wat is best: een warmtepomp (lucht-water) die je kan koppelen aan een condensatieketel of een warmtepomp lucht-lucht?

Een warmtepomp aroTHERM van Vaillant is snel te installeren en combineerbaar met bestaande  condensatieketel (https://www.vaillant.be/consumenten/ons-advies/blog/een-warmtepomp-combineren-met-radiatoren) Deze warmtepomp warmt water op tot 65 graden zodat bestaande radiatoren behouden kunnen blijven. Als het echt koud is zan de gasverwarming aanslaan.

Een warmtepomp lucht-lucht van Fujitsu  (https://fujitsu-airco.be/waarom-airco-of-warmtepomp) kan met een buitenunit tot 5 kamers verwarmen (of koelen). Geen transmissieverliezen zoals bij een cv-installatie, dus beter?

Reacties

zonder meer context of een betekenis van 'beste'-naar wat oordeel je?-, is er weinig zinnig antwoord op je vraag.  

Van een paar zaken uit de uitleg van zowel Vaillant en Fujitsu gaan mijn haren rechtstaan.  

- Vaillant:die voorbeel van een radiator die 5KW kan leveren in een bepaalde omstandigheid: 5KW is meer dan wat je in een moderne woning in totaal nodig hebt...

- Fujitsu: ...kan tot 5 kamers verwarmen (ter verdediging van hen:het zijn jouw woorden ;-)).  Hoe kan je nu benoemen hoeveel slaapkamers die warmtepomp kan verwarmen zonder meer details van het gebouw?  Weerom, zo een WP zou een volledige moderne woning kunnen verwarmen.  "...Geen transmissieverliezen zoals bij een cv-installatie...": dat klinkt als onzin...wie vertelt zo iets?

 

Altijd is het beste eerst correct te isoleren.  Dan wordt bovenstaande vraag eenvoudiger te beantwoorden.  Misschien is daarom de betere vraag: 'wat is het minst slecht...?'?

Benoem eerst -of laat berekenen - hoeveel vermogen nodig is om te verwarmen, hoeveel energie op jaarbasis, wil je ook warm water?  En nadien kan er eens gekeken worden hoe er verwarmd kan worden.  

Het gaat niet over een moderne woning, maar een van de velen:  niet perfect geisoleerd en enkel met veel kosten en breekwerk perfect te isoleren. De spouw en het dak isoleren: dat is doenbaar, alhoewel: de spouw is soms maar  cm breed en er blijven koudebruggen. Ramen uitbreken en dubbel glas vervangen kost heel wat meer.

Willen we zoveel mogelijk van het gas af? dan lijkt een warmtepomp me het enige alternatief. Met de twee hogergenoemde opties.

De info van Vaillant heeft het niet over een radiator van 5 kW maar over een warmtepomp die gekoppeld wordt aan de bestaande (condensatie)ketel die enkel nog zal werken bij grote koude..Fujitsu kan TOT 5 kamers verwarmen (afhankelijk van hun grootte en isolatie)

Hoe zie je bij de lucht-lucht warmtepomp de productie van warm sanitair water?

Zoals al gezegd; de start is altijd een warmteverlies berekening. Dan weet je welk vermogen nodig is (in mijn 100 jarige woning zou de Fujitsi de volledige woning kunnen verwarmen).

Walter

joverwimp schreef:

...De info van Vaillant heeft het niet over een radiator van 5 kW ...


Het voorbeeld van de radiator van 5kw komt gewoon uit de link die je gaf. Las je daar over?
Ik gaf dit voorbeeld om goed te duiden wat het verschil is tussen slecht geïsoleerd en correct geïsoleerd. Het vermogen van de voorbeeld radiator volstaat voor een volledig correct geïsoleerd woning.

joverwimp schreef:

Het gaat niet over een moderne woning, maar een van de velen:  niet perfect geisoleerd en enkel met veel kosten en breekwerk perfect te isoleren. De spouw en het dak isoleren: dat is doenbaar, ...

Ik besef terdege dat dit een uitdaging is voor veel woningen. Zelf zou ik starten met benoemen wat idd de kosten kunnen zijn.
In verschillende provincies kan je redelijk goed advies krijgen mogelijk voor weinig geld. Bv:
https://www.vlaamsbrabant.be/nl/energie-en-wonen/duurzaam-wonen-en-bouw…

En ieder vermogen dat nadien niet nodig is, is nadien een goedkopere warmtepomp, meer dekking door de warmtepomp....

Voor een optimaal rendement combineer je een warmtepomp het best met een afgiftesysteem dat werkt met lage vertrektemperaturen, zoals vloerverwarming, ventilo-convectoren (verwarmingstoestellen met een ventilator) of overgedimensioneerde radiatoren. 

Algemeen geldt: hoe lager de vertrektemperatuur, hoe beter. Voor elke graad dat de vertrektemperatuur verlaagd wordt, werkt je warmtepomp namelijk 2,5 procent efficiënter. Dus lijkt een lucht-lucht warmtepomp me beter: de lucht moet op minder hoge temperatuur verwarmd worden dan het water in de radiatoren.

joverwimp schreef:
....

Algemeen geldt: hoe lager de vertrektemperatuur, hoe beter. Voor elke graad dat de vertrektemperatuur verlaagd wordt, werkt je warmtepomp namelijk 2,5 procent efficiënter. Dus lijkt een lucht-lucht warmtepomp me beter: de lucht moet op minder hoge temperatuur verwarmd worden dan het water in de radiatoren.

ivm temperatuur van een luchtverwarming: ik denk dat je daar fout bent.  Je verwarming moet de warmteverliezen compenseren.  Daarvoor moet een hoeveelheid energie in een ruimtegebracht worden.  Om dat met lucht te doen heb je enerzijds te temperatuur van de lucht die je inblaast, anderzijds het volume lucht.  Werk je hier op lage temperatuur moet je een groot volume lucht rondblazen, wat het comfort verlaagd (veel geluid, merkbare luchtstroom), of met minder volume, wat een hogere temperatuur vraagt.  En omdat lucht weinig energie bevat is bijna altijd beide: en veel debiet en hogere temperaturen (ivgl met watervoerende systemen).  En luchtverwarming is daarom altijd weinig efficient.  Maar weerom: in een correct geisoleerde woning, zou dat wel weer efficient kunnen omdat er weinig energie nodig is...
Walter

zowat elk ouder huis in Westelijk Canada wordt verwarmd met een 'furnace', wat een gasverwarming is maar wel met opgewarmde lucht. Wel, ik kan je verzekeren, dat van die volumes en lawaai klopt. Het lijkt wel of de dampkap de hele dag aan staat. Nooit luchverwarming voor mij!

Een combi WP met gas zou ik dan aanraden.  In de tussenseizoen kan uw WP uw huis wel warm houden, want dan is de radiator T° niet al te hoog.  En in de winter kan de gasketel dan bijwerken.  Als je radiatoren hebt, zou ik ze gebruiken en geen " bakken" tegen de muren hangen.

Maar persoonlijk zou ik werk maken van de isolatie schil.  Als je een goedwerkende CV ketel hebt (en desnoods aangevuld met een houtkachel), dan zou ik het huis opwaarderen  door vb te starten met het dak.  Als je een nieuw dak legt, zorg voor een oversteek zodat je uw muren kan uitbreiden.  Dan enkele jaarkes sparen (uw dik geisoleerd dak (25-40cm) zou dan al een flinke besparing opleveren).  Dan de beglasing, muren, vloeren, met telkens enkele jaren sparen tussen de ingrepen door...  stap voor stap.  

Ik weet het dat het veel geld gaat kosten maar weet dat je tegen 2050 energieklasse A moet behalen.  Dan kan je daar beter nu mee starten.  Desnoods enkele jaren niet op reis, 2de hands spullen, (wij hebben zelfs een 2dehands boiler :-), en het uitgespaarde geld in isolatie steken.  U niet laten verleiden met technieken, zoals PV, WP.  enz...  Eerst isoleren.

En als alle isolatiewerken achter de rug zijn, kan je een kleinere (en goedkopere) lucht/water warmtepomp aanschaffen met LT-afgifte.

Ben ik nu blij met onze zuinige woning (4.5kW bij -10gr)!  

@jo ; heb je nu wat beter zicht op mogelijke antwoorden/visies op je vraag?