hoe energiezuinig naar de sneeuw | Ecobouwers.be

U bent hier

hoe energiezuinig naar de sneeuw

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

05/09/2008 - 15:07
die

Hoi,

komende winter gaan wij opnieuw skiën in Zwitserland. Andere jaren zijn wij steeds met de wagen gegaan maar deze keer denken we er aan om toch eens op een iets meer verantwoorde manier op reis te gaan.
Het vervoersmiddel waar ik automatisch bij uitkom is de trein. Maar de mogelijkheden daarrond die ik op het net vind zijn eerder beperkt. - met de tgv moet je van parijs nord naar gare de lyon geraken en heb je totaal minstens 5 overstappen, de dagtrein zijn ook al minstens 5 overstappen en je bent 12u onderweg.

Wie weet een goed alternatief om uit de Kempen op een vlotte en energievriendelijke manier in de sneeuw te geraken in Zwitserland nabij Aigle, Laussanne?

3 Reacties

Reacties

05/09/2008 - 15:41

Vroeger, in de tijd dat de TGV ons internationaal treinlandschap nog niet verstoorde, had je nog regelmatige internationale treinverbindingen. Toen kon je nog rechtstreeks (met de slaaptrein) naar Rome sporen (dagelijks!). En toen had je in de winter ook speciale treinen naar de wintersportgebieden.

Misschien, als de vliegtuigmaatschappijen hun reëele kosten eens gaan betalen en niet meer gesponsord worden door lokale en andere overheden....... Misschien komt dit ooit wel eens terug.

Laat ons samen hopen!

05/09/2008 - 17:26
xg

je kan eens kijken bij de Deutsche Bahn, die hebben verschillende slaaptreinen vanuit Keulen naar de sneeuw

Wij zijn vorig jaar zo naar de Dolomieten gereisd.

t was wel wat zoeken op de duitse site maar finaal toch telefonisch kunnen boeken.
Hoe vroeger hoe goedkoper

06/09/2008 - 07:43

Die

Je komt "automatisch" uit bij de trein.
Het beste voor het milieu en de broeikas is reizen per touringcar. Een gewone internationale trein veroorzaakt anderhalf keer de milieubelasting van de vakantiebus. De hogesnelheidstrein drie keer zoveel.
(bron: J. Trommelen: Stop de broeikas).

Hoe men dergelijke vergelijkende berekeningen maakt is wellicht andere koek. Als leek kun je je alleen maar baseren op wat het gemiddelde van de onderzoekers in dit verband menen te kunnen berekenen.

groeten
rik

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.