Bestaande luchtverwarming uitrusten met WTW? | Ecobouwers.be

U bent hier

Bestaande luchtverwarming uitrusten met WTW?

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

24/11/2007 - 14:43

Onze woning is uitgerust met een luchtverwarmingssysteem. Om op een energiezuinige manier te kunnen ventileren zouden we graag een mechanische ventilatie met warmte terugwinning willen aansluiten op de bestaande luchtkanalen.

Zijn er mensen die hie ervaring mee hebben?

Ik speelde zelf al met het idee om de binnenlucht aanzuigopening van het WTW-toestel aan te sluiten op het retourkanaal van de luchtverwarming, en de binnenlucht uitblaasaansluiting van het WTW-toestel aan het kanaal ná de warmtewisselaar van de bestaande luchtverwarming te koppelen. Op deze aansluitpunten zou ik een terugslagklep/eenrichtingsklep (een soort van interne flap bijvoorbeeld) in het kanaal zetten om te voorkomen dat de ventilator van de luchtverwarming de lucht in tegengestelde richting door het WTW-apparaat stuurt. De lchtverwarmingsblazer is uiteindelijk maar een tien-tal minuten per uur aan, dus op dat moment zou het WTW-toestel ook uitgeschakeld kunnen worden (via een relais-sturing bijvoorbeeld).

Lijkt dit haalbaar of mis ik hier belangrijke inzichten?

12 Reacties

Reacties

24/11/2007 - 20:15

Marc,
Een WTW dient altijd te blijven draaien, anders ben je er niet veel mee. Je uitleg is me nogal verward. Feit is dat je de WTW best als laatste plaatst.

In de praktijk: aanzuigopening van verse buitenlucht door de muur gaat direct naar de WTW. Uitblaas van vuile binnenlucht ook van WTW naar buiten. Hierna kan je best niks meer plaatsen. Aan de warme zijde van de WTW kan je dan best je luchtverwarming plaatsen. De huidige retour op de afzuig van de WTW. De toevoer op de toevoer van de WTW.

Echter lijkt me een dergelijke constructie nogal omslachtig. Als je met water de lucht verwarmd kan je beter op de WTW een warmwaterbatterij nemen als optie, deze kan dan direct na de WTW gekoppeld worden. Dan heb je wel je huidige venti niet meer nodig van de luchtverwarming.

Google anders eens op WTW, in de catalogi van de verscheidene WTW fabrikanten zal je de verschillende mogelijkheden zien van gecombineerde luchtverwarming.

Best ook eens nakijken hoe je installtie in elkaar zit. Je luchtverwarming is met veel kans op de ruimtes aangesloten waar de WTW juist afzuigt en vice versa.

Siegfried

25/11/2007 - 17:08

Bedankt voor je snelle reactie Siegfried!

Misschien nog wat bijkomende informatie, want ik denk dat mijn verhaal inderdaad wat verwarrend overkomt:

De huidige warmeluchtverwarming heeft een aardgasbrander die rechtstreeks een lucht-lucht warmtewisselaar opwarmt. Er is dus geen water in gebruik. Warm santitair water wordt door een aparte aardgasboiler op zolder gemaakt.

De brander wordt gestuurd door de huiskamerthermostaat. Zodra de warmtewisselaar een bepaalde temperatuur bereikt schakelt de ventilator in die de binnenlucht langs de warmtewisselaar laat circuleren. Tussen haakjes: dit systeem heeft een grote hysteresis: de traagheid maakt dat de temperatuur bijna niet met grote nauwkeurigheid af te regelen is.

In de praktijk schakelt de luchtverwarmingsventilator hooguit zo'n 3 keer per uur in, telkens voor een minuut of 4-5.

De aansluiting van de WTW naar buiten (af en aanvoer) had ik ook zo bedoeld. Maar de reden waarom ik de WTW in parallel over de bestaande warmeluchtverwarming wil zetten is dat ik er vanuit ga dat op die manier de warme verse lucht uit de WTW niet nog eens door de lucht-lucht warmtewisselaar van de warmeluchtverwarming gaat en op die manier kostbare warme juist afgeeft aan lucht die dan door de schoorsteen naar buiten gaat.

Wat de richting van de ventilatie heb je wel een punt: de luchtverwarming blaast warmelucht in iedere kamer, waarbij de overdruk weglekt naar de hal, vanwaar een groot rooster de retourlucht terugzuigt naar de luchtverwarmingsinstallatie. Dat wil zeggen dat lucht in en vochtige zone (badkamer, keuken) naar de koelere hal geblazen wordt. Momenteel geeft dit al typische vochtproblemen in de hal: condensatie, schimmelvorming... Als we in dezelfde richting ventileren met minder warme lucht ut de WTW zal dat waarschijnlijk nog wel erger worden??!

Ik heb al wat rondgegoogeld, maar vind voorlopig alleen info gaat over nieuwe WTW/luchtverwarmingsinstallaties...

25/11/2007 - 17:11

Bedankt voor je snelle reactie Siegfried!

Misschien nog wat bijkomende informatie, want ik denk dat mijn verhaal inderdaad wat verwarrend overkomt:

De huidige warmeluchtverwarming heeft een aardgasbrander die rechtstreeks een lucht-lucht warmtewisselaar opwarmt. Er is dus geen water in gebruik. Warm santitair water wordt door een aparte aardgasboiler op zolder gemaakt.

De brander wordt gestuurd door de huiskamerthermostaat. Zodra de warmtewisselaar een bepaalde temperatuur bereikt schakelt de ventilator in die de binnenlucht langs de warmtewisselaar laat circuleren. Tussen haakjes: dit systeem heeft een grote hysteresis: de traagheid maakt dat de temperatuur bijna niet met grote nauwkeurigheid af te regelen is.

In de praktijk schakelt de luchtverwarmingsventilator hooguit zo'n 3 keer per uur in, telkens voor een minuut of 4-5.

De aansluiting van de WTW naar buiten (af en aanvoer) had ik ook zo bedoeld. Maar de reden waarom ik de WTW in parallel over de bestaande warmeluchtverwarming wil zetten is dat ik er vanuit ga dat op die manier de warme verse lucht uit de WTW niet nog eens door de lucht-lucht warmtewisselaar van de warmeluchtverwarming gaat en op die manier kostbare warme juist afgeeft aan lucht die dan door de schoorsteen naar buiten gaat.

Wat de richting van de ventilatie heb je wel een punt: de luchtverwarming blaast warmelucht in iedere kamer, waarbij de overdruk weglekt naar de hal, vanwaar een groot rooster de retourlucht terugzuigt naar de luchtverwarmingsinstallatie. Dat wil zeggen dat lucht in en vochtige zone (badkamer, keuken) naar de koelere hal geblazen wordt. Momenteel geeft dit al typische vochtproblemen in de hal: condensatie, schimmelvorming... Als we in dezelfde richting ventileren met minder warme lucht ut de WTW zal dat waarschijnlijk nog wel erger worden??!

Ik heb al wat rondgegoogeld, maar vind voorlopig alleen info gaat over nieuwe WTW/luchtverwarmingsinstallaties...

25/11/2007 - 17:14

Beste,

Warmterecuperatie op ventilatielucht is - gezien de mogelijke recuperatie - meestal geen rendabele investering.

De slechte regeling is inherent aan directe gasverwarming: de brander start bij te koud, maar om de levensduur van de brander een beetje te respecteren, moet de brander een minimum tijd kunnen branden, waardoor een overshoot volgt.

De afzuiging dient overigens te gebeuren in sanitaire (en vochtige) ruimtes (badkamer, toiletten, keuken, wasplaats) - indien niet, ga je inderdaad condensatieproblemen hebben.

25/11/2007 - 17:33

Het vochtprobleem is er momenteel al we zijn dus wel verplicht om beter te ventileren. En me luchtverwarming heb je het nadeel dat ramen openzetten of mechanische ventilatie meteen ook je warmte weghaalt. De warmterecuperatie is dus vooral bedoeld om op een comfortabele manier te ventileren en het milieu te sparen, eerder dan om economisch profijt te doen.

Voor die ventilatierichting vreesde ik al. Het ventileren zou ongeveer 45 minuten per uur duren, terwijk de luchtverwarming 15 minuten duurt. Zou het dan een oplossing zijn om tijdens het ventileren de lucht van de (droge) hal naar de (vochtige) kamers te laten stromen, dus tegengesteld aan de luchtstroming van de luchtverwarming? Met een relais kan de WTW uitgeschakeld worden als de brander of verwarmingsventi aan staat.

Ik besef dat dit niet de gebruikelijke gang van zaken is ivm ventilatie en warmterecuperatie, maar als dit niet wert lijkt er me niks anders op te zitten dan verder te sukkelen met vocht in de hal of koude tijdens de ventilatie...

Bedankt voor jullie interesse en hulp!

Marc.

25/11/2007 - 17:37

Marc,

Dat de hysteris groot is, is zeer normaal. Lucht is een zeer traag medium. Best is dat je dit omzeilt zoals vele vloerverwarmingen worden geregeld. Continue warmte toevoegen en een thermostaat buiten plaatsen. Die reageert niet sneller dan eentje binnen, echter als het buiten kouder wordt, duurdt het nog even voor je huis koud is. Hierdoor kan je al tijdig beginnen bij verwarmen. Door zo te regelen zal je de hysteresis wat kunnen inkrimpen.
Een tweede punt dat beter is, is de ventilator laten draaien, zo wordt de restwarmte blijvend benut. Op en af schakelen is in een luchtsysteem uit den boze. Als je de vergelijking trekt naar radiatoren heb je hetzelfde; je pomp en ketel slaan af, de radiatoren worden niet meer gevoed; echter en dat is het grote verschil, de radiatoren hebben restwarmte waarmee je weeral de hysteris wat verkleint. Bij luchtverwarming heb je geen restwarmte, dus moet je continue verwarmen hetgeen je huis aan warmte verliest.
Je dient dan wel een ventilator te hebben welke kan aangestuurd worden afhankelijk van de behoefte (EC type). Je regeling zal dit hoogst waarschijnlijk niet aankunnen.

Dat paralelschakelen begrijp ik maar is mijn inziens geen goede keuze. Probleem is dat je WTW niet gaat renderen vermits ze regelmatig wordt afgezet.
Als je de regeling kan uitbreiden en de temperatuur meten van de verse lucht na de WTW, kan je al dan niet nog bijverwarmen. Echter vermoed ik dat de huidige regeling hier niet voor geschikt is.

Vb:
buiten: 10°
binnen : 20°
verse lucht na WTW: 17°
bijverwamren: 3°

Echter dien je dit temperatuurverschil te kunnen meten, je thermostaat zou eigenlijk in het kanaal achter de WTW moeten zitten, zo kan je bijsturen en bijwarmen indien nodig.

Afzuigen en inblazen. Dit is natuurlijk een ander paar mouwen. Als je de WTW continu laat draaien, zal het afzuigen via de "verkeerde" ruimtes niet zo'n probleem zijn. Als je de WTW niet altijd laat draaien, heb je het probleem dat je huidig hebt, condens.

Siegfried

25/11/2007 - 19:51
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Marc schreef:

"Dat wil zeggen dat lucht in en vochtige zone (badkamer, keuken) naar de koelere hal geblazen wordt."

Dit is niet de bedoeling dat een huis zo geventileerd wordt.
Toilet badkamer en euken zijn de ruimtes die niet enkel een tevoer hoort te hebben.
Normaal dienen ze enkel afgezogen te worden maar omdat in jou situatie te maken hebt met verwarmen van de ruimte met lucht hoor je toe en af te voeren in deze ruimtes.
Wat is het deel buitenlucht dat wordt toegedient aan je ventilatie?
Enkel recirculeren is vragen om problemen.
Dat je ketel zo kort aanslaat is ook niet wenselijk, De ketel is of te groot, of heeft geen vermogensregeling.
Wat ook kan is dat je aandeel buitenlucht te weinig is en hoeft dan enkel je warmteverliezen te compenseren.

Voor je gaat denken aan wtw zu ik eerder denken om je systeem aan te laten passen zoals het hoort, als ik het zo lees kloppen er meer dingen niet die veel belangrijker zijn dan eerst te denken aan een wtw.
Zorg eerst dat je een gezonde ventilatie hebt, met toevoer in badkamer en keuken ga je dit niet bereiken.

02/12/2007 - 10:39

Tja, Allemaal goed en wel, maar ons huis is 25 jaar geleden gebouwd, met een voor die tijd waarschijnlijk gesofistikeerd luchtverwarmingssysteem. En de kanalen liggen er, ingewerkt in muren en plafonds. Dus even de richting van de luchtstroming in de vochtige ruimtes aanpassen is niet evident.

De brander van de verwarming is een aardgasbrander die we twee jaar geleden ter vervanging van de stookoliebrander hebben laten plaatsen. Het is een niet-moduleerbare brander met aanjager voor de verbrandingslucht. Als de brander aanslaat blaast deze aanjager eerst een behoorlijk volume lucht in de verbrandingsruimte (om eventuele gasophopingen te ventileren voor de ontsteking aangaat). Als je dus de brander kort laat branden verlies je iedere keer weer een hoop warmte uit de warmtewisselaar door die luchtspoeling.

Persoonlijk zie ik wel wat in het idee van Siegfried, om de sturing van het verwarmingssysteem aan te passen met de ventilator van de luchtverwarming proportioneel regelbaar.

Siegfried zegt ook dat het beter is om een WTW in serie te zetten met de luchtverwarming ipv parallel. Zou er een mogelijkheid zijn om de ventilator van de luchtverwarming gewoon te vervangen door die van de WTW? Op die manier is er een continue luchtstroom en kan ik via een regelbare driewegklep een deel van de verse warme lucht uit de WTW langs de warmtewisselaar leiden om de warmteverliezen op te vangen.
Blijft dan wel het nadeel van de verse lucht naar de vochtige ruimtes, maar met een continue aanvoer van verse lucht via WTW kan dat alleen maar beter uitvallen dan wat het nu is toch? Momenteel doet de luchtverwaming niks anders dan de binnenlucht re-circuleren, zonder extra buitenlucht.

02/12/2007 - 10:47

Hier is ter verduidelijking nog een schetsje van wat ik in mijn vorige post bedoelde.

02/12/2007 - 10:51

Oei... het schetsje posten lukte blijkbaar niet...
Dan maar zo:

Free Image Hosting at www.ImageShack.us

06/03/2008 - 20:08

Ik heb ondertussen nog eens met een paar mensen in mijn omgeving over bovenstaand (zie schets in vorige post) idee gepraat, maar niemand kan zeggen of zoiets zou kunnen werken. De temperatuurregelaar en brandersturing kan ik zelf wel bouwen (PID regelaar), dat is geen probleem.

Is er niemand die een gelijkaardige situatie heeft of uit ervaring kan zeggen of dit kan of waarom juist niet?

Thanks!

07/03/2008 - 13:36

Hallo Marc,

Tijdje geleden, hé? Zat de laatste manden meer in het buitenland dan hier dus veel tijd om te volgen had ik niet echt.

Het kan werken, alleen ga je een hoog drukverschil hebben tussen beide situaties; een andere druk is tevens een ander debiet. Dit zal je dienen op te vangen. Ik blijf voorstander van de eenvoudige manier, je verwarming serieel op je invoer plaatsen en niet teveel kleppen en dergelijke. Naar regeling toe zal je dan ook niet teveel moeten aanpassen. Dit blijft voor mij huidig (in jouw situatie) de eenvoudigste oplossing. Maar het is zoals Chatanky zegt, het is niet de perfecte oplossing naar verluchting toe. Maar ja, ik ken het gevoel. In een oude woning doe je zomaar niet wat je wil. Een buisje hier en daar bijtrekken is niet altijd eenvoudig. Maar als je dan toch begint te breken, doe het dan direct goed en zuig af in de vochtige ruimtes. Ik begreep dat de kanalen in de valse plafonds steken? Misschien kan er nog een kanaaltje bij?

Een moeilijke beslissing.

fijne dag verder,
Siegfried

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.