Afregelen radiator met insert | Ecobouwers.be

U bent hier

Afregelen radiator met insert

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

29/11/2010 - 12:45

Beste,

Een aantal van onze radiatoren zijn blijkbaar voorzien van een insert waarbij er ook een thermostatische kraan opstaat.
Nu is er één radiator die altijd warm wordt, ook al staat de thermostatische kraan dicht.

Bij de andere radiator wordt alleen maar de bovenste helft warm.
Van deze laatste heb ik de voet ventielen een beetje verder open gezet en nu is het al iets beter.

Mijn vraag is nu de volgende. Kan het probleem van beide radiatoren iets te maken hebben met de afstelling van de insert.

De insert heeft een kleine inkerving op binnenste ring een verdeling van 1 tot 6 op de buitenste ring.
Hoe moet je de insert instellen?

ter info: De eerste radiator is 3 plaat radiator van 1m op 80cm
De tweede ook een 3 plaat radiator van ongeveer 40cm op 3m30

m.v.g.

5 Reacties

Reacties

30/11/2010 - 12:18

soms kan een thermostatische kraan blijven hangen. Haal ze er een af een deblokeer het pinnetje.

Ideaal is als al je radiatoren op hetzelfde moment warm worden. Dus dat ze allemaal dezelfde hoeveelheid water krijgen. Daarvoor dient het voetventieltje.

Sorry insert zegt me niets, waarvoor dient dit?

30/11/2010 - 13:21

Bedankt Maarten-16,

Het pinnentje blijft niet hangen, daar had ik reeds naar gekeken. Eventueel dat de kraan zelf niet meer goed afsluit. Maar dat zal ik de installateur eens moeten laten langskomen denk ik.

Dat van die insert heb ik ook maar gevonden op het internet. Op onderstaandelink kan je zo'n insert zien. Het is niet die ik heb, maar het lijkt er wel wat op.

http://danfoss.ipapercms.dk/Heating/AutoGen/VDVEO210/?ForceLanguage=nl

 

m.v.g

01/12/2010 - 16:29
dix

wouterk,

 

wat de insert betreft veronderstel ik dat dit een aparte regeling is op de kraan zelf, ik heb jouw link gevolgd maar zie verschillende onderdelen van danf..ss.

uw installatie, gas of olie, maakt geen verschil.... meestal worden deze installaties weersafhankelijk geregeld, of gewone regeling thermostaat aan/uit.

indien u een weersafhankelijke regeling hebt zal uw pomp vrijwel altijd draaien, de vertrektemperatuur word dan geregeld door uw ketel of mengkraan, hoe hoger de temperatuur hoe meer warmteafgifte.... hoe kouder buiten /hoe hoger de temparatuur is dat naar de radiatoren gaat.

in een iets oudere installatie word soms de ketel op temperatuur gehouden (60/80°C) en draait de pomp bij warmtevraag....

 

wat is het probleem bij u : een thermostatische kraan is perfect, deze steld u in al naargelang uw warmtevraag in de kamer... eens de warmte bereikt sluit deze kraan automatisch en laat ze geen warmte meer door. als de kamer afkoelt opent de kraan zich automatisch terug en geeft uw radiator warmte af.

als alle kranen dichtgaan (alle kamers zijn warm) dan drukt uw cv pomp nogwel water in het rond en duwt als het ware uw kraan open, ook al zet u de kraan manueel dicht, toch zal deze pomp er warmte doorduwen. meestal is dit de radiator die het korst (in leidingafstand) bij de verwarmingsketel staat.

oplossing : normaal gezien moet uw installateur een "drukregelventiel" geplaatst hebben als u thermostatische kranen installeert. dit ventiel is een "bypass" achter de pomp dat het water terug in de retoerleiding drukt bij "alle gesloten kranen" zodat deze druk wegkan en geen kraan opendrukt.

indien dit ventiel "te zwaar" of te "sterk" is ingeregeld heeft het geen werking. Mogelijk is ook dat er geen drukregelaar aanwezig is.

een pomp die water drukt tegen een gesloten kraan duwt deze kraan open. ofwel vibreert de kraan en maakt deze een tikkend/trillend geluid.

oplossing : het bypassventiel "lichter" instellen. of een ventiel laten bijplaatsen indien er geen aanwezig is. de bestekoopste oplossing is ervoor zorgen dat er altijd een radiatorkraan openblijft.

zorg dan wel dat deze ruimte de maximum temperatuur heeft bereikt vooraleer de thermostaat afgaat.

bvb : een radiator in de living daar waar de thermostaat hangt volledig openzetten. indien uw living 3 radiatoren heeft , alle 3 volledig open. indien de temperatuur bereikt is zal de thermostaat de brander/pomp doen afslaan alvorens uw kranen "automatisch dichtgaan"

dit op voorwaarde dat u een thermostaat hebt. sommige regelingen hebben enkel een ruimtevoeler in de "daluren" dit zijn de periode's dat u verwarmd op lager regime. overdag werken ze enkel continu. in de daluren rageren ze als thermostaat.

even nog dit controleren... makkelijk zou zijn dat u een beschrijving kunt geven van uw installatie, gas/olie/ weersafhankelijk of niet/ overal thermostaatkranen?... wel of geen bypasventiel...? wel of geen thermostaat ? of is het gewoon een afstandsbediening...?

dit zou al een beetje makkelijker zijn om te kunnen oordelen welk probleem u juist hebt.....

hopend u hiermede toch iets meer te hebben ingelicht.... 

02/12/2010 - 08:23

Bedankt voor de uitgebreide uitleg dix.

Het probleem is ondertussen beter.

Het is een oude stookoliebrander, niet weersafhankelijk met kamerthermostaat en overal thermostatische kranen, waarbij deze van de living en keuken steeds helemaal openstaan.

Ik heb het voetventiel van de radiator van de hal (die altijd warm werd) een beetje meer dichtgezet zodat er minder druk op die leiding radiator staat. Deze is als eerste op de collector aangesloten, waardoor deze denk ik misschien de grootste druk krijgt te verwerken (of ben ik mis) . Vervolgens heb ik het voetventiel van de grootste radiator van de living (3m30 op 40cm)verder open gezet waardoor deze nu een stuk sneller warm wordt dan voorheen. Vroeger was de retour van deze radiator na een uur nog steeds niet warm.

Sinds de aanpassing van het voetventiel van de radiator van de living heb ik ook de indruk dat de ketel iets constanter draait, slaat niet meer zo snel af als vroeger.

Een bypasventiel is niet aanwezig.

 

Bedankt.

02/12/2010 - 17:02
dix

wouterk,

 

natuurlijk is het nooit makkelijk een exacte oorzaak te vinden indin men de volledige situatie niet kent. ik hoor dat je cv op mazout hebt , niet weersafhankelijk gestuurd en dat je wel een collecteor hebt dus veronderstel ik dat het gaat om een oudere installatie die deels uitgebreid of aangepast is. er zullen dus ook nog stalen leidingen aanwezig zijn. in princiepe is een bypas ventiel niet echt nodig als je altijd de radiatoren helemaal opendraait in de living of de plaats waar je het meest bent. dan kan de druk , die de pomp levert bij het draien altijd via deze radiatoren weg en worden andere kranen die dan thermostatisch zijn -en die van hun eigen sluiten- niet "zomaar" opengedrukt door deze pomp.

het voetventiel dichtdraaien aan de radiator die het korst bij de pomp zit (in leidingafstand of de eerste op de vertrekleiding van de collector) heeft eigenlijk geen zin, waarom niet, een pomp drukt het vertrekwater via de kraan -door de radiator- en vervolgens via de voetklep terug naar de collector of retoer. als je deze retoerventiel gaat dichtknijpen drukt de pomp zeker meer op het kraanhuis en zal deze automatisch opendrukken, en word hij nog warm, langs de andere kant is het ook zo dat je "meer afknijpt" er ook minder water doorgaat , waardoor hij minder warm word, en zeker bij deze temperaturen sneller afkoelt, enzo het gedacht hebt dat hij praktisch niet meer warmt.

de beste oplossing in jouw geval dank ik : laat de thermostaat zen werk doen in de living, bvb 22°C zet de kranen volledig open, en de living zal 22°c blijven ongeveer (hangt ook weer veel van de buitentemp, af , de tocht, de isolatie enz....) maar hier vertrek je met deze basis.

op het ogenblik dat deze pomp draait om uw living te warmen, zal deze ook de mogelijkheid hebben om uw andere kamer te verwarmen, badkamer, kinderkamer.....enz.....

Soms stelt dan het probleem dat -indien de kinderen boven studeren, of de badkamer die bij veel mensen ook boven is dat deze kamers dan niet warm genoeg worden omdat de living eigenlijk op temperatuur is en de pomp niet meer draait.....

wat dan ????:  makkelijk, dan stel je de thermostaat op max in (30°C) en je draait de radiatoren in de living terug dichter , bvb nr 2 of 3 of misschien op nummer 1 , dit hang dan weer af hoe groot deze radiatoren zijn, hoe fel de living per uur afkoelt....enz..... u zoekt dan een balans dat de living thermostatisch geregeld word met uw kraan...... word het warmer dan zal deze kraan automatisch dichtgaan en de warmte in de radiator verminderen....word het kouder dan opent deze kraan zich opnieuw...... 

Wel blijft de pomp dan draaien, of de ketel zodat de andere kamers ook hun warmte krijgen.....

ik hoor dat je zelf al veel geexperimenteerd hebt....maar dit is wat ik uit ervaring zowat denk dat u met deze info toch iets verder geraakt.

Vele installateurs doen hun werk prima, er zijn er ook die eigenlijk geen werkgerief mogen hebben om rond te rijden want die veel klungelen.

hopend u hiermede te hebben geholpen.

 

dank .

dix 

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.