water-water of lucht-water warmtepomp | Ecobouwers.be

U bent hier

water-water of lucht-water warmtepomp



15/04/2017 - 08:00

We zijn in de beslissingsfase gekomen voor onze verwarming en zou hierbij graag advies inwinnen. Op dit moment zijn we aan het twijfelen tussen een lucht-water en water-water warmtepomp.

Ons zal een k-waarde van 30 hebben en een energie verlies van ongeveer 5.6 kW wat resulteert in een WW wp van 6kW en een LW wp van 8kW. Nu is het probleem welke warmtepomp. Iedere installateur spreekt voor zijn eigen product waardoor een objectieve mening vormen moeilijk wordt.

Onze voorkeur ging uit naar een water-water warmtepomp met geothermische boring omdat we ervan overtuigd waren dat het rendement veel hoger ligt door dat je toch een SFP hebt van tegen de 5 terwijl je bij een luchtwaterpomp met veel geluk een SPF haalt van 3. Het rendement van LW is laag wanneer je het meeste warmte nodig hebt. Je steekt al vermogen in het ontdooien maar sommige LW warmtepompen zoals de waterstage van General zouden dit niet meer nodig hebben omdat er geen elektrische steunverwarming meer nodig is (toch de grote kost in de winter?).

Volgens de installateurs zijn die lage SPF allemaal verleden tijd en zal het verschil tussen WW en LW max een 1000 kWh zijn per jaar wat het investeringsverschil (ongeveer 7000 euro) nooit kan rechtvaardigen. Volgens hen moet je het over een volledig jaar zien en niet alleen naar de winter kijken. De geothermische installateurs vertellen natuurlijk het tegendeel. Ook de koeling met LW in de zomer zal duurder zijn.

Nu is de vraag. Wat zou je ons aanraden? heeft iemand ervaring met General warmtepompen? is het rendement van de LW warmtepompen dan zoveel verbetert de laatste jaren? kan iemand hier objectief advies geven? graag jullie mening..

alvast bedankt voor de info

16 Reacties

15/04/2017 - 17:47

Hoe ga je verwarmen? vloerverwarming, ventilo's, oversised radiatoren? 

Je steekt al vermogen in het ontdooien 
Hoe kom je daar bij? Ontdooien van een LW WP is niet eens volledig afhankelijk van de vriestemperaturen maar van het dauwpunt. Dat kan zelfs bij +3/+4°C zijn. En bij droog vriesweer zal ontdooien zelfs helemaal niet nodig zijn.  En al je vermogen gaat daar zeker niet naar toe. 

WW zal zeker een betere COP hebben dan LW maar, zoals je zelf stelt, is het de meerprijs waard? Als je verwarmt met VV (al heel zeker) of ventilo's heb je maar een lage aanvoertemperatuur nodig. Hoe lager je aanvoertemp hoe hoger het rendement van je WP. Hoe hoger je isolatiegraad van de woning hoe langer het zal duren voor je het prijsverschil tussen WW en LW zal terugzien.
Hoe hoger de binnentemp die je wenst in x aantal kamers hoe hoger het verbruik (hier 22°C in de leefruimte en 20°C in de gang. De rest verwarmen we niet of zeer sporadisch wegens overbodig. 

En voor 7000 € kan je al heel veel extra isoleren. Iedere kWh die je niet nodig hebt is gratis voor de levensduur van je woning. 

Wij hebben een LW van 8kW (maar niet van General) voor CV (30-35°C aanvoer ventilo's) en SWW (50°C) ZONDER elektrische weerstand (uitgeschakeld). Dat ding heeft nog nooit continue op vol vermogen gewerkt, ook niet putje winter. 
En is nog nooit tekort geschoten (ook niet bij dagen van -7°C de koudste temp. van afgelopen winter). 

Maar op basis van de gegeven info is een advies dus moeilijk te geven. 
 

15/04/2017 - 17:45

Waarom moet je koelen in de zomer? Slecht ontwerp?
Vandaag k30 voor nieuwbouw is zo jammer. Je kan nog zoveel beter isoleren.

Laat je bouwteam een schatting maken van verbruik (en), dan heb je al meer info om een goede keuze te maken.

En vraag altijd eens aan de installateurs of ze opbrengsten willen garanderen door het plaatsen van energie meters op de verbruikers.

Walter

15/04/2017 - 19:51

is met vloerverwarming..
ik bedoel dat je vermogen verliest bij LW voor het ontdooien, niet al het vermogen.

hebben reeds dakisolatie van 20 cm, gevel 20 cm en vloer 18 cm wat eigenlijk al overkill is gezien de zeer beperkte warmteverliezen via die zones ivm de ramen die meer dan de helft van het warmteverlies zijn. Er is al driedubbelglas maar de best isolerende raamprofielen kost meer dan 8000 euro en levert amper 1 K punt op dus daar stopt het eigenlijk ook om de k-waarde nog naar beneden te halen. Minder glas is een optie maar dat is juist de keuze die we maken.
tips voor de k-waarde nog verder naar beneden te halen zijn natuurlijk altijd welkom.

Voor CV en SWW met bodem-water zou ik 2.8 kWh verbruiken op jaarbasis verbruiken wat acceptabel is (2030 draaiuren). Dit wordt ook gegarandeerd door de installateur. Op dit moment nog geen schatting (wel offertes) gekregen voor een LW wp maar ik vermoed dat dit toch heel wat hoger zal liggen als ik dit ooit zal ontvangen. Als ik een schatting vraag komen ze voorlopig met heel heel ruwe schattingen.

15/04/2017 - 20:25

Uw dakisolatie is in elk geval toch geen overkill in verhouding tot muur, vloer en glas (afhankelijk van het soort isolatie van het dak want 20 cm zegt niet zoveel als je niet weet welke soort isolatie het is). 

Het moet dan toch wel een enorm groot te verwarmen huis zijn als je bij zo'n isolatiewaarden nog een 6 tot 8 kW zware WP nodig hebt met VV.

15/04/2017 - 21:02

K30 en zoveel isolatie?  Dat zou dan wel zeer glas moeten zijn?  Of niet zo goed gerekend?  

Hoe groot is je woning dan?  

K30 lijkt me best hoog voor wat je aan isolatie vernoemt.  

Wie deed de warmteverliesberekening?

16/04/2017 - 09:41

60 m² glas en 180 m² muur.. woning zelf is iets meer dan 200m²
warmteverlies is 2x berekend door installateurs en is tussen 5.6 kW en 5.9 kW

dakisolatie: PUR 0,022 W/mK
vloer: PUR 0,026 W/mK
 

16/04/2017 - 13:15

60m2 glas voor de woning is niet zo weinig; maar het nodig vermogen blijft me verbazen.
Ik zou 1/3 minder verwachten. Dus in de buurt van 4kw.
Niet de moeite van een onafhankelijkeigen ingenieur te laten rekenen? Enige feedback van de architect over dat vermogen?
Wel ventilatie systeem D?
Walter

16/04/2017 - 13:17

En voor het prijsverschil tussen LW en WW leg je natuurlijk pv panelen voldoende om al je elektrische verbruikers te compenseren. .. En nog wat extra isolatie.

16/04/2017 - 15:46

Hier een daikin lucht water wp in k15 huis, met 5 kw zonnepanelen op het dak. In jaar een hadden we 1000 kwh electriciteit over, vorig jaar 800 kwh. De warmte pomp draait nooit meer dan 20 % van de tijd.

Pas op , mijn K waarde is nog zo hoog omdat er een electrische sanitair warme water weerstand in zit van 9 kw of 3 kw. Bij ons is deze aangesloten als 3 kw , maar volgens epb moet deze toch als 9 kw aangerekend worden. Daikin heeft duidelijk niet de beste lobbyisten in dienst !

16/04/2017 - 15:49

En wat was je berekende warmteverlies en hier zwaar is de warmtepomp ?

16/04/2017 - 17:13

berekend 2.2 kw zonder sanitair ww , warmtepomp 8 kw thermisch, 2 kw electrisch . De pomp is serieus overbemeten. Voordeel hiervan is dat ze minder op vol vermogen zal draaien en zo waarschijnlijk langer zal meegaan. Nadeel is een heel kleine meerprijs t.o.v. van een kleinere.

16/04/2017 - 17:26

lietaert wrote:
.... De pomp is serieus overbemeten. Voordeel hiervan is dat ze minder op vol vermogen zal draaien en zo waarschijnlijk langer zal meegaan. Nadeel is een heel kleine meerprijs t.o.v. van een kleinere.

Als ze Max 20% draait zal ze toch niet hard moduleren. Dus niet in laag vermogen draaien. Met 8kw en 2kw op koudste dag van het jaar zou ze 24u aan 25% van vermogen draaien. En dat doet ze blijkbaar niet. Dus ze draait constant vol vermogen?

Is de meerprijs echt klein ? Je zou ook kunnen gaan voor minder kringen vloerverwarming, minder buis. ... Wat nog minder kostprijs geeft.

Warmteverliesbereking met PHPP gedaan? Standaard warmteverliesbereking voor zo een kleine vermogens geeft rap een te groot vermogen (phpp is 'juister').

Walter

16/04/2017 - 17:35

walter-8 wrote:
...

Is de meerprijs echt klein ? ...

Eens even gekeken ; verschil tussen een 4kw en 8kw een 25a30% (4.000 versus 5.200 op de eerste prijslijst die ik vond)

16/04/2017 - 17:35

De temperatuur gaat van 20.5 naar 21.5 in 2 uur, waarna de pomp af slaat,, waarna alles weer afkoelt tot 20.5.

meerprijzen weet ik zo niet meer, eens zien op de daikin website?

Sanitair warm water is een groot stuk van het gebruik , en heel gebruiker afhankelijk. Daardoor leek me het niet nutting de phpp te doen tot op 2 cijfers na de komma, en daarna een geschatte waarde voor saniteir ww er bij te tellen.Het bedrag origineel voorzien voor phpp werd uitgegeven aan een douche wtw

17/04/2017 - 16:28

lietaert wrote:

De temperatuur gaat van 20.5 naar 21.5 in 2 uur, waarna de pomp af slaat,, waarna alles weer afkoelt tot 20.5.

meerprijzen weet ik zo niet meer, eens zien op de daikin website?

Sanitair warm water is een groot stuk van het gebruik , en heel gebruiker afhankelijk. Daardoor leek me het niet nutting de phpp te doen tot op 2 cijfers na de komma, en daarna een geschatte waarde voor saniteir ww er bij te tellen.Het bedrag origineel voorzien voor phpp werd uitgegeven aan een douche wtw

Waarom neem je geen constante temperatuur? Dat lijkt me meer comfortabel.

Sanitair is idd een groot deel van verbruik; maar met 8 of 4 kw warmtepomp hadden je allebei voldoende vermogen gegeven voor sww (al had de buffer bij 4kw wel iets groter moeten zijn).

Walter

17/04/2017 - 17:01

ct temperatuur lukt niet om afgeregeld te krijgen, zelfs niet met buiten temperatuur sensor erbij.Reden is dat zon /geen zon een veel groter effect heeft dan buiten temperatuur. Toen we nog niet met de thermostat regelden was het soms 26 ° binnen....

Nadien gezien had een 4 kw waarschijnlijk ook wel gelukt