SMA omvormer 2500 wil niet meer opstarten

mijn 13-jarige SMA omvarmer 2500 wil niet meer opstarten,

ondanks max. uitgaande spanning op 261 V is gesteld

en mijn drie fasen elk rond de 241 V leveren.

zelfs bij bewolkt weder probeert hij continue op te starten

maar helaas.

een telefoontje naar SMA levert als antwoord:

zo'n oud toestel......onherstelbaar!

heeft iemand hier ervaring met dze gewaande 'onherstelbaarheid'?

Reacties

Ik zou je aanraden ergens een serieuze handleiding te vinden die dan toch minstens wil zeggen waarom hij niet wil starten.

Ik hoop dat er ergens foutcodes te zien of uit te lezen zijn.

dank voor je reactie Walter,

de foutcodes zijn;

- distrubance VAc-BFR

- Imax

dat zou betekenen dat de max netstroom (gemeten 241 V op alle 3 fasen) hoger ligt dan de ingestelde max waarde van 261 V

dus de omvormer maakt een verkeerde berekening

er is idd wat info: https://my.sma-service.com/s/article/Error-message-Imax?language=en_US#….

Maar ik denk dat het probleem niet in een berekening zal zitten.  Ik verwacht dat de fout een gevolg is van een probleem in de elektronica.  Een omvormer maakt altijd een iets hogere spanning dan het net om als spanningsbron gezien te worden.  En dat zal zorgen voor een stroom naar het net.  Er zijn veel redenen te bedenken waarom het fout gaat in de elektronica dat er ergens een te grote stroom begint te stromen wat mogelijk echt gevaarlijk is.  Maar ik denk dat er echt wel een te grote stroom loopt (wat het echte probleem is).  Te hoge spanning is in theorie geen probleem.  Enkel voor het net omdat je dan grotere spanningen op het net zet dan dat sommige toestellen verwachten (en 260V is echt wel hoog). En een te grote stroom wil zeggen dat er ergens een grote spanningsval zal zijn, waardoor het toestel misschien wel een grote netspanning ziet. Dat laatste maar een speculatie.

Van wat ik gisteren zag bij andere mensen is dat de sturing van zo een omvormer onstabiel kan worden waardoor er idd grote stromen en/of interne spanningen kunnen optreden.  

Ik zou eerder eens proberen de max spanning lager te zetten.  

Walter