Complexe vochtsituatie volle muren | Page 2 | Ecobouwers.be

U bent hier

Complexe vochtsituatie volle muren

afbeelding van Jo en Indra
27/05/2016 - 09:58

Goeiedag

Wij hebben al verschillende experts geraadpleegd, zowel met plaatsbezoek als online, en iedereen zegt ons wat anders.

Gegeven: oude Vlaamse hoeve met volle "veldbrand" bakstenen muren van variabele dikte.
Vochtproblemen allerhande binnen.
Beneden vloer: sandwich van beton/PUR/beton (totaal 30 cm) met vloerverwarming, boven radiatoren.
Nooit een studie gedaan, geen idee van lambda- of andere waarden.
Geen ventilatiesysteem.

Buitenmuren
13 jaar geleden op aanraden van onze toenmalige architect aan de buitenkant behandeld met een middel van Caparol.
Hij noemde dat kaleien, en het visuele resultaat lijkt ook op een gekaleide gevel, alleen gaat het hier om een behandeling op cementbasis, die niets te maken heeft met de traditionele kalei techniek.
Zou dampopen zijn, maar daar hebben wij geen gegevens over.
In ieder geval zijn er, vooral aan de regengevel, al snel haarbarstjes ontstaan waarvan er sommige intussen uitgegroeid zijn tot een halve centimeter.
Niet te zien of die barsten enkel in de Caparol zitten of dieper in de muur.
Binnen niet zichtbaar in elk geval.
Deel van de voorgevel is onbehandeld gebleven wegens mooi metswerk.
Buitenmuren rondom geïnjecteerd door Murprotec tegen opstijgend vocht.

Binnen
13 geleden eerst in de hele woning het oude bezetsel (zand/kalk/haar/mest ?) afgekapt en dan op aanraden van dezelfde architect de hele woning met klassiek Knauf stuc afgewerkt. 
Al heel gauw ontstonden vochtvlekken en vlekken van roetuitslag.
Meestal op zo'n 2m. hoogte.
Twee jaar geleden op aanraden van een andere architect begonnen met al het bezetsel opnieuw af te kappen.
15 cm. kalkhennep tegen voor- en zijgevels gezet, niet tegen de achtergevel aangezien daar veel ramen in aanwezig zijn en er tot dan toe geen vochtproblemen zichtbaar waren.

Intussen begint die achtergevel heel vochtig te worden in de hoek die het meest te lijden heeft onder de regen.
De gekalkhennepte zijgevel (regenkant) die erop aansluit blijft voorlopig droog en vrij van schimmel.
Iemand raadt ons aan de achtergevel ook af te kappen, hydroment in de hoek te zetten en af te werken met leem.
Alle kalkhennep muren moeten overigens nog afgewerkt worden (leem, kalkpleister, henneppleister, ... ?).

Wij zijn bang dat wanneer wij de muren, al dan niet gekalkhennept, afwerken, de vroegere vlekken (vocht, roet) er toch weer door gaan komen en we weten niet wat we moeten doen met de achtergevel.
En wij zijn eerlijk gezegd ten einde raad.

Wij kijken uit naar elke reactie.

Met vriendelijke groet,

Jo en Indra, Houwaart

46 Reacties

afbeelding van Keon
14/06/2016 - 13:08

@Limer,

Barrière tegen optrekkend vocht: Murprotec-injectie (zie openingspost).

Buitenisolatie+Crepi: ik zou het ene probleem niet vervangen door een ander...

Binnenisolatie hoeft niet delicaat te zijn zolang het isolatiemateriaal maar capillair is.

afbeelding van G.
14/06/2016 - 13:35
G.

@Keon:

Correctie:

barrière tegen dalend vocht door murprotec, zodat het daar ook niet meer kan wegtrekken.

Buitenisolatie zeker wel, crepi inderdaad niet.

Binnenisolatie: wat denk je dat dat met het dauwpunt doet ? Oppervlaktecondensatie inruilen voor interne condensatie alsof dat zoveel beter is ? Ik denk dat deze muren en balkkoppen wel genoeg vocht gezien hebben.

Kalkhennep kan blijven zitten in combi met buitenisolatie, dan zal de kalkhennep binnen ook beter gaan functioneren.(droger, zonder interne condensatie)  Zonder buitenisolatie wordt de kalkhennep ook te nat om van isolatie te spreken.

G

afbeelding van limer
14/06/2016 - 13:55

Als je geen optrekkend vocht hebt, en je zorgt dat de buitenkant geïsoleerd + waterdicht is (kan ook via isolatie en geventileerde voorzetgevel/leien bekleding/houten bekleding), de binnenkant mechanisch geventileerd, dan zou ik niet inzien waar je nog problemen kan krijgen? Dan heb je in principe toch dezelfde opbouw als bij een nieuwbouw woning, waar toch ook geen problemen zijn, of zouden mogen zijn.

afbeelding van Keon
14/06/2016 - 14:16

@G,

Een vochtbarrière werkt altijd in de twee richtingen...

Goed, de balkopleggingen moet je eigenlijk extra behandelen: EPDM of DIBA onder balkoplegging en de eerste/laatste meter van uw balk dampdicht zien te maken met meerdere lagen houtolie (Lijnolie + Tungolie).

De buitenisolatie is eigenlijk bijzaak, het belangrijkste is een regenscherm voor die ZW-gevel. Als je nog buitensiolatie gaat aanbrengen bemoeilijkt dat het opdrogen van de bestaande gevel. Tenzij je alles kan aanbrengen tijdens een warme en droge zomermaand of de gevel eerst inpakt in stellingen en toestanden.

@Limer

Dat klopt, maar er is hier al geïnvesteerd in kalk-hennep binnenisolatie, dus waarom die weer weghalen?

Plus, de aanwezige binnenisolatie biedt hier ook een opportuniteit om (later) gebruik te maken van zonne-winsten op die gevel:

  • Eerst een spouwmuur creëren door er een bakstenen gevelmuur voor te zetten.
  • Gevelmuur voorzien van voldoende open voegen onderaan en bovenaan om te zorgen dat de bestaande muur kan opdrogen.
  • Na twee-drie jaar de open voegen bovenaan dichtmaken zodat je in winter kan genieten van de zonnewinsten op die muur. In de zomer *kan* het dan wel voorkomen dat het binnen sneller (te) warm wordt. Ideaal zou zijn als je ventilatieopeningen kan sturen tijdens de zomer-winter overgang...
  • Voordeel van die zonne-winsten is niet alleen een afname van het warmteverlies via die muur maar dit zorgt ook voor dat het eventueel vocht dat nog in de binnemuur terechtkomt via diffusie van binnenuit ook in de wintermaanden wordt uitgedreven.
afbeelding van limer
14/06/2016 - 14:11

Keon wrote:

Dat klopt, maar er is hier al geïnvesteerd in kalk-hennep binnenisolatie, dus waarom die weer weghalen?

om te zorgen dat je het dauwpunt (en bijhorende vochtproblemen) tot buiten die muur brengt.

afbeelding van limer
14/06/2016 - 14:20

Je kan die kalkhennep laten staan als vochtregulator in een "normale" woonsituatie, nadat de problemen opgelost zijn.

In de huidige situatie helpt dat ook niet.

Dus isolatie tegen buitengevel (kan ook dampopen isolatie zijn: cellulosematten, ...), deftig regenscherm rond je gevel (en waterdicht dak/goten uiteraard), en een deftige mechanische ventilatie in huis (liefst systeem D). Met 8 personen in huis moet je al een debiet van 200m³ verversen ieder uur (volgens Duitse norm min. 25m³/u/pers)

afbeelding van Keon
14/06/2016 - 15:51

Een dauwpunt in de muur hoeft niet direct een probleem te zijn zolang uw muur maar capillair is. Dit zorgt voor een verdeling van het condensvocht over de gehele muur zodat de muur sneller weer opdroogt.

De zonne-winsten gaan uw dauwpunt daarbij verder naar buiten brengen en zelfs helpen bij het opdrogen.

Een nodige voorwaarde bij dit alles is wel dat uw muren geen vochtproblemen hebben in "normale" omstandigheden en het lijkt erop dat dit bij deze ZW-muur in kwestie jammer genoeg niet het geval is. Vandaar idd. op zijn minst een regenscherm.

afbeelding van Jo en Indra
14/06/2016 - 16:06

@Keon Edit2 Enkele uren nadat het stukje muur "bevrijd" was, was het aan de oppervlakte duidelijk een stuk droger. Ik heb nu wat meer afgekapt met een bescheiden boorhamertje en dat gaat vrij goed. Wat daaronder vrijkwam voelde echter ook minder nat dan het eerste in het begin, toen het een hele ochtend flink geregend had.

@G Voor leien is toch een skelet nodig, niet ? Wat zijn de alternatieven voor afwerking ? Hout ? Waterafstotende maar dampopen pleisters ? Kalei ? Zouden wij de onderste 20 cm. laten zoals het is, dus met de betonpap erop ?

afbeelding van Jo en Indra
14/06/2016 - 16:12

Nu ik eraan denk : ik ben beginnen afkappen op een barst, om een begin te hebben. Verderop voelde het dus niet zoo vochtig. Maar het is best mogelijk dat die stenen doordrongen zijn, hoor. We hebben hier heel wat afgebroken, en die meest poreuze stenen, daar kon je een glas water opgieten, die zogen het op als een spons.

afbeelding van limer
14/06/2016 - 16:12

Voor leien dien je inderdaad een structuur te voorzien, idem voor hout, keramische pannen, ....

afbeelding van Keon
15/06/2016 - 22:54

Jo,

Hier een site van de Tintelijn waarop alle tips & tricks vermeld staan ivm kalei-en (doorscrollen naar de laatste helft).

Ik denk wel dat je nog eens zal moeten testen of u gevel nog zuigend genoeg is vanwege die *vermeende* impregnatie... als je het vrijgekapt deel vlot kan nat maken met een tuinslang of vernevelaar zit je goed. 

afbeelding van charel
16/06/2016 - 07:59

Dat testen van de blootgemaakte stenen is een goede tip. Als de steen of muur water kan opnemen is hij zeker ook dampopen. Hoewel het huidige kaleisel hoogstwaarschijnlijk te dampdicht is zou ik voor de zekerheid ook dit nu eerst testen met een schelp die je er af kapt. Verder moet je ook nagaan of de muur,achter het intacte (niet nabij een scheur) kaleisel, even vochtig of minder vochtig is als de muur op dezelfde plaats aan de binnenkant. Want ik ben er nog altijd van overtuigd dat veruit het meeste (of alle) vocht dat je aan de binnenkant merkt ook afkomstig is van binnen (condensatie).

Het gebrek aan ventilatie met condensatie als gevolg is op dit moment het enige waarover je zekerheid hebt. Los dus eerst dat op! 

afbeelding van Bke
16/06/2016 - 13:56
Bke

Aub niet hierop (deze reactie) reageren / niks technisch nuttigs / iets noopt me, al sinds jullie eerste post, om jullie voor te stellen / ik doe het om daar vanaf te zijn:
je kan proberen - uiteraard NAAST/tijdens de nodige, en hopelijk laatste, bouwtechnische investeringen:
om exact 8 aaneengesloten weken 1x wekelijks (elke 8e dag) heel rustig door dat huis (héél dat huis: elk kleinste kamertje, en elk schuurtje of garage er nog naast) te wandelen, met in je handen: een vuurvast veilig schoteltje/bakje, waarin je, op een kooltje, een mix in 3:2:1 verhouding van 3:'witte salie' 2:'grijze copal' 1:'palo santo' laat smeulen en rook verspreiden. Met in je hoofd niets dan 'n geconcentreerd bewust gekozen gedachte à la: 'jij behuist ons, wij huizen in jou, we delen samen, we helen elkaar.'
Als je dat al niet te raar vindt, en het bovendien niet erg vindt wat de buren denken, zing dan onderwijl ook luidkeels alle klanken die in je opkomen. Als je rond bent, wacht dan nog 5 min, en zet dan alle ramen tegelijkertijd wijd open voor een half uur.
En week 9 doe je datzelfde een laatste keer, maar dan met als enige bewust gekozen gedachte: 'dank'
Het zou zeker niets nog erger maken. Sowieso veel geluk en succes gewenst daar.
*over en out*

afbeelding van limer
16/06/2016 - 12:54

Zo gaat zijn probleem zeker opgelost geraken? !?.....

afbeelding van Bke
16/06/2016 - 13:45
Bke

*/

Focusje:

[...Aub niet vies reageren...]
[...Je kan proberen - uiteraard NAAST (/tijdens) de nodige, en hopelijk laatste, bouwtechnische investeringen...]
[...Het zou zeker niets nog erger maken...]

Maar, dank je. Ik herwerk even.

afbeelding van Jo en Indra
20/06/2016 - 08:18

Dag allemaal

Wij willen jullie allemaal hartelijk danken voor de input en de wijze raad. Fantastisch dat zo'n forum bestaat en dat jullie de moeite nemen om je licht te laten schijnen op andermans problemen. Wij weten finaal nog niet zeker wat wij gaan doen, maar deze thread is alvast heel leerrijk geweest. Dus, dank u wel en @Bke : het komt wel goed hoor !

Jo en Indra

Pagina's