Vloerverwarming beperkte hoogte | Ecobouwers.be

U bent hier

Vloerverwarming beperkte hoogte

afbeelding van chuckie
24/02/2021 - 20:01

Bezig met renovatie en 1 van de dingen die ik wil doen is heel de vloer uitbreken, isoleren en vloerverwarming steken. Huis heeft zo goed als overal kruipkelder, in de winter verlies ik daar veel warmte. Nu op men plannen stond vloerdikte van 15 cm, dus dat zat wel goed. Maar nu ben ik begonnen om te kijken hoe gemakkelijk het ging en kom ik blijkbaar na 8 a 9 cm al op men welfsels. Is er toch nog een mogelijkheid om vloerverwarming te nemen? Welke optie is het beste? Nat, droog, infrezen?

5 Reacties

afbeelding van Bram in Brussel
25/02/2021 - 09:59

Zijn die welfsels dan slechts 6 cm hoog? Zou het kunnen dat wat erbovenop lag als druklaag diende? Mogelijk sluit dat een vloerverwarming binnen die hoogte uit. Edit: geen idee of een nat systeem ook als druklaag kan dienen; indien wel dan zal je waarschijnlijk ook best de vloer onderaan isoleren. Misschien een architect raadplegen?

Wij hebben een droog systeem (op 1ste en klein stukje 2de verdieping) wat zelf slechts enkele cm dik is, maar dat ligt op een dikkere laag isolatie tegen warmteverlies naar onder toe, ook omdat de ondergrond relatief vlak moet zijn.

afbeelding van chuckie
25/02/2021 - 11:07

Heb een foto bijgevoegd van hoe het momenteel is. https://imgur.com/f82ca9d3-4083-47e7-a668-f65360fae422

Ben je content van het droog systeem? Enige nadelen? Welke firma? Hoeveel isolatie heb je genomen? 

afbeelding van walter-8
25/02/2021 - 11:57

De link naar de foto werkt niet voor mij.

Wat is het idee van de architect?

afbeelding van Bram in Brussel
17/03/2021 - 11:09

De foto kan ik ook niet openen.

Droog systeem werkt zeer goed; via Easykit, ook content van. Isolatie op 1ste is 11cm jackodur, vloerverwarmingsbuizen van 18mm liggen in eps-platen van 2.5cm met warmtegeleidingsplaatjes (omgekeerde omega-vorm), daarbovenop 2.5cm fermacel platen en we wandelen tenslotte op 5mm rubbertegels. De isolatie op 2de is dunner (3 of 6cm denk ik) , maar dat is slechts een badkamer en die mag desnoods wat doorstralen naar het bureau eronder. Alles ligt op zijn plek gepuzzeld, maar enkel de fermacel is onderling vastgekleefd, de rest kan er zo terug uitgehaald worden.

De verwarming werkt relatief snel, maar is vast wat minder thermisch inert dan beton; geen last van omdat muren en plafonds massief zijn. De vloeropbouw maakt wel dat alles een beetje meeveert. Bij normaal gebruik merk je daar niets van, maar onze zoon kan wild rondspringen, en dan gaan de meubelen soms wat meedansen. EDIT bij herlezen merk ik dat dit de vloer als niet stabiel opgevat zou kunnen worden, zo bedoelde ik het niet. Enkel het dichtbijzijnde meubel zou wat kunnen meebewegen.

afbeelding van Keon
17/03/2021 - 21:32

Beste oplossing is zorgen dat uw kelder zo weinig mogelijk ventilatie krijgt zodat de temperatuur in de winter daar rond de +10°C blijft hangen en/of dat je de onderzijde van uw vloer goed luchtdicht kan isoleren, bijv. met houtvezelplaten.

(Op uw keldervloer zou ik ook nog een laag schelpen voorzien).

Bovenop de welfsels zal je eerst alles moeten uitvlakken... wil je dat ecologisch doen, dan kan je een laag kalkhennep (chape) leggen.

Vervolgens dan isolatieplaten - ecologische oplossingen zijn een drukvaste houtvezelplaat of een geëxpandeerde kurkplaat - en dan de vvw-buizen in de finale chape. Ecologisch een goede keuze is ofwel een kalkchape ofwel een gipsanhydriet-gietvloer (al is de oorsprong van het gips vaak discutabel).
De kalkchape kan je wapenen met een verzinkt net (best NHL kalk gebruiken dan), voor de gipsanhydriet is dat niet nodig.

In Nederland bestaat er zoiets als een CO2-vriendelijke gietchape, de Ecofloor, geen idee of dat ook in België te krijgen is... die chape heeft wel 3 cm boven de vvw-buizen nodig (met wapening mag het volgens mij minder dik zijn).