Voorschot Factuur NUON | Ecobouwers.be

U bent hier

Voorschot Factuur NUON

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

23/03/2009 - 15:22

Recent ontvingen we een eindfactuur van Nuon.
Omdat er eind september zonnepanelen geplaatst werden is ons verbruik in vergelijking met het jaar voordien natuurlijk gedaald.
Daarnaast krijgen we via VTB een korting en daarenboven tekende ik voor een vaste prijs gedurende 3 jaar.
Niettegenstaande we volgend jaar ¾ van ons verbruik zelf produceren zouden we toch een hoger voorschot moeten betalen !
Geen reactie op mijn mails.
Ik ben zeker niet van plan om financier van Nuon te spelen.
Hoe kan ik dit op een juridisch correcte manier oplossen ? bedankt !

13 Reacties

Reacties

23/03/2009 - 15:42

Johan,

weet Nuon wel dat jij PV hebt geplaatst?

mijn ervaring met een paar leveranciers : bellen en voorschot wordt à la minute aangepast, voor hen geen probleem (voor sommige mensen risico op hoge eindafrekening)

invloerd PV in januari zal wel niet echt spectaculair zijn?

MVG
stefan

23/03/2009 - 16:05

Stefan,

Ik stuurde Nuon wel degelijk 2 mails maar kreeg geen reactie !
De afrekening liep tot februari.
Tussen november en maart heeft mijn PV installatie toch wel degelijk voldoende geproduceerd om een lager verbruik te halen ( gisteren had ik nagenoeg mijn eerste 1000 KWH)

23/03/2009 - 19:06
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Een goede raad:
Alle correspondentie per aangetekende brief.

Na meer twee ( 725 dagen ) jaar en vele frustraties later is het dossier nog steeds niet in orde. Reeds verschillende fouten van Nuon hebben ze per telefoon toegegeven maar zelden per brief...

Met hun klantendienst hebben wij enkel slechte ervaringen.
Als ze vriendelijk zijn (per uitzondering) dan komen ze hun beloftes of afspraken niet na. Em als je hun erna erop aanspreekt weten ze van niets ...

Op mails krijg je vaak enkel een automatische bevestiging van je verstuurde bericht en dat je vraag in behandleing is genomen. Van verschillende mails wacht ik nog steeds op antwoord...

Dus, 1 goede raad: Alle correspondentie per aangetekende brief

Dan hebben jullie juridisch goed gehandeld.

succes

23/03/2009 - 22:51
rik

ik heb bij Nuon geen enkel probleem gehad om de voorschotfactuur te laten aanpassen, en dit via email.

Ik heb wel een duidelijke berekening meegestuurd om te bewijzen wat ik vroeger verbruikte en wat ik met de PV zou produceren. Aan de hand van die berekening heb ik zelf een voorschot voorgesteld (met de kWh-prijs van dat moment) en dit werd onmiddellijk aanvaard.

Rik

live PV monitoring: http://www.SunForFree.net

24/03/2009 - 06:49

Ik heb dezelfde ervaring als rik bij NUON.
Ook een duidelijke berekening meegezonden vanaf moment één met argumentatie dat een kleiner verbruik kan rechtvaardigen.
Toen hebben ze onmiddellijk de prijs aangepast. Eigenlijk geen enkel probleem gehad hiermee.

Ondertussen reeds weg bij NUON want als je PV panelen hebt en weinig extra moet aankopen, dan is volgens mij ECOPOWER zowel ecologisch als financiëel de beste optie.

24/03/2009 - 08:56

Gisteren dus toch maar eens naar de klantendienst van Nuon gebeld.
Na heel veel geduld iemand aan de lijn gekregen en… blijkbaar was de voorschotfactuur al verminderd tot het bedrag dat ik per mail gevraagd had.
Ze gaven (weliswaar mondeling) toe dat ze nog niet schriftelijk gereageerd hadden.
De korting van VAB zou per creditnota terugbetaald worden.
De schriftelijke bevestiging zou volgen.
Kortom , ik trek mijn domiciliering in en betaal met permanente opdracht voortaan 1/3 van hun origineel voorschotfactuur. We zien wel.

24/03/2009 - 11:37

Ik heb dezelfde problemen gehad: op 5 december 2008 heb ik
een brief geschreven naar Nuon tav Commerciele directie
met de vraag om de nieuwe voorschotten(175 euro gas en
electriciteit) aan te passen naar 100 euro(zonnepanelen en
pelletkachel) Niet aangetekend
Ik kreeg geen reactie en heb verschillende mails gestuurd
ook geen reactie heb zelf het voorschot van 100 euro
betaald en OEF vorige week kreeg ik uiteindelijk
een reactie van Nuon zij gaan akkoord met het voorgestelde
bedrag JE MOET HEEL VEEL VEEL GEDULD HEBBEN BIJ NUON

24/03/2009 - 12:08
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

@johan
Ik zou wel niet zelf het initiatief nemen om minder te betalen (domiciliering intrekken). Dan ga je rappels en ingebrekestellingen krijgen met alle kosten vandien.

24/03/2009 - 14:30
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Naamgenoot, ik ga er wel van uit dat een mondelinge afspraak nog steeds niet waardeloos is . Zelfs niet voor Nuon !
Vergeet niet dat ik reeds 2 mails stuurde ( waarvoor zij een bericht van ontvangst terugstuurden)

24/03/2009 - 16:08
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Een mondelinge afspraak met de onbekende die je aan de lijn krijgt mag je gerust als waardeloos beschouwen. De facturatie gebeurt door een andere dienst, en die diensten werken niet altijd optimaal samen. Wanneer dienst facturatie ziet dat je maar 1/3 van je factuur betaald hebt, zullen ze je een rappel toesturen van +- € 5, en daarna een aangetekende van zo'n € 11.

Hebben ze je mondeling meegedeeld dat er een herstelfactuur zal opgemaakt worden?

28/04/2009 - 22:31

Ik heb een hele slechte ervaring met NUON en de nachtmerrie is nog steeds niet opgelost.

Ze rekende me onterecht kosten aan. Als ik dan een groter voorschot had betaald, hebben ze dit teruggestort, om nadien weer extra kosten te vragen.

Toen ik bij hen wegging kreeg ik een abnormale eindfactuur, met allerlei kosten....IK heb deze niet betaald, omdat ik eerst een eerlijke afrekening wou, maar nu is het al zo ver gekomen, dat ze het voor de rechtbank hebben gebracht en met de deurwaarderskosten ben ik nu 3 keer meer geld kwijt.

De advocaat zei daarstraks dat ik vast zit hiermee, maar er moet toch wel ergens een oplossing voor kunnen zijn. Ik moet toch zo maar niet even 600 euro neerleggen voor niets?

Is er iemand die me kan helpen. Naar NUON heb ik ook al geschreven, maar zoals zo vele, je krijgt gewoon geen antwoord.

29/04/2009 - 18:06

Het is niet enkel Nuon die voor problemen zorgt.

Ik verwachtte zoals elk jaar mijn eindafrekening in april. De meterstanden werden per internet doorgegeven aan Eandis (einde maart). Deze cijfers werden pas aanvaard nadat ik mijn lage verbruik verantwoordde door te verwijzen naar de opbrengst van mijn zonnepanelen.

Ik rekende dus op een mooie teruggave want de 3 voorschotten waren veel te hoog geweest. Ik wou ze niet betwisten want 't is meestal verloren moeite.

Tot mijn verwondering namen ze nu ook een vierde voorschot van mijn bankrekening en dit zonder me een voorafgaande factuur op te zenden. Dit is eigenlijk contractbreuk.

Dit was nog nooit gebeurd en het lijkt me een opzettelijke strategie te zijn, mede omdat ik een aanvraag tot overstap naar Ecopower indiende.

Zoals de meesten hier op dit forum, stuurde ik een é-mail met uitleg en de vraag naar een eindfactuur. Ik gaf hen een antwoordtermijn van één week.

Volgende week volgt dan wellicht de aangetekende brief met de mededeling dat ik de domicilëring opschort en met een kopie van de factuur van de zonnepanelen.

Als ze dreigen met het afsluiten van de elektriciteitsrekening, dan zal ik de hulp moeten inroepen van een advocaat. (ik heb al jaren een verzekering afgesloten voor consumentengeschillen) Niet dat ik van de rechtbank een vlugge oplossing verwacht.

Hun rechterlijke macht is door de vele rechtszaken ondermijnd en ook door de keuze in het stemhokje van veel van jullie klagers.
Handelsrecht schijnt net als het strafrecht dode letter te blijven. Dit maal niet door een gebrek aan gevangenissen, maar door een teveel aan dossiers. De wereld stikt meer en meer van de bedriegers.
Politici weten maar al te goed dat het een klassejusititie is geworden. Maar het ontbreekt hen de nodige centen om te reageren.
Je kan je dus enkele vragen stellen:
- Waarom worden deze politici herverkozen?
- Waarom zijn er onder de klagende Belgen ook zoveel die frauderen?
- Waarom zijn er meer en meer oneerlijke handelaars?

30/04/2009 - 10:38
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Nuon is een hel.

Ze hebben een strategie van telkens compleet naast de kwestie met wat algemene antwoorden op je vragen (via mail) te repliceren.

Ik zit ook zo met een zaak, waar ze me de "verkeerde" algemene voorwaarden hebben meegezonden bij het online overstappen van tarief formule (ondertussen ook nooit een melding gehad dat die verandert waren). In die voorwaarden staat letterlijk dat het jaarlijks opzegbaar is, doch willen ze dit niet erkennen. Na talloze mails heen en weer, blijft men in het vage antwoorden.

Ondertussen klacht ingediend bij het ministerie van economische zaken. Eens benieuwd of die mallemolen iets opbrengt.

Blijf weg bij Nuon!!!

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.