Afstelling pelletkachel - buffervat | Ecobouwers.be

U bent hier

Afstelling pelletkachel - buffervat

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

16/10/2006 - 08:27

Beste mensen,

Sedert vorig weekend heb ik een pelletkachel met warmwater productie in huis, gekoppeld aan een buffervat van 300 liter (met een pomp die de radiatoren bedient). Het geheel is aangesloten op een kamerthermostaat. Dus als het te koud wordt, schakelt zowel de pomp aan het buffervat aan en start de pelletkachel op.

Bij het opstarten van het systeem is er geen probleem. Het probleem begint wanneer het buffervat op temperatuur is. Is het iets te koud, dan schakelt de kamerthermostaat zowel de pomp aan het buffervat en start de pelletkachel op. En daar schuilt het probleem nu. De pelletkachel doet er ca. 1000 seconden over, om volledig op te starten. Maar in die tijd heeft de pomp aan het buffervat al genoeg warm water gestuurd naar de radiatoren, waardoor de kamerthermostaat afslaat. De pelletkachel heeft niet genoeg tijd gehad om op te starten en slaat weer af (opnieuw 600 seconden om te stoppen). Los van het electriciteitsverbruik dat dit met zich meebrengt, zijn er ook de pellets die telkens verbruikt worden, of zelfs niet verbruikt worden. Het vuurkorfje ligt soms vol met pellets die niet "aangestoken" worden, omdat de pelletkachel telkens afslaat.

Is er een mogelijkheid om dit te vermijden?

19 Reacties

Reacties

16/10/2006 - 08:58

Hoi christophe,

ik dacht eigenlijk altijd dat de communicatie van pelletkachel - buffervat - vloerverwarming werkte op het systeem:
kamerthermostaat zegt dat het te koud is dus pomp haalt water uit de boiler om je kot warm te krijgen.
Helemaal los hiervan moet er een voeler in de boiler zitten, als er bvb nog slechts 50L warm water in je boiler zit slaat de boiler aan om die in het geheel op te warmen.

Zelf heb jij me zelfs nog gezegd denk ik dat een pelletsysteem nooit mag moduleren !

Hoe dan ook mag die pelletkachel volgens mij niet bedient worden via de kamerthermostaat.

16/10/2006 - 10:17
Leo

Chrstophe,

Zoals Tiele reeds vermelde, dient uw kamerthermostaat om de pomp naar de verwarmingselementen te sturen.
De pelletkachel zou enkel mogen starten met branden wanneer uw 300L buffer onder een bepaalde temp. zakt.

Mvg
Leo

16/10/2006 - 10:40

Tiele,

Ik denk dat er naamsverwarring in het spel is. Mijn naam is christophe, maar ik ben niet architect christophe Debrabander. Ik zal misschien vanaf nu tekenen als Christophe Z.

Ik moet misschien de situatie wat beter uitleggen:
Het gaat om een systeem met een pelletkachel en een buffervat. Het buffervat is enkel voor de CV en heeft geen electrische bijverwarming. Het is gewoon een stalen vat waar het warm water van de pelletkachel inkomt. Van dat buffervat gaat via een pomp, het water naar de radiatoren. De klokthermostaat is verbonden (via een relais) met die pomp aan het buffervat, maar ook met de pelletkachel. Het systeem werkt dus zoals een "gewone" CV op gas of mazout met een ketel. Als de klokthermostaat aanslaat (= het is te koud) dan start de pomp aan het buffervat en start de pelletkachel op. En dan doet zich dat probleem voor dat het warm water van het buffervat "sneller" is dan het opstarten van de pelletkachel.

Christophe Z.

16/10/2006 - 10:50
Leo

Christophe Z,

Uw installatie is denk ik niet goed aangesloten, beter om ze uit te voeren zoals hierboven vermeld.

Mvg
Leo

hallo christopheZ,

ik zie 3 mogelijke oplossingen:

1. je stelt je thermostaat minder gevoelig in: pas laten aanslaan bij een temperatuurstekort van 2° of meer, en pas laten uitslaan op de gewenste temperatuur. de binnenlucht met 2° opwarmen duurt langer dan de binnentemperatuur met 0.5° opwarmen (dat is het nadeel van de digitale thermostaten, die zijn heel gevoelig, dus slagen aan bij het minste kommatje temperatuurstekort).
dus neem 22° als streefdoel en pas aanslaan als het onder de 20° komt.

2. een vertraging inbouwen: zeggen dat de pelletkachel en de pomp minstens een half uur MOETEN blijven draaien (als je dat niet in je thermostaat kan doen dan kan dat met een condensator of zoiets of een afstandsschakelaar met een vertragingstimer ertussen, maar daar heb ik geen verstand van). dan gaat de woning te veel opwarmen, maar dat kan geen kwaad, want de thermostaat slaat pas terug aan als ze teveel is afgekoeld, dus die warmte is niet verloren. zet dan de thermostaat gewoon 2° lager, en je zal geen verschil merken, want je woning gaat eigenlijk langer opwarmen dan nodig dus 2° ofzo boven de door jouw ingestelde temperatuur opwarmen

3. (dit is een oplossing die niet mogelijk is als je retourwater door de pelletkachel komt): de sturingen loskoppelen zoals tiele zegt: een kamerthermostaat die de pomp van de boiler naar de radiatoren doet aanslaan, en een thermostaat op de boiler die de pelletkachel doet aanslaan als hij meer dan 20° kan opwarmen.

groeten,
christophe debrabander

PS: onze installatie is als volgt: een boiler van 500 liter met een pomp voor de vloerverwarming die rechtstreeks uit de boiler pompt en een pomp in de pelletkachel die rechtstreeks naar de boiler pompt. als de ruimte te koud is slaat de vloerverwarming aan; als de boiler te koud is slaat de pelletkachel aan. beide sturingen zijn onafhankelijk, zodat de door u gestelde situatie zich niet kan voordoen. wij kunnen dit doen omdat onze vloerverwarming maar 27 à 30° nodig heeft, dus als de pelletkachel aanslaat kan hij lang blijven doorbranden (boiler tot 60°opwarmen), en als de vloerverwarming aanslaat heeft die ook veel reserve in de boiler.

16/10/2006 - 11:25

Leo,

Dat lijkt me inderdaad een betere oplossing. Maar heb je dan toch niet nog steeds een beetje hetzelfde probleem. Ik bedoel, de pelletkachel zal toch telkens kort aan- en afslaan, want tijdens het opstarten van de pelletkachel wordt al een bepaalde warmte gecreërd waardoor het buffervat warm water genoeg krijgt en het signaal aan de pelletkachel heeft dat die mag stoppen vooraleer die effectief echt opgestart is?

christopheZ,

hangt van het vermogen van je pelletkachel én van het temperatuursverschil in de boiler af.
normaal zou je op 300 liter toch een temperatuursverschil voor minstens 1 à 2 uur branden moeten kunnen krijgen.

we kunnen dit echt kalorisch uitrekenen als je de kW van de pelletkachel kan opgeven, de kW warmteverlies van je woning én de gekozen watertemperatuur (die gebruikt is voor dimensionering van je radiatoren) kan opgeven.

groeten,
christophe

16/10/2006 - 11:59

christophe,

Pelletkachel: 10 Kw, waarvan 2 naar de ruimte en 8 Kw naar het water.
Warmteverliesberekening: 14 Kw.
Watertemperatuur: 60°.

Mvg,

Christophe Z.

STEL dat je kachel en verwarming onafhankelijk stuurt.

als de kachel kan blijven branden totdat de boiler 80° heeft, dan heb je van 60° > 80° = 20° bij op te warmen.
dus 20° * 500 liter * 4.18 kJ (warmtecapaciteit water) = 41.8 Mj / 3.6 (omzetting naar kWh) = 11,6 kWh = meer dan een uur dat de kachel kan blijven nabranden om de boiler op 80° te krijgen.

en dan kan de pomp van de verwarming meer dan een uur draaien om die warmte uit je boiler in de woning te krijgen.
op dagen dat het buiten boven de 15° kan je daar zelfs heel de dag mee verwarmen neem ik aan, hangt er vanaf hoeveel zon de binnenruimtes kunnen opvangen.

groeten,
christophe

foutje van de firma: je hebt maar 300 liter (en dan kunnen er nog foutjes inzitten, want dat uitrekenen doe ik eigenlijk niet normaal, dat is eerder een hobby om het uit te zoeken)

STEL dat je kachel en verwarming onafhankelijk stuurt.

als de kachel kan blijven branden totdat de boiler 80° heeft, dan heb je van 60° > 80° = 20° bij op te warmen.
dus 20° * 300 liter * 4.18 kJ (warmtecapaciteit water) = 25.1 Mj / 3.6 (omzetting naar kWh) = 6,9 kWh = 40 à 50 minuten dat de kachel kan blijven nabranden om de boiler op 80° te krijgen.

en dan kan de pomp van de verwarming een half uur draaien om die warmte uit je boiler in de woning te krijgen (als het -8° vriest buiten zonder zonnestralen naar binnen).
op dagen dat het buiten boven de 15° kan je daar zelfs heel 4 à 6 uur mee verwarmen neem ik aan, hangt er vanaf hoeveel zon de binnenruimtes kunnen opvangen.

groeten,
christophe

16/10/2006 - 12:57

ok, jullie hebben me overtuigd ... maar wat zijn nu nog de mogelijkheden, de installatie is immers al afgewerkt? Wat moet ik me precies voorstellen bij "een voeler" in de boiler? Kan dit nu nog geïnstalleerd worden en waar moet die precies komen (bovenaan, in het midden, onderaan)? En die voeler moet waarschijnlijk gekoppeld worden aan een thermostaat?

mvg en bedankt iedereen!

christopheZ

16/10/2006 - 21:42

Wat is het merk en type van uw pelletkachel? Misschien heeft hij reeds een ingebouwde thermostaat met externe voeler aan boord. Ik zou verwachten dat er op zijn minst al een oververhittingsbeveiliging op het watercircuit zou zitten...

17/10/2006 - 07:56

Het gaat om een EcoIdro van Edilkamin.

Wat ik me ook afvraag als je werkt via een voeler in het buffervat, die de kachel laat aan- en afslaan, is dat je boiler dan continue de kachel zal laten aan- en afslaan, ook al wil je dat niet. Ik bedoel, als de watertemperatuur gezakt is in het buffervat zal de kachel aanslaan, ook 's nachts (wanner je het misschien niet wil). Of plaatsen jullie dan nog een klok op jullie kachel?

17/10/2006 - 20:36

Christoph Z,

Als ik aankom met grote bufferboilers(vanaf 800 liter tot 7000 liter) dan lachen de meesten, maar mijn pelletkachels kunnen uren branden zonder veel opstarten. Alles zit netjes verwerkt in de gecombineerde zonneregeling die je als optie ook nog kunt bijnemen waardoor de pelletkachel enkel de bijkomende temperatuur moet verzorgen.

Een voeler plaatsen op uw buffer en de thermostaat afkoppelen van uw pelletkachel. Vormt geen wijziging aan uw installatie wat buizen betreft enkel wat draden.

17/10/2006 - 20:26

Als de kachel aanslaat wanneer er nog slechts 50 liter warm water in jouw boiler zit en afslaat als de 300 liter is opgewarmd zie ik niet in waarom die zou snel aan & afslaan.

Je stookt de kachel een uurtje goed door zodat de boiler is opgewarmd en je een goede verbranding van je pellets hebt. Hoe meer buffer je hebt hoe langer die kan branden en hoe lager het verbruik zal zijn denk ik zo.. het is vooral het starten dat veel energie vraagt.

Als die is aangesloten op een zonneboiler zal de kachel dan ook enkel op de koude dagen aanslaan dus geen last van opstarten wanneer je dat niet wil.

18/10/2006 - 09:45

ok, ik ben gerustgesteld ... bedankt iedereen!!!!

Dit weekend wordt de installatie al aangepast met een voeler in het buffervat.

Hans,

Ik had graag ook een groter buffervat gehad, maar dat was praktisch niet mogelijk. De kelder, waar het huidig 300 liter vat staat, heeft een kleine en smalle deur. Het was nu al krap om dat 300 litervat binnen te krijgen. Of zou het mogelijk zijn om een extra vat in serie te plaatsen?

18/10/2006 - 18:45

Christoph,

Zomaar in serie zetten is niet mogelijk, je moet zorgen dat de beide vaten gelijk opladen en ontladen.

Als er geen zonneenergie moet aankomen maak ik de vaten zelf volgens afmetingen van de klant.

18/10/2006 - 20:25

Wat bedoel je precies met "Als er geen zonneenergie moet aankomen" ?

19/10/2006 - 16:37

Als het enkel om een pelletkachel of houtkachel gaat. Voor zonneenergie heb je een aparte ww nodig en die kost teveel om zelf in te bouwen, dan kun je beter een buffer kopen.

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.