U bent hier

Is het in mijn geval interessant om een slimme meter te nemen (PV + WPB + autobatterij) ?

12/06/2017 - 09:11

Mijn situatie: jaarlijks productie elektriciteit van ca 4500 kwh aan 20-tal PV panelen. Jaarlijks bruto verbruik elektriciteit (toestellen + warmtepompboiler met functie om slim geactiveerd te worden bij PV productie): ca. 5500 kwh. Dus netto zo'n 1000 kwh verbruik per jaar. Ik betaal dus iets meer dan 400 euro aan prosumententarief.

VRAAG: is het financieel interessant om mijn elektrische wagen in te schakelen als batterijopslag (kan dit reeds bij de Renault Zoë?) en over te schakelen op een slimme meter? Maw: is het nadeel van geen terugdraaiende teller meer te hebben (maar de stroom slim op te slaan in de batterij van mijn wagen en in mijn warmtepompboiler) kleiner dan het voordeel van niet langer het prosumententarief te moeten betalen? Alvast bedankt voor het deskundig antwoord.

7 Reacties

12/06/2017 - 14:35

Er is toch geen auto die dat kan?

Daarnaast: als je dat wil doen moet je natuurlijk ook:
- auto thuis staan hebben als de zon schijnt (ik neem hem mee naar het werk overdag)
- de auto moet wachten tot er zon is om opgeladen te worden. Je kan hem zo lang missen? Je grootste verbruik zit in de winter , zonder schijnt in de zomer.

Wanneer laadt je auto nu? s' Avonds of overdag? En kan je dat wijzigen?

Ik denk dat je zelf eens de oefening moet uitschrijven hoe je energieverbruik gedurende een paar dagen verloopt en of dat past binnen een batterij (wat kan batterij voor welke energieopslag helpen).

Maar ik denken niet dat iemand financieel ooit het plaatje winstgevend kon maken.

Walter

25/06/2017 - 09:37

In principe kan elke EV electriciteit terug leveren aan het net/huis . Alleen zijn de laders die nu overal geinstalleerd worden enkel richting laden . Er betsaan al 2 richting laders maar die zijn meestal niet voor particulier beschikbaar .

Het klinkt allemaal mooi , maar ik denk dat als we ooit zover willen geraken we verschillende technologieen moeten combineren om dag en nacht het huis te laten werken en de wagen te laden . Zonnepanelen , windenergie en dan nog een backup voor als er een keer geen wind en zon zou zijn . Het verbruik van een woning/gezin en een EV zal nog veel moeten verminderen om haalbaar te zijn . 

Denken dat de prijs genoeg zakt van de technologieen we er wel zullen komen , gaat niet  genoeg zijn . 

25/06/2017 - 18:24

Nee, gaat niet en de batterijen van auto's gebruiken als opslag is allesbehalve interessant. Met de huidige batterijtechnologie is de impact op de levensduur van de batterij nefast dus auto's gebruiken als thuisbatterij dat zit er niet in.

27/06/2017 - 16:59

concept van batterij is ook heel anders :

- voor de auto : zoveel mogelijk opslagvermogen/kg gewicht , li/ion technologie, high performance , zeer duur

- voor thuis : gewicht is geen issue , moet geen recente technologie zijn, plaats is geen issue , dus kan je gerust wat meer accu's zetten , om minder diep te moeten ontladen .

concreet : in thuissituatie kan je perfect oerdegelijke loodaccu's gebruiken, goedkoper in aanschaf ,in principe onverslijtbaar als je ze met zorg behandeld (nt te diep ontladen , degelijke laadinrichting). Het zou zonde zijn om voor huistoepassing je peperdure auto-accu te "verslijten"

27/06/2017 - 17:05

Nou, dat is een verassend idee Geert ! 

Ik vraag me af hoe ver je daar  mee kan komen voor welke prijs en welke plaatsinname !

29/06/2017 - 04:53

I. "Er is toch geen auto die dat kan?"

Nog héél eventjes geduld, Walter: 
    •    http://nissanelectricclub.nl/2016/12/01/nissan-en-eaton-brengen-xstorage-home-europa-op-markt/
    •    Voor de technische gegevens: http://images.electricalsector.eaton.com/Web/EatonElectrical/%7Bf16cd69f-4e68-4aac-844e-b4d13a9ad540%7D_xStorage_homeBrochure_update_June_2017.pdf
Voor zover ik het goed begrepen heb - ik schrijf dit onder voorbehoud - betreft het een systeem zoals ik het altijd al heb willen zien: een echte 'hub' tussen PV en elektrische auto. Met thuisbatterij, DC-DC omvormer voor PV, DC-AC omvormer voor je huishoudstroom, en bi-directionele aansluiting voor je elektrische auto, all-in-one ! Daarbij vergeleken is een Tesla Powerwall 2.0 ... iets voor prutsers ! Tegen september zou ook de spiksplinternieuwe Nissan Leaf op de markt komen, met zo'n 40kWh batterij. 

II. "In principe kan elke EV electriciteit terug leveren ..."

Inderdaad. Dat is bovendien poepsimpel. Met een Nissan Leaf bv.: 

  • hang een DC 12V - AC 230V omvormer van 1000W met 'clamp connector' (genre startkabel) aan de 'accessoirebatterij' (die laatste vind je onder de motorkap, zoals de startbatterij van een klassieke auto);
  • zet de Leaf op 'Power On';
  • schakel alle stroomverbruikers uit (airco, medianav, ...);
  • en hang een lange kabel met stekkerdoos aan die omvormer. 

Klaar is kees. Je kan je koelkast, TV, laptop enz... van stroom voorzien door ze in de stekkerdoos te pluggen. Méér dan 1000W is evenwel niet mogelijk. Dat komt omdat het DC-DC circuit tussen 'tankbatterij' en 'accessoirebatterij' van de Leaf, 1000W zou zijn. Ga je daarboven, dan zou je de accessoirebatterij schade kunnen toebrengen. Perfect voor noodsituaties (bv. langdurige elektriciteitspanne) ... Hoewel, voor de DHZ's: 1000W x 8h = 8kWh. Of ongeveer het stroomverbruik van 24h 'overgetankt' op een nacht van 8h ;-) Daar heb je uiteraard een thuisbatterij voor nodig. En een garage !

III. "... batterijen van auto's gebruiken als opslag is allesbehalve interessant. Met de huidige batterijtechnologie is de impact op de levensduur van de batterij nefast dus auto's gebruiken als thuisbatterij dat zit er niet in."

3 x ONZIN.

Het is niet omdat Jeffrey Straubel van Tesla iets gelijkaardigs uit zijn nek kletst, dat je dat ook moet geloven, laat staan veralgemenen naar de hele EV-markt. Straubel spreekt alleen voor Tesla, niet voor andere constructeurs. Tesla's (geheime, maar steeds duidelijkere) bedrijfsstrategie is simpelweg van een heel andere orde, dan die van Renault-Nissan, Mitsubishi, VW en anderen. Dat Tesla overal elektrische tankstations opent, waar  u i t s l u i t e n d  Tesla's kunnen tanken, is daar niet vreemd aan. Zag je dat een andere constructeur doen ?
Nu, wie héél hoog mikt, kan héél laag vallen. Of Tesla die strategie op lange termijn kan blijven aanhouden, is nog maar de vraag. In het bijzonder omdat het riskeert uit de gratie van het publiek te vallen. Dat is bij mij reeds het geval: zolang Tesla officieel niet toelaat om elektriciteit uit je eigen auto te halen, zal ik mij alvast NOOIT een Tesla kopen ... en het is met veel plezier dat ik dat aan elke potentiële Tesla koper vertel :-) In het bijzonder die van Model 3.

Waarom Jeffrey Straubel uit zijn nek kletst ?
Ten eerste, omdat de belasting door een woning van zo'n batterij ONTZETTEND VEEL LAGER IS, dan de belasting door een auto van diezelfde batterij. De elektrische motor(en) van een Tesla P100D (772pk) trekken tot 566KW uit zijn 100KWh batterij. De ontlaadstroom is bijgevolg gigantisch: C-rate = 5,66C ! Om de 'ludicrous mode' in te schakelen - waarbij zo'n Tesla zijn volle vermogen aanspreekt - moet je trouwens voorbij een scherm dat je waarschuwt voor extra batterij slijtage. Het toppunt ! Een oudere eenvoudige Nissan Leaf (109pk) doet niet veel beter: 80KW uit zijn 24KWh batterij: C-rate = 3,33C ! Ter info: voor de komst van de elektrische auto, zou iedere batterijspecialist je gek verklaard hebben om met zo'n C-rate te werken.
In je woning staat gelukkig géén elektrische motor die bijna 2 ton in beweging moet krijgen. Tenzij je over een elektrische doorstromer voor SWW zou beschikken, is het krachtigste elektrische toestel dat je in een woning vindt: de inductiekookplaat. Goed voor 7,3KW. Als je die aan een Nissan Leaf batterij van slechts 24KWh zou hangen: C-rate = C/3,3 of 0,3C ! 
Of ruim 10x minder ! Vraag dat gerust aan elke batterijspecialist: daar gaan batterijen een pak langer van mee. Het is alsof je met je Leaf nooit harder zou rijden dan 15km/u. Het is precies daarom dat Nissan de batterijen van oude Nissan Leafs recupereert om ze in een goedkopere versie van haar xStorage systeem te plaatsen (ik begrijp dat als: voor de maximale ontlaadstroom door een elektrische auto zijn deze batterijen 'versleten', maar voor de maximale ontlaadstroom door een woning, gaan die nog een flinke tijd mee): 
https://nl.nissan.be/experience-nissan/elektrische-voertuigen-innovatie/nissan-xstorage.html?&cid=psmxdG1PT0U_dc|U
Maar volgens Jeffrey Straubel (Tesla CTO) zorgt die véél kleinere ontlaadstroom voor: "... the additional wear and tear and degradation on your vehicle battery has a fairly high cost, and many of the people and small businesses looking at this today, you know, don’t take into account fully that degradation cost, ..."
26'17" van https://www.youtube.com/watch?v=TJ7UvdGOpe4

Jeffrey Straubel mag me die stelling altijd 's voorrekenen. Aan Nissan blijkbaar ook.

IV. "Het zou zonde zijn om voor huistoepassing je peperdure auto-accu te "verslijten"

Dat is dus wat mij betreft Tesla praat. Ten tweede, omdat je slechts pakweg 150 dagen per jaar (nl. wanneer je PV installatie onvoldoende leverde aan je thuisbatterij), energie uit je auto wil halen. Een hoeveelheid energie die tussen de 0 en 8kWh per dag ligt. Ook in het stookseizoen leveren je PV nog iets. Laten we aannemen dat je gemiddeld 5KWh gedurende 40% van het jaar tekortkomt. Of 730kWh per jaar met 4,8kWp PV (= max. aansluitbaar op de xStorage). Op een 40KWh autobatterij levert dat een extra DOD (Depth Of Discharge) van 12,5% (= 5 kWh) gedurende 40% van het jaar. Of gemiddeld 5% extra DOD. Op een Tesla met 100KWh batterij is dat 2% extra DOD. Aan een zéér lage C-rate ! Tuurlijk geeft dat 'additional wear and tear', maar of dat een 'fairly high cost' is ... laat je maar beter voor rekening van Tesla propagandist Straubel. Wedden dat de 'ludicrous mode' méér 'wear and tear' kost dan 2% DOD ?

Je hebt wel gelijk als je stelt dat je voor thuisbatterijen strikt genomen géén lithiums nodig hebt. In de motorhome en yachting industrie worden voor hetzelfde doel (huishoudstroom), al jaren zgn. 'Deep Cycle' AGM batterijen gebruikt. Maar verwacht daar géén lange levensduur van: 800 cycli zal al goed zijn. In een motorhome die je niet elke dag gebruikt, is dat natuurlijk goed voor vele jaren, maar thuis ... Nissan zou op zijn xStorage met nieuwe batterijen 10 jaar garantie geven. Dat zijn minstens 3652 cycli. Niet te vergeten: met goedkopere batterijen ben je d'r natuurlijk nog niet. Inverter/charger/controller ... Zie punt I.

V. Voor alle duidelijkheid:

  1. Hoewel ik enthousiast ben over deze Nissan xStorage, ga ik 'm morgen niet bestellen.
  2. Dit land is van géén kanten klaar voor V2G (Vehicle to Grid). Dat geldt als antwoord op de vraag van de topicstarter.
  3. Maar ik hoop dat de meesten beginnen te beseffen dat met V2H (Vehicle to Home), Off Grid binnen het bereik van iedereen wordt ! Ook in België. Huh ? En zomer/winter opslag dan ? Backup dan ? De xStorage is een thuisbatterij. De elektrische auto is je backup. Bedenk: als je elke avond kan thuiskomen met 8KWh reserve, is zomer-winter opslag ... géén problematiek meer ! Althans niet voor de particulier. Het zal volstaan om in de winter die 8KWh reserve op één of andere manier ... te tanken ;-) Sommigen zullen daar heel leuke ideetjes over hebben. Eén ding is zeker: je kan maar beter niet met een warmtepomp verwarmen ! Een warmtepompboiler voor SWW, kan er misschien nog af.
29/06/2017 - 08:50

Blijft het probleem dat je EV maar best altijd met volle capaciteit klaarstaat. Het zou bijzonder vervelend zijn indien je plots 120 km zou moeten afleggen (weg en weer naar het hospitaal bijvoorbeeld) terwijl er nog maar voor 50 km beschikbaar is.

De range van elektrische voertuigen is nu al het grootste nadeel, daar kan niet aan geknabbeld worden.