woning k17 koelt 's nachts 2 graden af, is dit normaal?

We wonen nog niet in onze nieuwbouw houtskeletbouw. Volgens de laatste berekening zou het k-peil 17 worden, daarbij is nog geen rekening gehouden met 4 cm extra isolatie in de leidingspouw. Omdat 1 maand geleden parket is geplaatst hadden we de verwaming op 18° laten draaien. (Het was anders maar 10° en luchtvochtigheid 70%)  Met het mooie weer heb ik de verwarming uitgeschakeld, ik had gehoopt dat de woning 's nachts redelijk op temperatuur zou blijven.. Gisteren om 17u was het er 17,5°, vanmorgen om 9u 15,5°. Dat had ik niet verwacht van zo'n goed geïsoleerde woning.. Of is dat normaal? Ter info: de balansventilatie is nog niet ingeschakeld. 

isolatie: wanden: 4 cm jute, 24 cm cellulose, 6 cm gutex

             vloeren (boven kelder) 16 cm resolschuim

             dak 30 cm cellulose

             schrijnwerk in hout met U-waarde glas 0,5 en 0,6, niet voor elk raam gelijk..

Reacties

Zonder ingeschakelde balansventilatie kan je hierover geen uitspraak doen. Deze recycleert ongeveer 30% van de warmte afhankelijk van de luchtdichtheid van je gebouw. Je hebt waarschijnlijk ook nog geen elektrische appparaten, zoals koelkast koelkast en diepvriezer in werking, deze geven ook warmte af. Dus ik zou me nu nog niet te veel zorgen maken!

Trouwens je balansventilatie zal ook je vochtigheidsgehalte serieus naar beneden halen. Als een laag vochtgehalte gewenst is voor je vloerbedekking, zou ik deze dan ook inschakelen.

17,5° na al die zonnige dagen is wel zeer weinig. In ons passiefhuis is het al dagen boven 23° in de living en keuken (=beneden waar veel glas en massa aanwezig is). Mss is er veel massa aanwezig in je huis en is die nog niet volledig op temperatuur?

hallo

zijn alle binnen deuren al geplaatst? De eerste 2 maanden van ons passiefhuis was de deur living/ gang (met trap) nog niet geplaatst. Daardoor koelde de living ook gigantisch af , alle warmte ging naar de zolder. 

jan

Dag Nele,

Heb je een blowerdoor test laten uitvoeren om de luchtdichtheid van de woning te bepalen?

blowerdoortest is nog niet uitgevoerd, we hebben alles wel zeer zorgwuldig afgetaped dus ik vermoed (hoop) dat daar het probleem niet zit.

Binnendeuren zijn inderdaad nog niet geplaatst; maar ik denk dat op dit moment de temperatuur in heel het huis vrij gelijkmatig verdeeld is, dus ik weet niet of dat zo veel verschil zou maken. Naar de kelder toe staat er wel al een luchtdichte geïsoleerde deur..

De verwarming is al ongeveer een maand op 18° ingesteld, dus ik denk dat de massa wel voldoende opgewarmd is.. 

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

hallo, 

bij ons was de temperatuur in de living 10 cm onder het plafond +/- 1.5 graden hoger dan deze op 1 m boven de grond. Er was een warme lucht laag die langs het plafond naar de slaapkamers en zolder trok. Toen de deur geplaatst werd, was er bijna geen verschil meer. tussen plafond en beneden temperatuur. Met de natte vinger truck kon je de tocht boven aan de deuropening heel goed voelen. Na de deur was alles opgelost.

jan

Nele,

Ik heb ook een huis met K17 isolatiewaarde. Bij mij zakt ook de t° 'snachts met ongeveer 2°C als het buiten rond het vriespunt schommelt, wel vertrekkende van een hogere binnen t°.

Het enige wat ik kan opmerken is dat er in jouw huis weinig zonnewinsten zijn, want tijdens de dag kom je op dit ogenblik niet hoger dan 17.5°C. Zonder verwarming loopt dit bij mij op tot 22,5°C tijdens de dag (zoals vandaag en de vorige week).

Een ander verschil tussen jouw huis en mijn huis is dat ik half-zwaar heb gebouwd en jij licht hebt gebouwd met houtskelet. Bij mij wordt er dus wel iets meer energie opgeslagen in de massa van het gebouw in vergelijking met jouw bouwwijze.

Ik zou afwachten tot als de luchtdichtheidstest je uitsluitsel geeft over de kwaliteit van de bouw en zeker nu al de D-ventilatie laten werken. Het verbruik van een D-ventilatie is peanuts (200 W per dag) in vergelijking met de voordelen die je er nu al uit kan halen.

Ik denk niet dat de binnendeuren open zoveel invloed heeft, want ik woon in een huis met een lift en dus een liftkoker (1,55 m * 160 m en 10 m hoog) in de beschermde ruimte die het gelijkvloers en 2 hogere verdiepingen bedient. Ook heb ik een open trap tussen mijn living (1e verdiep is een open leefverdiep) en mijn slaapverdiep (2e verdiep). Ik heb geen last van interne t° verschillen (integendeel het slaapverdiep is in de winter 2°C lager van t° dan het leefverdiep) of ik ben me ook niet bewust van een verhoogd verbruik. Ik denk dat je moet afwachten en je op dit ogenblik niet te veel zorgen moet maken.

Dat lijkt me heel veel...
ik heb een na-geïsoleerde woning van eind jaren '50. :6 cm spouw opgevuld, dak 12 cm pur, hoogrendementglas en 12 cm vloerisolatie... verre van perfect dus...
Met de laatste zonnige dagen ligt de verwarming af, en verlies ik ook ongeveer 2°C tussen avond en 's ochtends....

Is het plakwerk al uitgedroogd ? Dat kan ook wel wat schelen.

Nayy

Hoi, 

de ventilatie is nog niet ingeschakeld omdat we nog aan het schuren zijn en we willen vermijden dat het stof in de kanalen komt. De debieten kunnen ook pas ingeregeld worden als de binnendeuren geplaatst zijn. Maar met ingeschakelde ventilatie gaat het toch zeker niet minder afkoelen? De ingeblazen lucht gaat toch altijd kouder zijn dan de onttrokken lucht? 

De luchtvochtigheid draait rond de 45 à 50%, lijkt me voldoende droog.. gyproc tegen de muren en de chappe ligt er reeds sinds september..

Ik had inderdaad ook verwacht dat het meer zou opwarmen door de zonnige dagen. We hebben een glaspartij van ongeveer 15 m² op het zuiden (gelijkvloers), dat lijkt me toch niet weinig.. Misschien isoleert ons glas te goed? zontoetredingsfactor is 50% als ik me niet vergis.. Misschien moet ik de vensters eens poetsen om wat meer zon binnen te laten ;-)

Met de zon kan je een woning meestal op temperatuur houden, maar in uw geval is ze nog niet op temperatuur.

Om heel die massa binnen je schil een paar graden op te warmen, door en door, heb je wel wat vermogen nodig.

 

Dus geen paniek zou ik zeggen.

Plak wel je ventielen af van je ventilatie. Tis niet omdat ze niet opstaat, dat er geen stof in komt! (natuurlijke trek).

Deze discussie toont duidelijk aan dat het begrijpen van de ventilatie D er de laatste jaren merkelijk op vooruitgegaan is. Zelfs in een perfect luchtdichte passieve woning zal de binnentemperatuur 's nachts zakken. Een warmtewisselaar heeft ongeveer 90% temperatuurrendement. Elke keer dat het binnenvolume lucht volledig vernieuwd wordt, zal er, bij een buitentemperatuur van 0°, twee graden Celsius verloren gaan. Als er voldoende massa aanwezig is, zal dat deels opgevangen worden. In een huis met weinig warmtecapaciteit zal de binnentemperatuur gemakkelijker zakken.

In het besproken geval is er in principe (houtskelet) weinig massa, waardoor de evenwichtstemperatuur van de muren gemakkelijker bereikt wordt.. Maar er is in een nieuwbouw nog veel vocht aanwezig, dat allemaal moet verdampen. Meer ventilatie (of verluchting) kan hier wel helpen.

Luc, voor de eerste keer betrap ik u op een fout: op een dag ligt het verbruik van een wwt niet op 200 W maar op 200 Wh. Maar ik denk niet dat dit cijfer haalbaar is: bij mij geeft een debiet van 90 m³/h (laagste stand) toch een dagelijks verbruik van 420 Wh.

Pierre,

Je hebt volledig gelijk: mijn waarde was met een verkeerde eenheid en iets te optimimistisch. Ik zit, afhankelijk van de dag en afhankelijk van hoe lang de filters in de unit zitten, tussen 270 Wh/dag en 350 Wh/dag. De nieuwste units hebben een vermogen op laagste stand van 9 W tot 11 W en dit betekent ook zo iets tussen 216Wh/dag en 264 Wh/dag in ideale omstandigheden.

Dus, Pierre, mijn excuses voor de FAKE informatie en bedankt om dit te melden.

En .. ik stel het op prijs dat er nog mensen zijn die kritisch de tussenkomsten lezen, analyseren en aftoetsen met hun ervaringen en kennis.