onderdruk!!! nog niet gesproken over de kosten die deze vorm van ventilatie met zich mee brengt.

mijn advies: ga niet krampachtig alle onderdelen inpakken tenzij je goed nadenkt over de extra maatregelen die daarbij komen kijken. ik zou het gezien de kosten iets groter aanpakken en de risico's uitbannen.

er zijn systemen genoeg die zonder consequenties hun steentje bij dragen aan je energie nota en geen gevolgen hebben op je gezondheid. (warmtepomp, lage temperatuursverwarming etc!!!

http://www.senternovem.nl/duurzameenergie/publicaties/publicaties_ggde/woningcorporaties5aantrekkelijke_opties.asp

heel veel succes verder!

Remie

15/10/2007 - 10:26

nou drie keer moet genoeg zijn!!!!

sorry....

15/10/2007 - 13:25

één keer was eigenlijk al teveel Remie ...

15/10/2007 - 21:43

Remie,
volgens mij weet jij niet waarover jij praat.
Woon jij in een goede luchtdichte woning met gepaste balansventilatie?
Ik geloof het nooit want anders kraam je die onzin niet uit.

Ik woon nu 14 dagen in een (bijna) luchtdichte K14 woning met een goede balansventilatie (met AWW).
De temperatuur heeft zicht inmiddels gestabiliseerd op 20 graden en dit zonder ook maar enige bijverwarming.

Van alle tegenstanders of ongelovigen die ik ondertussen over de vloer krijg ik nu reacties in de zin van "Amai dat schijnt precies wel goed te werken hé...", en "Wat een goede lucht is dat hier in huis zeg...".

Van diegenen die mij uitlachten toen ik met het bouwproject bezig was (ik kreeg zelfs de naam 'FrigoRudy') hoor ik niks meer van.

Het is een superaangename leefomgeving en er is geen haar op mijn hoofd dat er aan zou denken om het nog op een andere (ouderwetse???) manier uit te voeren.

groeten,
Rudy Martens

P.S.: (bijna) luchtdicht: Ik zit voorlopig nog met een zelfbouw OSB voordeur in afwachting van de geisoleerde luchtdichte versie die mijn schrijnwerker aan het maken is.

19/08/2009 - 22:05

De koudebrug van dorpels van ramen en deuren vond ik zelf een zeer moeilijk gegeven,

 

de koudebrugvrije oplossing is de dorpel vóór de ramen en deuren te plaatsen.  Probleem hierbij is de steun voor de ramen en dueren.  Bij bv traditionele bouw kan je de ramen met bv (zeer) stevige hoekijzers bevestigen, informeer je evenwel goed en zorg dat je garantie heb van de raamleverancier en architect.  In houtskelet met een houten ondersteuning  In Duitsland zie je veel aluminium dorpels ipv blauwsteen.

Omdat ik zelf de geschikte bevestigingsmaterialen NIET vond voor mijn (zware) passiefhuisramen en deuren, heb ik de ramen en deuren met de buitenzijde op de dorpel laten plaatsen en PUR en/of glaswol aaan de binnenzijde van de dorpel geplaatst.  Op deze manier loopt de isolatie van de ramen en de isolatie aan de binnenzijde van de dorpel naadloos over.  De dorpel zorgt voor de nodige steun op de passiefhuisramen.

20/08/2009 - 05:15

Wat kost een goed balansventilatie-systeem geplaatst?

Heeft er iemand ervaring met de aanvoer van de balansventilatie via een 2 meter diepe en 40 m lange buis onder de grond? Ooit dit idee via de zonne-arc opgepikt; de lucht zou daar onder de grond steeds 13 ° zijn; zomer = koeling, winter = verwarming.

 

Werkt de balansventilatie in de zomer min of meer als milieuvriendelijke airco?

 

20/08/2009 - 14:50

Patrick, ik denk dat een degelijk (duitse en oostenrijkse merken)  bv-systeem( kompleet net) rond de 4000 à 4500 euro kost.In onze woning is het nu 23.6°C door de extreme isolatie, zonnewering en balansventilatie. Ondanks dat er nog geen zonnewering geinstalleerd werd in de serre. De serre is gekoppeld aan de living met zijn grote vensters, toch is dit een meer dan een bevredigende temperatuur. De ir-thermometer geeft een temperatuur van 21°C gemeten aan het luchtaanvoerventiel in de living.  

Mon

 

20/08/2009 - 17:27

Mon,

 

Hebt ge luchtaanvoer langs een ondergrondse leiding? Anders kan het toch niet dat bij een buitentemperatuur van 34°C er een luchtaanvoer is op 21°C als de binnentemperatuur 23,6°C is. Vanwaar zou die koude anders wel kunnen komen?

 

Bij ons (huis K33, E60, wtw zonder ondergrondse leiding), is de binnentemperatuur vandaag opgelopen van 23,5°C naar 24,5 à 25°C. Het effect van de opwarmende buitenmuren begint zich te laten voelen.

 

Mijn mening is dat een ondergrondse leiding alleen interessant is bij een passiefhuis, want daar heeft men in de zomer veel overtollige warmte die dan afgebouwd wordt door de AWW. Voor een niet-passief huis zou de warmteterugwinning (die in de zomer andersom werkt) voldoende rendement moeten hebben om te voldoen, behalve bij langere hitteperiodes. In de winter speelt dit een kleinere rol omdat men toch moet verwarmen en zo de muren op constante temperatuur kan houden. Een airco zou deze rol in de heetste zomers kunnen overnemen, zonder daarom veel te moeten draaien. Ik vrees dat een AWW in de tussenseizoenen een verkeerde uitwerking heeft door onnodige koude binnen te brengen.

20/08/2009 - 18:27

Pierre, wij bezitten een 2-liter woning. De lengte van de AWW is ongeveer 30 lm met een diam. van 200mm. De diepteligging zit tussen de 1.80m en 1.50. De woning is een HSB met massa in de kern van de woning( binnenmuren en betonvloer). De max. temperatuur van de schuine wand aan de mezanine was 26°C(hoogste punt), het  groot plat dak boven de living heeft een temp van 23°C, de gemetste binnenmuren 23°C, het schuin dak op het gelijkvloers 23°C, de vloer 22°C. De unit doet zijn werk in de winter en  tussenseizoenen, dan zuigt de unit de voorverwarmde lucht aan via de serre. Tijdens de zomermaanden houdt de unit met bypass, de zonnewering en de luchtdichheid de temperatuur beneden de 25°C. Deze namiddag was het precies 24°C in de woning.Balansventilatie is in onze woning onmisbaar geworden. Een AWW of wisselaar met water is niet alléén interessant in een passiefhuis maar ook in een degelijk geisoleerde luchtdichte LEW. Onze woning kan dat staven gezien de jaren ondervinding.

Mon

21/08/2009 - 07:43

pierre

volgens mij klopt je redenering niet, ik zou eerder zeggen dat zoiets geen zin heeft bij een huis dat lekt als een zeef. want zelfs een niet geïsoleerde woning die goed luchtdicht is heeft baat bij een AWW of BWW.

er is trouwens niet alleen de zomerwarmte, want op deze manier ga je in de winter de buitenlucht wat voorverwarmen zodat de warmtewisselaar van de ventilatie niet kan bevriezen.

dank zij de koeling via de grond kan je lucht° die ingeblazen wordt ook bij 34° dalen tot minder dan 20°, dus 5° lager dan binnenhuis. met warmteuitwisseling zal je bij 25° binnen de lucht nooit onder de 27° krijgen, dus toch 7° verschil.

in het tussenseizoen moet je de AWW wel bypassen, een BWW zal op dat ogenblik niet werken en de lucht dus niet verder afkoelen.

investeren in airco is onverstandig, is weer extra energieverbruik, als je de juiste maatregelen neemt kan je deze meestal vermijden. ik denk dan in de eerste plaats aan efficiënte zonwering, een BWW op het ventilatiesysteem en verstandig omspringen met vensterverluchting. ik zie op dagen als gisteren overal de ramen openstaan, maar met 34° buiten zie ik niet in hoe je zo je woning kan afkoelen ;)

wat ik vreemd vind is jou opmerking <<Het effect van de opwarmende buitenmuren begint zich te laten voelen.>>

hebben jou buitenwanden zo weinig massa dat 2 dagen een beetje warm al warmtedoorslag geven? als je een traditionele wandopbouw hebt (parament, spouw, stenen binnenmuur) kan ik me dat echt niet voorstellen. zelfs met een houtskelet die degelijk geïsoleerd is niet. tenzij de muren door de hoge binnent° aan het opwarmen zijn, kan dat de reden zijn?

hans d

 

22/08/2009 - 11:29

Hans,

 

Ik was weer vegeten dat men de AWW kan kortsluiten yijdens de tussenseizoenen. Heeft iedereen die mogelijkheid en maakt men daar dan ook gebruik van?

 

Betreffende de opwarming tijdens de zomerdagen: laten we een kleine berekening maken. Zolang de nachten koel bleven en de dagen zonnig, was de kamertemperatuur 's morgens 22,5°C. s' Avonds werd dat dan 23,5°C. Ik schat dat de evenwichttemperatuur van de muren dus tussen 22,5 en 23°C moet liggen. 's Nachts geven ze wat warmte af, en tijdens de dag slorpen ze wat warmte op. Wanneer het buiten 30°C was, werd de lucht door de wtw afgekoeld. Het rendement van de warmtewisselaar zelf is ongeveer 90% op droge temperatuur. In de winter kan men daar de warmte van 1 ventilator bijtellen, maar in de zomer moet men deze aftrekken. Dus een rendement van ongeveer 85%. Bij warm weer en gesloten vensters zette ik de luchtverversing op maximum, om toch enige tocht in huis te hebben. Dit geeft ongeveer één volume-uitwisseling aan inblaaszijde per uur. De binnenkomende lucht verhoogt dus per uur met (30 - 23,5) x 0,15 = 0,97°C. Dit is natuurlijk veel, het is geen airco. Maar het is toch veel minder dan wanneer de lucht vrij binnenkomt (systemen A en C). Deze warmte wordt dus voor het grootste gedeelte opgeslorpt door de lichtjes koudere muren.

 

Maar de nacht voor deze warme dag van 34°C was de temperatuur niet onder 22°C gezakt. Dus geen nachtelijke afkoeling. Daarbij komt nog dat we één groot venster van 8 m2 op het Westen uit hebben met enkel een voorlopige zonneafdichting aan de binnenzijde. Dat was dan ook de enige dag dat de temperatuur naar 24,5 à 25°C opgelopen is. Maar s' avonds was ze reeds naar 24°C teruggezakt. Er was dus geen sprake van warmtedoorslag op dat ogenblik.

 

Dit alles om uit te leggen dat we gedurende een normale goede Belgische zomer de temperatuur ook zonder AWW goed kunnen beheersen. Maar gedurende een zomer gelijk in 2003 zou dat niet meer lukken, juist gelijk dat aan de Spaanse Costa's ook niet lukt zonder airco.

 

Onze zoon, doe boven ons sinds 1,5 jaar een groot appartement onder het dak betrekt, heeft uit voorzorg een installatie met warmtepomp lucht-lucht laten bijzetten als supplement voor de vloerverwarming. Als hij tijdens deze koude winter onverwachts vroeger van zijn werk thuiskwam heeft hij enkele malen deze verwarming opgezet. En gedurende de warme dagen einde juni van dit jaar heeft hij driemaal gedurende enkele uren de airco moeten opzetten. Het is vooral de investering die kost. Daarenboven schat ik dat hij in het geheel niet meer dan 25 kWh heeft verbruikt! Voor die prijs heeft men geen AWW. En de luchtcirculatie vergt hier ook bijkomend vermogen.

 

Wat  betreft de ontdooing van de wtw: we hebben het hier reeds eerder over gehad dat ik absoluut geen hinder, ook geen mechanische hinder, ondervonden heb wanneer de wtw in ontdooiingscyclus treedt.

 

Sorry, we zijn hier ver beland van de afdichting voor vensterdorpels. We mogen hier niet vergeten dat moderne alluminium vensters het overtollige regenwater dat in de onderste ligger kruipt over de dorpel moeten kunnen laten afvloeien. Bij één slecht geplaatst raam kwam het water in de onderstaande muur terecht en stootte zo de verf af. Deze ramen zijn werkelijk gemaakt om op de dorpel te worden geplaatst.

22/08/2009 - 14:19

pierre

wat de aww betreft geeft ik mijn antwoord in de vraagstaart "bypass op aardwarmtewisselaar", kwestie vabn hier niet te ver af te wijken van het onderwerp.

wat de dorpels betreft, het hangt er inderdaad vanaf hoe de ramen gemaakt zijn, bij onze ramen kan je de dorpels voor het raam zetten, het water wordt afgeleid door een regenlijst die het water weg brengt van het raam.

maar als de ramen daar niet voor voorzien zijn, kan je inderdaad de problemen krijgen die je aanhaald, 't is altijd opletten met zulke zaken.

hans d

 

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.