Een elektrische auto als thuisbatterij: waar staan we? | Ecobouwers.be

U bent hier

Een elektrische auto als thuisbatterij: waar staan we?

Je vertrekt thuis met je elektrische wagen. Er staat 200 km rijbereik op de teller. Drie kilometer verder pik je nog een collega op, en samen rijden jullie naar het werk, 14 km verderop. Je zet je collega af, rijdt nog 20 km door naar een afspraak, en tegen 11u zit je - weer 20 km later - knus achter je bureau met een koffie in de hand. Je teller klokt af op 143 km. (200 - 17 - 20 - 20 km)

Tussen 11u en 16u laadt je wagen op aan het voordeligste tarief via één van de laadpalen op je werk. Dat gebeurt met 100% hernieuwbare elektriciteit dankzij de zonnepanelen op het dak van het bedrijf waar je werkt. Wanneer je je kantoor verlaat, is je auto volledig opgeladen en kan hij weer 250 km afleggen. Je rijdt je collega en jezelf naar huis, en stapt uit met een rijbereik van 233 km. (250 - 17 km)

Het is intussen 17u30 en de zonnepiek voor die dag is voorbij. Iedereen begint met koken en belast het net. Maar niet jij, want jij gebruikt gewoon je autobatterij om je kookplaat, radio en laptop van stroom te voorzien. Na het eten hoef je niet te panikeren: je rijbereik is met pakweg 20 km gedaald, waardoor je nog 213 km (233 - 20 km) overhoudt om je dochter naar de voetbaltraining en terug te brengen. Tenzij ze voetbalt aan de andere kant van het land, moet dat lukken.

‘s Ochtends vertrek je naar het werk met 200 km rijbereik op de teller.

V2H (vehicle-to-home) technologie, waarbij je auto niet enkel stroom afneemt maar ook kan teruggeven aan je huis, wordt ook wel bidirectional charging genoemd. Je autobatterij functioneert in feite als een thuisbatterij. Overdag laad je de batterij op aan 100% hernieuwbare zonnestroom, die je ‘s avonds inzet om de pieken en dalen in het net te helpen afvlakken.

Kunnen elektrische auto’s het net balanceren?

Vaak gehoord: we kunnen niet volledig overschakelen op groene stroom, want soms waait het niet en schijnt de zon niet. Dat klopt, en die uitdagingen zijn reëel. Maar niet onoverkomelijk. Als we flexibeler leren omgaan met onze stroom, zowel in ons gedrag als met behulp van technologie, komen we al een heel eind.

Thuisbatterijen worden vaak naar voren geschoven om windluwe en donkere dagen te overbruggen. Maar een thuisbatterij is een stevige investering. De terugverdientijd nog steviger. Zelfs met de introductie van de digitale meter en de nieuwe nettarieven (zie kader), zal dat nog even zo zijn. Bovendien heeft niet iedereen genoeg ruimte vrij om een thuisbatterij ter grootte van een uit de kluiten gewassen koelkast neer te poten.

De nieuwe nettarieven

Je  elektriciteitsfactuur zal vanaf 1 januari 2022 anders berekend worden. Niet langer je verbruik - het totaal aantal verbruikte kilowatturen (kWh) -  zal bepalend zijn hoe hoog je stroomfactuur zal oplopen, maar wel  de hoeveelheid stroom die je  op een piekmoment afneemt, het piekvermogen (kW).

Je effectieve verbruik telt dan maar voor  20% mee. 80% van je netkosten worden bepaald door de netcapaciteit die op piekmomenten gebruikt wordt. Plots veel stroom verbruiken wordt dus duurder. Wie zijn verbruik spreidt doorheen de dag is dan weer goedkoper af. 

Een elektrische auto als thuisbatterij

Als je een elektrische auto met vehicle to home-technologie hebt, maak je een extra thuisbatterij overbodig. Een autobatterij is flexibeler en kan op meer manieren ingezet worden, bijvoorbeeld als stroomgenerator op de camping. Meerdere elektrische wagens kunnen zelfs dienen als stroombuffer voor de hele wijk. Een powerbank voor je leven, eigenlijk. In Nieuw-Zeeland is er al een commercieel V2H-systeem voor particulieren op de markt. In België blijft het voorlopig nog even koffiedik kijken.

Voor een lege autobatterij op een ongemakkelijk moment hoef je trouwens niet te vrezen. In de toekomst zal je perfect kunnen instellen hoeveel stroom je maximaal wil afnemen, of hoeveel kilometers je zeker nog op de teller wil hebben. Eenmaal dat punt bereikt, schakelt het systeem automatisch terug over op netstroom. Met een slim laadsysteem kan je ook instellen dat je auto ‘s nachts bijvoorbeeld niet volle bak, maar aan een trager tempo mag laden. Denk aan het capaciteitstarief, dat vooral het piekverbruik belast. Nu al kan je voor veel modellen regelen dat ze - ook al zijn ze ingeplugd - pas beginnen laden na een bepaald uur, bv. vanaf 22u, wanneer het nachttarief geldt. Nog gemakkelijker: je geeft gewoon aan in de app op je smartphone dat je auto tegen 8u ‘s ochtends volgeladen moet zijn. Je auto doet de rest en laadt op wanneer de tarieven het laagst liggen.

Nu en in de nabije toekomst zal slim opladen veel relevanter zijn dan eventueel stroom terugleveren - Bart Van Wulpen, Fluvius

Op dit moment is dat allemaal nog toekomstmuziek. Er kan al wel in zekere mate slim geladen worden, maar de huidige generatie elektrische wagens is niet uitgerust voor het terugleveren van stroom.

  • Bidirectionele stekkers zijn duurder omdat ze voorlopig amper geproduceerd worden. 
     
  • Batterijen werken op gelijkstroom, terwijl laadpalen wisselstroom leveren. Die wordt omgezet naar gelijkstroom door een omvormer in de auto, maar als je elektriciteit wil terugleveren moet je die weer kunnen omvormen naar wisselstroom. Of de laadpaal moet daarvoor uitgerust zijn.
     
  • Vaak op- en ontladen heeft impact op de levensduur van je batterij. Bij de nieuwste generatie batterijen speelt dit steeds minder, maar de meeste huidige autobatterijen zijn niet geschikt voor bidirectional charging. Daar komt wel gauw verandering in.
     
  • Tel daar nog eens bij dat er nog enorm veel werk aan de winkel is op vlak van standaardisering, en je snapt waarom het plaatje behoorlijk complex wordt. 

Het kan allemaal wel - wereldwijd worden verschillende concepten uitgetest - maar dit neemt tijd in beslag. 

Als toestellen zelf stroom willen leveren, zoals een e-auto, dan moeten die ook aan bepaalde regelgevingen voldoen - Bart Van Wulpen, Fluvius

Je woning voorbereiden op een elektrische auto als thuisbatterij

Toch is het nu al verstandig om je woning voor te bereiden op een elektrische wagen die als thuisbatterij kan functioneren. Denk op lange termijn. Een PV-installatie gaat makkelijk 25 jaar mee. Misschien overweeg je de aanschaf van een elektrische wagen niet vandaag, maar wel over 5 of 10 jaar?

Dan is het verstandig om ervoor te zorgen dat je PV-installatie nu al klaar is voor de toekomst: zorg ervoor dat je je installatie kan uitbreiden, of leg nu al enkele extra panelen. Hoeveel? Dat is koffiedik kijken. Een gemiddeld gezin verbruikt ongeveer zo’n 3.500 kWh elektriciteit per jaar. Een elektrische auto verbruikt per jaar – afhankelijk van het gebruik ervan – het equivalent van 2.000 tot 3.000 kWh aan herlaadbeurten. 

Om dit extra verbruik af te dekken, moet een gemiddelde zonnepaneleninstallatie dus verdubbelen in oppervlakte. Maar dat is te kort door de bocht: vaak laad je op het werk of aan een openbare laadpaal, zoals op de parking van de supermarkt. Reken daarvoor maar op de helft van de laadbeurten thuis.

Maar dankzij bidirectional charging zal je elektrische wagen je woning ook van stroom kunnen voorzien. Terwijl een gemiddeld gezin 10 kWh per dag verbruikt, kan een elektrische auto makkelijk 10 keer zoveel stroom opslaan (laadvermogen). Als je je auto overdag oplaadt aan de zonnepanelen op je werk of aan goedkope elektriciteit van het net, hoeven extra zonnepanelen op je dak misschien niet meer.

Veel zal afhangen van de technische vooruitgang. Tot vandaag hebben wij hier nog geen concrete aanvragen over ontvangen van autofabrikanten. - Bart Van Wulpen, Fluvius

Daarom: maak je PV-installatie flexibel: zorg dat ze kan uitbreiden en dat ze klaar is om aangesloten te worden op een thuis- of autobatterij, en dat ze slim kan communiceren met jou en met de belangrijke toestellen in je huis, zoals bijvoorbeeld je warmtepomp. Zo is je installatie klaar voor de toekomst.

Starten met elektrisch rijden

Als je nu al geïnteresseerd bent in elektrisch rijden kan je zeker de FAQ Elektrisch rijden en autodelen van Bond Beter Leefmilieu raadplegen, samengesteld met experts uit de EV-sector. 

Bovendien kan je tot en met november 2020 ook via de samensterker groepsaankoop 5 elektrische modellen met korting aankopen.

elektrisch rijden: een zero emissie auto en een fiets
© Jasper Léonard
thuisbatterij type zout-water
Thuisbatterij
laadpaal voor elektrische wagens
© Jasper Léonard
auto opladen

Reacties

afbeelding van ive.missoorten

Mitsubishi Outlander kon dit... Maar binnenkort niet meer te kopen in Europa. Als hij 7 plaatsen had gehad was dit onze auto geweest. Nu is het een andere, spijtig genoeg... .

afbeelding van bunnybugs

Niet echt mijn ding .... Thuiswerken zit in de lift, en dat wordt een blijvertje ..  Off-grid H2V , dat is de toekomst ... 

afbeelding van Hendrik Van Wesemael

De Nissan Leaf vanaf modeljaar 2018 heeft die mogelijkheid wel, alleen bestaat er nog geen V2H lader voor België denk ik. Mocht het wel zo zijn dan hoor ik het graag.

afbeelding van koenc

Dat klinkt mooi in theorie, maar het gaat wat voorbij aan het doel van een auto... Overdag staat mijn auto niet thuis om de energie van mijn PV installatie op te slaan, en 's nachts wil ik de batterij niet leeg trekken, want 's morgends heb ik de auto nodig. Mocht dat anders zijn, dan had ik wellicht geen auto nodig.

afbeelding van bunnybugs

@koenc

Met V2H is het de bedoeling dat je de wagen op de werkgever site oplaadt en die stroom 's avonds gebruikt, dus niet met je eigen PV.  Thuiswerken zit echter in de lift en dat geeft meer voordelen dan V2H. 

afbeelding van sgoyvaerts

Hoi,

De Nissan Leaf kan V2H/V2G vanaf modeljaar 2013. In Japan vanaf modeljaar 2010.

De CHADEMO standaard was van in het begin bidirectioneel, CCS nog altijd niet.... .

Wallbox heeft een bidirectioneel station 'Quasar'. Deze wordt momenteel aangeboden in UK via Octopus Energy.

Grts,

Steven

afbeelding van van acker barbier

We hebben veel interesse voor H2V-batterij.  We staan op punt op e-wagen aan te kopen.  Voor ons zou een H2V ideaal zijn wegens heel flexibel.  We zijn gepensioneerd en we gebruiken de wagen in de week bijna niet.  We kunnen ons surplus aan elektriciteit bufferen in dergelijke batterij en hoeven geen specifieke thuisbatterij aan te schaffen. Dus win-win, denken we dan.

De vraag stelt zich kunnen we nu al een e-wagen aankopen met een gerust hart gezien we in de toekomst kunnen beschikken over laadpalen die de gelijkstroom van de wagenbatterij kan om zetten in wisselstroom?  Is dit wishful thinking of moeten we toch best wachten tot automerken hun e-wagens voorzien met H2V?

afbeelding van Ecobouwers Team

Hallo,

Als je je vragen graag wil stellen aan de Ecobouwers community, kan je ook steeds terecht in het Ecobouwers forum.

Met vriendelijke groeten,

Het Ecobouwers Team

afbeelding van van acker barbier

We hebben veel interesse voor H2V-batterij, home to vehikel, dit is een batterij in een e-wagen die je ook als thuis batterij kan gebruiken .  We staan op punt op e-wagen aan te kopen.  Voor ons zou een H2V ideaal zijn wegens heel flexibel.  We zijn gepensioneerd en we gebruiken de wagen in de week bijna niet.  We kunnen ons surplus aan elektriciteit bufferen in dergelijke batterij en hoeven geen specifieke thuisbatterij aan te schaffen. Dus win-win, denken we dan.

De vraag stelt zich kunnen we nu al een e-wagen aankopen met een gerust hart gezien we in de toekomst kunnen beschikken over thuis-laadpaal die de gelijkstroom van de wagenbatterij kan om zetten in wisselstroom en omgekeerd?  Is dit wishful thinking of moeten we toch best wachten tot automerken hun e-wagens voorzien met speciefieke H2V onafgezien de laadpaal?

afbeelding van bunnybugs

Bij mijn weten bestaat er geen kant en klare apparatuur om de gelijkstroom van de batterij van een EV naar 230 Volt AC om te zetten.  Bij de EV bouwers bestaat er blijkbaar ook weinig interesse om stroom vanuit de EV batterij ter beschikking te stellen en al zeker niet bij de nieuw uitgebrachte wagens. De energie in kWh die je in een thuisbatterij hoeft te stockeren moet niet bijzonder groot te zijn omdat je dagelijks je batterij met zonnepaneel stroom kan opladen.  Een li-ion batterij pack met een energieinhoud van 10 kWh is al meer dan voldoende om een klassieke woning 24 uur van stroom te voorzien, en hiervoor betaal je tegenwoordig ongeveer 10.000 Euro.  Bedenk dat de batterij van de EV vlugger zal verslijten als je die dageiijks als thuisbatterij zou gebruiken.  Een EV batterij vervangen heeft ook zijn prijs.  Uiteraard gaat de zonnepaneel stroom verloren als je overdag met de wagen onderweg bent, iets wat met een echte thuisbatterij niet het geval zou zijn. 

afbeelding van Deberdt

Hallo,

Als je graag meer weet over dit onderwerp, zou ik zeker Partago checken. Zij hebben praktijkervaring én doen mee aan Europese onderzoeksprojecten hieromtrent. Bovendien is iedereen vrij om aan te sluiten, zodat je heel eenvoudig mee kan bouwen aan deze nodige transitie van het 100% elektrisch autodelen. Partago organiseerde reeds diverse infoavonden met experten zowel in elektrisch rijden als medische gevolgen van de luchtkwaliteit. Meer info hierover is dus ook op hun website en blog te vinden.

Hopelijk tot snel, groeten, Sofie