Budget - Milieuvriendelijke verwarming | Ecobouwers.be

U bent hier

Budget - Milieuvriendelijke verwarming

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

14/02/2006 - 13:07

Wij beginnen deze maand aan de ruwbouw en de meeste beslissingen zijn reeds genomen. Enkel verwarming en sanitair vormen een probleem. Ik overweeg sterk het gebruik van zonne enrgie (warmtepomp is niet mogelijk), maar als je alles leest en analyseert, dan kom ik tot het besluit dat de 'beste oplossing' blijkbaar nogal 'persoonlijk' is.

Zelf heb ik een budget voorzien van 24000 euro excl BTW voor verwarming (beneden vloerverw, boven radiatoren) en sanitair. Is dit voldoende om een zonne combiboiler te plaatsen of is dat te hoog gegrepen? Ik heb al enkele offertes gezien en volgens sommigen is dat ruim voldoende, volgens anderen te weinig. Zij stellen dan ook voor om enkel te zorgen voor sanitair warm water via de zon...

Ik wil echter zo milieu-vriendelijk en energie-zuinig verwarmen. Wat denken jullie? En wat zijn goede oplossingen? Viessmann? Bulex? Vaillant?

Ter info: beneden ongeveer 100m², boven 80m². Er komt ook een balansventilatie met warmterecuperatie van Orcon.

16 Reacties

Reacties

14/02/2006 - 17:42

Pascal

Met dat budget zijn er toch wel wat mogelijkheden, alles hangt af van je keuze's, en zonder de details te kennen is dat niet in te schatten. Maar verwarmen via de zon, dat is een utopie. In het beste geval kan je de zon als ondersteuning voor je verwarming gebruiken. Maar dan wordt je budget wel erg krap.
De milieuvriendelijke en energiezuinig oplossing heet Passiefhuis. Maar alles wat zo'n beetje in de buurt komt, is ook akseptabel.
Balansventilatie is een mooi ding, maar zorg er dan wel voor dat je woning voldoende luchtdicht is, anders is het energetisch gezien een nuloperatie.

Hans

14/02/2006 - 18:32

Pascal,

als in dat budget je ventilatie niet zit, zou ik zeggen is het milieuvriendelijkst voor 20.000 Euro extra isolatie plaatsen en dan verwarmen met een paar kleine gaswandkacheltjes. Warmwater met een kleine gasdoorstromer.
Voor warmwater is dat vermoedelijk niet de oplossing met het meeste comfort. Met de 20.000 euro aan extra isolatie zullen de gaswandkacheltjes vermoedelijk wel een voldoende comfortpeil halen.
Of voor 14.000 euro extra isolatie en een 'gewone' verwarmingsinstallatie met ketel, boiler en radiatoren. Die 14.000 Euro extra isolatie zullen vermoedelijk nog steeds milieuvriendelijker zijn dan de zonnepanelen.
Maar het is moeilijk oordelen als je geen idee geeft van huidig gepland isolatieniveau en nog wat details van je project.
Verder moet voor 24.000 Euro ongeveer alles mogelijk zijn.
En om het advies te geven wat hier het meest ecologische is moet ik passen.
Nog twee vraagjes: welke nodige vermogens werden in de offertes voorgesteld?
Waarom is een warmtepomp niet mogelijk?

Walter

14/02/2006 - 20:58

Pascal,

Gooi eerst eens wat details over je woning op het forum.

Jou budget lijkt mij een verwarmingsbudget voor een slecht geïsoleerde woning. Minstens 10cm, 15cm, 20cm isolatie steken. (vloer-muur-dak)

Isoleren en ventileren is het belangrijkste én daar is iedereen op dit forum het echt wel over eens. Hoe meer je isoleert, hoe kleiner de ecologische impact wordt, ongeacht de keuze van een bepaald verwarmingssyteem. (tenzij elektrisch dan misschien)

Ik heb 10m² zonnepannelen met pelletkachel én aan dàt budget kom ik lang niet!

Jeroen

15/02/2006 - 13:09

Voorlopig heb ik (de architect) volgende voorzien qua isolatie: 8cm in de muur, 12cm voor het dak en 5cm PUR voor de vloer.

Na wat rondneuzen op het forum blijk dat ruim onvoldoende te zijn, maar meerdere mensen spreken elkaar tegen. Wat is er dan wel aan te raden en wat kost dat dan ongeveer?

Beneden hebben we een open ruimte van 95m² (vloerverwarming), boven 80m² (radiatoren die zelden gebruikt gaan worden). Ook ventilatie van Orcon met Warmterecuperatie; 280m³ afvoer en 280 M³ aanvoer. (Dit zit trouwens niet in het budget van 20.000euro excl.)

Ik vermoed dat het verstandiger is om beter te isoleren en ipv van een zonnecombiboiler gewoon de zon aan te wenden voor sanitair warm water?

Is het dan een risico om bvb in zee te gaan met een merk van Duitsland of Oostenrijk dat hier minder bekend is (bvb AE - Austria Email of Rotex)

15/02/2006 - 13:39

Pascal,

gezien je huidige gepland isolatiepeil, is er geen milieuvriendelijke verwarming mogelijk. Je isolatiepeil ongeveer verdubbelen en dan nog eens opnieuw je verwarming herbekijken.
En staar je niet blind op die zonneboiler. Dat is de kers op de taart. Eerst corerrect isoleren en als er dan nog geld over is, kan je een zonneboiler plaatsen.
Wat de extra kost is voor isolatie, kan je architect het beste beoordelen.
In welke zin spreken mensen elkaar hier tegen?

Walter

15/02/2006 - 14:37

Pascal,

12cm in het dak?

Het dubbele is toch echt een minimum! Tenzij je graag de warmte buitenstookt en veel te warme voeten hebt...

Trouwens kom je aan een K45 met deze isolatiedikten?

Als je comfort echt belangrijk vindt (winter én zomer), steek dan minstens 25cm in dak, 15 in muren, 10 in vloer. De meerkost van dat beetje meer isolatie is ook snel terugverdient.

Het zal je alleszinds een veelvoud opbrengen van die zonneboiler! Zolas gezegd de kers op de slagroomtaart.

mvg

Jeroen

16/02/2006 - 12:43

@Walter

Met "tegenspreken" bedoel ik: hoeveel isoleren en welk produkt. Dit is over alle forums heen blijkbaar niet erg duidelijk.

@Jeroen, Walter, Hans
De boodschap is aangekomen. Meer isoleren!! Wel raar dat de architect daar met geen woord heeft over gerept, ook al had ik initieel gevraagd om goed te isoleren....en nu is het eigenlijk al (te?) laat. Mijn vertrouwen lag blijkbaar te hoog..

Voor de vloer kan ik nog naar 8cm - misschien 9 - gespoten PUR. Ook in het dak kan ik nog meer isoleren, naar 22cm.
Vensters zijn K1.1, 4 seizoenen, profielen zijn driekamers, dikte 7,8mm. Voor de muren wordt dat volgens aannemer en architect moeilijker. (En ik ben een leek, dus kan ik ze moeilijk tegenspreken). Daarom mijn vraag, als ik max naar 6 à 7 cm kan gaan, wat kan ik best gebruiken?

Heb met wat mensen gesproken en dit zijn volgens hen de mogelijkheden:

Eurothane Silver, lambda 0.023
Eurothane Alp B-keus, lambda 0.028
Eurothane Eurowall, lambda 0.023
Mupan façade, lambda 0.032

Graag jullie mening en eventueel alternatieven.

16/02/2006 - 17:57

Pascal,

die extra isolatie kan zeker nog, alleen moet je architect dan nog wel beginnen werken.
Daar jij had gevraagd om goed te isoleren, en de architect dat dus niet gedaan heeft, mag je hem dus best wat onder druk zetten om die muurisolatie op te trekken (hij komt tot een woning die onze omringende landen niet mag gebouwd worden wegens te slecht geissoleerd). Herinner hem aan je woorden, en maak hem duidelijk dat hij in zijn taak als raadsman te kort geschoten is. Een woning die net aan de wettelijke norm voldoet lijkt me niet vallen onder 'goed geissoleerd'.

Er zijn daar toch heel wat mogelijkheden.
- binnenmuren allemaal 5cm naar binnen
- dunnere binnenspouwblad, houtskelet
=> allemaal dingen die die je architect heel wat extra werk op leveren om dat binnen enkele dagen opgelost te krijgen en uit te tekenen (je aannemer die moet maar volgen wat je architect zegt). En ook niet zo evident om overal maar even een paar cm af te trekken, maar het kan...
- met volle spouw werken
- zoals je zelf al aan het zoeken bent, betere spouw isolatie. 'Kleine' verbetering is ook te halen door de betere isolerende baksteen te nemen. Die isoleren wel niet echt, maar kunnen toch voor ongeveer een centimeter of 2 extra isolatie equivalent zorgen.
Waarom praat je nu maar over 6a7 cm isolatie in de spouw ipv 8 cm in het begin. Was die 8cm de volledige spouwdikte?
Laat je voora

Nog een kleine opmerking: je praat over 4 seizoenen glas: dat is meestal glas dat maar weinig zonnewarmte binnenlaat. En dat heb je dus nodig in de winter. Laat het eventueel toch vervangen door 'gewoon' 1.1 glas. Voor de zomer moet je dan een zonneafscherming zoeken.
Nog iets dat je extra kan doen is gaan naar glas met 0.8 of nog beter. Een redelijke meerkost, maar het kan serieus extra opleveren voor je isolatiewaarde.
Laat je ook niet onder druk zetten door je aannemer. Hij is uitvoerder van jullie plannen. Het is natuurlijk wel vervelend voor hem dat er laatste minuut wijzigingen zijn en daar kan natuurlijk wel een meerkost uit vloeien.
En verder laat je architect toch maar garanderen dat er geen koude bruggen zijn (bv je aansluiting vloerplaat/binnenspouw).

Walter

16/02/2006 - 20:23

Of binnenspouwblad in 9cm ipv 14cm ?

17/02/2006 - 13:58
ben

Beste,

enkele aandachtspunten:
- bij volledige spouwvulling een gevelsteen gebruiken met een vochtopname kleiner dan 10%
- binnenspouw van 9 cm wordt in Nederland wel gedaan, maar in België gaat men uit van een muur van 14cm breed als dragende muur.

ben

17/02/2006 - 14:47

"in België gaat men uit van een muur van 14cm breed als dragende muur."
Ja, en zelfs bij woningen zonder verdieping.
Dat onze Belgische woningcultuur meer op gewoontes is gebaseerd dan op berekenen en denken weten we al langer...
Achter m'n hoek zijn ze vandaag beginnen metsen, direct snelbouwstenen op de niet geisoleerde welfsels. 't Is proper...

23/02/2006 - 13:29

Ik heb heel wat discussies achter de rug en er kunnen toch nog wat aanpassingen gebeuren. In het dak komt 20 cm, in de muur 8cm Mupan Façade en in de vloer 9cm gespoten PUR. Toch blijven de meesten me zeggen dat dit niet nodig is...Gelukkig was de aannemer nogal meegaand.

Warm water zal dan via een zonneboiler gebeuren.
Verwarming en bij-verwarmiong warm water via gas (condensatie). Ventilatie met ORCON systeem.

Walter, wat dat glas betreft: ik heb daar ook over gedacht, maar ik heb een grote oppervlakte glas en ben bang voor serre effect 's zomers....

Wat de vloer betreft: ik voorzie enkel PUR in de leefruimtes. Ik veronderstel dat dit in de berging en de garage niet hoeft?

23/02/2006 - 14:39

Pascal,

Als je geen isolatie in de vloer van de berging en garage voorziet, dan heb je in je isolatieschil van je huis toch een groot gat.
Of je moest de binnenmuren tussen berging/gaarage en de rest van de woning ook geisoleerd hebben.
Dit in de veronderstelling dat je berging/living 'in' huis gesitueerd zijn.

mvg
Steven

23/02/2006 - 16:50

Pascal,

- wie zijn die 'meesten' die zeggen dat dat niet nodig is? Diegene die je voorgesteld hebben om voor 24.000 Euro een milieuvriendelijke verwarming te zoeken zonder correct te isoleren?
- bang zijn voor oververhitting mag en moet je idd goed bekijken. Alleen vind ik dat je voor de beste oplossing moet kiezen en dat is zonnewering. Afhankelijk van hoe je orientatie is, kan dat relatief eenvoudig opgelost worden (kleine luifels, pergola's,...). Dat vierseizoens glas houdt naast zonnewarmte toch steeds ook wat licht tegen. Je huis zal dus donkerder zijn.
Maar ik denk dat je ook met dat 4 seizoens glas toch eens moet bekijken of extra zonnewering niet nodig. Misschien dat je architect dat toch maar eens moet berekenen. Het houdt wel iets tegen, maar toch ook weer niet alle zonnewarmte.
- Toch nog jammer dat je muren niet beter geisolleerd worden. Is het echt niet mogelijk om een volle spouw te nemen of desnoods een betere isolatie (PIR/PUR?)
- en zoals hierboven, als je geen isolatie tss je garage/berging en rest van je huis hebt, dan moet je mee de vloer isoleren. Nu misschien toch eens bekijken om je je garage niet luchtdicht van je woning kan af sluiten. Dit omdat je garagepoort niet luchtdicht af te werken is. En dat is noodzakelijk voor je balansventilatie.

Walter

24/02/2006 - 08:43

Walter,

Zijn inderdaad meestal mensen die voor hun eigen winkel spreken. Maar zelfs de architect vindt de origineel voorgestelde isolatie goed genoeg. Ik wist echt niet dat dit voor vele mensen in 'den bouw' nog zo moeilijk ligt.

Wat dat glas betreft wordt het moeilijk. Ik zit met een vide op Zuid-Oosten en daar is het moeilijk om een zonnewering te plaatsen (hoogte 6meter). Voor andere vensters kan het wel. Wat is min of meer de meerptijs van 0,8K glas ivm 1,1? En weegt de prijs op tegen het voordeel?

Voor de muren verkiest de aannemer om toch 3 cm lucht te behouden. Ik bekijk nog wat prijsverschil is met PUR platen tov Mupan Façade. Nattuurlijk zit je dan wel met het risico van 'slechte' plaatsing....

Heb ook al beslit om onder de garage 4 a5 cm PUR te spuiten. Weet dat dat niet veel is, maar moet ook budget in de gaten houden:-)

Hoe kan ik die garage en berging best luchtdicht afluiten?
Er zit een volle muur tss deze ruimten en de leefruimtes. Er is enkel een binnendeur tussen berging en keuken....

Alvast iedereen bedankt voor de reacties. Ik heb - op het laatste moment - toch al heel wat aanpassingen kunnen doen. Nu maar hopen dat ik dat later ook een beetje merk aan energie-factuur. :-)

24/02/2006 - 10:09

Pascal,

als je 6m hoog glas hebt op zuid-oosten, dan moet je bijna met screens werken. En voor die hoogte ga je rap aan een prijs zitten van 2500 Euro.
Andere oplossing is bv een boom die de lage zon in de zomer tegenhoudt. Maar laat toch maar eens berekenen of je met je vierseizoensglas ook geen problemen krijgt met oververhitting.
Dat van die aannemer die geen volle spouw wenst te plaatsen dat snap ik niet. Als jij als opdrachtgever zegt dat hij dat moet uitvoeren, dan moet dat toch gebeuren? Het is vind ik een beetje de omgekeerde wereld; de uitvoerder die het ontwerp bepaald.
Deur garage-woonruimte luchtdicht afwerken: deur afwerken als buitendeur, dus met valdorpel in rubber en luchtdichte afsluiting tss deur en kader. Ik denk ook dat een standaard deurkast niet op zijn plaats is (wegens niet luchtdicht).
Of je berging luchtdicht moet afgewerkt worden weet ik niet: zit je met luchtlekken in dat lokaal? Je garage zal zeker niet luchtdicht genoeg zijn wegens de garagepoort.
Voor de kostprijs van beter glas moet ik passen.

Walter

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.