Verwarming - warm water | Ecobouwers.be

U bent hier

Verwarming - warm water



16/02/2018 - 01:26

Wat zijn de mogelijkheden en prijzen en voor en nadelen voor verwarming en warm water?

51 Reacties

16/02/2018 - 09:54

Prijzen zijn per installatie verschillend, dat is zoals vragen: Wat kost een auto?

Heel beknopt en beperkt weergegeven:

Gas: goedkoop in installatie, iets duurder in verbruik. Blijft een fossiele brandstof, dus extra CO2+methaan uitstoot.

Mazout: duur in installatie, duur in verbruik. Blijft een fossiele brandstof, dus extra CO2 + methaan + fijn stof.

Warmtepomp: enkel voor goed geïsoleerde woningen en in combinatie met vloerverwarming. Voordeel is dat je ze ook als koeling kan inzetten in de zomer. Nadeel is dat je niet echt kan zeggen wat de overheid gaat doen met de elektriciteitsprijzen, dus kan misschien duur uitvallen in verbruik in de toekomst, maar dat is koffiedik kijken. Voorlopig, in combinatie met PV-installatie nog interessant. Hernieuwbaar in de zin dat je een elektriciteits contract afsluit dat 100% groen is, bijv. Ecopower.

Zonneboiler: duur in installatie, enkel zomerhelft van het jaar, ideaal voor SWW in combinatie met warmtepomp voor VVW. Enkel zonneboiler gaat niet, maar zorgt wel 6 maanden per jaar voor je warm water. Zon is gratis.

Pelletketel (geen kachel): Duur in installatie, iets goedkoper in verbruik. Best ook in combinatie met zonneboiler. Grotendeels hernieuwbaar als je lokale pellets koopt, en geen pellets uit het oostblok of de andere kant van de wereld.

Houtvergassingsketel: Duur in installatie, goedkoop in verbruik, als je je hout lokaal of zelf kan aanvoeren. Best ook in combinatie met zonneboiler.

Maar ieder project, vraagt een eigen oplossing, dus bovenstaande is heel algemeen.

17/02/2018 - 08:16

het grote nadeel van geen warm water en geen verwarming, is dat je het koud hebt ..........

18/02/2018 - 04:33

Ja zo ver was ik al, ik bedoel echter wat de nadelen zijn ten opzichte van de keuze die je maakt als je voor een bepaalde bron of verwarming enzo kiest

18/02/2018 - 04:36

Bedankt voor uw bericht.

ik ben eigenlijk op zoek naar ervaringen en de reden waarom mensen voor iets bepaald gekozen hebben en een eventuele richtprijs van wat de kosten waren.

uw overzicht is voor mij heel goed en heel duidelijk, echter kan ik niet beslissen wat nu de beste keuze is.

21/02/2018 - 08:47

Hoi Ann,
Je vraag is dan ook zeer beperkt. Over wat soort project gaat? Vernieuwen sanitair in een appartement? Nieuwbouw woning? Voor een school , een 1 persoonsgezin, een 6 persoonsgezin, een vakantiewoning,... hoeveel warm water wil je verbruiken en waarvoor? Douchen, afwas, wasmachine...?

Wat zijn je beslissingscriteria? Lage investering? Lage verbruikskost, weinig milieubelastend,...?

Je zal zelf ook de handen uit de mouwen moeten steken en offertes gaan vragen. Pas als je die hebt kan je echt kiezen.

Kan een architect helpen?

27/02/2018 - 00:29

zonneboiler is volgens mij wel iets meer dan 6 maand/jaar goed voor warmwater.

Ik woon sinds een 2 maand in mijn nieuwbouw passief. Ik heb lucht/water wp met 400L zonneboiler op met 3 vlakkeplaat collectoren op. Vorige week heeft de zon zo goed als elke dag mijn warmwater voorzien. Zondag zat de collector ronde 85°C. Water op 1 dag 12° warmer.  Misschien uitzonderlijk maar ook zonder de zon geeft die warmte.

Kost is hoger als gas doorstromer dat wel. Haal ik het eruit geen idee. Maar de zon blijft nog wel even dus elke zonnestraal is gratis warmte.

 

27/02/2018 - 08:54

Robin,

Dient je zonneboiler enkel voor SWW?

Wij hebben pelletketel + zonneboiler gecombineerd. Hier laatste 10 dagen samen ook maar 65kg pellets verstookt voor zowel SWW als VVW.

Waren inderdaad ideale zonneboiler dagen: koud maar zonnig.

27/02/2018 - 09:08

Zonneboiler is alleen sww. Khad graag 800l gezet maar dan moest ik 4 panelen zetten en daar heb ik jammer genoeg geen plaats meer voor.
Vooraan liggen er 22 PV panelen totaal 6160wp.

Peletketel bekeken maar vond het duur. Herkomst pellets hield me ook tegen. Er is hier ook een kinepraktijk dus ik moest een buffer hebben als ik 2 weken op reis ging. Ik kan moeilijk vragen aan collega's om eens een zakje pellets in de ketel te slijten dan.
Ik weet dat er grotere opslagsystemen bestaan maar dan moest ik nog groter bouwen.

Voorlopig tevreden. Ik ga ervan uit dat ik de benodigde elektriciteit zelf maak en anders wordt hij bij Ecopower geproduceerd.

Al weet ik evengoed dat ik elektriciteit van het net haal die vanuit doel en dergelijke komt.

27/02/2018 - 09:45

Probleem vind ik bij warmtepomp - PV dat op moment dat je elektriciteit nodig hebt voor verwarming (winter) je PV juist op z'n laagste opbrengst zit.

Maar ieder zijn keuze natuurlijk. De basis is eerst zo min mogelijk energie nodig hebben, maar dat zit wel ok precies.

Op termijn waarschijnlijk PV hier op tuinhuis (3 à 4 kW) maar zou dat liefst in combinatie doen met batterijpakket, en dat is momenteel nog niet interessant in Vlaanderen. Dus ik wacht eerst af wat de afspraken na 2019 gaan worden, ivm. PV, slimme meter, terug leveren, capaciteitsvergoeding, ....

27/02/2018 - 13:37

Limer op zich heb je gelijk. In zomer zal ik "massa" elektrticiteit hebben van pv maar niet "nodig".  Zonneboiler is op zich min of meer hetzelfde hoewel ik me misschien juist meer in de zomer zal douchen omwille van vluggen zweten door hoge temperatuur.

Nu bij aardgas/hout/pellets/... heb je dit ook nodig in de winter en zomer wanneer dit niet ecologisch wordt aangemaakt.  Het klopt dat hout en pellets co2 hebben opgeslagen bij hun groeiproces. Maar je gaat ze vooral nodig hebben in de winter he.

Ik ben er vanuit gegaan dat in mijn ogen elektriciteit op elke moment groen kan aangemaakt worden (wind/water/zonneenergie) Het klopt uiteraard dat nog niet voor veel % gebeurd.  Ik heb geprobeerd mijjn warmtevraag minimaal te houden ( 3750watt bij -8 buiten. + 750watt om 350l water op 24u op 40°c te krijgen). En dan te bekijken hoe ik zo optimaal nogelijk gebruik kan maken van de zon.

Anticiperen op de toekomst hoop ik een accu te vinden die sterk genoeg is om zelfvoorzienend te worden. Of ik het nog mee maak ? De wagens op elektriciteit waren te duur. Dus 1 euro6 benzine en vooral fietsen (waar wel 1 elektrisch van is)

Maar we kapen hier het topic waarvoor mijn excuses.

- Gasdoorstromer was voor mijn geval het goedkoopste geweest en zeker niet ongunstig voor epb. Wat je zou kunnen doen is een buffervat zetten met zonneboiler op en gasbrander erbij op. zo kan je in de toekomst nog steeds nog switchen naar pellets/wp/hout/...

 

27/02/2018 - 21:34

Probleem vind ik bij warmtepomp - PV dat op moment dat je elektriciteit nodig hebt voor verwarming (winter) je PV juist op z'n laagste opbrengst zit.

Dat was deze maand wel even anders. :-)

05/03/2018 - 12:49

wij hebben ook de combi Gasketel (doorstromer las buffer 1000l leeg is) en Zonneboiler. Om er binnenkort een houtvergasser kachel op aan te sluiten. Bij nieuwbouw kan je tot 2750 premie krijgen voor zonneboiler. Onze buffer hadden we toch ooit nodig voor de kachel, dus hebben we met de premie de pannelen (10m²) "gratis".

05/03/2018 - 13:27

goldilock, ik weet niet waar jij woont, maar in vlaanderen krijg je al een jaren geen premie meer voor een zonnebouiler bij nieuwbouw !

05/03/2018 - 15:32

Ik woon in limburg. 

Infrax geeft nog een premie. Onze bouwaanvraag was nog van 2013... vorig jaar aangevraagd...

https://www.infrax.be/nl/Mijn-premies/Premies/2017/huishoudelijk/zonnebo...

Topantwoord, ik wil enkel toevoegen dat als je een WP kiest je best ook een passende PV installatie voorziet, dan ben je autonomer en minder afhankelijk van de "grillen" van het prosumantentarief...

Steven

limer wrote:

Prijzen zijn per installatie verschillend, dat is zoals vragen: Wat kost een auto?

Heel beknopt en beperkt weergegeven:

Gas: goedkoop in installatie, iets duurder in verbruik. Blijft een fossiele brandstof, dus extra CO2+methaan uitstoot.

Mazout: duur in installatie, duur in verbruik. Blijft een fossiele brandstof, dus extra CO2 + methaan + fijn stof.

Warmtepomp: enkel voor goed geïsoleerde woningen en in combinatie met vloerverwarming. Voordeel is dat je ze ook als koeling kan inzetten in de zomer. Nadeel is dat je niet echt kan zeggen wat de overheid gaat doen met de elektriciteitsprijzen, dus kan misschien duur uitvallen in verbruik in de toekomst, maar dat is koffiedik kijken. Voorlopig, in combinatie met PV-installatie nog interessant. Hernieuwbaar in de zin dat je een elektriciteits contract afsluit dat 100% groen is, bijv. Ecopower.

Zonneboiler: duur in installatie, enkel zomerhelft van het jaar, ideaal voor SWW in combinatie met warmtepomp voor VVW. Enkel zonneboiler gaat niet, maar zorgt wel 6 maanden per jaar voor je warm water. Zon is gratis.

Pelletketel (geen kachel): Duur in installatie, iets goedkoper in verbruik. Best ook in combinatie met zonneboiler. Grotendeels hernieuwbaar als je lokale pellets koopt, en geen pellets uit het oostblok of de andere kant van de wereld.

Houtvergassingsketel: Duur in installatie, goedkoop in verbruik, als je je hout lokaal of zelf kan aanvoeren. Best ook in combinatie met zonneboiler.

Maar ieder project, vraagt een eigen oplossing, dus bovenstaande is heel algemeen.

15/08/2018 - 22:32

Om door het bos de bomen te zien, zijn er volgens mij een aantal basisregels om duurzaam en goedkoop uw verwarming en SWW te ontwerpen en te beheren:

  1. maak een studie over uw warmtebehoefte en wees pas tevreden als deze uitkomt rond de 15 kWh/m² jaar (maximun 19.99 kWh/m² jaar). Dit betekent dat de plannen die uw architect u voorschotelt (bouw of verbouwing) hieraan moeten voldoen.
  2. Integreer daarvoor in uw ontwerp een D-ventilatie met warmte recuperatie, deze zal het makkelijker maken uw warmtebehoefte zo laag mogelijk te maken (30 tot 50% reductie van uw warmtebehoefte, afhankelijk van de luchtdichtheid van uw woning). U kan dit nog optimaliseren door aard- of gevelwarmtewisselaar hierop aan te sluiten.
  3. zorg dat bij je bouw of verbouwing het schrijnwerk luchtdicht wordt geplaatst en dat alle binnenafwerking luchtdicht wordt opgeleverd. Uiteindelijke luchtdichtheid van het gebouw moet tussen de 0.2 en de 1.5 luchtwisselingen zijn om een lage warmtebehoefte te bekomen.
  4. als u water als transportmiddel gebruikt in uw warmtesysteem, mag deze watertemperatuur ontwerpmatig nooit de 37°C overschrijden om goedkoop uw verwarming aan te maken en te verdelen (onafhankelijk van hoe de warmte  wordt aangemaakt). Dus is vloerverwarming en/of muurverwarming en/of plafondverwarming, hier de beste en voor zover ik weet, de enige goede en duurzame oplossing voor uw warmteoverdracht in uw woning.
  5. Als u structureel in uw plannen een grote warmwaterbuffer (5.000 l tot 10.000l) kunt integreren, doe het dan want dit kan tot 75% van je jaarlijkse warmtebehoeften verwarming en SWW stockeren en beschikbaar stellen.
  6. Als dit niet gaat, integreer minstens een kleine warmwaterbuffer van minimum 500 l (10% tot 15% van je warmtebehoefte verwarming en 60% van je SWW behoefte).
  7. Gebruik deze warmwaterbuffer om energie te stockeren van goedkope aanmaak zoals van zonnecollectoren. De energie uit deze buffer moet je prioritair gebruiken voor je verwarming en de aanmaak van je sanitair warm water. Heb je niet genoeg energie in je buffer, dan moet je bijkomend warmte aanmaken met bvb. een kleine gasdoorstromer, een lucht-water warmtepomp, een kleine elektrische doorstromer met electronische regeling, een openbaar warmtenet, ...

De keuze of je gebruik maakt van gas, elektriciteit of andere energiebronnen voor de aanmaak van je warmte, is dan onbelangrijk. Tegen 2050 zal sowieso individuele aanmaak van energie met koolstofhoudende producten (ondermeer gas en stookolie) niet meer mogen. Met bovenstaande basisregels zal je altijd kunnen overschakelen naar een warmtenet als dit aangeboden wordt in jouw staat, of kunnen overschakelen op een lucht/water warmtepomp, of warmteaanmaak met waterstof, of elektrische doorstroomverwarming van uw water (SWW+VV). Dit laatste hoeft niet duur te zijn en kan zelfs goedkoper zijn dan een warmtepomp, als uw warmtebehoefte laag is en uw stockagecapaciteit (buffer) hoog is.

Met vriendelijke groeten,

Luc

16/08/2018 - 13:58

luc

als je een balansventilatie met warmterecuperatie voorziet, zou je de lekverliezen best beperken tot 1.0, dat is ook de norm in o.a. duitsland.

Trouwens de producenten van systeem D instalaties vragen al jaren een n50 van 1, anders kunnen ze de goede werking van hun installaties niet garanderen...

31/08/2018 - 18:17

Systeem D is een middel om zo weinig mogelijk ventilatiewarmteverliezen te bekomen. Het is een feit dat, indien men zeer weinig zou ventileren, men ook weinig ventilatieverliezen zou hebben.

Maar de luchtdichtheid is de oplossing voor een gans ander probleem: de infiltratieluchtverliezen, die ook een warmteverlies veroorzaken. Ik heb hier reeds dikwijls betoogd dat dit twee afzonderlijke problemen zijn. Infiltratie heeft zeer weinig invloed op de goede weekn van het systeem D. Beide ventilatoren zoeken automatisch naar een evenwicht van de ingaande en uitgaande lucht, op een lichte structurele onnauwkeurigheid na. Zelfs in een huis dat niet zeer goed luchtdicht is blijft men de originele voordelen behouden. Men zegt wel dat de over- en onderdruk van het systeem D de in- exfiltratie bevordert. Maar dit fenomeen hangt vooral van de windsterkte en windrichting af. Overdruk van het systeem D vermindert de infiltratie aan de windzijde, terwijl onderdruk dan weer meer infiltratie toelaat. Een living en/of slaapkamers (overdruk) op het zuid-westen uit zullen dus gemiddeld minder infiltratie hebben.

Dit is niet gelijk de ventilatieroosters in de ramen. Wanneer deze open staan kan er bijkomende dwarsventilatie optreden. vanaf het ogenblik dat de onderdruk aan de leizijde groter is dan de onderdruk van de ventilator.

02/09/2018 - 12:35

Pierre,
Hans en Steven.

Ik geef je volledig gelijk dat D-ventilatie en luchtdichtdichtheid verschillende zaken zijn. Maar toch kan je ze zomaar niet los van elkaar zien. Hoe beter de luchtdichtheid van je huis, hoe meer energie die je theroretisch kan recupereren. Zolang er geen of weinig windbelasting is zal de D-ventilatie op dezelfde manier werken bij een perfect luchtdicht (n50 = tussen 0.2 en 0.8) als een minder luchtdicht huis van n50=2. Het drukverschil tussen binnen en buiten is niet genoeg om dan grote infiltratie en exfiltratie verliezen te veroorzaken. Bij hogere windsnelheden (boven de 50 km/u) neemt dit wel toe, maar is nog steeds beheersbaar tot ongeveer n=1.8 tot max. 2 en tot 80 km/u. De luchtdichtheidsmeting simuleert trouwens een statische windsnelheid van 80 km/u (= enkel drukverschil). De effecten van de dynamische windsnelheid (effectieve krachten op ramen en deuren in de gevel, [plaatsing dakgoot] en schuindak - deze elementen hebben beweging omdat ze niet 100% solidair zijn met de gevel. Dit wordt dus niet opgenomen in de luchtdichtheidstest en dit heeft wel een effect op ex- en infiltratieverliezen). De gevolgen zijn dat bij hogere windsnelheden dat het comfortniveau van de ventilatie vermindert door dwarsventilatie die er dan kan ontstaan.

De producenten van D-ventilatiesystemen willen dat dit laatste effect (dwarsventilatie) zo laat mogelijk optreedt en daarom vragen ze een afwerkingskwaliteit met een luchtdichtheid max n=1.0 (dit was tot voor kort de enige garantie dat het schrijnwerk werd geplaatst met aandacht voor luchtdichtheid en was dus een goed referentiepunt voor afwerkingskwaliteit). Dit (n=1.0) is dus niet vastgelegd in een norm, maar is wel een garantievoorwaarde om comfortproblemen uit te sluiten voor de producenten van D-ventilatiesystemen. Dit is dan ook de reden waarom ik in mijn reactie heb gezegd dat een afwerkingskwaliteit tot luchtdichtheid n=1.5 voldoende is. Minder is natuurlijk beter maar brengt bijna niets op in termen van meer warmterecuperatie door de D-ventilatie. De dagen dat we windsnelheden boven de 80 km/u halen zijn trouwens miniem. Er is in dit geval wel een comfortverlies door mogelijk sneller optredende dwarsventilatie. 

Het rendement en het comfort van de warmterecuperatie van uw D-ventilatie kan je wel positief beïnvloeden door uw D-systeem en een aanzuigmond van uw D-systeem in uw technische ruimte te plaatsen. De technische ruimte is geen stookplaats (dus de plaats waar geen verbranding plaats vindt), maar waar bvb. wel uw warmtepomp, hoofdverdelers van uw vloer/muur verwarming, een zonnebuffer/boiler, domoticakast, elektriciteitsverdeelkast en een PV-omvormer staat. Ik heb hier zelfs de wasplaats bij geïntegreerd. Deze elementen geven allemaal warmte af die je op die plaats niet nodig hebt en door de aanzuigmond en de ventilatie, zal je die warmte snel verdelen naar de andere ruimtes in uw huis via de ventilatie (winterstand) of afvoeren in zomerstand.

Mvg, Luc

02/09/2018 - 09:57

Beste Luc,

Ik weet niet waar de producenten van D-ventilatie deze redenering gaan halen. De dwarsventilatie door de in- exfiltratie veroorzaakt natuurlijk een temperatuursvermindering binnenshuis. Maar deze moet niet opgevangen door de warmterecuperatie van de  ventilatie, maar wel door de verwarming. We veronderstellen toch dat de verwarming erop berekend is om de binnentemperatuur constant te houden, ook bij stormwind. Deze warmteverliezen komen niet op rekening van het rendement van de D-ventilatie, maar worden afzonderlijk berekend en blijven bij de infiltratieverliezen.

Ik versta niet dat zelfs de constructeurs van warmtewisselaars in deze opgespannen val lopen. 

02/09/2018 - 10:45

Beste Pierre,

Ik heb vooral gezegd dat het een comfortprobleem is. Het comfortprobleem bestaat er vooral uit dat er koude luchtstromen ontstaan door de infiltratie van buiten uit (zoals bij C-ventilatie, maar in veel mindere mate). Deze koudere luchtstromen gaan richting (i) exfiltratie en (ii) richting aanzuigmonden ventilatie, afhankelijk van hoe open je huisindeling is en afhankelijk van de eenvoudigste (minst weerstand) weg is die de geïnfiltreerde lucht zal volgen. Dit effect zal zich enkel voordoen als de infiltratie groter wordt (statische en dynamische winddruk). Bij een goed afgewerkt huis (bvb. n=0.2) zal de kans groter zijn dat dit later optreedt. Bij een huis met slechte luchtdichtheid (n=12.0) zal dit effect veel vroeger optreden (windsnelheden van minder dan 60 km/u) en dus comfort moeten inboeten. In deze omstandigheden wordt er ook minder warmte gerecupereerd. 

Op zich heeft het dus niets te maken met de werking uw D-ventilatie, maar ze speelt wel een rol in het proces. 

De berekening van uw verwarming (warmteverlies) houdt wel rekening met de warmteverliezen/winsten door ventilatie, zoals ze ook rekening houdt met uw warmteverliezen/winsten door isolatie, zonne-instraling en uw buffercapaciteit (wat nog al eens vergeten/vereenvoudigd wordt) van uw muren en vloeren.

Luc

02/09/2018 - 11:24

In een oud huis zal men inderdaad last hebben van koude infiltratielucht. Waarom wordt er dan zoveel reclame gemaakt voor het systeem C+, waar men sowieso koude ventilatielucht binnenkrijgt, ten minste wanneer deze werkt

In onze woninhg,, 11 jaar geleden gebouwd zonder speciale aandacht voor de luchtdichtheid, valt deze laatste wel mee. We zitten aan n = 2,8. Bij deze waarde merkt men de infiltratie niet op. Onze eetzaal  is op het westen gericht. Bij stevige wind kleppert de afsluitklep van de dampkap die de lucht aan de noordzijde  naar buiten brengt. Dit wil dus zeggen dat de binnendruk, opgewekt door de wind op de loefzijde, de klep opent.

13/09/2018 - 18:00

Ik ben zelf een beetje gaan rondkijken wat in een passiefhuis de beste mogelijkheden zijn om SWW in de zomer te verwarmen. Ik wil hier geen algemeen antwoord geven, maar in ons geval zie ik potentieel in SWW te verwarmen in een buffervat rechtstreeks met PV-panelen (elektrische weerstand).
Ons huis zal in de winter met een waterleidende houtkachel worden verwarmd (als back-up - het is passief). Buffervat van 1000L (of iets meer) wat in principe enkel (of toch vooral) zal dienen om SWW te voorzien. Mijn berekeningen tonen aan dat we voor SWW om de 4-8 dagen (afhankelijk van ons effectief verbruik) met hout zullen moeten stoken (gedurende 4-5 uur) om het buffervat van 45°C terug naar 85°C te brengen. Als het heel koud is, zou de warm water uit het buffervat ook rechtstreeks kunnen worden gebruikt op de lucht (na) te verwarmen (achter de warmtewisselaar van de D-ventilatie). Dan zouden we uiteraard veel sneller opnieuw moeten stoken.
We zullen geen gas, noch enig andere verwarming in het huis voorzien. Wij aanvaarden het gebrek aan automatisatie en zijn bereid om de paar dagen eens hout te stoken (vooral afhankelijk van de weersomstandigheden). Plaats op ons dak is er voldoende: voor PV en/of zonneboiler.
Dit is het concept.

Voor SWW stelde zich uiteraard de vraag wat we in de "warme" 6-7 maanden zouden doen. Met hout stoken in de zomer en het huis overhitten lijkt niet zo leuk... Oorspronkelijk dachten wij dus (automatisch) aan een zonneboiler. Perfect haalbaar en een goede match met de waterleidende houtkachel in de winter. Maar als ik nu iets meer in het detail ga berekenen, zie ik toch een betere en goedkopere oplossing.

Met de prijsdaling van PV panelen en zonder subsidies is het financieel verantwoord geworden om een deel van de elektriciteitsproductie in de zomer rechtstreeks te gebruiken om het buffervat te verwarmen met het "overschot" aan elektriciteit. Dit systeem is technisch heel eenvoudig en vergt geen onderhoud. Met een zonneboiler is het technisch veel complexer (leidingen, pomp, speciaal buffervat, leegloopsysteem of antivries in vloeistof, enz.) en onderhouds- en vervangstukken moet men ook voorzien. PV panelen gaan zeker 30 jaar mee. Een zonneboiler blijkbaar niet (hier is er sprake van min. 15 jaar). 
Volgens mijn berekeningen zou ik in de 6-7 maanden waar ik niet stook ca. 1000 kWh elektriciteit gebruiken om SWW met een weerstand in het buffervat te produceren (gezin van 3-4 personen - en we zijn nogal zuinig qua (warm)waterverbruik. 1000 kWh/jaar vergt vandaag een investering in PV-panelen van ca. 1350 EUR (goed voor min. 30 jaar), wetende dat we in totaal ca. 4000 kWh/jaar met PV-panelen zullen produceren (dus 3000 kWh voor andere toepassingen). Een zonneboilerinstallatie kan men voor zo'n prijs niet krijgen (ook met subsidies) én deze zou nooit 30 jaar zonder onderhoud meegaan. Dit is dus een no-brainer, zoals ze zeggen. 

Ik moet wel toegeven dat deze oplossing intuïtief schokkerend is, omdat kostbare elektriciteit zomaar wordt gebruikt om een water te verwarmen (met een energie rendement van nog geen 20%), daar waar een zonneboiler in principe een veel beter energie rendement zou moeten leveren. Maar dogmatisch denken helpt dus niet altijd om een rationele beslissing te nemen. En stel zelfs dat ze de terugdraaiende meter (verborgen subsidiering PV-panelen) zouden afschaffen, heeft deze oplossing nog altijd het grote voordeel dat men enkel in de zomer overdag (wanneer er in de markt een groot overschot is aan PV-elektriciteit) het "overschot" aan elektriciteit zou kunnen gebruiken om het SWW in het buffervat te verwarmen. Er is hier dus geen sprake van in de winter het overschot van de zomer te gebruiken om bv. een huis elektrisch (met al dan niet een warmtepomp) te verwarmen. In plaats van een verstorend effect op de grid, zou men hier niet een bufferend effect hebben.

Op internet zijn er weinig sporen van dergelijke toepassing, hoewel er recentelijk in het buitenland (DE, VS,..) sommige specialisten dit als mogelijke oplossing beginnen voor te stellen. Zonneboilers zouden weliswaar geen toekomst meer hebben. Ook in huizen met een klassieke verwarmingsketel (gas, mazout) zou men beter een aantal extra PV panelen instaleren en een (kleine of grotere) boiler gebruikten die op elektriciteit werkt voor de zomer. 

Heeft iemand anders hier al verder over nagedacht en/of de cases dieper onderzocht?

13/09/2018 - 15:34

Wat houdt je tegen om een warmtepompboiler te plaatsen? Dan heb je vermoedelijk nog minder dan 1.000kwh nog op jaarbasis voor SWW en moet je geen groot vat gebruiken en maak je jaar rond warm water zonder houtstook.

De warmtepompboiler betaal je met de besparing van geen kachel te moeten kopen die water kan opwarmen (en vermoedelijk houd je geld over....).

Walter

13/09/2018 - 15:52

Enkele opmerkingen: voor Zylka:

Waarom denkt ge dat water opwarmen metr elektriciteit afkomstig van zonnepanelen een rendement van slechts 20% heeft? Elektriciteit gelevetrd door een stoomcentrale heeft inderdaad een slec ht rendement van ongeveer 33 à 40%. Maar bij PV-panelen wordt de elektriciteit rechtstreeks opgewekt, en wordt deze elektriciteit volledig in warmte omgezet om lucht of water te verwarmen.

De lucht van de D-ventilatie opwarmen wordt in het algemeen afgeraden omwille van twee redenen: het luchtdebiet is te klein om voldoende warmte over te kunnen brengen. En hiermee warmt ge ook de slaapkamers op, hetgeen in het algemeen niet gewenst is.

Er is hier meermalen sprake geweest van de elektriciteit van de zonnepanelen te gebruiken om de boiler op te warmen. Als er bij een zonneboiler geen zon is moet er, bij afwezigheid van een buffervat, ook met elektrictiet bijverwarmd worden, en zeker in de winter;

het is dus afwegen tussen een warmtepomp of een houtkachel. Water opwarmen met een warmtepomp ,heeft wel gemiddeld een beter rendement.

13/09/2018 - 17:00

@Walter:
Ik volg volledig de redenering. Nu was bij ons de keuze om een houtkachel (een cassette) in de living te plaatsen omwille van de leuke sfeer van in het begin gemaakt. Wij hebben hout en ik zaag, spleet, droog, stockeer alles zelf (leuke hobby ipv fitnessabonnement :-)). Goedkoop zijn de waterleidende houtkachels zeker niet, een buffervat ook niet, maar dat was een zo goed als niet-financiele keuze (zoals een mooie keuken, badkamer of een mooie gevelsteen ipv. de goedkoopste). 
En eens dat je in de winter geen oplossing voor SWW meer nodig hebt, is de investering in een warmtepompboiler wel ook veel minder overtuigend. Warmtepompten gaan ook niet 30 jaar mee en kosten meer dan de 1350 EUR aan extra PV-panelen die ik moet plaatsen (wetende dat ik nog steeds ca. 30% aan elektriciteit nodig zou hebben om de warmtepompboiler in de zomer te laten draaien). Als er een warmtepompboiler zou bestaan die minder 1000 EUR kost en 30 jaar meegaat zonder onderhoud/wisselstukken, dan zou het in mijn geval interesant worden. Maar dat lijkt niet onmiddelijk realistisch (hoewel ik de prijzen niet precies ken).

Nu, mijn post en vraag gaan wel meer over de vergelijking zonneboiler vs. PV-panelen? En of een zonneboiler wel echt nog voor iemand een interessante piste is? De overheid blijft alvast zonneboilers mooi promoten en steuen via subsidies. Of dit zo slim is...
Heeft hier nog iemand anders verder over nagedacht? 

13/09/2018 - 16:59

Je watervoerende kachel met buffer kost 20.000 euro?; een niet watervoerende 10.000? Geld genoeg om een warmtepompboiler te plaatsen en die een paar keer te repareren de komende 30 jaar (En een paar keer op vakantie te gaan). En je aansluiting kachel buffer zal ook wel eens stuk gaan (evenveel onderdelen als je zonneboiler).
Je opmerking dat je zonneboiler minder lang meegaat dan pv is deels waar. De verwachte leeftijd voor de zonneboiler collector is echter ook veel langer (ik ken er van 40 jaar oud). En het geen dat stuk kan gaan; zijn die onderdelen die je al in gebruik hebt om je kachel aan te sluiten op je kachel.
Je opmerking van winter en sww proceren snap ik niet. Dat doet een wpb toch zelf? Je kachel niet - die moet je vullen met risico op oververhitting (je hebt maar 3 maanden verwarming nodig in PH, je rekent 6 maanden dat je buffer extra moet verwarmen omdat zon niet voldoende is)

Je PV rechtstreeks op buffervat. Zijn daar aanbieders die dat aanbieden? En als je 1.000kwh nodig hebt moet je wel meer pv nemen. Ooit zal je buffer vol zijn en moet het laden stoppen. Dan gaat er energie verloren. Je moet dus zorgen netto aan 1000kwh te komen? Dus verdubbelen? De zonneboiler zal voor dezelfde dakopp. Wel meer opbrengst hebben.
En ik verwacht dat je gezin met 4 wel meer dan 3.000kwh elektriciteit zal verbruiken. Ik zou eerder streven naar minstens 4kwp installatie (en dan nog iets voor je SWW)

Alternatief is je buffer gewoon elektrisch op je huisinstallatie aansluiten en met een automatische schakelaar in de zomer alleen laden als er zon is (of als er netto aan het net geleverd wordt). Dat maximaliseert ook je eigenverbruik.

Walter

13/09/2018 - 18:06

Ik begrijp je redenering en kan erin komen vanuit een financieel oogpunt, maar... (niet vanuit energetsch oogpunt ...)

Als je een buffer hebt van 1000 l is dit zonde van dit op te warmen met elektriciteit, je gaat nooit de volledige energie kunnen gebruiken die je erin steekt alleen al door de verliezen van de buffer aan zijn omgeving. Daarom stel ik voor dat je een electronisch geregelde elektrische doorstromer (deze is moduleerbaar en instelbaar op t° tussen 38 en 55°C) plaatst in serie met deSWW uitgang van je buffer. Voordeel is dat je enkel het water verder opwarmt dat je nodig hebt, nadat eerst het water werd opgewarmd door de warmtewisselaar buffer die de laatse restenergie uit deze buffer heeft gebruikt. Uw vebruik zal hierdoor ook meer in lijn liggen met uw berekeningen (want je had geen bufferverliezen ingerekend). Ik heb deze constructie ook gemaakt op mijn zonneboiler omdat elektrisch verwarmen van een buffer niet veel zin heeft (en zeker niet bij een zonneboiler, waar deze sneller aanslaat en meer energie geeft als de onderste buffer t° zo laag mogelijk is ... en zeker in de winter is dit belangrijk), bvb je gaat een weekendje weg en hebt de buffer opgewarmd en is na het weekend al een deel  van zijn energie verloren en misschien staat de buffer dan op een te lage t° om comfortabel te douchen....

TIP: Uw kachel stoken in de leefruimte van een passiefhuis om uw buffer op te warmen in de winter, zou kunnen leiden tot een "leefruimte sauna". Laat dit berekenen voordat je de beslissing neemt om de kachel daar te plaatsen of om dit systeem te plaatsen.

13/09/2018 - 17:16

     

  

Pagina's