condenserings ketels | Ecobouwers.be

U bent hier

condenserings ketels

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

30/09/2007 - 21:30

hallo,

Mijn ma wil na 30jaar een nieuwe verwarmingsketel!
Ze heeft vernomen dat condensatieketels andere warmte geven! Wat bedoelen ze daarmee? Haar verwarmings ellementen zijn van gietijzer, is dat een probleem?
Haar huis is ook niet zo groot (6m op 8m) glijkvloers is garage, eerste verdiep living keuken en badkamer en tweede verdiep slaapkamers, dus enkel eerste verdiep wordt verwarmd.

graag uw hulp

13 Reacties

Reacties

01/10/2007 - 06:21

Ann

Het gaat niet over "het soort warmte" maar wel over het rendement van de ketel dat hoger ligt bij een condensatieketel.

In een condensatieketel wordt de warmte uit de rookgassen gehaald en opnieuw in de ketel gebruikt. Bij andere ketels verdwijnt die warmte door de schoorsteen. Een condensatieketel op aardgas herken je aan het HR-top label, een condensatieketel op stookolie aan het Optimaz-elite label.

Laat een vakman de juiste grootte van de nieuwe ketel berekenen in verhouding tot het werk dat hij moet doen. Een te zware installatie kost niet alleen meer bij de aanschaf, maar heeft ook een ongunstig effect op het ketelrendement. Dit verdient echt wel aandacht. In het verleden zijn veel te zware verwarmingsinstallaties geplaatst. Het is zuiniger als een ketel op volle kracht werkt bij zeer koud weer. Om die reden is het ook aangeraden om eerst de woning te isoleren en pas daarna de verwarmingsketel te vervangen. Immers, hoe beter een woning geïsoleerd is, hoe minder zwaar de verwarmingsinstallatie hoeft te zijn.

Of in de woning van je ma een condensatieketel aangewezen is, vraag je best aan een vakman.

ps Voor het vervangen van een bestaande stookketel door een condensatieketel is er een belastingkorting en premies.

groeten
rik

01/10/2007 - 09:09

Rik,

Toch wel een verschil hoor.

Nu is de warmte veel geleidelijker tov van vroeger.
De radiatoren staan minder heet maar zijn bijna continu warm. Vroger waren ze heet en daarna een hele tijd ijskoud.

Ann,

Laat u geen te hoog vermogen aansmeren.

Dit heb je voor niets nodig.

Voorbeeld onze vorige ketel was 40 kW, dit betekent ongeveer een verbruik van 4 m³gas/u.

Tijdens de koudste winterdagen (-10°C) verbruikte deze 16m³/dag. Maw de ketel had maar 4 uur gedraaid op een ganse dag.

Nu hebben wij een 24kW, die doet het ook hoor.

Maarten

01/10/2007 - 09:23

Even een vraag ivm die vermogens:

stel, je hebt nu zo een 40kW ketel, maar via elektronische weg kan je deze beperken tot bv. 50-60% van zijn vermogen.

Is dit een goede zaak? In een eerste opzicht wel, want de ketel zal langer (constant) branden. Maar heeft dit ook nadelen?

Alvast bedankt voor de opheldering!

MVG, Piggy

01/10/2007 - 10:07

Beste piggy,

Belangrijker dan het maximum vermogen is het minimum vermogen.

Omdat het minimum vermogen vaak een percentage van het maximum vermogen is, is een grotere ketel voorzien van een hogere minimum vermogen.

Het resultaat is dan meer pendelgedrag. Net wat we juist niet willen.

01/10/2007 - 10:40
jandc (niet gecontroleerd)

Piggy, ik neem aan dat je een bestaande ketel hebt?

Als je dat ding inderdaad kan wijs maken dat ie op lager vermogen moet draaien dan is dat inderdaad beter. Het meest ideaal is zo weinig mogelijk starts. Als je auto gaat rijden wil je ook niet om de 100m optrekken om dan je auto stil te leggen, terug te starten en plankgas te geven. De garagist zal je graag zien komen...

Om het simpel te houden: Als je nog geen ketel hebt dan ga je een ketel kiezen waarvan het maximaal vermogen overeenstemt met het warmteverlies dat je hebt bij -8 (of -10). Omdat zo een ketel veel beter op een 'juist' vermogen zal branden afhankelijk van de buitentemperatuur. Een chaufagist maakt meestal zeer verkeerde berekeningen tenzij je in een huis woont dat 30 jaar oud is en niet geisoleerd is.

02/10/2007 - 09:29

Rene,

Wat is pendelen?

Is dit het op en afspringen van een ketel?

Om terug te komen om mijn verhaal van onze vorige ketel 40 kW die op de koudste winterdag 16 m³ verbruikte en dus maar 4 uur gedraaid heeft, zou je voldoende hebben aan een ketel met 40/6 = 7 kW, want die zal 16m³ verbruiken over 24 uur gespreid.

Voor zover ik weet bestaan die ketels niet.

Maarten

02/10/2007 - 10:13

Beste Maarten,

Pendelen is inderdaad het op en afspringen van de ketel.

Als je gedurende de gehele dag 7 kw nodig hebt om de verliezen te compensen zijn er tegenwoordig al een groot aantal ketels welke dit vermogen gedurende de dag kunnen leveren.

Een gasketel kan tegenwoordig zijn vlam moduleren d.w.z. hij kan zijn vermogen aanpassen aan het gevraagde vermogen.
IPV een 50% stand en een 100% stand of alleen een 100% stand kunnen tegenwoordig ketels moduleren vanaf een 20-25% vermogen tot aan 100%. Ketelbouwers zijn verder ook hard bezig deze beginmodulatie nog verder te verlagen en door sommige merken is dit al gelukt.

Als je de meest verkocht ketel pakt qua vermogen (24 kw )dan is 25% hiervan 6 kw. Dus deze ketel is perfect in staat gedurende de dag constant 7 kw te geven.

02/10/2007 - 19:36

@ Réné ,

Begrijp ik dit goed , je kan beter een ketel kopen met minder vermogen die dan wel méér uren per dag draait dan een ketel met groter vermogen die constant op en af slaat ?
Mijn ketel slaat naar mijn mening nogal veel op en af . Ik heb een bypass staan tussen toevoer en retour leiding vlak na de ketel die naar het schijnt het kloppen in de leidingen moet voorkomen . Nu heb ik zo een flauw vermoeden dat die slecht ingeregeld is en dat dit wel eens de boosdoener zou kunnen zijn van het pendelen .
Weet jij of iemand anders hier meer over ?

02/10/2007 - 21:27
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Michael,

die bypass dient ervoor dat wanneer je onvoldoende doorstroming hebt naar de radiatoren,de bypass en tegendruk waarneemt waardoor hij zal openen en toch een minimum van circulatie doorlaat om desnoods een drukstijging en een oververhiting van de ketel tegen te gaan.Wat betreft het vermogen van de ketel,moet je niet alleen rekening houden met het vermogen voor de cv-installatie,maar weet ook dat bv.een 24kw beperkingen heeft op sanitair debiet. Bij de condensatieketel(Vaillant;zonder hiervoor opzettelijk reclame te maken) zal bij het moduleren zelfs het pomp-en ventilatortoerental aangepast worden bij het branden zodat een optimale modulatie bekomen wordt.

03/10/2007 - 12:03

Beste Maarten,

Zonder me uit te spreken over kwaliteiten enz. bestaat er van ELCO een condenserende ketel van 9kW vermogen, met een bereik van 0,9 tot 9 kW. Meerdere fabrikanten zullen voor de LEW markt ketels gaan uitbrengen met 'lagere' vermogens.

Meestal wordt nog steeds een 'te groot' vermogen geïnstalleerd om een (hoge-debiet) doorstromer te kunnen hebben, het is dikwijls beter om verwarming en SWW te splitsen zoals Rene aangeeft.

Groeten,

03/10/2007 - 20:33
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Rene,
als een boiler van 120l 45 min moet opwarmen,ga je volgens mij een probleem hebben wanneer je met een gezin van 4 bv. een bad neemt.Bij een groter vermogen van ketel zal deze opwarmtijd veel minder lang zijn en dus ook het comfort ten goede komen.Wat betreft het splitsen van de 2 systemen( cv en ww) moet je ook de extra kost rekenen voor de aankoop van een warmwatertoestel en bovendien niet vergeten dat een veilige badverwarmer met gesloten verbrandingskamer ook redelijk wat geld kost.

03/10/2007 - 21:29

Hallo,

Wat betreft de by-pass (die soms onnodig energie verbruikt als alle radiatorkranen dicht staan of gedicht zijn via thermostatisch kraanlichaam) : is het niet veel eenvoudiger om steeds een geopende kraan te voorzien in de ruimte waar de thermostaat zich bevindt ?? Die zal steeds zorgen voor circulatie als de thermostaat "aangeeft" dat er warmtevraag is !

04/10/2007 - 08:50

Beste Patrick,

ALs je de situatie hebt dat je 120 ltr water op moet warmen met een 9-10 kw ketel en je zou inderdaad achter elkaar in bad moeten dan zou je een comfort probleem kunnen krijgen maar:

120 ltr water van 60 graden is 180 ltr van 40 graden. Daar kan je toch al wat mee in bad. Tevens begint de boiler met opwarmen op de ingestelde temp. van zeg 51 graden. Dus tijdens het vullen begint de ketel de boiler al te verwarmen. Maar inderdaad als u met 4 volwassenen achter elkaar in bad wil gaan en u zit er kort in, dan kan het systeem dit misschien niet bijhouden. Ik vraag mij wel af wat het voor zin heeft kort in bad te gaan zitten. U kunt dan beter een douche pakken. In bovenstaande situatie zou u de boiler kunnen vergroten of een aparte doorstromer voor sww kunnen plaatsen.

Een ketel met doorstromer is ook duurder als alleen een ketel, maar er is wel wat prijsverschil. Al vraag ik me dit af want de kleinere cv ketel zou het goedkoper moeten maken.
Je gaat dan tenslotte een 10 kw ketel vergelijken met een 35 kw ketel.

Beste Bart,

Beter is het om geen by pass in je systeem te hebben, maar soms kan je daar niet omheen. Een zuivere war zal regelen binnen twee cv water temperaturen en kan de ketel doen aanspringen als alle thermostaatkranen dichtstaan, dan is de bypass noodzakelijk.
Als je inderdaad in bijv. de living je klokthermostaat met ruimte invloed plaatst en de radiatoren staan daar altijd open,dan heeft de ketel altijd zijn minimum benodigd debiet over zijn warmtewisselaar.

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.