Electrische auto | Ecobouwers.be

U bent hier

Electrische auto

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

27/03/2009 - 22:14

47 Reacties

Reacties

27/03/2009 - 23:35

hier de Nederlandstalige info :
http://www.mobimix.be/inhoud/tesla-lanceert-nieuwe-vijfdeurs
en verder ook interessant (waar zouden ze mee afkomen)
http://www.mobimix.be/inhoud/ikea-lanceert-binnenkort-eigen-auto

28/03/2009 - 06:11

120 km/uur zal al goed zijn voor bij ons in België zeker? Anders is het een wagen voor de Jean-Marie Dedeckers en Luc Beaucourkes...

28/03/2009 - 11:02

eigenlijk is het een schande dat ze zoiets nog mogen produceren!
dit heeft niks met ecologie te maken, maar met yuppies die niet willen afstappen van hun blitse karretjes met onverantwoorde topsnelheden.
het wordt tijd dat men eens ernstig begint te denken aan een degelijk elektrische auto die maximum 90 of 100 km per uur kan rijden en een fatsoenlijke actieradius heeft.
mogelijk is dat, dat bewijst tesla, nu enkel nog ontwikkelaars met het hart op de goede plaats.

hans d

28/03/2009 - 11:24

Schande ? Er zijn al jaren elektrische wagens die aan jouw voorwaarden voldoen, maar niemand wil ze op een idealist na. Wat moet je dan als producent doen: produceren wat de consument vraagt.

28/03/2009 - 11:34

De originele website
http://www.teslamotors.com/models/index.php
Blijkbaar goedkoper dan de roadster ?

28/03/2009 - 12:32

shiplover,

Vertel mij waar ik in Belgie(al jaren) een elektrische auto zoals Hans bedoeld kan kopen en laten onderhouden.
Ik denk dat velen met mij hierop zitten te wachten.

Charel

28/03/2009 - 14:24
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Er wordt hier nergens vermeld dat Tesla volgens de huidige planning deze wagen ten vroegste eind 2011 zou produceren. Dat is dus binnen DRIE jaar.

Om Charel's vraag te beantwoorden (nog niet in Belgie maar wel al in Nederland, zie niet in waarom dit in ons land ook niet zou kunnen trouwens): de Noorse 'Think City'.

Rijdt minstens 150km ver op een acculading en heeft een topsnelheid van 100km/u. Is 3,1m lang en ziet er echt uit als een compacte, 'normale' auto. Laten we eerlijk zijn: zeker voldoende voor stads- en gewestwegen met maximum 70 of 90km/u. Hiermee ben je zeker geen belemmering voor het andere verkeer.
Kan de uwe worden voor iets minder dat €40.000: ongeveer de prijs van 1,5 Toyota priussen of 2 Honda Insights of 5 Dacia Logans.

28/03/2009 - 14:35
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Sorry, ik heb de website van de NL importeur niet vermeld:
http://www.elmonet.nl/

28/03/2009 - 14:47

Pokkeduur dus!

28/03/2009 - 16:49
pol

amaaai dat zijn wel geen normale prijzen hoor

daarkopen ze liever een dikke 4x4 mee met zulke bedragen

hoop dat er ooit iets op de markt komt aan een bedrag tss de 5000 en 15000 euro en dan pas zal er mss interesse komen

ik zou alvast eentje aanschaffen

laat maar komen

28/03/2009 - 17:14

Nice model. Hebben ze die ook in een V6 :-)

28/03/2009 - 19:07

Elektrische auto's, wat is daar het nut van, dan?
Ok, er komt geen uitlaatgas uit. Maar dat betekent toch niet dat die geen uitstoot veroorzaken? Of laden we die straks allemaal op met onze megazonnepanelen?
Nee hoor: meer elektrische auto's = meer kernenergie.
De hybride auto is ietsje beter, omdat hij energie recupereert. Maar de milieukost van de productie is zo hoog dat je dit NOOIT terugwint.
De enige mogelijkheid is verstandiger met de auto om te gaan (en trouwens ook met het openbaar vervoer, want een belbus is pas echt vervuilend!)

28/03/2009 - 19:48
ah

`bart

een electische auto gebruikt ca 120W/km

Als je dus ca 10.000 km/jr rijdt is je verbruik va 12.000 kWh

Een dak van een huis is 100 m2. Een pv installatie hierop levert ca 16.000 kWh per jaar.

Het huis is natuurlijk passief; totale energieverbruik van het huis is incl. verwarming middels warmtepomp 4.000 kWh

Zo ziet de toekomst eruit, even wennen he.

Het electriciteitsnet wordt gebruikt om vraag en aanbod op elkaar af te stemmen; op termijn zal het net dit nooit aankunnen dus zullen waterstofautos komen waarmee op de piekmomenten (pv /wind draait vollekracht) waterstof geproduceerd wordt. Tot die tijd gebruiken we het electriciteitsnet en de bestaande centrales hiervoor

Mvg Arnold

28/03/2009 - 19:55
Pol

Je kan moeilijk elektrische auto's gaan vermijden omdat die opladen, meestal door stroom van kernenergie hé.

Zo kan je heel je huishouden ook gaan vermijden omdat je geen groene stroom afneemt.

De opwekking door kernenergie dat onder de vervuilende opwekking valt is een probleem dat moet aangepakt worden en vervangen door echte groene stroomopwekking wat zeker mogelijk is, in tegenstelling tot wat de nucleaire lobby ons ook wil voor waar laten aannemen.

28/03/2009 - 21:20
Luc

Een elektrische auto heeft volgens mij aleen maar zin als zijn energie milieuvriendelijk geproduceerd is.
Als we gaan tellen rijd de thinkwagen 180 km met een batterij van 28 kw 1 liter stookolie heeft een energieinhoud van 10 kw dwz die 28kw = 2.8 liter stookolie.
Als een centrale een rendement heeft van 40% dan heeft men 7 liter stookolie nodig om 28kw elektriciteit op te wekken ik hou hierbij geen rekening met ladingsverliezen van de batterij.
Er bestaat een dieselwagentje wat 3.3 liter op 100 verbruikt,met 7 liter zou ik dus 212 km ver moeten komen dit is toch 32 km verder dan het elektrisch wagentje.
MVG Luc

28/03/2009 - 22:20

http://www.lowtechmagazine.be/2009/03/elektrische-auto-snelle-oplaadtijden-elektriciteitsnetwerk.html

Hier wordt er even verder nagedacht over de gevolgen van omschakeling naar electrische auto's die voldoen aan de moderne eisen.
Geen aanrader dus!
Zorgen dat er minder vervoer nodig is, is de enige goeie oplossing. Maar daar zullen we op een andere keer wel eens een boompje over opzetten.

28/03/2009 - 23:27
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Ook hier al eens een boompje over gediscuseerd maar lang niet iedereen is te overtuigen Nelson.
Velen geloven nog in sprookjes.
Doet me denken aan de eerste pogingen dat er gekken waren die dachten dat ze met zelf gemaakte vleugels van de Eifeltoren konden vliegen.

Hoe sterk kun je in iets geloven?

Zet de dagelijks gemaakte kilometers van het wagenpark eens om in stroom die je nodig hebt om alle auto`s per dag bij te laden.
Naast de E centrales komen ook nog eens de infra bij zoals kabels, trafostations, bovengrondse hoogspanningsnetten, enz, enz.
Het is een mooi sprookje, met als voordeel dat niemand werkloos thuis hoeft te zitten.

29/03/2009 - 10:18

Interessant artikel, het legt enkele pijnpunten bloot waarover nagedacht zal moeten worden. Het is echter natuurlijk niet zo dat van vandaag op morgen iedereen zal overstappen op een elektrische auto. En ondertussen gaat de ontwikkeling verder.

Het zou een beetje zijn zoals "Waarom groene energie geen toekomst heeft" en dan vertrekken vanuit een situatie waarbij álle "vuile" energie vervangen wordt door groene energie. Natúurlijk dat zoiets vandaag en morgen niet zal werken. Maar ondertussen zijn er toch al mensen die bv. bij Ecopower aangesloten zijn (en de groei lijkt nog niet gestopt). Wellicht geraakt de wereld nooit aan 100% groene energie/EV's, maar moeten we die reden gebruiken om daarin dan niet te investeren?

29/03/2009 - 11:25

Hans, Charel

http://www.twike.com/

Volgens de info die ik heb, wordt een Twike dagelijks gebruikt door een Antwerpse havenarbeider 80km/U
Hij moet wel meetrappen als hij op de ring rond Antwerpen rijdt :)
Er rijden nog een paar elektrische minipersonenwagens rond in de haven, namen kan ik er niet op plakken.

29/03/2009 - 12:09
pol

heb zelf een elektrisch wagentje uit japan van het merk

mitsuoka ev72 volt

wagentje heeft 6 batterijen voor elektrische motor en 1 batterij voor verlichting en sturing

dit voertuigje kan meer dan 100km ver rijden met een snelheid van max 70km/uur

wagentje werd gebruikt in japan op in grote fabrieken rond te rijden

indien we deze tecniek kunnen gebruiken om zulke kleine stadswagentjes te bouwen zou dit zekers niet duur zijn

in australie mag men dit doen zomaar wagen verbouwen mits goedkeuring .(zijn daar flink met bezig om elekrisch te rijden)

weet er iemand of dit kan in belgie?

zou anders deze verbouwen in buggy om voertuig te testen

29/03/2009 - 12:32

ah,

"een electische auto gebruikt ca 120W/km

Als je dus ca 10.000 km/jr rijdt is je verbruik va 12.000 kWh"

Een goede diesel verbruikt nu zo'n 4l/100km. (4liter diesel=40kwh. Dus 4000kwh diesel voor 10.000 km.) U gaat hier toch niet vertellen dat een electrische auto drie keer zo veel verbruikt??

Een electrische auto zal toch op zijn minst twee keer zo efficient zijn als een goede diesel. Het totaal verbruik is dus zo'n 2.000 Kwh om 10.000 km te rijden. Best te doen met zonnepanelen.

29/03/2009 - 14:13
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

1) hier wordt de komma verkeerd gezet : 120 Watt/km = 1200 KW voor 10.000 km ipv 12000
2) je vergelijkt appelen en peren : een lichtgewicht elektrische wagen met een "zwaargewicht" diesel

vr gr
Pluto

29/03/2009 - 14:27
ah

pluto, serge

idd een komma verkeerd excuses, het moet zijn 1200 kWh voor10.000 km

Het is dus eerder 3 x zo zuinig ipv 3x zo onzuinig

de electrische auto is een tussenstation dat van 2010 tot 2020 een hoop nieuwe en innovatieve bedrijven de kans heeft de autosector eens goed op te schudden; daarna zal waterstof als alternatief voor accus de overhand krijgen echter in principe zijn dit zelfde autos

iederen die denkt dat dit een sprookje is adviseer ik bij GM of Ford te gaan solliciteren, daar zijn ze her roerend met je eens (ondanks marketing producen als de Ampera).

Vergeet niet dat Ford een jaar of 7 geleden op de Autosalon in Parijs met deze ThInk stond!!! Dat hebben ze afgestoten want het is een sprookje.....

Voor alle anderen adviserr ik bij Think, Tesla, etc te gaan sollicteren

Is toch veel leuker

Arnnold

29/03/2009 - 14:57

shiplover

daarmee bewijs je wat ik al zei, dat zijn dingen die enkel geschikt zijn voor stadsverkeer, en dan kan je nog niks meenemen ook niet.
er is geen fatsoenlijk alternatief, ofwel geen plaats, ofwel geen snelheid, ofwel geen aktieradius, en meestal een combinatie van deze 3 factoren.
op die ene uitzondering na dan, een yuppiewagen om z'n image groen te wassen.

hans d

29/03/2009 - 19:07
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Hoe gaan we de energie opwekken? Duurzaam of gewoom met een kern, kolen of gascentrale?
In de huidige situatie mag je leven met een rendement van 30% voor de opwekking van elektrisch.

Het laden en zelf ontladen schijnt geen rol te spelen als je het zo leest. Reken 10 tot 15% zelfontlading en voor het laden zal het ook wel in die richting zitten. (dit laatste mag de liefhebber opzoeken)

Iemand er al achter wat er per dag verstookt zal worden aan de e centrale om het wagenparkje aan het rollen te houden?

29/03/2009 - 19:43

Hans
Je moet ook de positieve kanten zien: Die twikekerel zal vorige week 5 maal lekker droog aangekomen zijn op zijn werk, ik als gewone fieter kletsnat...
Wat bedoel je eigenlijk met stadsverkeer ? De haven van Antwerpen is 50km in lengte. Stel dat die kerel halverwege werkt, rijdt die kerel 50km per dag, 2,5keer meer dan de gemiddelde afstand woon werk in België.

Trouwens toen ik met mijn eerste wagen naar de Ardennen reed, moest ik op de terugweg terug tanken. Toen was die beperkte actieradius geen probleem, nu een onoverkomenlijke hindernis...

Arnold
De batterijtechnieken evolueren continu. Er is nu al een oplossing gevonden voor het oplaadprobleem, over drie jaar tank je even snel electriciteit als benzine. Nu noch een slimmerik die de actieradius kan verdubbelen en waterstof wordt overbodig.

29/03/2009 - 19:45
pol

dus voor verder mijn verhaal af te maken van dat klein wagentje:

ik ga proberen om batterijen op pijl te houden met 3 zonnenpanelen van +-200w(per 2 batterijen 24volt)

en testen he hoe ver ik kan rijden op regelmatige basis

hou jullie zekers op de hoogte
ps de wagens die zij nu bouwen wegen meestal meer dan 1000kg en daar heb je grote vermogens voor nodig!

deze wagen heeft een motor van 560watt en rijd echt super!

zelf sportief(als garagehouder ben ik er zelf van verschoten wat een kracht dit ontwikkeld en heb al paar collegas zelf al een proefrit laten maken met hetzelfde als opmerking)

29/03/2009 - 19:59
ah

shiplover

de laadsnelheid en accucapaciteit is niet het probleem, maar het verschil in vraag en aanbod in functie van tijd.

Als we er van uitgaan dat we op termijn een groot deel van onze energie uit zon, wind en waterkracht halen en de rest uit biobrandstof en kernenergie is het probleem dus niet zozeer de snelheid van laden van auto''s maar de piekvraag (spitsuur?) en piekaanbod (midden van de dag voor pv, winter voor windenergie etc). Om die pieken op te vangen zal waterstof een belangrijke drager gaan worden denk ik. Ook al omdat het energienet uitrusten voor het gehele wagenpark een bijna onmogelijke opgave is. De toekomst is mi: stadswagentjes electrisch, grote wagens en vrachtverkeer waterstof (en misschien biobrandstof)

waarom niet alleen biobrandstof? Omdat het rendement van een dieselmotor veel te laag is, die warmte zullen we wel nodig hebben op andere plaatsen (beperkt aantal stations langs snelwegen voor waterstof voldoet dan al)

Mvg Arnold

29/03/2009 - 20:25
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Het probleem is de hernia die je overhoud als je die dikke laadkabel aan je auto wil koppelen.
120 watt/km? zeg dat je 500 km kan rijden met zo`n accu.
dat is even 60 kw weg stouwen in de accu`s.
En wat voor spanning heb je aan boord? Geen idee maar laat het 100 volt zijn, hoger kan natuurlijk dat is enkel ten gunste van de stroom.

Goed 600 amperuur is er nodig om die accu in 1 uur op te laden en dit wil men verkorten naar 3 a 4 minuten?
9.000 tot 12.000 ampere laadstroom.
Goed, met hogere spanningen verlaagd de laadstroom voor hetzelfde vermogen.
Dit is geen sprookje meer maar lachwekkend, nog even en je kan me weg dragen.

29/03/2009 - 20:28
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Maar de laadsnelheid is inderdaad geen enkel probleem.
Die 12ka is best op te wekken.

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.