Contractopzeg bij Electrabel: heel vreemd | Ecobouwers.be

U bent hier

Contractopzeg bij Electrabel: heel vreemd

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

10/03/2009 - 08:27

Hallo,

op 7 januari heb ik een aangetekende brief gestuurd naar Electrabel om mijn contract op te zeggen voor elektriciteit en gas.
Een aantal weken erna kreeg ik een brief van Electrabel met daarin volgende eerste zin:
"U hebt ermee ingestemd om bij Electrabel een Basisaanbod contract af te sluiten voor de levering van elektriciteit en gas. Dit contract werd afgesloten per telefoon."

En wat verder in het vet:

"Het is belangrijk dat u ons de bijgevoegde antwoordkaart zo snel mogelijk ondertekend terug bezorgt ter bevestiging van uw akkoord met dit contract. Electrabel zal automatisch de voor u voordeligste prijsformule toepassen in functie van uw jaarlijks verbruik".

Ernstige bedenkingen dus:
1. Ik wil geen nieuw contract.
2. Ik heb de opzeg aangetekend gedaan. Er is geen telefoon aan te pas gekomen.

Ik besloot dan maar om terug een aangetekende brief te schrijven, met de vermelding dat ze mij waarschijnlijk verkeerd begrepen hadden. Dus maw dat ik mijn contract wenste op te zeggen.

Eind vorige week kreeg ik terug een brief van Electrabel.
Terug met dezelfde documenten als hierboven.
Ze hebben mijn antwoordkaart nog niet ontvangen, en hebben er een nieuwe bijgevoegd, dat ik binnen de 5 dagen moeten ondertekenen en terugsturen.
Op die antwoordkaart staat:

"Ja, ik ga akkoord dat mijn contract 'Basisaanbod' ingaat voor gas en elektriciteit op 1/4/2009 en eindigt op 31/12/9999".

Vanmorgen contacteerde Electrabel mij, en deelde mee dat die brief inderdaad wat raar overkomt, maar dat ik op die manier vrij kan overstappen vanaf 1 april naar gelijk welke leverancier zonder kost of contractbreuk.
Dus volgens hen moet ik die antwoordkaart ondertekenen en opsturen, en dan komt alles in orde.

Vind het toch heel vreemd dat je een document voor 'Basisaanbod voor gas en elektriciteit' moet ondertekenen terwijl je wil opzeggen. Merk bv ook die einddatum op!

Zijn er nog mensen die zoiets hebben meegemaakt?
Ik heb gisteren heel die zaak doorgemaild naar Testaankoop (waar ik lid ben).
Ik wacht hun reactie nog af.

Mvg,
Peter.

20 Reacties

Reacties

10/03/2009 - 08:35

Klinkt erg verdacht volgens mij!

10/03/2009 - 09:14
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

zeker niets ondertekenen.
Contract aangetekend opzeggen minstens twee maanden voor einde contract, of 1 maand bij contract onbepaalde duur. Ondertussen ook wel een contract tekenen bij een nieuwe leverancier natuurlijk.

10/03/2009 - 09:17

Peter waarom heb je die opzeg zelf gedaan, normaal is dit werk voor uw nieuwe leverancier.

Groeten, Guy

10/03/2009 - 09:52

Guy,

Normaal klopt dat, behalve als in het contract gestipuleerd wordt dat het contract aangetekend moet opgezegd worden.
Bij onze overstap naar ecopower hebben wij, na telefonisch contact met ecopower en voor alle zekerheid, ook zelf de opzeg bij de vorige leverancier gedaan. Voor ons was dat het enige, en verwaarloosbare, minpuntje bij onze laatste overstap.

Groetjes,
Frank

10/03/2009 - 10:02
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Ja, in principe is het niet nodig, maar je stuurt toch altijd best zelf een aangetekende opzegbrief, dan kan er geen discussie meer bestaan. Lampiris vertelde mij zelfs dat ze nooit zelf het contract bij de vorige leverancier opzeggen - maar de medewerkers bij Lampiris zijn dan ook erg onwetend, en administratief ongelooflijk slordig.

10/03/2009 - 10:24

Johan,ea
ik ben recent ook overgestapt van luminus naar ecopower, ik heb daar niets voorgedaan dan alleen het contract ondertekenen bij ecopower, de rest hebben zij gedaan zonder enig probleem.

Groeten, Guy

10/03/2009 - 10:53
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Heb je ook een vaste prijs tot de eind datum van het contract.(lol)
*wgb*

10/03/2009 - 11:22
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Ik heb ook geen risico genomen en heb zelf mijn contract opgezegd per fax en aangetekend schrijven.
In tegenstelling tot bij Johan heb ik tot nu toe al geluk gehad met de medewerkers van Lampiris. Alles vlotjes verlopen en steeds goede en to the point info gekregen aan de telefoon waarbij ik zelfs niet zo lang aan de wachtlijn moest hangen en dat is niet zo evident soms!

Raf
http://home.versateladsl.be/mols.raf/pv

10/03/2009 - 11:38

Ben sinds 1 maart overgestapt van luminus op ecopower. Alles door ecopower laten doen en tot hiertoe geen probleem - zeker niet met ecopower - maar mijn eindafrekening moet nog komen dus ik hou nog hout vast.

Het veraste me dat er geen meteropnemer langs komt - ik kreeg twee weken op voorhand een uitnodiging om het zelf door te geven.

Ik wil voor gas overstappen op lampiris - zo ben ik definitief van luminus vanaf - maar ik durf niet, ik zie teveel posts over administratieve problemen daar.

10/03/2009 - 13:42
Jan

Electrabel is idd de standaardleverancier (maandelijks opzegbaar - vandaar die einddatum) - hangt wel af van regio (cf. vroegere intercommunales). Probleem is bij de meeste leveranciers dat je een jaarcontract (of langer) afsluit - dus zomaar overstappen is wat moeilijk. Dat basisaanbod contract moet je in die zin opvatten. Electrabel (en zij niet alleen) blinkt wel niet uit in het eenvoudig houden van die zaken. Waarschijnlijk is dat niet commercieel hé.

Was iedereen maar zo eenvoudig als Ecopower - maandelijks opzegbaar, en een berekening waar je nog aan uit kan...

10/03/2009 - 13:43
Jan

Electrabel is idd de standaardleverancier (maandelijks opzegbaar - vandaar die einddatum) - hangt wel af van regio (cf. vroegere intercommunales). Probleem is bij de meeste leveranciers dat je een jaarcontract (of langer) afsluit - dus zomaar overstappen is wat moeilijk. Dat basisaanbod contract moet je in die zin opvatten. Electrabel (en zij niet alleen) blinkt wel niet uit in het eenvoudig houden van die zaken. Waarschijnlijk is dat niet commercieel hé.

Was iedereen maar zo eenvoudig als Ecopower - maandelijks opzegbaar, en een berekening waar je nog aan uit kan...

10/03/2009 - 21:22

Een paar jaar terug ontving ik formulieren van elektrabel om bij hen klant te worden .
(ik was vroeger klant bij Citypower)
Deze papieren heb ik niet teruggezonden naar hen .
En voila ik ben klant bij elektrabel .
De eerste betalingen kwamen binnen die ik niet betaalde .
Telefoon en mail geprobeerd .... geen reactie .
Eerste betaling heb ik niet betaald .
En voila de eerste boete kwam binnen en heb dan toch maar alle rekeningen betaald om de schade te beperken .
Ongeveer 9 maanden later kreeg ik telefoon van elektrabel met " Het is raar maar jij betaald aan ons maar je bent eigenlijk geen klant , we hebben geen papieren "
T'ja raar verhaal , alles is mogelijk , maar als je problemen hebt zijn ze onbereikbaar en heb je geen poot om op te staan .
Voorlopig is alles stabiel

Beste Peter,

ik heb een jaar of twee geleden exact het zelfde meegemaakt. En ik had toen ook al het gevoel dat dat helemaal niet zo toevallig was en dat er waarschijnlijk meer mensen zijn die op die manier in een contract gelokt worden. Ik heb toen ook een aangetekende brief verstuurd. Omdat ik vond dat dat echt misleiding was, heb ik een kopie van hun brief en de mijne doorgefaxt naar de ombudsdienst

http://www.creg.be/nl/demandinfos1_nl.html

een paar dagen later hebben die mij eens opgebeld en nota van de zaak genomen (ik denk niet dat ze er veel mee gedaan hebben, maar soit).

Uiteraard niet ondertekenen dus en afwachten. Bij mij bleef het bij één of twee brieven van Electrabel.

Benjamin Clarysse

11/03/2009 - 11:14

Electrabel

Niet alleen radioactief, co2 uitbrakend ... maar ook nog eens corrupt.

Misschien iets voor VOLT op één ?
Of Peeters & pichal ?

Dirk

11/03/2009 - 11:35
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

En ondertussen bestaat er nog steeds geen federale ombudsdienst voor energie, iets wat de regering al jaaaaaren belooft. Bij klachten kun je enkel bij fod economie terecht, en het enige dat zij doen is de leverancier eens aanschrijven.

28/09/2011 - 21:01

Hallo Peter,

Ik heb enkele weken ook aangetekend mijn opzeg gedaan bij electrabel en het ziet er naar uit dat ik nu ook dezelfde brieven ontvang als jij "U hebt ermee ingestemd om bij Electrabel een Basisaanbod contract af te sluiten voor de levering van elektriciteit en gas. Dit contract werd afgesloten per telefoon."

Ik heb dus helemaal geen nieuw contract afgesloten per telefoon.

Uit ervaring weet ik wel dat eigenlijk alle energieleveranciers een soort maffia is. Drie jaar geleden werd ik zelfs door Nuon voor meer dan 2500 euro opgelicht. Via advocaat heb ik mijn geld uiteindelijk na een procedureslag van ongeveer een jaar wel terug gekregen, maar aan mijn advocaat mocht ik wel 500 euro neertellen.

Kan u even laten weten hoe u het probleem met electrabel opgelost hebt?

 

Groeten,

Herman

 

 

16/10/2011 - 13:23

Ik heb dit ook gehad na het aangetekend opzeggen van mijn contract bij Electrabel.   Heb dan - verontwaardigd - gebeld naar hun helpdesk, en volgende uitleg gekregen:

"wij hebben in onze systemen uw contract omgezet naar een standaardcontract, omdat er nog geen nieuwe leverancier vastgesteld is.   Mocht u voor de einddatum nog geen nieuw contract bij een andere leverancier hebben afgesloten, dan is levering en aanrekening van energie verzekerd."

 

Ik was ook nogal verontwaardigd over de brief die ik kreeg (die op het eerste zicht net het tegenovergestelde deed van wat ik wou), maar na het horen van de uitleg moet ik toch toegeven dat het ergens wel zin maakt.

 

Noot: ter info, zelfs na het zelf opzeggen heeft mijn nieuwe leverancier 35 dagen tijd nodig om mij als nieuwe klant te activeren Waarom dat zo lang moet duren is mij een raadsel.   Aangezien ik een nieuw contract bij de nieuwe leverancier wou afsluiten zo'n 2 weken voor het einde van mijn oude Electrabel contract, is dat dus niet meer tijdig gelukt.   De benadering van Electrabel met de omzetting naar een standaard contract is dus van pas gekomen.

16/10/2011 - 13:49

Waarom zeggen jullie zelf je contract op?? Uw nieuwe leverancier kan dit toch gewoon voor u doen? Net zoals bij telecom.

18/10/2011 - 14:42

Ik deed zelf mijn opzeg omdat Electrabel wel op een heel opdringende manier haar klanten een nieuw contract wil afdwingen. Mijn huidig 2 jaar durend contract (vast groen) bij Electrabel loopt contractueel ten einde op 1/12/2011. Op 30/08/2011 ontving ik van Electrabel een brief met de nieuwe tarieven die zouden van kracht worden vanaf 1/11/2011. Dus dat is nog voor het einde van mijn huidig contract dat pas eindigt op 1/12/2011. In de brief worden mij nieuwe maar veel duurdere tarieven voorgesteld die zouden van kracht gaan op 1/11/2011. Dus, in feite maakt Electrabel zich hier al schuldig aan contractbreuk.

Electrabel geeft mij een maand tijd om mij al-dan-niet akkoord te verklaren met de nieuwe tarieven (en hun contractbreuk). Gezien deze brief wat toch wel een contractbreuk is van Electrabel geheel onverwacht en een maand te vroeg kwam had ik mij nog niet kunnen informeren bij andere energieleveranciers over hun prijzen waardoor ik noodgedwongen zelf meteen mijn opzeg deed, zoniet verklaarde ik mij volgens de brief van Electrabel akkoord met hun nieuwe te vroeg in werking tredende duurdere tarieven.

16/10/2011 - 18:04

om de simpele reden dat als de nieuwe leverancier om welke reden dan ook de opzeg niet doet (vergeet, fout maakt, ...) hij vermoedelijk niet geneigd zal zijn om op te draaien voor de extra kosten.   Dus om alle risico's te vermijden, zelf doen.

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.