Technieken/isolatie nieuwbouw 2020 | Page 4 | Ecobouwers.be

U bent hier

Technieken/isolatie nieuwbouw 2020

05/08/2019 - 13:29

Allen,

We zijn volop bezig met de keuzes te maken voor onze nieuwbouw woning (waarmee we starten begin volgend jaar).
We zijn aan het kijken voor een E20 of E30. Maar moet natuurlijk wel prijstechnisch te verantwoorden zijn.

Graag al jullie input die ons hierin kan helpen.

- elektriciteit: zonnepanelen.

Onze woning heeft een zadeldak. 1 zijde richting Oosten en 1 zijde richting Westen. We zouden dus op beide gevels een reeks zetten zodoende we de hele dag maximaal zonlicht kunnen opvangen. Hoeveelheid te bekijken want we willen er niet teveel leggen. Niet enkel voor de aankoopprijs maar voor hetgeen we terugsteken op het net en dus op betalen. 
Batterijen zijn op vandaag nog niet op punt? Er is een subsidie sinds 1 aug maar blijkbaar staat de techniek nog niet ver genoeg (veel onderhoud met verplichte contracten, duur in aankoop, veel defecten,...)? Of heb ik me verkeerd laten informeren.

Bepaalde specificaties die we in het oog moeten houden? Van de ZP als de omvormer?

- verwarming: nog geen idee

We dachten dit eerst te doen met een WP (enkel voor verwarming) maar dan moet je meer ZP plaatsen en dus meer terugsteken op het net (in zomermaanden beste rendement ZP maar geen verwarming/verbruik van WP). ALsook is de aankoop duur en betaald dit zich niet meteen terug? 
Zal dus waarschijnlijk een hogerendements gasketel worden of zijn er nog goede alternatieven? 

Zowiezo komt er overal vloerverwarming.

- sanitair: nog geen idee

Hier gingen we een zonneboiler plaatsen maar ik lees veel dat dit zich niet terugbetaald? Dus je je investering zogoed als niet terugverdiend. Alsook is dit vrij groot en kan dit niet op de zolder (wegens de hoogte) en moet dit in de berging komen wat veel plaats in neemt.

- koeling: 

screens? 3 dubbel glas? Specifieke zaken omtrent type beglazing?

Voorziening voor een airco (ik zou willen 1 uitblaas in de living en 1 in de nachthal boven). Bepaalde systemen die jullie kunnen aanraden? Is natuurlijk nefast voor de Epeil punten en zou dus eerder iets zijn om in de toekomst uit te voeren indien echt nodig.

- dikte isolatie: welke ditke raden jullie aan?

 

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Mvg Karel

103 Reacties

05/03/2020 - 22:43

@DelangheD:

Ik geloof meer in het en/en verhaal dan in het of/of verhaal (inzetten op één soort energie). 
Ik heb dat als volgt opgelost (en mij er van bewust dat deze oplossing niet voor iedereen geschikt is maar dat is een PH tenslotte ook niet):

1. Renovatie van een bestaand gebouw (afbraak tot de buitenmuren, fundering, vloerplaat en dak na) op een terrein met eigen houtvoorziening.
2. Compacte open bebouwing (balk zonder bewoonbare verdieping => gelijkvloers onder dak van 35° helling. 
3. Lange zijde van de balk ZZO gericht.
4. Isoleren van zoldervloer, buitenmuren, vloer en plaatsen van 0.8 dubbelglas en 0.6 tripleglas. 
5. Alle huishoudtoestellen op elektricteit en zo zuinig mogelijk (A+ tot A++). 
6. PV installatie van 5.6 kWp met een gemiddelde jaarproductie van 5200 kWh (over de laatste 9 jaar). 
7. Installatie van een glazen wand met driedubbel glas op de 0-ZZO en W- zijde met elektrische screens op O en ZZO zijde, oversteek op W-zijde en houten luiken op O-N-W ramen. Ramen op het noorden zijn minimaal van omvang (2). 
9. Voor verwarming zorgt een split L/W-L/L WP met LT DBE convectoren in samenwerking met een speksteenkachel in de leefruimte en de natuurlijke instraling van de zon op het ZZO. Er is niet gekozen voor vloerverwarming om twee redenen: om technische redenen kon de vloer in het oude gedeelte maar minimaal geïsoleerd worden (4 cm PUR) en de inertie van VV zou niet goed samengaan met activering van de kachel (bij buitentemp. langdurig onder 3°C in stookseizoen) en open zonnige dagen met veel instraling tijdens voor- en naseizoen. 
10. SWW bestaat uit een verticaal dubbel gelaagd vat van 300 liter. Op de benedenspiraal is de warmtewisselaar van de kachel aangesloten. Op de bovenste spiraal het 150 l gedeelte van de L/W warmtepomp. Sturing via een DeltaSol BX regeling. 

De combinatie van PV, speksteenkachel met eigen houtverwerking, wisselwerking tussen zonnestraling (driedubbel glas met verstelbare screens) en relatief hoge isolatiegraad (voor een oudere woning) en compacte bouw (139 m²) stellen mij in staat om flexibel in te spelen op de verwarmings- en energetische behoeften. 

De woning gebruikt op jaarbasis 4800 kWh (indien 100% elektrisch en 100% WP) wat kan verminderd worden tot 1750 kWh basisverbruik (inzetten speksteenkachel). Hier is nog geen rekening gehouden met de positieve invloed van de glazen wand met natuurlijke instraling gezien deze pas recent werd bijgeplaatst. Maar vanaf eind februari (voor half februari staat de zon hier te laag) moet noch de WP noch de kachel bij 4-5 uur zonneschijn voor verwarming zorgen. Dan volstaat het aantal uren zoninval (wat alleen maar zal verhogen gezien vanaf nu de intensiteit van de instraling hoger wordt en door de hogere stand van de zon we ook al vroeger en later - bij open lucht - instraling zullen hebben. Maar dat kan ik pas over een jaar evalueren. 

11. Tegen het einde van het jaar wordt een thuisaccu van 11.4 kWh geplaatst met de mogelijkheid later uit te breiden tot 53 kWh. 

06/03/2020 - 09:08

DelangheD wrote:

wij gaan namelijk ook bouwen, E18, 25w\m² voorlopig is de keuze op een WP + vv. ( metPV)

...

in de tussenseizoenen moet je mss te veel energie gebruiken voor een kort moment van warmte en in de zomer heb je te veel over...


25W/m2 nodige verwarming voor nieuwbouw is best nog veel. Waarom zo slecht geïsoleerd? Een passiefhuis zit bv rond 10W/m2.

Ivm tussenseizoen: en kort moment van warmte? Bedoel je dat je denkt maar 'kort' te moeten verwarmen?
Dat is volgens mij niet juist. Het wordt ook niet 'plots' koud in huis. In het tussenseizoen blijf je gewoon voortdurend een beetje energie in je woning stoppen om die op temperatuur te houden.

Het teveel aan energie in de zomer is natuurlijk niet op te lossen (dan door de energie te dumpen op het net).

Ik vermoed dat E19 er komt door de pv-zonnepanelen in rekening te brengen?

Uit interesse: wat is je E-peil?

Walter

06/03/2020 - 09:23

Het teveel aan energie in de zomer is natuurlijk niet op te lossen (dan door de energie te dumpen op het net).

Ik dump dat gewoon in een BEV. Geen optie voor iedereen maar wel een (tijdelijke) oplossing. En je ontziet er het net mee. 

06/03/2020 - 10:20

Je bedoelt dat je auto thuis staat als de zon schijnt? Je rijdt savonds en overdag laadt je de auto?
Een idee hoeveel energie van zon naar auto gaat in de zomer?

Wij hebben 4 jaar met 100% elektrische auto gereden; in onze praktijk werd de elektrische auto maar weinig geladen door de zon (want wordt overdag gebruikt en laadt savonds als er geen zon meer is). Hoogstens in het weekend kan het omdat dan de auto wel meer overdag thuis laadt (maar met een auto die maar aan 3Kw laadt en pv panelen die 6kw kunnen leveren zit je zelden aan 100% dumpen in het voertuig).

En het net 'ontzien'; wat bedoel je daar mee? Verslijt het net door er energie op te zetten versus eraf halen?

Walter

06/03/2020 - 11:05

DelangheD wrote:

hey Ivo,

ik volg zeker je mening.

Ik vroeg me af hoe jij denkt over verwarmen in het 'laag' seizoen / tussen seizoen.

wij gaan namelijk ook bouwen, E18, 25w\m² voorlopig is de keuze op een WP + vv. ( metPV)

Maar ik vraag me af wat een alternatief zou zijn (budget vriendelijk toch)

In de winter heb je weinig zon, dus weinig eigen opgewekte energie en dan heb je die het meeste nodig met je warmtepomp...

in de tussenseizoenen moet je mss te veel energie gebruiken voor een kort moment van warmte en in de zomer heb je te veel over...

(onze pv's zullen na 2020 er pas liggen, dus geen terug draaiende teller meer)

Hoe zou jij dit oplossen?

@DelangheD

Ik volg volledig het antwoord van Walter-8.

Aanvullend wil ik nog toevoegen:

  • In de tussenseizoenen is er meestal voldoende zon om elektriciteit te maken voor uw warmtepomp. 
     
  • Met vloerverwarming op zeer lage t° (bvb aan max. 30°C bij -8°C buiten) zal je lucht/water WP op zeer hoog rendement werken (SCOP > 4.3). Dus is het nog belangrijker (om het verbruik van uw warmtepomp nog meer te verminderen met nog eens 20% tot 30%) uw warmteafgiftesysteem (vloerverwarming) zo te dimensioneren dat je op deze lage t°n (23°C tot 30°C) nog voldoende warmte kan afgeven aan je  omgeving. Meestal komen de leidingen dan al te liggen op een legafstand van minder dan 7 cm en een minimumchapedikte te berekenen of te werken met droge systemen.
     
  • je bent nu al op zoek naar een alternatief terwijl je nog niet kan inschatten wat dit gegeven kost.
    Als je voldoende isoleert en intelligent ventileert (en ik veronderstel dat je dit gedaan hebt), je hebt maar 25 kWh/m² a nodig en je hebt een ZLTV warmte afgiftesysteem, dan moet het mogelijk zijn om met een L/W WP van 4 kWh te werken als je beschermde ruimte (huis) niet groter is dan 190 m². Deze WP'n (laag vermogen) zijn relatief goedkoop en je hebt geen aparte aansluiting meer nodig voor aardgas (besparing). Je kan dit dan nog intelligent combineren met zonnethermie (buffer + pomp en collectoren), waardoor je nog eens je L/W WP kan ontlasten met minimum 10% in de winter en zeker 100% in de zomer en een deel van het tussenseizoen (= 8 maanden per jaar)
     
  • of je nu terugdraaiende teller zal hebben of niet, zal niet veel uitmaken in je "financiële" opbrengsten/kosten zonnepanelen. Want degenen met terugdraaiende teller zullen nog steeds prosumententarief betalen en degenen zonder terugdraaiende teller zullen transmissietarief betalen (netkosten). Uiteindelijk zal de ene optie de andere waard zijn en dus geen verschil uitmaken. Integendeel zal de optie "slimme meter" zonder terugdraaiende teller, u meer mogelijkheden geven, omdat je door een batterij te plaatsen je netkosten positief zal beïnvloeden. Een batterijsysteem kan ook een elektrische wagen zijn die maar af en toe thuis staat, dus is niet noodzakelijk een bijkomende investering in een nabije (en misschien meer geëlektrificeerde) toekomst.
     
  • vegeet niet dat alles wat men in de toekomst wil elektrificeren, ervoor zorgt dat we in één klap 75% tot 80% energiebesparing realiseren. Hiervoor heb ik hieronder een schema gekopiëerd die u dit inzicht kan bijbrengen. In dit schema gaat men ervan uit dat we in de toekomst nog steeds evenveel energie nodig hebben voor onze comforttoepassingen (zonder extra isolatie voor warmte, zonder minder kilometers te rijden en zonder minder elektriciteit te produceren) . We zien dat door de keuze voor hernieuwbare energie, enkel het rendement verhoogt = minder verliezen ten opzicht van het gebruik van fossiele primaire energie om dezelfde doelstelling te bereiken.

Aan u om uw persoonlijke visie te vormen en uw besluiten te trekken.

06/03/2020 - 10:32

@DelangheD
Bedoelde je 25kwh/m2 - per jaar- of 25w/m2 -maximaal verwarmingsvermogen ? Laatste is slechter ;-).

En nog een opmerking: in een echt goed geïsoleerd huis is er geen tussenseizoen meer. Er is nog enkel de winter wanneer je verwarmd. Andere periodes bij 5 tot bv 15 graden is de interne warmtewinst en zon veelal voldoende om het huis warm te houden.

06/03/2020 - 12:37

Je bedoelt dat je auto thuis staat als de zon schijnt? Je rijdt savonds en overdag laadt je de auto?

Klopt. Als de zon schijnt hebben we meestal geen auto nodig. Dan nemen we gewoon de pedelec of gewone trapfiets.
WW-verkeer is maar 25 km enkel. Soms ben je er vlugger met de pedelec dan met de EV (of eender welke auto) over de autosnelweg. 

Een geslaagde energietransitie zal heel wat meer inhouden dan je huis vervangen door een PH of je fossiel aangedreven auto door een elektrisch exemplaar en verder doordoen alsof er niets aan de hand is. Het vraagt vooral een mentaliteitswijziging en je persoonlijke prioriteiten aanpassen aan wijzigende omstandigheden. 
Voor ons maakt onze BEV deel uit van een totaalplaatje inzake energieverbruik. Niet gewoon eens iets anders om mee te rijden terwijl het ook op andere manieren nog beter kan. 

Ik hou al negen jaar dag na dag mijn energieverbruik en -productie nauwlettend in het oog en dat wordt al zes jaar gevat in rekenbladen. Ik heb dus idd een redelijk goed inzicht op al mijn energiebehoeften. 

Onze woning wordt sinds 2014 ook doorlopend aangepast en verbeterd. 

Wij hebben een 32A laadpaal met de mogelijkheid tot loadbalancen. Geen probleem maar om een deel van de overproductie in op te vangen.

Het elektriciteitsnet in België is heel slecht uitgerust om om te gaan met energiepieken. Je kan dus beter zowel je afname als injectie afvlakken en niet de pieken nog vergroten. 

06/03/2020 - 12:16

Ok; maar als de auto niet rijdt kan er natuurlijk ook geen elektriciteits in gestopt worden.

06/03/2020 - 12:21

@ Walter-8,

Je hebt verkeerd gelezen, zijn speedelec verbruikt enorm veel, want zijn auto staat geladen op de oprit!

07/03/2020 - 13:03

walter-8 wrote:
Ok; maar als de auto niet rijdt kan er natuurlijk ook geen elektriciteits in gestopt worden.

Klopt. Je moet het wel zelf een beetje in het oog houden en de boel sturen en in evenwicht houden. 
Ik beweer ook niet dat het de oplossing is voor alles. Het is slechts een deel van de oplossing. 
Beter zoveel mogelijk in de EV steken dan door de dag gewoon de piek op het net bijsteken. 

En ik heb ook een relatief kleine PV-installatie en een BEV met een relatief grote accu capaciteit. Dat maakt het iets flexibeler. 
Ik beweer ook niet dat het de gemakkelijkste oplossing is. 
Het help uiteraard ook dat slechts één persoon uithuizig werkt en dat deze een flexibele uurregeling heeft en deeltijds thuis kan werken.

Ik geef alleen een antwoord op een rechtstreeks vraag van DelangheD. Hij pikt er vrij uit wat hem past of negeert gewoon waar hij het niet mee eens is. Ik heb niet de missie wie dan ook van wat te overtuigen noch volgers van mijn mening te verzamelen. Zeker niet van mijn gelijk want dat wordt ook voortdurend bijgesteld. Ik geef alleen mee hoe het voor mij werkt en hoe het misschien voor iemand anders ook (deels) kan werken. 

ps. Wij gebruiken geen speedelec. Dat kan niemand hier dan ook gelezen hebben. Diegene die dat meent gelezen te hebben leest alleen wat in zijn kraam past. 

06/03/2020 - 12:41

Ik zou me gewoon eerst concentreren op een deftig S-peil i.p.v. op het E-peil of BEN of zo. En dan bedoel ik rond de 20 of minder. Ineens wordt dan een E-peil van 30 eigenlijk makkelijk (zonder PV) en zelfs 20 kan zonder PV.

06/03/2020 - 15:56

I.v.m. de situatie 'weinig zon' en 'veel warmtevraag' onderzoekt men de Hybrinator: een hybride warmtepomp (lucht-water warmtepompen die aangesloten worden op bestaande gasboilers) voor variabele energieprijzen en flexibiliteit. Er is ook een Ecopower-enquête over. Dat

I.v.m. de batterij van een auto is er oa. concept van Travel Extender-accu van Renault. De basis is 40kWh-accu intern, uit te breiden met 50kWh extra. In theorie zou je zo'n accu meestal thuis kunnen laten, om pieken/dalen op te vangen en enkel gebruiken als je verdermoet met de auto. Ongetwijfeld weegt dat wel door, zodat je het op je eentje wellicht niet zomaar in jouw auto stopt.

11/03/2020 - 17:12

Ter info een filmpje met wat meer info over de Renault Morphoz. Zoals ik vreesde: geen 'Travel Extender'-batterij die je zomaar even handmatig in je auto stopt...

Pagina's