Woning accu voor auto | Ecobouwers.be

U bent hier

Woning accu voor auto

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

15/03/2009 - 10:40

Autorijden op de elektriciteit die in je eigen woning op natuurlijke wijze (wind, zon, aarde) wordt opgewekt. Niet in alternatieve ecohuizen, maar in trendy retro jaren dertig 'powerwoningen'.

Dat wordt met ingang van komende week mogelijk. De woningen zijn volgens een nieuw bouwconcept zó goed geïsoleerd, dat de eigenaren van de overtollige energie met hun eigen elektrische auto kunnen rijden. Die gaat 's nachts aan een speciaal stopcontact.

Minister Cramer (Milieu) opent komende week aan het Damreesche Spoor in de Leusdense nieuwbouwwijk Tabaksteeg de eerste woning die op deze manier is gebouwd. Het nieuwe concept kan binnenkort overal in ons land toegepast worden. Op de overtollige energie, die het Energieplus Huis opwekt, kan een elektrische Suzuki circa 5000 km per jaar kosteloos rijden. Een bezoek aan de pomp is niet meer nodig. Met een volle accu kan 140 kilometer worden gereden. De Energieplus Huizen hebben in principe geen aansluiting op het gas- of elektriciteitsnet. Warmte wordt door middel van diepe putten verkregen uit de grond en van zonnecollectoren op het dak (voor warm water) terwijl stroom wordt opgewekt met een windturbine boven op de huizen en opnieuw zonnepanelen.

Om het weglekken van energie zoveel mogelijk te reduceren, hebben de ramen van de woningen een driedubbele beglazing en ontbreekt een schoorsteen. De powerwoning heeft een hoogrendementsketel van maar liefst 700 procent. Doordat de woningen met een nieuw innovatief hoog isolerend bouwsysteem worden gebouwd komt er meer energie binnen (circa 2550 kWh) dan er nodig is om comfortabel ter kunnen leven. Door het gebruik van extreem energiezuinige verlichting (maximaal 7 watt per lamp) en dito huishoudelijke apparatuur, blijft jaarlijks circa 500 kWh over om auto te kunnen rijden.

Met de elektrische Suzuki, waarvan de accu 's nachts in de garage aan een apart stopcontact voor automobielen wordt opgeladen, kan vervolgens circa 5000 km per jaar worden gereden. Behalve Philips en Siemens neemt ook energiereus Eneco deel in de realisatie van de superzuinige powerwoningen, die een initiatief zijn van InnoConstruct in Houten.

Initiatiefnemers Johannes Out en Jander van Dijk zeggen: "We kwamen er al snel achter dat we veel meer energie konden opwekken dan de woning nodig heeft om er lekker te kunnen leven. We besloten de overtollige energie te gebruiken om een auto te rijden. Er zijn wel Energieplus Huizen die overtollige energie aan het elektriciteitsnet leveren, maar dat merk je nauwelijks in je portemonnee. Maar dit is anders: gratis autorijden merk je direct. Je hoeft niet meer naar de pomp."

8 Reacties

Reacties

15/03/2009 - 11:00

ritchie

allé, ze worden in nederland ook wakker, in een aantal andere europese landen (duitsland, oostenrijk, zwitserland, belgie, ja voor een keer hinken we eens niet achteraan) worden al jaren passiefhuizen gebouwd. maar daar kwamen ze er 20 jaar geleden al achter ;)

want daar gaat het uiteindelijk om, energie besparen. en dan kan je met beperkte (?) middelen inderdaad voldoende stroom opwekken en nog over houden om mee te rijden.
of dat economisch en ecologisch verantwoord is, is een andere vraag, kleine windmolens zijn in dat opzicht zeker de grootste nonsens. en batterijen hebben een beperkte levensduur, zeker in combinatie met PV.

en ik zou graag eens die hoogrendementsketel met een rendement van 700% zien, die hollanders zijn niet van de eerste leugen gebarsten!
en weet jij toevallig wat dat "nieuw innovatief hoog isolerend bouwsysteem" inhoudt?

hans d

15/03/2009 - 11:06

"een hoogrendementsketel van maar liefst 700 procent"
goh zeg, zijn dat dan zeven perpetuum mobile?
wat een onozele nietszeggende marketing bullshit

15/03/2009 - 11:20

Het gaat niet over passiefhuizen (dat noemen ze in nederland blijkbaar alternatieve ecohuizen) - het gaat over trendy retro jaren dertig 'powerwoningen'.
De bewoners doen buiten trendy wezen in hun huis absoluut niks - vermits ze met 5000 kilometer per jaar toekomen. Of nee, wacht, die elektrische auto is waarschijnlijk hun derde of vierde auto...

18/03/2009 - 13:51
Jan

staat ook te lezen op mobimix.be, zie http://www.mobimix.be/inhoud/woning-accu-voor-auto

veel interessante trouwens op die site : http://www.mobimix.be

18/03/2009 - 14:26

Ik vind "powerwoning" anders wel een mooier woord dan "passiefhuis" ;-)

Ik zie het al voor me: ik verlaat 's morgens extra goedgemutst mijn powerwoning (jaja, dat héb je als je slaapt in een powerwoning). Ik slam de deur dicht, waardoor ik zulk een energy boost aan mijn powerhouse geef (die dat meteen doorspeelt aan mijn electrische auto), dat mijn auto dubbel zo snel accelereert!
Met wat geluk laat ik met mijn deurklap mijn screens ook meteen naar beneden!

flesjespa (wiens turbotaal nu even op is)

18/03/2009 - 15:21

Wie heeft er weer flesjespa geschud? :-)

23/03/2009 - 01:27

De auto 's nachts opladen met zonnepanelen en een windmolen? Dan ga je op windstille dagen toch niet ver rijden of je moet op de noordpool wonen.

26/03/2009 - 10:53

Allereerst, een goed initiatief natuurlijk zo'n 'geupgrade' Passiefhuis cq. nul-energie-woning. Jammer dat het bericht een beetje doorspekt is met poopiejoopie leuzen, wat de duidelijkheid niet ten goede komt.

Er staat dat er een restant aan elektriciteit is omdat de woning zo goed is geisoleerd. Maar er wordt gewoon een overschot aan elektriciteit opgewekt met PV en een windmolen(tje). Op een minder goed geisoleerde woning (EPC nu) kom je dan ook wel rond...

Ook staat er dat Energieplus Huizen in principe geen aansluiting op het gas- of elektriciteitsnet hebben. Dan MOET je dus elektriciteitsopslag in de woning hebben, anders kan je de suzuki 's-nachts niet laden. Immers, 's-nachts geen zon en als het dan ook niet waait kan je de volgende dag niet rijden. Ik zou er voor kiezen om die Suzuki niet te kopen. Je bespaard dan op de aanschafkosten en de geproduceerde elektriciteit kan dan tegen terugleververgoeding (liefst terugdraaiende meter) het net in...

Met die HR-ketel met een rendement van 700% wordt waarschijnlijk een warmtepomp met een COP van 7 op ruimteverwarming bedoeld (COP=Coefficient Of Performance). Een COP van 7 is trouwens aan de hoge kant en de SPF (Seasonal Performance Factor) zal dan ook fors lager uitvallen...

Maar nogmaals; een goed initiatief. Er moeten veel meer van dit soort duurzame woningen in NL komen. De technologie is allang aanwezig, en de markt ook!

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.