de luchtauto nadert! | Ecobouwers.be

U bent hier

de luchtauto nadert!

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

29/06/2008 - 12:31

MDI, dat auto's maakt die op perslucht rijden, brengt vanaf halverwege 2009 een eerste model in massaproductie in Carros (nabij Nice): de Onecat. Het is een jeep in de trant van de vroegere Mehari (Citroën). Het basismodel zal rond de 3500 Euro kosten en ongeveer 100 km op perslucht kunnen rijden in de stad. Er is ook een versie met een verwarmingsmodule op brandstof (benzine of plantenolie) die de efficientie van de uitzetting van de perslucht veel vergroot en waardoor hij een bereik van 1200 km heeft (verbruikt 2 liter, buiten de stad boven de 60km/u schakelt hij automatisch de opwarmingsmodule aan). In de stad rij je dan volledig emissieloos, na een nachtje opladen à 1 Euro, ongeveer 100 km tot de tanks gecompresseerde lucht in de autobodem leeg zijn.
Zie www.mdi.lu, dit is de officiële site, maar er is ook een heel goede fansite uit de USA met heel veel beeldmateriaal en info, nl www.catvolution.com met speciaal over de Onecat: http://www.onecataircar.com/index-eng.php
Ik ben erg ongeduldig om er zelf één te kopen, van het type met verwarmingsmodule, maar liefst wel met een kap over de cabrio, gezien ik niet in Nice woon maar in het regenachtige Vlaanderen...
Er is hier al veel over de luchtauto's gediscussieerd maar dit is toch nieuws: de productie komt eraan!
Ik voeg ook even een interview toe met Jan Peetremans, de Antwerpse zakenman die een optie genomen heeft op een licentie voor het bouwen van een Belgische fabriek voor de luchtauto's.

53 Reacties

Reacties

07/04/2009 - 14:53
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Nog een Blackberry Bold erbij en je bent hip en trendy !

vr gr
Pluto

29/06/2008 - 12:59

Blijkbaar is het bijvoegen van het interview met Peetermans mislukt. Ik probeer het nog eens.

29/06/2008 - 13:12

OK, dan maar een link naar het interview:
http://www.narnar.org/MDI%20PersLuchtAuto.htm

29/06/2008 - 14:42

Leuk nieuws, maar dit model lijkt toch wat teveel op een speelgoedauto, die je uit de garage haalt tijdens zonnige vakantiedagen.
Ik wacht liever op de citycat 2 op bi-energie.

Maar hou ons verder op de hoogte.

Je kan je ook inschrijven als koper op de website www.mdi.lu (natuurlijk zonder verplichtingen) zodat de constructeur kan inschatten of er een markt voor zijn modellen bestaat.
Investeerders nemen niet graag financiële risico's en je inschrijven kan dus helpen hen te overtuigen. Doen.

Groeten

Luc

29/06/2008 - 21:02

Je hebt gelijk, Luc, misschien is de Onecat wat te rudimentair voor dagelijks gebruik. Maar hij is wel de eerste die massaal zal geproduceerd worden, volgend jaar in Frankrijk en in India. In 2010 dan komt de Citycat van de band gerold in de V.S. Maar die lijkt me dan weer wat te groot, is al bijna een minibus. Over de start van de productie van de Minicat (wat in de richting van een Mercedes A-klasse) weet ik nog niets.
Nu, in elk geval is grondige inspectie en testrit zeker nodig. Bedankt voor de tip over het inschrijven als potentiele koper. Zal ik zeker doen. Misschien heb ik het al gedaan. Ik weet het niet meer; ik volg die auto al zo lang.

30/06/2008 - 20:10

Jammer, maar nu dreigt Caterpillar met juridische stappen als MDI het woord CAT (als in OneCAt, MiniCat, CityCat)nog blijft gebruiken. Om dit te vermijden wordt het nu voorlopig CAE (compressed air engine). Dit bekt veel minder goed. Hopelijk komen ze weldra met iets toffers uit de bus.

01/07/2008 - 11:33
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Dat ze maar snel zijn: ik wil volgend jaar een nieuw auto'ke bestellen. Ik dacht aan ne Smart (die ook bezig zijn een electrische versie te ontwikkelen) mor ben bereid andere opties te bekijken.

10/07/2008 - 10:40
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Iemand een idee hoeveel een "tankbeurt" van lucht dan zou kosten met de huidige elektriciteitsprijzen?
Wel een interessant idee, hoewel er al langer kleine persluchtmotoren gebruikt worden in fabrieken met een persluchtinstallatie.

10/07/2008 - 10:48

Ik vraag me gewoon af of de lucht die deze wagens uitstoten niet bevuild gaat zijn met vernevelde oliedruppeltjes die we dan gaan inademen?
Want in de peumatische systemen wordt er olie vermengt speciaal om de zuigers en bewegende delen te smeren...

10/07/2008 - 11:27
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

In die oliedruppeltjes zie ik niet echt problemen. Er worden bij de huidige persluchtsystemen toch ook al filters geplaatst?
Ik heb eerder vragen bij het bedenkelijke rendement van persluchtmotoren. 15% met compressor en zonder tussenopslag. Voor een elektrische auto ken ik de getallen niet...
Voorbeeld persluchtfilter:
http://www.raccordsprevost.fr/catalogue/Prevost/en/produits/fiches_techniques/MAC%20306%20%20%20%20%20%20%20%20.pdf

10/07/2008 - 13:01
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

15% rendement van de compressor en 40 % rendement uit de E centrale maakt 6% totale rendement van je persluchtauto.

10/07/2008 - 13:34

en wat is het rendement van een bezine/diesel motor?

Walter

10/07/2008 - 13:44
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

een diezel/benzinemotor heeft een optimaal rendement van pakweg een 35%

10/07/2008 - 13:55
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Kan iemand me zeggen hoeveel perslucht dat beestje nodig heeft en wat de vereiste druk is? Dat wordt precies nogal graag doodgezwegen. 't is gemakkelijk om te zeggen dat je niks verbruikt als je het enkel over naft/diesel hebt.

Ik vraag me trouwens af wat de ENCAP testen geven voor dat beestje...

Enfin, volgens mijn vermoedens is diene auto op perslucht alles behalve ecologisch.

10/07/2008 - 15:54
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Veel informatie omtrent de echte werking en de hoeveelheid elektrische energie die er moet ingestoken worden staat er niet op de site...

12/07/2008 - 15:47

Ze moeten opletten niet teveel info weg te geven. Der Feind hört mit! Maar ze beloven heel weldra meer technische gegevens te publiceren, net voor de massaproductie begint. Zie toch al wat over de techniciteit van de motor op http://www.aircarcompressedairtechnology.com/engine-eng.php

12/07/2008 - 16:51
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Dit kan best iets worden maar dan moeten we wel aanvaarden dat een auto dient om ons te verplaatsen en niets meer.
Als je de specs bekijkt dan zie je bvb dat het vermogen van de Onecat met 22 PK inderdaad net voldoende is om 3 tot 5 personen te vervoeren aan een redelijk tempo (de wagen zelf weegt wat meer dan 400kg). Vergelijk het met de 2PK vroeger: de eerste versies hadden ook maar ongeveer 10PK en boden toch plaaats aan 4 personen (gewicht was ook maar een paar honderd kg).
Ook niet te onderschatten is het laden van de tanks thuis: compressor moet urenlang draaien om de lucht tot hoge druk samen te persen.

18/07/2008 - 20:52
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

>>15% rendement van de compressor en 40 % rendement uit de E centrale maakt 6% totale rendement van je persluchtauto.
>>een diezel/benzinemotor heeft een optimaal rendement van pakweg een 35%
Moet ik nu lachen of huilen?
Hier wordt gewoon met cijfertjes gespeeld zonder enige uitleg, met de meest onwezenlijke conclusies als gevolg...allemaal blablabla
Er ís nu iemand die ten strijde trekt tegen de absurde verbrandingsmotortechnologie (oef!) met een minder-dan-50grCO2/km-technologie en je zou werwachten dat deze persoon, of deze onderneming (MDI), enige ondersteuning krijgt uit de 'groene' hoek. Maar nee! Integendeel!
De oliebaronnen (en 'por ende' de autoconstructeurs) hebben ons serieus 'bij ons pietje'.
willy

18/07/2008 - 23:59
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Willy, een verbrandingsmotor is in feite een persluchtmotor, de verbranding van benzine doet de lucht in de cilinder opwarmen en uitzetten en maakt er als het ware perslucht van. Het bijprodukt van het proces is warmte, waarmee je, net zoals in een elektriciteitscentrale, niets kan aanvangen.
Zelfs indien je een compressor bouwt met een ontzettend hoog rendement en een persluchtmotor (in de auto), ook met een ontzettend hoog rendement, dan nog kan je niet voorbij aan het fenomeen van de warmteafval in de elektriciteitscentrale. Je zal er nooit in slagen om via een persluchtmotor minder primaire energie te verbruiken.

vr gr
Pluto

19/07/2008 - 21:54
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Pluto,
een persluchtmotor heeft, net zoals een electrische motor, het max koppel vanaf stilstand (-><- inwendige verbrandingsmotor enkel op hoog toerental).
En daar zit hem het eerste grote verschil: de persluchtmotor zal nauwelijks energie verliezen in een zware gesofisticeerde versnellingsbak.
Twee: een persluchtmotor staat stil als de auto stilstaat en recupereert energie als er moet afgeremd worden.
drie: de persluchtmotor recupereert bijna het volledige warmteverlies van het persen dankzij het opnemen van omgevingswarmte door warmtewisselaars bij het ontspannen. En dat is niets nieuw, de persluchtlocomotieven, die in de mijnbouw worden gebruikt, koelen de lucht in de mijngangen ook af. Hoe kun je van warmteafval spreken met een uitlaattemperatuur van -20° ?
vier: Tata is waarschijnlijk een onnozelaar die dertig miljoen euro spendeert aan een project waarvan Pluto op voorhand weet dat er geen winst te rapen valt. Als binnen tien jaar het de Indiërs en de Chinezen zijn die hier de plak zwaaien, zullen we dat vooral aan ons eigen te danken hebben.
vr gr, willy

19/07/2008 - 22:55
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Over dat laatste: Als ik veel geld heb geinvesteerd zou ik er ook alles aan doen om dit minstens terug te verdienen, je kunt dus 2 kanten uit met een dergelijke investeringskosten.

Wat maakt het uit dat het koppel bij een verbrandingsmotor pas in de loop van het toerenbereik omhoog gaat?
Leg mij eens uit waarom het koppel lager is bij aanvang van het toerental?
Wat is de relatie tussen koppel en verliezen bij een verbrandingsmotor?

Vele voordelen die je opnoemt zijn zo toe te passen in de brandstof gevoede auto`s.
Voordeel van expanderende lucht is dat je het in de zomer mooi kan toepassen als airco maar voor de rest geeft dit echt een verlies aan de perlucht.

Wat is er mis met het feit dat je 40% overhoud aan rendement aan elektrisch en daarop nog een 15% overhoud aan het comprimeren van lucht.
Gaat de persluchtmotor dat nog goed maken denk je?

Als je het goed bekijkt is zowel een vebrandingsmotor als een perluchtmotor een onding kwa efficient energiegebruik.

Vervoer kost veel energie en het maakt niet uit in welke vorm van energie je toepast. De perlucht boys doen je graag anders geloven en zo ook de elektraboys.
Zuinig omgaan is de grootste besparing, maar goed dat valt niet mee.

Als ik uit china een goedkope flatscreen kan kopen gaat deze toch de halve wereld rond. De onderdeeltjes van diezelfde flatsccreen komen uit alle delen van de wereld mag je aannemen.

Dan maar een Duitse of franse Auto kopen die hoeft niet de hele wereld rond voordat hij voor de deur staat. Ja fout, als je bedenkt dat onderdelen over de hele wereld moeten komen om de auto compleet te maken ben je net zover van huis.

Ik koop sperciboontjes uit de super. Ja afkomst Etiopie. Lekker bezig zo. En hoe krijgen ze het voor elkaar het kost geen drol.

Dit zijn slechts 2 voorbeeldjes hoe krom het is.
Je moet je druk maken om een luchtauto, Wees eens echt bewust. Ik heb nog geen overheid gehoord die zich om de genoemde byzarre voorbeelden zich druk gemaakt heeft.
Die maakt zich liever hard voor het verbieden van een gloeilamp.

19/07/2008 - 23:02
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Willy, ik zwijg al zulle :-)

vr gr
Pluto

19/07/2008 - 23:13
Jan

Het warmteverlies bij perslucht treedt niet op bij de expansie, maar bij de compressie. Als lucht samengeperst wordt, zal deze opwarmen. Bij zeer hoge drukken (200 bar), zal deze lucht ook extreem opwarmen (basis dieselmotor...). Daarom wordt bij hoge drukken met verschillende trappen gewerkt. Tussen elke trap moet er terug gekoeld worden. Uiteindelijk verliest men hierdoor een groot stuk energie. Eens samengeperst, zal deze lucht verder afkoelen tot omgevingstemperatuur. Perslucht is daarom een zeer onefficiente energiedrager.

19/07/2008 - 23:15
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Expanderende lucht koelt toch af jan, en lucht die afkoelt krimpt. Althans zover mijn natuurkundige kennis.

19/07/2008 - 23:42

Chatanky, je natuurkundige kennis laat je in de steek: wanneer je een gas samendrukt komt de overtollige energie vrij als warmte. Denk maar aan een fietspomp die je samendrukt wanneer je het gaatje dichtdrukt...

20/07/2008 - 01:57
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Eric:
Waar jij over spreekt is het comprimeren van lucht.
Bij comprimeren van lucht stijgt de temperatuur van die lucht dat klopt.

Maar die gecomprimeerde lucht moet in een luchtauto wel expanderen. Tijdens het expanderen van de gecomprimeerde lucht zal de temperatuur dalen.
Dus eerst verlies je nuttige energie door warmte tijdens het comprimeren om vervolgens weer energie te verliezen door het expanderen van lucht. (dus op het moment dat je gaat rijden in het "wereldwondertje")

Wel wakker blijven he op dit late tijdstip.

20/07/2008 - 03:32
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Om een idee te krijgen hoeveel energie er afgevoerd moet worden.
De wet van Boyle en Gay-lussac geeft de formule p1xv1/t1 = p2xv2/t2.

Lucht van 20 graden 1 bar naar 200 bar comprimeren geeft een temperatuur van 4000 graden als er geen warmte wordt afgevoert.
Je tank is 100 liter dus bij 200 bar vulling zit er 20m2 lucht in.
Om weer op 20 graden uit te komen is er dus 26,5kw energie af te voeren. (Q=MxCx delta T)

Als je gaat rijden koelt de tank af hoeveel geen idee, dat licht er aan hoe snel de de omgeving de tank kan aanwarmen en aan het rijgedrag. (verbruik)
als de tank afkoelt tot 5 graden dan heeft dit een verlies van 0,1 kw wat nog reuze mee valt bij deze temperatuur. (maar het kan beter of slechter)

Je hebt mischien toch wel een beetje gelijk Eric, Sorrie voor de misvatting.

Dan blijft voor mij de vraag nog over of de ingespoten lucht in de cilinder op 1 bar uitkomt. Zo ja dan benut je de druk volledig kom je uit op 2 bar dan gaat je rendement hard achteruit.
Zeg dat je 20 bar nodig hebt om de auto voort te drijven heb je direct 5% verlies.
Aan de hand van het slagvolume kan dit verlies veranderen.
Als je een brandstofauto neemt met 9.5 op 1 en je past dit toe op de luchtmotor dan houd je bij 20 bar inspuiting zeker 5% verlies. (is 20 bar eigenlijk wel voldoende om de auto aan te drijven???)
Dan zijn er nog de gebruikelijke verliezen zoals luchtweerstand aandrijving en overbrenging.

Al met al maak je mij niet wijs dat de luchtmotor zo`n geweldig ding is. Maar ja je moet wat bedenken om de economie draaiende te houden. En het klinkt best aardig rijden op lucht of water.

We houden het wel strict geheim als het gaat om harde gegevens. Wat een onzin. De producten zijn toch beschermd tegen copiewerk?

In de mijnen is het een must. Ja duidelijk vanwegen de gevaren die er kleven als je met een Hummer de kolenmijn zou betreden.

21/07/2008 - 10:40

Pluto,
Van mij moet ge niet zwijgen zulle.
>>een verbrandingsmotor is in feite een persluchtmotor, de verbranding van benzine doet de lucht in de cilinder opwarmen en uitzetten en maakt er als het ware perslucht van. Het bijprodukt van het proces is warmte, waarmee je, net zoals in een elektriciteitscentrale, niets kan aanvangen.

elektriciteitscentrale: principe van de turbine: turbine draait door drukverschil van opgewarmd-drijfgas/afgekoeld-drijfgas. De afkoeling is hier esentieel (er moet een zo goed mogelijk warmteafgifte plaatsvinden om 'het Carnot-ideaal' te benaderen).
verbrandingsmotor: principe van de zuiger: zuiger beweegt door het drukverschil drijfgasdruk/carterdruk. Het drijfgas koelt af door expantie (en dus door een bepaald, door Carnot vastgelegd, percentage ARBEID) , niet door warmteafgifte. Toch moet er afgekoeld worden omdat de werktemperatuur hoger is dan wat de materialen, waaruit de motor is opgebouwd, kunnen verdragen (met andere woorden: het is niet het uitlaatgas maar de verbrandingsruimte die afgekoeld wordt).
Dual-energy-persluchtmotor: lijkt inderdaad een beetje op een verbrandingsmotor, alleen is de werktemperatuur veel lager. Er moet dus niet extra gekoeld worden. Het rendement is dus veel hoger dan dat van een verbrandingsmotor.
pure persluchtmotor (mono-energy): werktemperatuur is lager dan omgevingstemperatuur. Hier kan dus van 'wamteafval' helemaal geen sprake meer zijn. Er is een netto energiestroom van omgeving naar motor (warmtewisselaars). Deze hoeveelheid energie is wél steeds kleiner dan de hoeveelheid energie die als warmte is vrijgekomen bij het persen. Het rendement van deze motor hangt dus volledig af van haar capaciteit om deze omgevingswarmte te 'recupereren' (daar tegen Nice, of in India, zal dat geen probleem zijn, maar hier, in het koudere noorden, heb ik ook mijn twijfels).
vr gr, willy

24/07/2008 - 14:43

een bericht die ieder jaar terugkeert?

maar ieder jaar is lanceringsdatum ook 12 maanden opgeschoven, leuk verhaal maar geen auto

Stefan

25/07/2008 - 17:14
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Stefan, wat je zegt doet me een beetje denken aan het CD-verhaal.
Eind jaren zestig ,begin jaren zeventig (van de vorige eeuw) was er in de gespecialiseerde 'electronica'- pers veel te doen over digitaal versus analoog. Ik herinner me 'magische' fotos van CD-roms, inclusief de regenboogkleuren-reflectie, genomen in in een Philips-laboratorium in Eindhoven. Bijna DERTIG jaar heb ik moeten wachten vooraleer deze technologie echt op de toonbank lag! Ondertussen hebben we heel de video-technologie (inclusief de VHS- betamax contraverse) op onze boterham gekregen!... en dat terwijl de CD-rom al bestondt!

>>maar ieder jaar is lanceringsdatum ook 12 maanden opgeschoven, leuk verhaal maar geen auto
de auto bestaat wel, er is op dit moment zelfs een heel proefproject in Mumbai met honderden autos, inclusief tankinstalaties! Veel reclame zal Tata niet geven over dit project, eerst moet de Nano verkocht geraken!
vr gr, willy

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.