alternatieven auto! | Ecobouwers.be

U bent hier

alternatieven auto!

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

07/07/2008 - 14:15

Daar de dieselprijzen steeds hoger worden en ik voor woon-werkverkeer 95 km per dag afleg zoek ik naar alternatieven.
Openbaar vervoer is niet praktisch (woon in belgie, werk over de grens, aansluitingen zijn een ramp, een reis zou 2,5 uur duren).
Vanwege wisselende diensten is carpoolen (vooralsnog) geen optie.

Zelf zit ik te denken aan een elektrische fiets, of een bromscooter. Jaarlijks zou er zo'n 27000 km mee gereden moeten worden.

Wie heeft er ideeen, tips of zelfs ervaringen in vergelijkbare situaties????

11 Reacties

Reacties

07/07/2008 - 15:03

Audi A2 1.2tdi eco tweedehands of vw lupo 1.2tdi tweedehands

Reëel verbruik van 3 liter.

Enige andere optie is verhuizen of andere job zoeken, als je het openbaar vervoer wilt mijden.

07/07/2008 - 15:20

Een electrische fiets biedt maar traponersteuning tot 25 km/hr. Daarboven zit je met een zware conventionele fiets. Als je echt 95km per dag gaat fietsen, zal je binnen geen tijd die electrische fietsen achter je laten (op een racefiets zeker).

Maar met 95 km/dag kom je dan wel in aanmerking voor de prijs van 'fietspendelaar van het jaar'. Als je de benen hebt - niet twijfelen!

Zelf zou ik van job veranderen. 65km per dag fietsen vind ik al meer dan genoeg - zeker in de winter.

07/07/2008 - 15:56

Om 50km enkel te fietsen heb je toch gemakkelijk 2u nodig. Dan ben je 4u per dag onderweg om mss maar 8u te werken. Als je de conditie hebt val dit te overwegen, eventueel met een elektrische trapondersteuning. Een fitness abonnement zal je dan niet nodig hebben.

Ofwel moet je een elektrische bromfiets kopen, om 100km af te leggen heb je iets van een 5kwh nodig. Aan 0,17 Euro/kwh is dat 0,85 Euro voor 100km.

Een gewoon brommertje op naft zal ook wel goedkoop zijn in verbruik. Je geraakt er vlot mee door het verkeer, parkeren is geen probleem en de verzekering is best nog te doen.

Van job veranderen lijkt mij de beste oplossing.

Als je 27000km per jaar moet doen voor het werk. Doe dat eens x 0,15 Euro/km (werkelijke kost is het dubbele) dan is dat 4050 Euro per jaar of 337 Euro per maand. Eigenlijk zou ik dat geld liever aan iets anders geven.

07/07/2008 - 22:58
Wim

Er is maar één goede oplossing , zorgen dat je huis dichter bij je werk staat ...hoe je dat oplost kies je zelf.
Ik ben 2,5jaar geleden verhuisd (huisje gekocht) en een half jaar later werk gevonden op 3 km van mijn deur. Mijn vrouw heeft vandaag een contract getekend bij haar nieuwe werkgever op 2 km van onze deur , terwijl ze nu nog dagelijks 25km woom/werkverkeer doet.
Onze fietsen gaan goed gebruikt worden!
Dit moest men véél meer stimuleren zowel bij werknemers al werkgevers....
Ik heb véél compassie met al die mensen die dagelijks in de file staan en al die verloren uren in de wagen zitten.
Ik vertrek naar mijn werk en 10 minuten later lopen mijn uren en als ik stop met werken zit ik 10 minuten later in mijn tuin....da's wel wa beter dan elke dag een paar uur op den bumper van uwe voorganger kijken met de krant op't stuur

07/07/2008 - 23:50

Je kan eens bekijken of een elektrisch voertuig geen optie is. Je zou dan wel op je werk de batterijen moeten kunnen bijladen voor de terugweg. Die 95 km is immers nogal veel om met één laadbeurt af te leggen. Voorbeelden: 1. Scooter E-max: 45 km/u, autonomie 70 à 90 km, prijs 3.500 euro. 2. De Reva electricity car: 80 km/u, autonomie 80 km, prijs 15.000 euro. 3. Vectrix moto: 105 km/u, autonomie 60 à 100 km, prijs 12.000 euro. Echt goedkoop kan je het nog niet noemen. Maar het verbruik valt wel heel goed mee. Op www.evstart.be vind je nog wat commerciële informatie. Wim

08/07/2008 - 05:37

Iedereen bedankt voor zijn inbreng! Misschien dat een electrische scooter op dit moment toch de beste oplossing is. Al zal ik toch serieus aan denken om wat dichter bij huis een baan te vinden net zoals Wim.

08/07/2008 - 07:53

Misschien nog een suggestie:
Probeer het eens met een zeilfiets (zie info hieronder), ik heb dit vorige week ontdekt en sta zelf te popelen om het te proberen. Ik doe mijn woon-werk verkeer nu met plooifiets - trein - plooifiets, dat gaat wel vlot. Maar met zo'n zeilfiets zou ik de volledige afstand (28 km enkel) met de fiets kunnen doen.

En als je een fietsvergoeding krijgt is het natuurlijk een flinke stimulans om zo'n onderneming te starten.

Anders verhuizen van werk of van woning is natuurlijk ook nog een optie, maar niet altijd even haalbaar.

**********************************************************
Driewielige zeilfiets gelanceerd
Whike is een driewielige ligfiets met een zeil van 1,6 m2 . Het is een nieuw revolutionair product dat afgelopen 5, 6 en 7 juni op de 100% Design Beurs in de Van Nelle Ontwerpfabriek in Rotterdam is gelanceerd. Met de Whike kunnen snelheden van 50 km per uur bereikt worden zonder te trappen.

Fietspad
De Whike is ontworpen door Fredjan Twigt. Het ontwerp maakt het mogelijk om naast fietsen ook gebruik te maken van de wind als aandrijving met behulp van een zeil. Het is een totaal nieuw concept dat wordt gelanceerd als nieuwe en extreme sport. Bij een stevige bries kunnen snelheden van 50/60 km per uur bereikt worden. De Whike wordt zowel op het fietspad als op de gewone weg toegestaan.

Scooter inhalen
“Fietsend is de Whike al leuk maar als de wind in de zeilen begint te komen, start de échte fun! Met een snelheid van 55 km per uur een scooter inhalen, geeft een absolute kick!” zegt Olympisch Zeiler Mischa Heemskerk die onlangs de Whike heeft getest.

Groene revolutie
“Met een constante stijgende benzineprijs is de bewuste consument op zoek naar een nieuwe manier van transport. De Whike is een milieuvriendelijk alternatief voor auto’s en openbaar vervoer. De Whike is een zeer groen en schoon vervoersmiddel. Er zijn geen accu’s nodig en toch kunnen grotere afstanden moeiteloos overbrugd worden,” zegt Eduard Zanen, investeerder achter Swinxs, Oolaalaa, SmarterGuard & Whike BV. Hij is tevens mede-oprichter/eigenaar van de Bugaboo kinderwagen.

Koop en huur
De Whike is op bestelling leverbaar en is exclusief te verkrijgen via www.whike.com. De verkoopprijs bedraagt € 3.499,- inclusief zeil en toebehoren. Vanaf zomer 2008 zullen er Whikes te huur zijn op verschillende locaties o.a. op Texel en in Bergen aan Zee.

21/10/2013 - 12:21

Is deze toegelaten in België op de openbare weg?

08/07/2008 - 09:51
Jos

Henri,
en wat dacht je van de combinatie autostop en een plooifiets? De plooifiets brengt je naar het goede startpunt (een grote baan met veel verkeer) en brengt je eventueel ook voor het laatste stukje...?
Als je dagelijks met je plooifiets op dezelfde plaats en ongeveer hetzelfde uur staat te liften, zijn de dagelijkse pendelaars snel gerust op je 'goede bedoelingen' en kan je er zeker van zijn dat je niet lang zal moeten wachten...

Nog een tip ivm liften: www.myoto.be

05/10/2008 - 10:49
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

of een electrische sport auto korte oplaat tijd
kosten 3 euro voor 350km
en trekt op geloof in 4.6 naar 100 per uur
alleen ferari was sneller

05/10/2008 - 12:17

Compressor icm aardgas en de wagen vullen ermee .
Er zijn er al die zo rijden in Belgie , wettelijk alles OK .
Zelf ga ik met de fiets , 10 minuten fietsen ...puur luxe .

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.