Technieken/isolatie nieuwbouw 2020 | Page 3 | Ecobouwers.be

U bent hier

Technieken/isolatie nieuwbouw 2020

05/08/2019 - 13:29

Allen,

We zijn volop bezig met de keuzes te maken voor onze nieuwbouw woning (waarmee we starten begin volgend jaar).
We zijn aan het kijken voor een E20 of E30. Maar moet natuurlijk wel prijstechnisch te verantwoorden zijn.

Graag al jullie input die ons hierin kan helpen.

- elektriciteit: zonnepanelen.

Onze woning heeft een zadeldak. 1 zijde richting Oosten en 1 zijde richting Westen. We zouden dus op beide gevels een reeks zetten zodoende we de hele dag maximaal zonlicht kunnen opvangen. Hoeveelheid te bekijken want we willen er niet teveel leggen. Niet enkel voor de aankoopprijs maar voor hetgeen we terugsteken op het net en dus op betalen. 
Batterijen zijn op vandaag nog niet op punt? Er is een subsidie sinds 1 aug maar blijkbaar staat de techniek nog niet ver genoeg (veel onderhoud met verplichte contracten, duur in aankoop, veel defecten,...)? Of heb ik me verkeerd laten informeren.

Bepaalde specificaties die we in het oog moeten houden? Van de ZP als de omvormer?

- verwarming: nog geen idee

We dachten dit eerst te doen met een WP (enkel voor verwarming) maar dan moet je meer ZP plaatsen en dus meer terugsteken op het net (in zomermaanden beste rendement ZP maar geen verwarming/verbruik van WP). ALsook is de aankoop duur en betaald dit zich niet meteen terug? 
Zal dus waarschijnlijk een hogerendements gasketel worden of zijn er nog goede alternatieven? 

Zowiezo komt er overal vloerverwarming.

- sanitair: nog geen idee

Hier gingen we een zonneboiler plaatsen maar ik lees veel dat dit zich niet terugbetaald? Dus je je investering zogoed als niet terugverdiend. Alsook is dit vrij groot en kan dit niet op de zolder (wegens de hoogte) en moet dit in de berging komen wat veel plaats in neemt.

- koeling: 

screens? 3 dubbel glas? Specifieke zaken omtrent type beglazing?

Voorziening voor een airco (ik zou willen 1 uitblaas in de living en 1 in de nachthal boven). Bepaalde systemen die jullie kunnen aanraden? Is natuurlijk nefast voor de Epeil punten en zou dus eerder iets zijn om in de toekomst uit te voeren indien echt nodig.

- dikte isolatie: welke ditke raden jullie aan?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Mvg Karel

77 Reacties

18/09/2019 - 16:06

lietaert wrote:

is lage epb niet gelijk aan energie zuinig ;-)))

Als je 1 epb puntje voor krijgt, dan zal een douche wtw zal dit wel werken zeker ?Waarom zouden ze een epb punt geven?

En als het niet werkt, werkt epb dus ook niet, en moet je de extra subsidie zien als compensatie voor de zinloze epb kosten?

jan

Dat is wel de bedoeling, maar in de praktijk is dat lang niet altijd het geval.

Men scoort beter door het simpele feit dat er een DWW geinstalleerd is zonder dat iemand zich afvraagt of die altijd en overal energiewinst zal opleveren.

18/09/2019 - 16:11

Een spaardouchekop levert naar EPB niets op. Anderzijds kost die niet noodzakelijk meer dan een niet-spaardouchekop dus op dat vlak volg ik Charel.

18/09/2019 - 18:12

Allen,

Wat een discussie!

Mensen die hier koude douches nemen om te besparen, mensen die investeren voor EPB punten te verzamelen en niet om komfortabeler te leven, mensen die zich zorgen maken over premies of deze terecht of onterecht zijn, ...

Ik denk dat de vraagsteller zich wil informeren en dus wil weten welke kennis en ervaring van andere mensen, hij kan integreren in zijn plannen. Zijn motivatie kan verschillend zijn van de mijne of van de uwe. Dit mag geen probleem vormen op dit forum.

Als de vraagsteller en zijn familie graag lange douches neemt en dat dit hem en zijn familie een comfortgevoel geeft, is dit een terechte prioriteit voor zijn plannen. Hij vraagt ons om hem bij te staan met de verwezenlijking van zijn droom, niet de mijne, niet de jouwe, niet die van een ander.

Ik zou liever hier zien staan en bevestigen uit ervaring, uit specifieke kennis, dat een moderne spaardouchekop evenveel comfort geeft als een klassieke douchekop. Dat met deze investering, je je waterfactuur met minstens 20% ziet zakken  en dus ook minder BTW moet betalen voor diegenen die ervan houden om minder belastingen te betalen. Of dat dit neerkomt dat je om de 5 jaar, een jaar gratis water hebt... 

Dat met een spaardouchekop waar intensief gebruik van gemaakt wordt, bijkomend ook nog een kosten/energie besparing (investerings- en gebruikskosten en BTW) te realiseren valt bij de aanmaak van deze SWW warmte door gebruik te maken van een warmte aanmaaksysteem of een energie recuperatiesysteem (zoals een DWW), is denk ik belangrijker voor de vraagsteller dan gewoon uw prioriteit naar voor te schuiven.

Over de DWW is hier al genoeg inkt gevloeid opdat de vraagsteller Karel (KaDe) zich een beeld kan vormen om een gefundeerde beslissing te nemen. Dit laat hij toch uitschijnen in zijn commentaren.

Ik denk dat er nog genoeg onderwerpen zijn in onderdelen van de originele vraag om uit te diepen en om zinnig te antwoorden.

In ieder geval raad ik vraagsteller aan om het adviesdocument aan de Nederlandse regering te lezen ( https://www.rli.nl/sites/default/files/advies_warm_aanbevolen_-_def.pdf). Dit geeft aan hoe men in de toekomst aankijkt tegen wonen en leven. Het document noemt toepasselijk "warm aanbevolen" en wordt voor 90% uitgevoerd door de Nederlandse regering (goedgekeurd aan de klimaattafels en opgenomen in de nieuwe klimaatwet). Wij zullen dezelfde weg opgaan, misschien met kleine accentverschillen, maar dit is de richting die er in heel Europa wordt uitgegaan. Het Frauenhofer Institut heeft een gelijkaardige aanbeveling gedaan aan (en op vraag van) de Duitse regering en die zal eind deze week ook deze studie als onderdeel van de Duitse klimaatwet in zijn integraliteit door het Duitse parlement laten goedkeuren. 

18/09/2019 - 18:42

Nochtans Luc,

Denk ik dat er toch op mag gewezen worden dat je soms met zeer kleine moeite en evenveel comfort (niemand had het over koude douche's) meer kunt besparen aan energie dan met dure installatie's waar je dan weliswaar een goed score mee haalt. Alsof dat de bedoeling zou zijn.

"Zijn motivatie kan verschillend zijn van de mijne of van de uwe. Dit mag geen probleem vormen op dit forum."

Vooral op dit forum moet de klemtoon vooral liggen op het ecologische aspect en hoeft men niet mee te gaan in een andere motivatie.

19/09/2019 - 14:21

Woubeir wrote:

Dat hoeft heus niet zo te zijn. Je kan zowel extreem zuinig zijn als zowel door een investering te doen recht krijgen op een premie en/of korting die groter is dan je investering.

Spijtig genoeg kom ik dat in de praktijk heel weinig tegen. 
Ik probeer zo weinig mogelijk energie en water te verbruiken (door levensstijl en eenmalige maatregelen).
Zowel de water- als energieMij heeft dat ook door (dat dit een beteachting is van steeds meer mensen). 
Je ziet dus meer en meer een verschuiving naar vaste tarieven ipv tarieven verbonden aan het verbruik. 
M.a.w. als je je verbruik naar beneden haalt loont dit steeds minder en minder. 

Om op het onderwerp terug te komen - ik reken alles wel degelijk na - : hoe minder je verbruikt hoe minder lonend iedere bijkomende maatregel wordt. Op een overmatig verbruik is een % kostenbesparing veel lonender dan op een zeer klein verbruik. Uiteindelijk bereik je een punt waarbij iedere bijkomende maatregel nooit meer lonend zal worden. Het is ook veel eenvoudiger en lonender je levenstijl aan te passen (kost niets en blijft in de tijd kosteloos) dan om technische maatregelen te nemen (die extra investeringen vergen en lopend onderhoud vergen).

Ik behoor duidelijk niet tot de "believers" die denken dat we zonder onze levensstijl aan te passen en met doorvoering van wat technische maatregelen (tegen welke kostprijs dan ook) we er ook wel zullen komen. 

19/09/2019 - 17:21

lietaert wrote:

is lage epb niet gelijk aan energie zuinig ;-)))

Neen dat is het niet. Charel heeft dat hier al bij herhaling aangetoond. 

Om energiezuinig te zijn heb ik geen theoretisch model nodig zoals o.a. de EPB score. 
Die score heb je alleen nodig om premies te verwerven die niets zeggen over het dagelijkse energieverbruik. 
Voor een aangepaste levensstijl (die veel meer impact heeft dan technische maatregelen) krijg je immers nul punten. 

Mijn woning heeft niet eens een score voor wat dan ook.Toch durf ik de jaarlijkse energiecijfers zonder enige schaamte naast heel wat zogenaamde  "lage energiewoningen" te plaatsen. Ik val soms zelfs achterover wat sommige huishoudens in hun passiefwoningen jaarlijks in totaliteit nog aan energie verbruiken.

@Luc VD: ter informatie, ik heb het helemaal niet nodig om economisch te besparen op wat dan ook. 
Om comfortabel te leven heb ik het nog minder nodig om dagdagelijks minutenlang onder een hete douche te gaan staan. 
Af en toe een koude douche (wat weer relatief is want 20°C noem ik persoonlijk niet koud, dat zijn temp. minder dan 12°C) is een levensstijl uit overtuiging. Vraagt alleen enige gewenning die op hygiënisch vlak en op vlak van comfort na een tijdje niet voelt alsof je jezelf iets tekort doet. Integendeel zelfs. Bespaart niet alleen de gemeenschap veel aan nodeloze energieverspilling. Zelfs de gezondheidszorg vaart er wel bij (buiten een jaarlijks kort controlebezoek aan huisarts en tandarts hebben ze me daar nog nooit gezien). 

Als de vraagsteller en zijn familie graag lange douches neemt en dat dit hem en zijn familie een comfortgevoel geeft, is dit een terechte prioriteit voor zijn plannen.

Daarin verschillen we dus grondig van uitgangspunt. Ik vind niet dat - als je er maar genoeg geld tegenaan smijt - je onder de huidige omstandigheden energetisch je gang maar kan blijven gaan. 

19/09/2019 - 17:41

Hallo Charel,

By the way: Ivo B heeft wel degelijk koude douches beschreven in de blog:

Ecologie definiëren zal wel voor iedereen verschillend zijn. Maar 1 ding is zeker, wil ecologie duurzaam zijn, dan moet ze voldoen aan alle comforteisen van de mens anders verlies je deze mens (tijdelijk) in je ecologisch verhaal.

Je hoeft niet altijd dure installaties hebben om goede reële scores te halen. Het levend bewijs hiervoor is bvb. de discussie over de spaardouchekop, maar er zijn ook andere simpele trucs zoals bvb schakelaars en stopcontacten enkel op binnenmuren plannen en plaatsen zodat er geen probleem  met luchtdichtheid kan ontstaan, ... en hier verdient men dan onrechtstreeks nog een aantal EPB-punten mee.

Het ecologisch aspect heeft voor veel mensen veelal een negatieve bijklank door ondermeer het romantisch verleden met  de geitenwollensokken, maar zeker ook door hedendaagse framing vanuit bepaalde hoek. Het is daarom  belangrijk om alle voordelen van modern ecologisch investeren in de kijker te zetten. Hiervoor is een andere manier van denken nodig, die eenvoudiger is en bovendien logischer en verstaanbaarder is, dan ons traditioneel denken dat we toegepast hebben tot op vandaag.

In het verleden hielden we ons veel te weinig bezig met andere gevolgen dan de focus op de oplossing van een probleem. Hierdoor werden er neveneffecten gecreëerd die meestal ecologisch negatief uitvielen. Denk maar aan kunstmest, pesticides, plastics, verbrandingsprocessen met fijnstof, CO2, ... als neveneffecten, enz ...

Het kan anders.

Nu past men bvb. het cradle2cradle principe meer en meer toe in alle ontwikkelingen en zelfs bij projecten. Men kijkt naar een langere termijn (het is de eerste keer in de wereldgeschiedenis dat meer dan de helft van onze wereldbevolking via beleid, samen 30 jaar vooruit kijkt naar zijn evolutie). Men schat risico's anders in. En uiteindelijk wordt de oplossing allesomvattender en toch lokaler, ecologischer en ze gaat langer mee. Uiteindelijk zijn deze nieuwe oplossingen duurzamer en goedkoper, ook omdat de “oude” oplossingen uitgeput geraken.

Ook dit is ecologie.

@ Ivo B:

De geschiedenis heeft al verschillende malen uitgewezen dat

1. besparen het deficiet is van een beleid, ook onnodige besparingen kunnen daarvan een symptoom zijn,
  2. veranderingen in gedrag worden enkel door een gemeenschap aanvaard, wanneer er voordelen en verbeteringen voor de gemeenschap mee verbonden zijn,

en dit zijn dan ook succeselementen voor de toekomst. Ik hoop dat het beleid zich hiervan bewust is.

Zonne-, wind-, water- en geothermische energie zijn overvloedig aanwezig en kunnen sinds de laatste 10 jaar op een lokale en zelfs op een industriële schaal geoogst worden. Er is geen monopolie meer op de grondstoffen of op de aanmaak van energiedragers. Dit betekent dat er CO2-vrije energie in overvloed beschikbaar kan gemaakt worden voor iedereen.

Er is geen reden om  te besparen op comfort. Het is enkel tijdens de transformatie periode en wel in de CO2-neutrale tussenfase (tussen nu en CO2-vrij), dat energie een probleem kan zijn, omdat we enkel energetische opslag hebben voor koolstof houdende producten zoals aardolie en gas. De nieuwe opslagmethodes voor warmte en elektriciteit moeten nog geprioriteerd worden. Dit is een moeilijke oefening omdat de eigenaars van de hedendaagse opslag en de hedendaagse productiesites  hun inkomsten nog zolang mogelijk willen behouden (wat normaal is vanuit hun standpunt). Daarom  is deze energietransitie disruptief (komt zeer weinig voor in de geschiedenis) voor onze economie en kan ze alleen slagen indien er voordelen aan verbonden zijn voor de hele gemeenschap.

19/09/2019 - 17:27

Je hebt gelijk Luc , Ivo had het inderdaad over relatief koude douche's in de zomer, dat was me ontgaan.

Verder:

"Ecologie definiëren zal wel voor iedereen verschillend zijn. Maar 1 ding is zeker, wil ecologie duurzaam zijn, dan moet ze voldoen aan alle comforteisen van de mens anders verlies je deze mens (tijdelijk) in je ecologisch verhaal."

Dat klopt, maar wat is comfort ? In vele gevallen is dat iets wat ons is aangepraat, wat we gewend zijn of wat we bij de buren of kennissen hebben gezien. Men zou ons net zo goed iets anders kunnen aanpraten. Mensen die zowat alles al hebben denken dat ze pas helemaal over comfort kunnen spreken als ze ook nog over een jaccuzzi en een zwembad kunnen beschikken. Mensen die niets hebben vinden het een enorm comfort als ze plots kunnen beschikken over een waterpomp en een zinken bad. 

En om bij het topic te blijven: wie weet zouden veel mensen het een enorme meerwaarde aan comfort vinden moesten ze 's zomers in de tuin met koel water kunnen douchen. Maar eerst moeten ze het bij de buren gezien hebben.

Ik overdrijf nu een beetje om mijn punt te maken.

19/09/2019 - 17:31

Mooie theorie maar ondertussen zitten ze hier - als vertegenwoordigers van de gemeenschap - onbeweeglijk als konijnen naar een lichtbak te staren en proberen ze het verleden terug uit te vinden. 

Ik begrijp je redenering volkomen maar zie in de prakrijk en op ruimere schaal er nauwelijks een toepassing van. En ik ben niet zo positief ingesteld - toch niet wat betreft dit onderwerp - om er van uit te gaan dat we nog dertig jaar de tijd hebben om iedereen wakker te schudden uit zijn comfortabele comfortzone. 
Gezien zowel het beleid als de gemeenschap maar niet echt in beweging komt is er geen andere optie dan dat ik zelf maar verder ga. 

Als mijn kleinkinderen over 10 jaar vragen wat ik zelf er aan gedaan heb wil ik hen een uitgebreide verantwoorde lijst kunnen voorleggen. Niet de dooddoener "de anderen wilden ook niet mee". 

19/09/2019 - 18:58

@ Charel,

Ik (en ik hoop veel lezers van deze blogs op ecobouwers) heb geen probleem met positieve keuzes voor comfort en dit kan een koude douche zijn, maar ik heb wel een probleem dat men uit besparingsredenen een koude douche voorstelt (of zo werd het hier wel slinks gecommuniceerd). Dit is een negatieve keuze en daarbij ook nog opdringen van eigen comfort- of andere wensen aan derden. 

Dit is de achtergrond van mijn reactie "Wat een discussie!" De voorbeelden door mij hierin aangehaald voldoen allen aan de voorwaarde van twijfelachtige keuzes vermengd met een opdringeringerig randje. Het is dit wat ik juist wou aankaarten. 

@ Ivo B,

We hebben geen 30 jaar tijd om af te wachten, we moeten nù ons informeren en nù de juiste keuzes maken. En er komt wel beweging in het beleid omdat we deel zijn van een Europees en een wereldwijd project. Misschien zal het in Vlaanderen iets later gebeuren dan in de rest van Europa vanwege andere lokale prioriteiten (staatsstructuur) die men ten koste van alles wil  doorduwen.  

In ieder geval zijn er al heel veel bedrijven en particulieren (waaronder u) die inzien dat de nieuwe technologie heel veel kansen biedt. Deze bedrijven en particulieren, nemen nu al een voorsprong op voorwaarde dat ze goed geïnformeerd  hun beslissingen nemen en investeren. Ik geef toe dat voor sommmige zaken het moeilijk wordt om de juiste beslissing te nemen omdat het beleidsniveau op dit ogenblik geen richting geeft. Daarom ga ik steeds kijken over de grens met Nederland, Duitsland en ook Frankrijk (en soms ook naar Brussel en Wallonië) waar er wel al aan beleid wordt gedaan. Onze politiekers zullen als vanouds wel "the good practices" van onze buren overnemen al was het uit opportunisme om snel snel te voldoen aan de Europese richtlijnen waar ze nooit een prioriteit van gemaakt hebben ...

Ik hoop dat we nu verder kunnen gaan met het onderwerp en dus de vraag van KaDe : Technieken/isolatie nieuwbouw 2020 

19/09/2019 - 21:03

Hier al een nieuwe techniek!  Binnenkort iedereen op waterstof?

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/09/11/nederland-stelt-eerste-waterstofwoning-voor/

20/09/2019 - 19:48

Schrap dat "binnenkort" maar al. 
Er ligt een hele weg tussen een marketingstunt en een veralgemeende pratische toepassing op huishoudelijk niveau.
Lees er eerst eens de natuurwetten op na waaraan waterstof/electrolyse gebonden is ("haalbaarheid" draait nu voornamelijk om subsidies en externe energiecentrales, op basis van gas- en kernenergie) en vooral - voor het weer te lyrisch wordt op basis van een persbericht zonder achtergrondinformatie -  waterstofgate.nl.

20/09/2019 - 08:33

@Luc VD: we zullen maar afsluiten dat we het daarover grondig oneens zijn en het wel nog een tijdje zo zal blijven. 

We zijn het tenminste eens dat we geen 30 jaar meer de tijd hebben. Ik ben het wel grondig oneens dat bij "wat informeren en wat randkeuzes maken" het probleem is opgelost. Het zal heel wat meer vergen, o.a. een grondige mentaliteitsverandering en omslag waarbij er heel wat hun " denkbaar verworven comforteisen" in vraag zullen moeten stellen. Daar kan je best nu al aan wennen zodat de omstandigheden er je niet toe gaan dwingen. Uiteraard is dat een boodschap die liever niet gehoord wordt en als opdringerig overkomt. 
Tenslotte zullen de feiten je voor onomkeerbare zaken stellen. En die kan je dan niet meer ontlopen. 

De "uiteindelijk komt het wel allemaal goed" boodschap geeft uiteraard een veel comfortabeler gevoel, verkoopt ook veel beter en roept al helemaal geen weerstand op.

U mag mij een pessimist noemen - wat ik in deze ook ben - maar spijtig genoeg is de realiteit dat de meest pessimistische scenario's van de laatste deccenia keer op keer ingehaald werden door de realiteit.  

20/09/2019 - 08:43

Griet en Stefan wrote:

Hier al een nieuwe techniek!  Binnenkort iedereen op waterstof?

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/09/11/nederland-stelt-eerste-waterstofwoning-voor/

Een systeem met veel toekomstperspectief ! 

Ter info: over dit onderwerp werd hier (op dit forum) vorig en dit jaar al prematuur gediscussieerd.

https://www.ecobouwers.be/forum/opslaan-van-energie-met-de-solenco-power...

20/09/2019 - 16:35

Toekomstperspectief klopt mss wel... een beetje zoals kernfusie... nog altijd dé techniek van de toekomst... en zal dat misschien ook blijven ;-)

18/10/2019 - 23:06
HVH

Ik wil niet persé een nieuw topic starten dus probeer ik het hier.
Wie heeft er een douche WTW? (eventueel horizontaal) Tevreden van? Welk merk?
Waar moet ik eventueel op letten bij aanschaf? Waar gekocht?
Is het OK dat ik dit aansluit op de koude toevoer van de douche? (en dus niet terug naar de boiler moet)
Met welke (thermostatische) kranen is dit compatibel?

19/10/2019 - 21:39

Beste Karel,

Wat je isolatie betreft ga voor de normen van morgen ( de meest duurzame, ecologische, circulaire KWh is deze die je niet verbruikt ). De bouwschil gaat gemakkellijk 50 jaar mee. Dus kijk ver vooruit. Spouwmuur en dakisolatie laat zich niet zonder ingrijpende maatregelen aanpassen/upgraden. 

Hou er ook rekening mee dat je meer tegen de hitte zal moeten isoleren dan tegen de koude. Ik zou voor m'n dak richting van vb cellulose kijken. Zorg ook voor voldoende inertie in je constructie ( kan warmte en koude bufferen ).

Los van de huidige EPB vergeet niet dat je bepaalde "acties" kan "uitstellen". Ik denk hierbij aan vb aan PV.

Je bouwt voor de lange termijn, doe het dan ook met een lange termijn visie !

Veel succes met jullie project !

Marc

Pagina's