energieverbruiksmeter Chacon: ervaringen | Ecobouwers.be

U bent hier

energieverbruiksmeter Chacon: ervaringen

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

14/01/2009 - 13:58

Vorige week in colruyt gekocht: Energy meter van het merk Chacon . Leuk ding, 3 displays, vanalles mee mogelijk, zeer handig is de piekmeting met geheugen.
Wel een vreemde ervaring mee: spul hangt 1 dag tussen stopcontact en wasmachine (conventionele Siemens zonder snufjes als display of stand-by lapmje of wat dan ook), levert een sluimerverbruik op van in totaal 10 watt. Tot zover. De hoogste verbruikspiek die werd geregistreerd is evenwel 256 Watt. (de volgende 24 u-test leverde een piek van 168 Watt op bij gelijkaardig totaal standby-verbruik). Ligt het aan het meettoestel of zijn degelijke (standby-) pieken mogelijk? Iemand gelijkaardige ervaring of een verklaring hiervoor?

6 Reacties

Reacties

14/01/2009 - 14:34

De goedkopere toestellen kunnen soms redelijke afwijkingen vertonen, zeker bij het meten van de lage verbruiken zoals stand-by.

14/01/2009 - 16:26
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Dat zegt de verpakking ook: 5% mogelijke deviatie op meetresultaat en lijkt mij alvast aanvaardbaar. Anderzijds is de aanschafprijs (13 € dacht ik) eerder normaal en niet abnormaal goedkoop. Een paar jaar terug kostte een "echt" Brennenstuhl toestel dat je bij je bestuur gratis kan ontlenen (zonder waarborg, dus 't zal geen schatten gekost hebben) ook niet veel meer, dus denk ik wel dat dit toestel ook vrij juist meet. Zal ze eens naast elkaar leggen en ze dezelfde test laten doen, dan weten we dat ook weer. Wat ik intussen nog niet weet echter is dat mijn geregistyreerde piek (zie top) door anderen ook al werd vastgesteld en welke de verklaring hiervoor kan zijn, eventueel mbhv een oscilloscoop na te gaan.

14/01/2009 - 17:52
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

let wel die 5% zal zijn op de maximaal te meten waarde
ik ken die niet dus gok ik maar erop los
stel 16A à 230V is 3680W en een fout van 5% is +/-186W als foutmarge. Je moet dus alles met zo'n 200W fout interpreteren

14/01/2009 - 20:30
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Nogmaals dan: Het gaat wel degelijk om een geregistreerde piek wanneer de machine gedurende 24 u (de meetperiode) helemaal niet in gebruik was= aanstond=waste en draaide en verwarmde, voor de duidelijkheid. Vandaar de vraag. Die foutmarge heeft hier niks mee te maken, het gaat hem over een gemeten piek bij nul komma nul functioneren van het toestel.

28/01/2009 - 15:57

Ik heb mij een paar weken terug ook ééntje aangeschaft bij Cloruyt. Bij thuiskomst stelde ik vast dat het toestel soms plots weigerde om verder te meten(elecktrisch kacheltje van +/- 2000watt) terwijl het toestel zeer zeker stroom nam. Ook stelde ik vast dat het onmogelijk was om de gegevens van de maximale belasting (watt en ampere piek) te resetten. Normaal gezien moet je de "down" toets 3 seconden indrukken. Nu ben ik mijn toestel gaan omruilen en wat blijkt : het resetten van de maximale belasting is ook bij dit toestel niet mogelijk. Zijn er nog mensen met het zelfde probleem?

28/01/2009 - 17:40
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

De toestelletjes van conrad doen hun werk prima. de energy monitor 3000 is wel wat duurder (40€) maar meet vrij exact, ook voor de kleine waardes. er is ook een goedkopere versie van 20€ maar die heb ik zelf nog niet gebruikt. (www.conrad.be en zoeken op energy monitor.)

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.