badkamervloer verwarmen | Ecobouwers.be

U bent hier

badkamervloer verwarmen

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

26/12/2014 - 21:48

Hallo,

Vraagje:
Ik ben mijn badkamer terug aan het renoveren. Was 5j geleden al gebeurdt maar de douche heeft gelekt :-(

De vloeropbouw is als volgt. (1ste verdiep)
welfsels
2-3cm chape van 1956.
Hierop cls balkjes van 9cm hoog om vloer gelijk te krijgen en afvoerbuizen in te kunnen leggen.
Osb van 18mm dik
Rigidur vloerplaten van 2cm dik.

We willen hierop nu tegels leggen. De schoonouders hebben badkamer 2j terug laten renoveren en elektrische vloerverwarming laten leggen. Is wel aangenaam aan de voetjes.

Ik overweeg dit nu ook. Gaat over een 5M² die ik zou leggen. DIt zou enkel dienen om de stenen vloer wat aangenamer (warmer) te laten voelen. Er staat een radiator in de bakamer die de ruimte warm genoeg krijgt.

Vraag is dit compleet "zot" om deze elektrische vloerverwarming te leggen of ...?

24 Reacties

Reacties

26/12/2014 - 21:51

Ik ga even zelf reageren:

Ik heb ook het volgende gevonden op het net

http://www.veriavloerverwarming.nl/nl/producten/veria-aquamat.aspx#.VJ3J...

 

Is misschien ook oplossing en wat ecologischer? opbouwhoogte gaat wel hoger zijn.

 

27/12/2014 - 06:49

Lijkt mij ook een betere oplossing.

Wil je je hoogte behouden, kan je eventueel die rigidur-platen weglaten. Al zal dat misschien niet aan te bevelen zijn naar zetting toe.

27/12/2014 - 06:51

Rigidur platen liggen er juist terug opnieuw dus die ga ik inderdaad laten liggen.

Heeft iemand ervaring met deze aqua matten? Mogelijks van een ander merk?

 

 

31/12/2014 - 09:39

Mag ik even op deze topic inpikken - omdat ik met een soortgelijke overweging zit. Als de TS dit niet OK vind, verhuis ik natuurlijk naar een ander draadje.

 

Wij hebben onze woning net gerenoveerd en ondermeer geinvesteerd in isolatie. Op sommige plaatsen zijn een aantal koudebruggen onvermijdelijk blijven bestaan. Het huis had 10j geleden al een renovatiebeurt gekregen door de vorige eigenaar. Ongetwijfeld zijn er toen wat compromissen gemaakt. Dit is met winterdagen als deze het meest voelbaar in de keuken in de achterbouw, waar een groot schuifraam (hoogrendementsglas K 1.6, dat had beter gekund) nog eens voor een extra koudeval zorgt.  Het resultaat is dat we in de keuken met twee radiatoren wel een comfortabele temperatuur halen vanaf zithoogte, maar dat het aan voeten en benen merkelijk kouder is. Dat is vooral oncomfortabel wanneer je daar aan tafel zit. Overigens lijkt het dat, sinds we de spouwmuur hebben geisoleerd (met uitzondering van de gevelplinten, die in volle steen waren), ook in andere ruimtes het koud-aan-de-grond-gevoel is toegenomen.

 

In de keuken zouden we er graag iets aan willen doen. We hebben al eens geprobeerd met een tapijt onder de tafel. Ietsje beter, maar de koude tocht blijft bestaan. Ik ben daarom zoals TS de opties voor een opbouw-vloerverwarming aan het uitpluizen (heb 3cm met behoud van tegels, 5cm als ik ze uitbreek). Ik kwam al uit op:

- elektrische vloerverwarming (bv. dat van Pentair thermal - rode T3 draad op isolatieplaten met alu verdeelplaat - 2cm

- eventueel een droog opbouwsysteem (zoals dat van Variakomp - 2cm)

- Die aquaMat van Veria is best interessant, zeker omdat ze op bestaand circuit kunnen worden aangesloten.

Maar wat gedacht van de 'Clickmat' van Veria (http://www.veriavloerverwarming.nl/nl/producten/veria-clickmat.aspx#.VKO2-CfW_xY) ? Dit is een electrische mat die niet mechanisch is bevestigd en die je seizoensgebonden zou kunnen uitrollen met een tapijt erbovenop - een electrisch verwarmd tapijt eigenlijk.

Ik zit echter met dezelfde princiepskwestie als TS - hoe zot is het om vandaag 15m2 electrische bij-verwarming te leggen (zelfs al liggen er zonnepanelen op het dak) wanneer je die - grof geschat - 60 à 80 dagen per jaar gebruikt voor het comfortgevoel? En is dit ook financieel verantwoord met de stijgende prijzen in het achterhoofd? En behoud je het comfort van vloerverwarming als de ondergrond er niet optimaal voor is?

 

31/12/2014 - 10:20

Fredman,

Als het enkel dient om de vloer wat warmer te maken, zal het verbruik waarschijnlijk wel meevallen.

 
Een tapijt op die verwarming zal mijns inziens er alleen maar voor zorgen dat je de ondergrond verwarmt, indien de vloer nauwelijks geïsoleerd is. Leuk voor de mollen ;-). Je zal echt moeten op zoek gaan naar het juiste type tapijt.

Maar een wegneembaar systeem lijkt me niet aangewezen. Want dan zal je hoogstwaarschijnlijk geen isolatie voorzien onder de verwarming, wat eigenlijk absurd is.

 

Je geeft aan dat het vooral een probleem vormt als je aan tafel zit.

Dan kun je opteren om zo'n verwarmingsmatten onder tafel te leggen. Op die manier heb je direct een warmtegevoel aan de benen en moet je ze maar aansteken als je aan tafel zit. Ik zou dan adviseren om een isolatiemat (met zo'n alu-folie) te leggen met daarop die verwarmingsmat en dan daarop een (dun)tapijt, geschikt voor vloerverwarming.

Op die manier heb je een zeer beperkte investering, is het wegneembaar en is het verbruik zeer beperkt.

31/12/2014 - 10:29

Mogelijk kan hij iets doen met perimeterisolatie?  Normaal gezien komen de buitenplinten buiten de geïsoleerde spouw? Een doorsnede van de muur kan veel ophelderen. Het koudegevoel kan volgens mij ook komen van het dubbel glas tot laag tegen de vloer, drievoudig glas u= 0.60 zal ook al veel goedmaken.

Mon

31/12/2014 - 10:54

Dat klopt Mon. Alleen zal 3-voudig glas hoogstwaarschijnlijk niet passen in zijn raamkaders. Ik zou persoonlijk ook wel het glas vernieuwen.

31/12/2014 - 11:04

Ik heb jaren geleden mijn dun drievoudig glas ( zelfde dikte als het huidig dubbel,glas) vervangen door drievoudig glas u=0.60  ( 44mm dikte) in het bestaande houten kader. Met opslaglatten is dat zeker te doen. Je maakt de opleglat breed genoeg zodanig dat je bij verschil van dikte glas met het bestaande kader nog kan aanpassen. Je kan dat doen met een bovenfrees of laten doen door een schrijnwerker.

Mon

31/12/2014 - 11:09

Bij een houten raam kan dat inderdaad. Al weten we niet uit welk materiaal zijn raam bestaat.

Fredman, wat denk je hiervan?

31/12/2014 - 12:53

Tussen haakjes - want topic gaat over nut/efficientie van electrische vloerverwarming als bijverwarming - even antwoorden over het grote schuifraam.

Ik heb die overweging al gemaakt, maar nog geen prijzen laten maken. Het is een alu-kader waarvan ik nog niet zeker ben of er driedubbel 0.6 glas in zou passen. Telefonisch heb ik al eens geinformeerd en daar zeiden ze me dat ik voor zulke meerkost er nooit het gewenste comfort zou uithalen. Men adviseerde me 1.1 glas, maar dan wordt het verschil met huidige beglazing echt wel klein. Een gordijn tegen het raam kan natuurlijk ook, maar is minder fijn om overdag te eten met lichten aan. Ik neem het nog eens ter harte, en vraag zeker prijzen aan voor 0.6 glas. Einde haakjes.

Terug naar vloerverwarming: ik denk dat de piste van de verwarmingsmat op korte termijn de meest interessante is. Baat het niet, dan moeten we verder denken richting 0.6 beglazing of een opbouw vloerverwarming. Zo'n mat kan altijd elders nog gebruikt worden. Bedankt voor de tip.

31/12/2014 - 13:28

Er bestaat ook dubbele beglazing (Glorieux geloof ik) van 0.8

01/01/2015 - 10:44

Ik heb net de facturen van de vorige eigenaar eens zitten uitpluizen. Het schuifraam blijkt 1.1 dubbel glas te hebben. Ik vrees dat hier weinig winst uit te halen valt (toch in relatie met de kostprijs).

Andere vondst in de facturenbundel: mijn keukenvloer blijkt te bestaan uit 4cm isolatiechape (als uitvullingslaag gebruikt dus niet eens overal zo dik) en 16cm gewone chape. Wat een zonde is dat, en bovendien geadviseerd door architect van vorige eigenaar. Ik vrees dat de oplossing hoe dan ook in deftige  vloerisolatie ligt. Welke vorm van vloerverwarming ik ook op dergelijke vloer leg, de warmte zal vermoedelijk grotendeels in tegel+16cm koude chape verloren gaan. Helaas wordt dit omslachtig door breekwerk en kostelijk door nieuwe afwerking. Ik heb hier een andere topic over gemaakt om de opties verder te verfijnen.

02/01/2015 - 13:48

Geen prob dat het hier over iets gelijkaardigs ging.

Ik moet zelf nog bekijken wat ik ga gebruiken.

Ik vindt namelijk niet veel informatie over de systemen.

Het systeem met water lijkt me wat te hoog kwa extra vloeropbouw.

0.8cm buizen + 1cm tegel en daaronder nog wat tegenlijm zal wel vlug over de 2cm zitten.

 

Electrische buisjes is niet ecologisch maar wel praktischer.

We bekijken het nog. Alvast dank voor de input

03/01/2015 - 07:55

Fredman, zijn dit alu-profielen met een thermische onderbreking? Zo ja, dan helpt drievoudig glas wel! Je kan dit glas ook vastzetten met een houten lat op het alu-kader. Zonder thermische onderbreking zal je steeds dat koudegevoel hebben, zelfs met drievoudig glas u=0.60. De oplossing blijft nog steeds 100mm EPS vloerisolatie, randisolatie tot op de plinthoogte, bij het ontbreken van perimeterisolatie, als je langs de buitenzijde van de muur niks meer kunt bijisoleren. Het ontbreken van de perimeterisolatie is de oorzaak dat de vloer nog eens extra afkoelt tijdens het stookseizoen. Hoe zit het met de luchtdichtheid van het alu- schrijnwerk? Is dit niet ok, dan zorgt dit euvel ook nog eens voor extra afkoeling van de vloer en tochtgevoel.

02/01/2015 - 18:23

Beste Robin,

 

De Veria producten die Fredman iets verder linkt komen in twee varianten: 55 W/m2 en 100 W/m2.

Dit zijn qua opbouw weerstandsmatten zonder regeling. Als ze aanliggen verbruiken ze respectievelijk 55 of 100 W/m2. Wil je dit sturen, dan heb je een thermostaat, manuele aan-uit knop of timer nodig.

* Regeling via manuele aan-uit knop: daar de matten in de vloermassa zitten is er een grote traagheid aanwezig en zal het niet volstaan om 1/2 a 1 uur voor het wassen vlug eventjes de schakelaar op te zetten.  Als je je 's morgens wast zul je deze in de praktijk 's avonds reeds moeten opzetten. Als je 's avonds ook nog warme voeten wil, dan zal je deze ook moeten opzetten tot 's avonds. Deze regeling voldoet niet.

* Regeling via timer: afhankelijk van het seizoen kun je de matten met kortere of langere intervallen aan en uit zetten. Deze regeling is weersonafhakelijk en zal niet echt tot een groot gebruiksgemak (veelvuldige verandering van de programmering) noch tot goede resultaten leiden (koude voeten bij plotse winterprik).

* Regeling via thermostaat: deze meet de luchttemperatuur van de badkamer. Dan "vechten" twee thermostaten: die van uw radiatoren en die van uw elektrische vloerverwarming. Indien je het gewenste resultaat w(arme voeten) wilt bereiken, dan zal de regeling van de elektrische vloerverwarming moeten domineren. Dan krijg je:

a) Indien de matten voldoende vermogen kunnen leveren een pure elektrische verwarming. Er is dan geen sprake meer van bijverwarming. Gezien het gebrek aan isolatie ben ik niet zeker of zelfs de 100 W/m2 matten de badkamer kunnen verwarmen op koude dagen.

b) Indien de matten niet voldoende vermogen kunnen leveren dan zullen ze in de praktijk continu aan staan op koude dagen. Dan kom je op 6.6 kWh respectievelijk 12 kWh per dag voor de matten van 55 respectievelijk 100 W/m2. De rest dient bijgestookt te worden met de radiator (indien de thermostaat van de vloerverwarming domineert zal de radiator pas opspringen als de elektrische matten het niet aankunnen). Het verbruik van de radiator zal lager liggen dan zonder de matten maar het totale verlies in de badkamer zal hoger liggen dan voorheen doordat er meer verliezen via de ongeïsoleerde vloer zullen zijn. Een hoger verbruik dat daarenboven voor een groot stuk elektrisch is zal duurder en minder ecologisch zijn.

 

-> Ik geloof dat het moeilijk zal zijn om een voldoende extra comfort te hebben als de elektrisch verwarming niet de hoofdverwarming wordt. Dan wordt de radiator de bijverwarming. Dit heeft zijn gevolgen op kost en ecologie.

 

Mvg,

Jurgen

 

 

 

02/01/2015 - 20:29

Deze analyse lijkt hout te snijden, en doorprikt jammer genoeg het idee van 'even die koude vloer uitschakelen' met een electrische mat onder je tegels.

Klopt deze analyse ook voor het 'verwarmd tapijt' dat Robin suggereerde? 

03/01/2015 - 09:15

Robin,

 

Hebt ge reeds geprobeerd een watervast karpet in de badkamer te leggen. Als de ruimte op zich voldoende kan opgewarmd worden, zou dit wel kunnen helpen.

03/01/2015 - 13:25

Beste Fred,

 

Om te beginnen vind ik het idee om een elektrisch mat onder het tapijt te stoppen een veiligheidsrisico: een altijd warme elektrische mat onder het tapijt plus het steeds bestaande gevaar op een eventuele kortsluiting (beweren dat er geen kortsluiting kan gebeuren zoals de site doet is niet ernstig) zouden mij geen veilig gevoel bezorgen. Afhankelijk van de plaatsing is er ook nog het struikelgevaar over het aansluitsnoer.

 

Wat betreft de opwarmtijd: onder elke vierkante meter tapijt ligt 20 cm chappe. Dat is meer dan 500 kg/m2 denk ik. Als die koud is, is die een gigantische heatsink. Ook de vloer en chappe naast het tapijt zal een deel van de warmte opslokken. Ik heb een aantal vlugge berekeningen gedaan en met 117 W/m2 lijkt het er sterk op dat de temperatuur van de ondervloer met minder dan 1 graad per uur stijgt. Indien je wenst kan ik deze berekeningen uitschrijven. Zolang de temperatuur van de vloer laag blijft zal de werking van de mat op zijn minst minder uitgesproken zijn.

 

Ik heb ook een schatting gemaakt van de eindtemperatuur van de mat als deze al lang aanligt. Met een lambda waarde van de betere moderne (mogelijks beter dan die van jouw) isolatieichape van 0.09 en van gewone chape met lambda 1.3 kom ik op een R-waarde van de vloer van 0.04/0.09 + 0.16/1.3 = 0.57. U-waarde is 1/R = 1.76.

Stel dat de warmte niet alleen vertikaal "wegloopt", maar ook horizontaal en dus de vloer en chape opwarmt in een rand naast het tapijt. Laten we aannemen (natte vingen schatting) dat deze horizontale verliezen (een deel van deze warmte gaat in de woonkamer en is dus niet echt een verlies, maar zal wel de mat minder warm maken) even groot zijn als de vertikale. Dit levert een schijnbare U = 1.76*2 = 3.52.

Veronderstel verder een kamertemperatur van 22 graden, en een U-waarde van het tapijt gelijk aan die van een halve centimeter PUR: R = 0.005/0.035 = 0.14 of U = 7. Veronderstel een koude periode met de temperatuur van de grond onder uw woning van 4 graden. Dan komt de evenwichtstemperatuur op een 26 graden uit (22 graden verschil met vloer v-maal U = 3.52 plus 4 graden verschil met lucht maal U = 7). Bij een warmere grondtemperatuur stijgt de temperatuur van de elektrische mat.

-> Dankzij de min of meer aanwezige isolatie stijgt de temperatuur van de elektrische mat boven de kamertemperatuur uit. De bovenkant van het tapijt zal een temperatuur hebben tussen die van de mat en die van de lucht in. Bemerk: dit is als de mat continu aanligt. De regelbaarheid (behalve oncomfortabel en vooral weersonafhankelijk via een tijdsklok) is quasi onbestaand. Bij continu werken kost u dat 600W * 24u / dag = 14,4kWh / dag.

 

-> Of de koude luchtstroming daarmee voldoende onderbroken wordt? Dat is koffiedik kijken.

 

-> Misschien ligt een eenvoudiger/goedkoper/milieuvriendelijker oplossing in een beter gebruik van het tapijt? Veel mensen kopen een tapijt dat ietsje groter is dan de tafel. Hun voeten zitten daarmee op een goeie 10 cm van de rand van het tapijt. Dat lijkt mij bijzonder weinig om de koude luchtstroming te onderbreken. Zitten jullie voeten ten volle "ingesloten" door het tapijt? Zo niet, kun je eens jullie tapijt zo leggen dat de keukenstoel er in het midden op staat? Maakt dit dan verschil? Zo ja: gewoon een groter onverwarmd tapijt kopen.

 

Groeten,

Jurgen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

03/01/2015 - 21:15

Wat belet je om een thermostaat op vloerniveau of met een sensor tegen de vloerbedekking te plaatsen?

Op die manier zorg je er gewoon voor dat de vloer een bepaalde temperatuur heeft.

04/01/2015 - 11:15

Er zijn volgens mij 3 manieren om warmere voeten te hebben

- ofwel een vloerverwarming

- ofwel een dikke isolatielaag van 10cm

- ofwel gewoon tapijtjes leggen.

 

04/01/2015 - 18:44

Met isolatie zal je hooguit minder koude voeten hebben, maar bij een keramische tegel blijft het "koud" aanvoelen. Onze vloer heeft 26 cm EPS en voelt nooit warm aan. Dat kan ook niet. Want die heeft hooguit de kamertemperatuur hé.

Enkel tapijt, kurk en parket (geen laminaat) voelen "warm" aan bij lagere temperaturen. Maar tapijt lijkt me niet ideaal in een badkamer.

04/01/2015 - 21:49

hein ? badkamertapijtjes koop je gewoon overal, zijn gewoon van die sponsen tapijtjes met rupper onderlaag die je zo in de wasmachine kunt droppen.

05/01/2015 - 00:04

Gebruikt er dat echt nog iemand? Ik vind dit zo vies :-)

05/01/2015 - 09:33

Er bestaat wel tapijt dat eveneens geschikt is voor badkamers. Wij gebruiken zulk tapijt (nu karpetten) reeds sinds 40 jaren. Dit heeft niets te maken met die "vieze" karpetjes die men soms in toiletten vindt.

 

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.