aardgas van lampiris | Ecobouwers.be

U bent hier

aardgas van lampiris

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

08/01/2008 - 18:59

Hallo,

Iemand ervaring met lampiris voor de levering van aardgas?
Als ik het goed begrepen heb zou die ook groen zijn.
www.lampiris.be

Als ik kijk op www.vreg.be dan zijn ze een tikkeltje goedkoper dan gemiddeld en hoe minder het verbruik hoe lager de abonnementskosten, beetje de stijl van ecopower dus.

25 Reacties

Reacties

08/01/2008 - 19:33

kijk eens op het klassement van energieleveranciers van greenpeace (op hun website)?
publiciteit kan hier niet .

09/01/2008 - 00:29

Bart overdrijf je nu niet wat.

10 tallen vermeldingen over Ecopower kan wel ofwat ?????

Mvg Eric

09/01/2008 - 11:12
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Gas is nooit groen. De elektriciteit van Lampiris staat op de website van greenpeace derde, na Ecopower en Wase Wind.

09/01/2008 - 11:26

Johan, wat Lampiris verstaat onder "groen" kan je lezen op http://www.lampiris.be/NL/6-faq/04.html Het gaat dus blijkbaar om biogas.

Toch nog enkele vragen, waar iemand misschien het antwoord op weet?
-) Bij elektriciteit kan men zowel "groene" elektriciteit als "grijze" elektriciteit op het distributienet steken, want elektriciteit is elektriciteit. Kan men hetzelfde zeggen van biogas? Kan men zomaar biogas steken op het (aard)gas distributienet?

-) Beweren dat ze 100 % groen zijn betekent dat ze voor iedere klant die ze hebben effectief moeten kunnen aantonen dat ze voldoende groene capaciteit kunnen aanbieden (zoals bij Ecopower)...?

09/01/2008 - 13:52

Biogas is een tussenstap in de aanmaak van elektriciteit uit organisch materiaal. Het ontstaat na vergisting van mest of rioolslib enz en wordt gebruikt als brandstof in een (kleine) warmtekrachtcentrale. Lampiris biedt geen biogas aan voor uw biogasvuur!

09/01/2008 - 21:12

Ik dacht ook eerder in de richting van Carl, nl. dat biogas als tussenstap gebruikt wordt voor de aanmaak van elektriciteit.

Op hun site lees ik het volgende:
- Wat is 100% groen? Lampiris natuurlijk...
- Lampiris, leverancier van gas en elektriciteit

Maar blijkbaar zijn ze dus geen leverancier van gas voor de (eind)consument, want anders zou dit gas niet "groen" opgewekt kunnen zijn.

18/01/2008 - 17:56

ik stelde een vraag aan Lampiris ivm Groen Gas - dit naar aanleiding van
mijn zoektocht naar Groen Gas, in Ndl wordt dit wel degelijk aangeboden -
Zie Greenchoice waar Groen Gas verkocht wordt door de CO2 uitstoot te
compenseren door investering in bosbouwprojecten enz... -

Lampiris heeft projecten lopen met World Land Trust, wat inderdaad op
hetzelfde neerkomt als de compenserende projecten van Greenchoice.
Zie de site www.worldlandtrust.org <http://www.worldlandtrust.org/>

De website van Lampiris vind ik hieromtrent niet duidelijk.
Uiteraard kan iedereen zelf via oa CompenCO2.be zijn uitstoot
compenseren.
Beter vind ik dat Gas en Electriciteit groen wordt aangeboden en aldus CO2
neutraal is.

groeten luc

22/01/2008 - 16:57
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

En hoe zou je dat biogas wel tot bij je thuis krijgen? Het distributienet is enkel voorzien op aardgas.

17/07/2008 - 12:26

Johan, ik vermoed dat Luc met het 'Groen Gas' niet bedoelt dat er biogas op het distributienet wordt gebracht, maar wel dat er aanbieders zijn die per m³ aardgas die ze op het distributienet stoppen deze daarmee gepaarde CO2-uitstoot compenseren door te investeren in bosbouwprojecten ed.

Zelf vind ik de website van Lampiris hierover ook niet duidelijk. Ze hebben "Lampiris, uw gas- en elektriciteitsleverancier, garandeert dat haar integrale
energieaanbod in België 100% groen is !", maar lijken nergens te zeggen of ze hun aardgas al of niet compenseren.

Voor elektriciteit zitten we bij Ecopower. Zijn er hier die voor aardgas aangesloten zijn bij Lampiris (momenteel zitten we bij Electrabel)? Daar de kwaliteit van het aardgas wel hetzelfde zal zijn ben ik vooral benieuwd naar de service (en de prijs in de mate er een vergelijking mogelijk is), zowel via telefoon als via e-mail. Betreffende de service van Ecopower heb ik die al altijd via mail gedaan en tot nu toe heel tevreden, zowel qua snelheid als qua antwoorden.

Mvg
mTTs

17/07/2008 - 13:06

Groen gas is en mooi initiatief...per aantal M³ gas een aantal bomen.

Maar langs de andere kant lijkt dit een vrijgeleide om toch maar een fosiele brandstof te gebruiken en het dan maar goed te maken met een oppervlakte bomen. Precies of het dan geen kwaad kan...

Echt groen gas lijkt me biogas die uit vergisting of andere productievorm komt van plantaardig materiaal. Volgens mij is er nog geen firma die zo'n gas op het aardgasnet injecteerd of verkoopt in flessengas om mee te koken of te verwarmen.

17/07/2008 - 13:10
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Ik heb vorige maand mijn contractaanvraag gedaan voor aardgas lampiris. Qua service (telefoon, mail) verloopt het niet erg vlot. Er was onduidelijkheid of alles nu in orde was of niet, en ik kreeg erg tegenstrijdige berichten (contract wel ontvangen, contract niet ontvangen...). Vandaag ontving ik uiteindelijk de verlossende mail dat alles in orde is, en dat ik vanaf 1 september overschakel.
Ik heb mijn aanvraag gedaan via power4you. Als je de voordeelcode boven je contract invult krijg je nog een korting op de prijs.

19/07/2008 - 14:06

Hmm, spijtig dat het de service niet vlot loopt. Zelf heb ik donderdagmiddag een mail gestuurd naar Lampiris, met een vijftal vragen, maar voorlopig nog geen antwoord gehad.

Bij Electrabel hebben wij normaal enkel een eindafrekening zonder tussentijdse betalingen. Enkele dagen geleden kregen we echter een melding dat we een maandelijks bedrag zouden moeten betalen van € 99. Als ik dit echter uitreken met de eindfactuur van laatstleden komt dat maar op € 74,37...
Dus gebeld en na een ganse reeks keuzemenuutjes vertelde men mij dat ze in december nog een tussentijdse factuur zouden sturen (met een bedrag dat ik zelf mocht kiezen) en vanaf dan zou het enkel een eindafrekening zijn. Enkele dagen geleden kregen we toch nog een tussentijdse factuur van € 99. Dus opnieuw gebeld en ze zouden de factuur annuleren en enkel nog een eindafrekening sturen.
Raar dat ze plots een maandelijks bedrag wensen en dat ik dat bedrag uiteindelijk zelf zou mogen aanpassen naar een bedrag dat ik zelf mag kiezen/voorstellen. Ik vraag me af hoeveel mensen er zijn die zonder erbij na te denken dit bedrag betalen (en eventueel nog redeneren dat ze het geld dat ze teveel betalen uiteindelijk toch terugkrijgen).

Spijtig dat de service van Lampiris zo blijkt tegen te vallen anders zouden we wellicht vlugger overschakelen.

19/07/2008 - 15:43
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Ik ben vooral voor de prijs overgeschakeld. Scheelt € 70 per jaar voor mij. Lampiris is ook een relatief jonge leverancier, dus die kinderziektes zijn normaal veronderstel ik. (Al loopt bij Ecopower alles wel 'voor de wind').

27/07/2008 - 13:56

Zo'n acht dagen later heb ik antwoord ontvangen van Lampiris.

Een van mijn vragen was:
"Op de tweede pagina staat "Lampiris, uw gas- en elektriciteitsleverancier, garandeert dat haar integrale energieaanbod in België 100% groen is !" Aardgas kan je toch helemaal niet groen noemen?"

Hun antwoord:
"De reden dat wij onze gas groen noemen is omdat we een deel van onze opbrengst investeren in bebossingprojecten van het World Land Trust in Latijns-Amerika. Hierdoor dragen we intensief bij tot de bescherming en herstel van de “longen” van onze planeet. Neem gerust een kijkje op www.worldlandtrust.org voor meer informatie."

Als ik het dus goed begrijp is er geen volledige compensatie van de C02-uitstoot door hun verkochte gas. Ik vind dan ook dat ze het niet mogen hebben over een 100 % groen energieaanbod. Ik vraag nog eventjes na bij Lampiris.

27/07/2008 - 14:43

Wat een goeie, lampris investeert een deel van zen opbrengs in herbebossing, als het maar groen klingt.
In het zelvde bedje ziek als electrabel, plaats een windmolentje en kernenergie word groener.

Terwijl er hier mestoverschotten en overvolle storten zijn te gebruiken als grondstof voor biogascentrales.

10/08/2008 - 20:35

Wij zitten nu anderhalf jaar bij Lampiris, maar de service is echt slecht, ik raad het echt niemand aan, wij gaan nu daarom ook overstappen,

09/08/2009 - 16:56

graag weten welke zijn de problemen,

zijt gij ook klant van power4you?

ik vraag ook aan iedereen die klant is van power4you info geeft over zijn ervaring van lampiris en power4you

 

10/08/2008 - 23:23
mTTs (niet gecontroleerd)

Ik heb op 27/07 nogmaals een mail naar Lampiris gestuurd, maar tot op vandaag heb ik nog steeds geen bericht terug gekregen :-(

11/08/2008 - 00:18

Ben sinds einde maart naar gas overgeschakeld en aangesloten op Lampiris omdat ze via de site van de vreg het goedkoopste waren, en idd groen kleuren ... zo te zien/lezen.

Via de telefoon wordt ik toch korrekt geholpen. Er was enkel een probleem met mijn domiciliering, een administratief probleem in hun systeem. Ik heb uiteindelijk na 5 maanden gemeld dat er niets van mijn rekening ging. Maar uiteindelijk hebben ze dit toch vlot geregeld (natuurlijk, want ze willen hun centen).

Verdere ervaring met service ... dan vraag ik me af hoeveel en welke service je nodig hebt als omschakeling is gebeurd en alle procedures lopen.

11/08/2008 - 09:06

is EBEM niet goedkoper op VREG?

11/08/2008 - 17:38

Ondertussen toch bericht gekregen. Een relaas van het verhaal:

Vraag uit mijn eerste mail:
Op de tweede pagina staat "Lampiris, uw gas- en elektriciteitsleverancier, garandeert dat haar integrale energieaanbod in België 100% groen is !" Aardgas kan je toch helemaal niet groen noemen?

Antwoord uit hun eerste mail:
De reden dat wij onze gas groen noemen is omdat we een deel van onze opbrengst investeren in bebossingprojecten van het World Land Trust in Latijns-Amerika. Hierdoor dragen we intensief bij tot de bescherming en herstel van de “longen” van onze planeet. Neem gerust een kijkje op www.worldlandtrust.org voor meer informatie.

Vraag uit mijn tweede mail:
Voor mij persoonlijk staat "100% groen energieaanbod" niet gelijk met "deel van onze opbrengst investeren in bebossingsprojecten". Begrijp me niet verkeerd: ik vind het heel knap dat Lampiris zoiets als World Land Trust steunt, maar ik vind "100%" veel te beladen en het schept voor de consument de verkeerde verwachtingen. Ik vind het op de website zeker en vast niet duidelijk uitgelegd wat "100% groen energieaanbod" betekent. Voor mij lijkt het er dan ook op dat ófwel 100% groen energieaanbod moet afgezwakt worden, ofwel dat er de harde garantie wordt gegeven dat alle C02-uitstoot veroorzaakt door uw klanten wordt gecompenseerd (en dat dit ook duidelijk vermeld moet worden op de website).

Antwoord uit hun tweede mail:
Inderdaad, bekeken vanuit een strikt fysisch oogpunt, is aardgas niet 100% groen, enkel biogas is dat.

Uw suggestie om op de site het aantal gewonnen ton CO2-uitstoot te vermelden, is reeds verwezenlijkt.

Via deze link http://www.lampiris.be/nl/economie.php?co2 kan u berekenen hoeveel minder CO2-uitstoot u zult verwezenlijken door naar Lampiris over te stappen.

Mijn antwoord daarop:
Deze link is weliswaar interessant, maar dit gaat enkel over elektriciteit en niet over aardgas. Graag had ik geweten hoeveel CO2-uitstoot er van mijn verbruikt aardgas gecompenseerd zal worden (d.m.v. jullie bijdrage aan World Land Trust) als ik zou overstappen naar Lampiris. Volgens de website zou dat 100% moeten zijn, wat ik echter in twijfel trek.

12/08/2008 - 11:46
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Wij zijn ook bij Lampiris en ik moet zeggen ze zijn er snel bij voor het aanrekenen van rappel en administratieve kosten.

Er was iets mis gelopen met de domiciliering en vervolgens kreeg ik een nieuw uitnodiging tot betalen, verhoogt met 10 euro weliswaar!

Deze bijkomende kosten staan inderdaad vermeld op hun factuur en in hun algemene voorwaarden maar iedereen kan eens een foutje maken of iets vergeten. Persoonlijk vind ik het dus nog al snel om meteen bij de allereerste herinneringsbrief zulke kosten aan te rekenen. De service-verlening is wat mij betreft dus zeker voor verbetering vatbaar.

Peter

12/08/2008 - 13:46
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Wanneer je via power4you intekent kun je hun ombudsdienst gebruiken voor klachten. Ik heb er wel nog geen ervaringen mee, daar ik pas op 1 september overschakel. Hopelijk heb ik de ombudsdienst niet nodig.

18/08/2008 - 15:36

ik zit er van begin dit jaar bij en heb enkele problemen gehad, maar telkens
adequaat opgelost. Heb daar 1 rechtstreeks é-mailadres te pakken gekregen
van een vrouw die mij snel en adequaat terug mailt met oplossingen.
vergeet niet: groene stroom+vaste prijs voor 4 jaar + korting via p4you
+ elektronische facturatie (als je zelf wilt!)
gewoon mail ontvangen, op link klikken, en dan krijg je pdf factuur.
zeer goed qua papierbesparing

03/01/08. Ik stel vraag via info.
daar ze tariefkaart van december '07 nog hebben en zo -ruw berekend-
150 €/jaar
goedkoper dan essent zijn voor gas (p4you) en vaste prijs bieden, wacht ik
niet op antwoord en teken ik in op lampiris gas en elec.

binnen de 7 dagen zeg ik elec aangetekend op. Wil bij ecopower, zelfde
prijs maar voordeel: niet meer letten op dag of nachttarief ;-)

Ook telefonisch vraag ik bevestiging dat opzeg goed doorgekomen is. Alles
ok.
moet wel zeggen, dat telefoonnr. is van callcenter, kunnen niet in uw
dossier kijken :-(

dan moet ge naar lampiris zelf bellen. pff....dat callcenter werkte ook niet
goed....doorkiezen en dan opeens op bezettoon uitkomen.

Ondanks aangetekende opzeg krijg ik bevestiging dat ik per 01/11/08 voor
ELEC zal beleverd worden!

ondertussen na 3 weken antwoord op mijn infovraag. Zeg hen dat ik
ondertussen getekend heb bij hen, maar geen elec wens.
Alles was oké.

Plots krijg ik bericht dat ik per 01/02/08 zal beleverd worden voor gas!
terwijl ik niet wegkan bij essent voor 01/11/08 (op nieuw contract stond
duidelijk 1/11/08 door mij ingevuld)
+ tariefkaart januari '08. Ik meld dit, en dame zegt nieuw contract door te
faxen op datum van 20/12/07 opv 03/01/08 + handtekening met
tariefkaart.

boete van essent (gas) 75 € ontvangen, dame zegt dit door te mailen....een
week later staat het netjes op de rekening. ;-)

domiciliëring: ik wist niet of die zou werken (online ingegeven, 1 dag na
ingave 'actief'), had voor de zekerheid betaling uitgevoerd manueel (om
geen 10 € kosten te hebben), en toen 1 dag later domiciliëerde Lampiris.
dame stelde voor om volgende maand niet te debiteren. waaow.
Dit deden ze dan ook.

2 weken terug probeert EP mij over te schakelen. Niet mogelijk.
Sta nog geblokkeerd bij eandis.

vragen mij of ik contract getekend heb bij andere leverancier. vragen mij dit
op te lossen.

Ik bel naar lampiris (andere dame) en die zegt dat alles in orde was!
bel dan naar eandis....'lampiris staat nog actief op 01/11/08'
was verbaasd dat ik dit moest oplossen.
bel terug naar lampiris en zeg dat ik wel nog actief sta. vrouw was bezig,
zou terugbellen....nooit meer iets van gehoord.
mail EP dat ze bij lampiris het gingen oplossen.

De dag dat ik bericht krijg van EP dat ik overschakel op 01/11/08 krijg ik in
tweevoud bericht van Lampiris dat ik per 01/11/08 overschakel
(standaardmail?! )

dan mijn vaste contactdame gemaild, en alles uitgelegd+brieven ingescand.
een tijd later krijg ik bericht dat ze onderling het geregeld hebben. Alles in
orde.

oké, veel geregel, maar lampiris heeft het altijd snel en adequaat opgelost!
webook een deel mijn schuld v/d problemen: intrekking van de activering.

Essent, je mag daar naar mailen/bellen/faxen....die antwoorden gewoon
NIET. ze sturen je met een kluitje in het riet aan de helpdesk.

om nog niet te spreken van de verstaanbaarheid. Dacht eerst indische die in
belgië woont.
Heb vernomen van ex essent medewerker dat de helpdesk in sofia
(bulgarije) is! ben zeker geen racist, allesbehalve....maar moet wel een
persoon verstaan aan de telefoon!

1 X mailen
1 X bellen
1 X faxen
1 X bellen
1 X faxen
=> nodig voor aanpassing van voorschotfacturen!

had 1,5 jaar moeten wachten op overschakeling naar essent, rekeningnr.
was gewijzigd.

kreeg ook boete aan mijn been, daar ik in de overtuiging was dat er
gedomicilieerd werd! (terwijl voor gas wel correct gedomiciliëerd werd)
heb enkel de factuurbedragen overgemaakt!

Nu heb ik al 4 maanden geen voorschotfacturen meer gekregen van essent.
Zullen wel wakker worden op 01/11/08

essent = NOOIT meer!

18/08/2008 - 16:00
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Essent is inderdaad een leverancier die te mijden is.

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.