brommer elektriciteit.nl | Ecobouwers.be

U bent hier

brommer elektriciteit.nl

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

03/06/2008 - 21:10

Ik ben aan het kijken om voor mijn vrouw een brommer te kopen als we verhuizen naar onze nieuwbouw .is verder van het werk.10km totaal ik had gedacht aan een eco brommer.
brommer elektriciteit.nl

69 Reacties

Reacties

03/06/2008 - 23:21

Al gedacht aan een bionx op haar bestaande fiets, altijd beter voor de fysiek en nog minder verbruik dan een brommer...

04/06/2008 - 10:46
Anonieme gebruiker (niet gecontroleerd)

Ik wou dat ik 10km kon fietsen naar het werk (en 10 km terug, of is het 10km heen en terug?). Ik woon maar op 3,5 km, een paar keer trappen en je bent er al. Gelukkig kan ik tijdens de diensturen ook nog op mijn fiets springen om wat huisbezoeken te doen. Toch een aangename manier om wat aan lichaamsbeweging te doen? Snap niet dat je daar een brommer voor nodig hebt. En dan 's avonds op de hometrainer springen zeker :-)

Als je toch een brommer koopt, zeker een elektrische aanschaffen. Die tweetaktjes stinken en vervuilen blijkbaar enorm.

04/06/2008 - 17:03

danku Johan

04/06/2008 - 19:32

Hier kan je info vinden over de bionx:http://ww.elektrischefiets.be/

04/06/2008 - 19:52

Dit is de link die ik eigenlijk zocht:
http://www.bionx.ca/en/main/default/45.shtml

04/06/2008 - 20:41

Als je echt een brommer wil dan is de E max mss iets. Kijk eens op EVstart.be

Ze hebben verschillende modellen, het zwaarste model is de 190L (staat niet op de site). Die 190L heeft bijna 13 Pk en is daarmee hetzelfde als een 125cc model. Meer dan 120cc heb je een motorijbewijs nodig.

De 190L heeft kan een snelheid halen van 90km/h en heeft een range van 150km.

Er zijn ook lichtere versie van E-max deze hebben de gewone snelheden van 25 of 45km/h. Met een range van rond de 80 tot 100km.

Ideaal voor iemand die iets meer wil dan een fiets maar toch geen benzine wil verbruiken. Een laadbeurt kost iets van een halve euro aan elektriciteit. Een tankbeurt met benzine is stukken duurder. Voor het woon werk verkeer zeer handig, ook voor de iets verdere verplaatsing.

Ik ga binnenkort zo'n model gaan testen.

De Bionx is anders ook niet slecht. Voor een brommertje heb je nog steeds een verzekering nodig, voor een fiets met Bionx-kit niet. Ook de Bionx ga ik eens goed gaan testen.

Als je een beetje sportief bent en het is niet te ver is een bionx zeker goedkoper dan een brommer. Met een Bionx of vergelijkbaar systeem heb je altijd de wind in de rug.

04/06/2008 - 23:28

Ja Bert, ik ben nu al een paar jaar aan het wachten op de nieuwe e-max.

De lithium versie is helaas nog niet te koop... afhankelijk van de bron zal het na de zomer of zelfs pas volgend jaar worden.

Er is op dit ogenblik een enorme evolutie bezig op vlak van elektrisch rijden, en vooral op vlak van batterijtechnologie.

Zoals je ook op evstart kan lezen kiest Israël resoluut voor elektrisch rijden op groene stroom.
Het blijkt fors goedkoper te zijn dan rijden op olie.
Men verwacht dat er binnen 10 jaar in Israël meer elektrische wagens zullen verkocht worden dan olie versies.
Ook Denemarken denkt in die richting.

Dirk

Dirk

25/06/2008 - 16:39

het grote probleem dat ik heb... is waar die scooter te kopen?

Er zijn er maar een paar op de Belgische markt, de EVT4000e is wel leuk maar vind ik nogal duur voor de oudere borstelmotor erin. De E-max S lijkt 'het' te worden ... maar wie heeft em in huis? (niet gewoon op de website)

ook is 3000+ euro nogal veel voor een scooter vind ik.

Patrick

25/06/2008 - 17:26

Waarom geen goede fiets met trapondersteuning: je krijgt een fietsvergoeding en de fiets betaalt zichzelf terug.
Goede volgens tests: Sparta Ion GL
Beter: een Flyer

25/06/2008 - 18:41

Peter, dat klopt, alleen is de bionx m.i. wel superieur omdat daar een proportionele trapondersteuning inzit en omdat je dit op om het even welke sportieve fiets in een uurtje kan monteren. Bovendien kan je de batterij er in 1 seconde afhalen zodat je in de winter geen batterijproblemen hebt wanneer je fiets met ingebouwde batterij in een koud tuinhuisje staat...

http://www.bionx.ca/index.php?id=main&module=default&page_id=32&language=en

25/06/2008 - 21:18

met zo'n bionx heb ik nog nooit gereden, ik fiets wel graag... maar naar de firma lijkt het me helemaal niet praktisch. Bezweet aankomen is niet leuk. Hier zijn een paar pittige heuvels en in totaal 10km rijden voor dat ik er ben.

Ook ben ik dan zeker 40 min onderweg, en dat is helemaal geen winst tegen nu met de auto.

ik dacht meer aan een scootertje, met de laptop op de rug. De prijs valt nogal tegen daar.

Patrick

25/06/2008 - 21:42

Met een Bionx in uw achterwiel of een ander type van elektische fiets haal je gemakkelijk 25km/h zonder dat je hard moet stampen. Ook heuvels ga je gemakkelijk op.

De 10 km zal dan eerder een kleine 30 minuten zijn.

Daarnaast krijg je nog eens iets van rond de 600 Euro aan fietsvergoeding per jaar. ;-) De bionx-kit betaald zich dan op 2 jaar terug.

25/06/2008 - 21:46

Heb je al eens op www.crystalyte-europe.com gekeken een nieuwe site is nog niet volledig klaar (foto's ontbreken nog). Hier vind je vele motorkits om je fiets om te bouwen.
De belgische firma Euromoto heeft veel op stock liggen ook die nieuwe Li batterijen. Het systeem is zoals Bionx alleen veel goedkoper voor zelfde kwaliteit. Motorkit 36Volt 9Amp Li Ion batterij compleet 870 euro btw incl.

25/06/2008 - 22:47

Wel, ik heb crystalite ook al onderzocht maar dit systeem is helemaal niet hetzelfde dan Bionx.
Bij Bionx heb je proportionele ondersteuning waarbij je je niets moet aantrekken van een soort gashendel zodat de fietservaring blijft, alleen heb je het gevoel van met de wind in de rug te fietsen.

Bovendien heeft Bionx een energieregeneratie bij het remmen en afdalen: je remt maw op de motor waarbij je batterij terug opgeladen wordt...

26/06/2008 - 22:49

als je een zoemscoot (een elektrische brommer) koop
geloof AUB niets van de afstanden die gehaald kunnen worden als ook het verbruik.

ik heb er mij eentje aangeschaft (1500w)
volgends de invoerder 25€cent/100km

bij metingen zie ik dat ik na 40km rijden 1.98Kwh heb verbruikt
dus dat wordt dan 5Kwh/100km
aan 15Ecent/kwh (daltarief) 75 Ecent/100km
het drie voudige!!!

en veel verder dan die 40km geraak ik niet opgegeven is tussen de 50km en 70km

27/06/2008 - 19:37

Nog een reden om een fietsondersteuning te kopen, dit is veel zuiniger, daar praten we over 0,5kwh/100km ipv 5kwh/100km

Los daarvan is uw verbruik en actieradius erg afhankelijk van de snelheid. Misschien heb je steeds op max snelheid gereden?

29/06/2008 - 09:29

nee het is de E-classic

29/06/2008 - 21:25

Je kan bij een crystalyte motorkit het veertje uit de gashendel halen of een duimregelaar nemen, deze zet je in een bepaalde stand (dus traploos regelbaar van 0 tot 100%)Is dus vergelijkbaar alleen heb je nu veel meer standen ipv 4 bij bionx. Bij de crystalyte kit is er ook energieregeneratie deze is ongeveer 20% (na 5 km rijden zonder assistentie kan je 1 km rijden met assistentie) maar niet met het remmen want deze optie is echter wel heel miniem zelfs te verwaarlozen. Hoeveel seconden rem je per km? moet je eens op letten waarschijnlijk niet genoeg om een batterij op te laden.

29/06/2008 - 23:03

ik heb eigelijk liever geen veranderingen aan mij fiets, die gebruik ik met de familie in het weekend en dan moet ik dus dat extra gewicht ook meenemen. (het zou niet eerlijk en ook niet sportief zijn om dan de assistentie in te schakelen)

ook vind ik het niet praktisch met de fiets naar het werk te gaan, kost me teveel tijd vergeleken met 45 km/h van een scooter.

kostprijs gezien is zo'n kit wellicht het beste, maar praktisch voor mij lijkt het niet de oplossing. Zelfs met de wind in je rug moet je nog steeds trappen en dat doe ik liefst zonder laptop op de rug en in korte broek.

Jan, heb je een opinie over de EVT4000e ?

Patrick

29/06/2008 - 23:34

Patrick, indien je in het weekend wil fietsen zonder assistentie haal je bij Bionx gewoon de batterij eraf. Dan heb je enkel nog het gewicht van de motor en dat is slechts 3,5 kg extra. (met crystalyte is het inderdaad allemaal wel wat zwaarder maar zeker ook geen probleem wanneer je met vrouw en kinderen gaat fietsen).

30/06/2008 - 18:12

De enige goede e-motorscooter op de markt is de Vectrix en die verkoopt niet omdat hij zeer duur is.
Maar de prijzen zouden spectaculair gaan dalen...

En ik blijf er bij een Flyer is stukken beter dan een Bion-X
Probeer het eens uit zou ik zeggen.

Peter

01/07/2008 - 12:02

ik wil zeker geen Vectrix, vanwege het feit dat ik dan terug tussen de auto's in het spitsuur moet hotsen. Dit is niet zonder gevaar en tegen 70km/h wil ik dus mijn motorpak aan en alle bijbehoren. buiten het feit dat ik dus geen 10000 euro kwijt wil.

motorpak bij moto of omkleden bij een fietstocht, beiden gaan tegen het doel om ontspannen naar het werk te gaan met tijdswinst. Het fietspad lijkt me een betere plaats, in de mate dat er natuurlijk overal een is.

45km/h is niet traag, in de file gaat het trager.

Patrick

01/07/2008 - 19:16

hmm, 45 km/h op een fietspad ??? Ik ben maar een fietser maar ik vermoed dat dit niet mag...

01/07/2008 - 20:47

Eric,

http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art9

klasse B mag op het fietspad,

http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art11#11.3

geeft aan dat klasse B tot 45 km/h mag.

Patrick

01/07/2008 - 22:37

Patrick, het is niet omdat je voertuig tot 45 km/h mag rijden dat dit overal mag. Met je auto mag je bv. geen 120 rijden in een bebouwde kom...

Los daarvan is er zeker al een wetgeving dat je met een klasse B niet op een fietspad mag in de bebouwde kom:
http://www.uitweg.be/nummer-48/uitweg48_091.html

01/07/2008 - 22:50

ja, je hebt gelijk. Ik vind het ook terug bij het BIVV.

http://www.bivv.be/dispatch.wcs?uri=718602973&action=viewStream&language=nl
sorry, maar ik vind het krankzinnig.

je moet dus met een brommer maar tussen de auto's, alsof die netjes 50 rijden. Gek gewoon

En die overgangszones voor het minder gevaarlijk te maken, die heb ik hier nog NERGENS gezien.

Da's allemaal goed voor de stad, echter de bebouwde kom is nogal een rekbaar begrip dat men gebruikt heeft in het verleden om de snelmhied te minderen.

sorry... frustraties moeten effe eruit. Ik heb nog de tijd gekent toen klasse B MOCHT op de rijbaan komen, ik ben toen ettelijke keren opzettelijk de kant in gereden. Ach... het begrip verkeersagressie kende men nog niet, het gedrag wel.

Patrick

01/07/2008 - 22:51

vent off... 99% naar het werk is toch buiten de bebouwde kom hier, en de rest is 30 zone :-)

P.

03/07/2008 - 18:02

de volledige regeling vind je ook op rijbewijsonline.be
Als je toch een bromfietsje zoekt tot 45km/h, kies dan een zuinige en kwalitatieve honda ofzo.

De E-bikes zijn of niet goed genoeg of niet snel genoeg of te duur...

Een fiets (met ondersteuning) lijkt me ondanks het tijdsverlies beter! 24 minuten als je topsnelheid kan rijden ipv 13,3 min als je 45 km/h aanhoudt!
Ik wou dat ik maar 10 km van mijn werk woonde...
Maar ik wil daar niet weg...

03/07/2008 - 18:15

Peter,

ik heb al verschillende Honda's gehad. Het is me ook niet te doen voor de snelheidswinst alleen. Het zou ook voor het plezier van electrisch rijden zijn,

Patrick

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.