Serre aanbouwen tegen noordgevel, goed of niet? | Ecobouwers.be

U bent hier

Serre aanbouwen tegen noordgevel, goed of niet?

afbeelding van Nicske
07/07/2020 - 17:27

Beste mensen van dit fijne forum,

Heeft er iemand ervaring met het aanbouwen van een serre tegen een oude woning, 1850,(muren van 35 a 50 cm dik)

Ik wil een nieuwe kweekserre (de oude, losstaande, is net afgebroken) bouwen dicht bij de woning en liefst ertegen.

Mijn achtergevel is gelegen op het noorden, hiertegen dacht ik de serre te plaatsen, over de volledige hoogte en breedte.

Is dit een goed idee? Heeft iemand hier ervaring mee?

Kan ik ook op een of andere manier hier winst uithalen ik denk dan op vlak van isolatie, of ventilatie?

Ik ben benieuwd, bedankt voor iedere reactie. 

26 Reacties

afbeelding van Keon
10/07/2020 - 22:16

Dat kan geen kwaad.

In de winter zal dat eerder voor- dan nadelen hebben (minder warmteverlies).

afbeelding van Nicske
11/07/2020 - 15:07

Beste, bedankt voor uw reactie. Deze vraag stelde ik in mijn zoektocht naar een manier om mijn woning energiezuinig te maken.

Ik vraag me af welke invloed deze "aangrenzende niet verwarmde ruimte" heeft op de EPC, want ik moet nog verbouwen.

De muren zijn 35 a 50 cm dik volle muren, en zijn nog niet geisoleerd.

Ik verkies om deze, indien nodig, langs binnen te isoleren, omdat er daar toch renovatiewerken nodig zijn en de buitenkant in goede staat is, maw mooi opgevoegd. Ik weet dat langs buiten isoleren beter is ivm koudebruggen maar gezien het een groot huis is en ik naar een goedkope oplossing zoek en  ook geen fan ben van buitenbezetting verkies ik voor isolatie langs de binnenkant. Tenzij er een mooi, natuurlijk isolatiemateriaal bestaat dat gelijktijdig als afwerking lans de buitenkant kan dienen. Het enige wat ik ken zijn kurkplaten, maar de randen hiervan zijn niet al te stevig, ook de  te gebruiken lijmen vallen me tegen en het tamelijk duur materiaal.

Zijn hier soms ervaringen mee? Zeker al bedankt voor iedere reactie.

afbeelding van Keon
20/07/2020 - 11:19

Ideale manier om aan de binnenzijde te isoleren, is dit combineren met wandverwarming. Op die manier kan je alles dampopen afwerken.

De dikte van de binnenisolatie stem je af op de dikte van de bestaande muren, beide moeten ongeveer een gelijke R-waarde hebben. Voor de bakstenen muur is dit een beetje natte vingerwerk omdat je geen kennis hebt van de lambda-waarde van de gebruikte stenen. Ik zou uitgaan van een waarde van 0,6W/m/K.

Voor de concrete uitvoering moet je eens gaan kijken op polderhuis.org. In plaats van riet kan je ook houtvezelplaat nemen.

afbeelding van charel
20/07/2020 - 16:03

Wil je de woning energiezuiniger maken dan kan een muurserre daar zeker toe bijdragen. Om oververhitting in de zomer te vermijden lijkt het me ook beter dat die aan de noordzijde wordt geplaatst, zeker als er een doorgang is van de serre naar de woning.

Ik sta er wel van versteld dat hier weer eens het voorbeeld wordt aangehaald van dat bewuste polderhuis. Qua energiezuinigheid is dat een regelrechte ramp ! De maatregelen die daar zijn genomen hebben dan ook vooral te maken met het behoud van het unieke armoedige karakter van die woning.

afbeelding van walter-8
20/07/2020 - 19:27

Een serre in de winter op het noorden heeft vermoedelijk weinig voordeel van de winterzon. Ze zal dus dicht bij de buitentemperatuur zitten in de donkere maanden -en ook omdat ze nauwelijks eigen massa heeft om enige energie bij te houden.
Ik verwacht niet veel voordeel naar je verwarming toe.
Het hangt ook wat af van de situatie waarvan je start; totaal ongeisoleerd kan ik me voorstellen dat de woning enig voordeel ervan heeft. Vanaf een beetje isolatie lijkt me het voordeel beperkt in de winter op het noorder. Naar lente en herfst toe als de zon al beetje de serre kan bereiken is er mogelijk een voordeel. Maar ik verwacht niet de je maximum verwarmingsvermogen zal dalen (op koudste moment van de winter).

++++
Ik vraag me af welke invloed deze "aangrenzende niet verwarmde ruimte" heeft op de EPC, want ik moet nog verbouwen.
++++
Maar een serre met enkel glas zal dus volgens mij weinig bijdragen. Het is al enige tijd geleden. Maar ik dacht dat "een niet verwarmde ruimte" zoals bedoelt in epb, ook een ruimte is waar het niet vriest. Dat gaat volgens mij in de serre wel zijn.
Ik denk niet dat je op voorhand kan zeggen hoeveel de serre zal bijdragen aan het binnenklimaat.

Maar misschien een serre met dubbel glas?

Walter

afbeelding van charel
20/07/2020 - 20:10

Het is omdat de serre over de volledige hoogte van de woning wordt gebouwd dat ik er een mogelijke winst wel van inzie. De serre staat daardoor niet helemaal in de schaduw van de woning maar vangt bovenaan vrijwel altijd rechtstreeks zoninstraling. Ook de oost en westkant zijn hierbij niet onbelangrijk.

afbeelding van Keon
22/07/2020 - 12:16

charel wrote:

Ik sta er wel van versteld dat hier weer eens het voorbeeld wordt aangehaald van dat bewuste polderhuis. Qua energiezuinigheid is dat een regelrechte ramp ! De maatregelen die daar zijn genomen hebben dan ook vooral te maken met het behoud van het unieke armoedige karakter van die woning.

Het Polderhuis is geen "reglrechte ramp"... de gehanteerde principes laten net toe om uw energiezuinigheid te verbeteren zonder het architecturaal karakter van uw pand te moeten aanpassen en zonder angst te moeten hebben voor vochtproblemen.

Het vergt een andere kijk op de zaken en die switch is soms moeilijk te maken... ipv. "isoleer alles maximaal", wordt het nu "isoleer enkel uw dak en uw vloer maximaal en creëer voor de rest warme muren".

afbeelding van Nicske
22/07/2020 - 12:39

Bedankt iedereen voor de reacties,

Deze zijn boeiend om verder uit te zoeken.

indien ik de serre"muur" langs binnen isoleer heeft de serre toch wel de massa van de muur? Enfin ik begrijp dat een serre weinig zal bijbrengen op energetisch vlak. Dan zal ze voor het comfort geplaatst worden...

Msschien dat ik wel de seremuur langs buiten isoleer en de andere muren langs binnen. Ik heb wel meer plaats dan de 2 cm dikte om langs binnen te isoleren zoals in het voorstel polderhuis, toch heb ik er ook een beetje moeite bij om muren van 35 tot 50cm (gelijkvloers) nog veel dikker te maken... 

Groeten

afbeelding van charel
22/07/2020 - 15:07

Keon wrote:

charel wrote:

Ik sta er wel van versteld dat hier weer eens het voorbeeld wordt aangehaald van dat bewuste polderhuis. Qua energiezuinigheid is dat een regelrechte ramp ! De maatregelen die daar zijn genomen hebben dan ook vooral te maken met het behoud van het unieke armoedige karakter van die woning.

Het Polderhuis is geen "reglrechte ramp"... de gehanteerde principes laten net toe om uw energiezuinigheid te verbeteren zonder het architecturaal karakter van uw pand te moeten aanpassen en zonder angst te moeten hebben voor vochtproblemen.

Het vergt een andere kijk op de zaken en die switch is soms moeilijk te maken... ipv. "isoleer alles maximaal", wordt het nu "isoleer enkel uw dak en uw vloer maximaal en creëer voor de rest warme muren".

Voilà, een andere kijk op de zaken waarbij niet de energiezuinigheid prioritair was maar wel het herstellen van de historische toestand.

Het kan dus wel als een voorbeeld voor restauratie van historische panden worden gebruikt maar zeker niet als een voorbeeld voor een energetische optimalisatie van een woning. Je mag dat voorbeeld hier absoluut niet aanraden.

Als je een andere woning op die wijze zou renoveren dan zouden de warmteverliezen dermate groot zijn dat je nooit het vereiste isolatiepeil zou kunnen bekomen !

afbeelding van Keon
22/07/2020 - 15:39

En waarom niet? Nicske wenst zijn/haar woning te isoleren zonder de buitenzijde te moeten aanpassen (Het gaat hier om een woning uit 1850!). Dan zijn de Polderhuis-principes ideaal. Geen gedoe met dampremmen en toestanden...

Wil je per se goed scoren op de EPC-waarde door nog dikker te isoleren aan de binnenzijde en toch damp-open muren behouden (lees, geen last van vochtproblemen of schimmel in of op de muren) dan zal je de principes van "Warm Bouwen" moeten toepassen... Een basis verwarming voorzien van ca. 13 à 15°C tussen de binnenisolatie en de bakstenen muren.

Maar of je daar werkelijk veel mee gaat besparen op de factuur weet ik niet. Warm Bouwen is wel interessant als je ook actieve koeling nodig hebt in de zomer en die warmte op zijn beurt weer nodig is om de geothermische warmtepomp "op te laden". Voor huis-tuin-en-keuken-gebruik lijkt mij dat overdreven.

afbeelding van charel
22/07/2020 - 20:48

Keon wrote:

En waarom niet? Nicske wenst zijn/haar woning te isoleren zonder de buitenzijde te moeten aanpassen (Het gaat hier om een woning uit 1850!). Dan zijn de Polderhuis-principes ideaal. Geen gedoe met dampremmen en toestanden...

Wil je per se goed scoren op de EPC-waarde door nog dikker te isoleren aan de binnenzijde en toch damp-open muren behouden (lees, geen last van vochtproblemen of schimmel in of op de muren) dan zal je de principes van "Warm Bouwen" moeten toepassen... Een basis verwarming voorzien van ca. 13 à 15°C tussen de binnenisolatie en de bakstenen muren.

Maar of je daar werkelijk veel mee gaat besparen op de factuur weet ik niet. Warm Bouwen is wel interessant als je ook actieve koeling nodig hebt in de zomer en die warmte op zijn beurt weer nodig is om de geothermische warmtepomp "op te laden". Voor huis-tuin-en-keuken-gebruik lijkt mij dat overdreven.

Keon, je vraagt je af of je werkelijk veel gaat besparen indien je de muur verwarmt aan de koude kant van de isolatie ??

Weet maar zeker dat je op die manier zeer veel energieverlies gaat hebben ! Verwarmen doe je aan de binnenkant van de isolatie, niet er achter !

Die discussie heb je hier vroeger al met meerdere personen gevoerd, ik had niet gedacht dat het ondertussen nog niet begrepen was.

afbeelding van Keon
22/07/2020 - 21:14

charel wrote:

Keon, je vraagt je af of je werkelijk veel gaat besparen indien je de muur verwarmt aan de koude kant van de isolatie ??

Weet maar zeker dat je op die manier zeer veel energieverlies gaat hebben ! Verwarmen doe je aan de binnenkant van de isolatie, niet er achter !

Dan moet je uw bedenkingen overmaken aan de mensen achter Warm Bouwen.

Op hun website staan wat projecten beschreven die werden gerenoveerd met het concept van Warm Bouwen gaande van oude boerderijen tot imposante rijksmonumenten.

Ondertussen vinden ook de principes van het Het Polderhuis navolging in Nederland bij panden waarbij men niets wenst te wijzigen aan de buitenzijde.

afbeelding van charel
22/07/2020 - 21:27

Nogmaals Keon, het verwarmen van muren aan de buitenkant van de isolatie geeft geen energiewinst maar energieverlies. Wie een beetje logisch nadenkt moet dat zelf toch ook wel kunnen inzien

Daar waar men zulks wel doet is dat met andere bedoelingen dan het optimaliseren van het energieverbruik.

afbeelding van Keon
22/07/2020 - 23:06

Ook "heel" toevallig dat het energieverbruik daar dan daalt...

Hier staat een vrij goede uitleg: https://bouwprofsnederland.nl/profiles/blogs/eerste-zeer-energiearme-monumentale-boerderij-in-nederland-opgele

Door de tussenverwarming aan te sluiten op de retour van uw hoofdverwarming benut je de energie van uw warmtepomp (wp) optimaal. Op die manier merk je niets aan uw verwarmingsfactuur, die warmte ging anders toch verloren in de expansiefase van uw wp.

afbeelding van charel
23/07/2020 - 08:26

Keon,

Het gaat hier ten eerste weer over een te beschermen monument waarbij de buitenmuren worden opgewarmd voor een andere reden dan energieefficientie. Of dat voor die andere reden een efficiente oplossing is laat ik in het midden, een dure is het in ieder geval.

En als men stelt dat het energieverbruik daar dan daalt, dan bedoelt men het fossiel opgewekte energieverbruik voor de verwarming van de binnenruimte, de energie die wordt gebruikt voor de opwarming van de buitenmuren en met een warmtepomp wordt opgewekt wordt niet meegerekend.

Hoe moeilijk kan het zijn om te begrijpen dat het verwarmen van massieve buitenmuren energieverlies betekent ? De warmte die je in die muur steekt wordt zowel naar binnen als naar buiten afgegeven, al wat naar buiten wordt afgegeven ben je kwijt. En als je daarenboven ook nog binnenisolatie voorziet dan zal het warmteverlies vanuit die muur hoofdzakelijk naar buiten gaan.

Laat je niet misleiden en stel zulke zaken zeker niet als voorbeeld voor particuliere woningen !

afbeelding van Keon
23/07/2020 - 11:07

Ik doe even de uitleg voor Nicske...

De menselijke comforttemperatuur in een ruimte is de gemiddelde temperatuur van de lucht in de kamer en die van de omliggende wanden, vloeren en plafonds.
Omdat die wanden en vloeren meestal vrij koud zijn in een ouder pand wordt de luchttemperatuur verhoogd (via de thermostaat) om het zo toch behaaglijk warm te krijgen.

Als de wanden een temperatuur hebben van 15°C dan moet ik de luchttemperatuur al opdrijven tot 25°C om op een comforttemperatuur van 20°C uit te komen.
En die 25°C bepalen dan weer mijn warmteverlies naar buiten toe, hoe groter het temperatuursverschil tussen binnen en buiten, hoe groter het warmteverlies.

De muren van oudere panden hebben ook enige warmte nodig om te vermijden dat het leefvocht gaat condenseren tegen de muren. Om dat te vermijden dient de oppervlaktetemperatuur van de muren best rond de 12 à 13°C te zijn.
Dat houdt in dat je niet zomaar binnenisolatie à volonté kan aanbrengen... immers, hoe dikker de binnenisolatie, hoe kouder de muur wordt.

De oplossing van Warm Bouwen ligt erin dat je de muren apart gaat opwarmen tot die 12 à 13°C los van de kamertemperatuur. T.o.v. de eerder genoemde 15°C levert dat al een eerste besparing op vlak van uw warmteverlies.

Vervolgens zet ik enige binnenisolatie tegen de muren hoofdzakelijk met als doel de wandoppervlakte-temperatuur (verder) te kunnen verhogen. Op diemanier kan de luchttemperatuur in de kamer naar beneden... tot pakweg 21°C, daarin ligt een tweede deel van uw besparing.

Die binnenisolatie mag je nu wel zo dik nemen als je wil... wil je een goede EPC-score? Ga uw gang!

Omdat de woning nu beter geïsoleerd is, kan je nu ook een verwarmingssysteem op lage temperatuur (ca. 35°C) toepassen, bijv. vloerverwarming... daarin ligt een derde deel van uw besparing.

Het spreekt voor zich dat je ook uw dak en vloer moet isoleren en de algemene luchtdichtheid in orde brengen (vervangen door gecontroleerde ventilatie). Dat is dan deel vier en vijf van uw besparing.

Alles bij elkaar kom je dan uit op een zeer comfortabele woning met een aanvaardbare verwarmingsfactuur en waarbij je zelfs alles kan verwarmen met een warmtepomp.

En mogelijk nog belangrijker... je hoeft niet te kijken naar dampremmen of overal tape te kleven... neen gewoon alles volgens de oude bouwtechnieken dampopen afwerken, dat is pleisteren met een kalkpleister en verven met een kalkverf.

afbeelding van charel
23/07/2020 - 12:55

Keon, je kan nu nog hele boekdelen met argumenten bijeen schrijven, je zal nooit kunnen uitleggen dat het verwarmen van een massieve muur in vol contact met de buitenomgeving geen warmteverlies zal veroorzaken. En al zeker niet dat je er warmtewinsten mee zou krijgen.

Als je dat nu nog verder zou proberen dan begint dit op trolgedrag te lijken.

afbeelding van Keon
23/07/2020 - 14:50

Zoals ik eerder al zei, vergt dit een andere kijk op de materie en dat vergt op zijn beurt dan weer een mentale switch die niet door iedereen even eenvoudig te maken is.

Het gaat hier niet zozeer om het beperken van het warmteverlies maar wel om de warmte oordeelkundig op de juiste plaats toe te voeren. Op de juiste plaats een zeker minimum en elders voldoende voor uw comfort (in relatie tot de extra isolatie).

En het grote voordeel is dat die twee soorten warmte complementair zijn qua temperatuur... de ene op ca. 15 à 20°C (voedingstemp.) en de andere op ca. 30 à 35°C. Voor een wp vergt dit geen extra energie, voor een condenserende gasketel slechts een beetje (maar daar staat tegenover dat de ketel op een hoger rendement gaat draaien). 

Voor panden met een karakteristieke gevel-architectuur is dit een risicoloze aanpak terwijl je kan isoleren zoveel je wil (of zoveel uw binnenruimte toelaat). Beter of eenvoudiger ga je niet vinden denk ik.

De traditionele systemen van binnenisolatie vergen immers dampremmen die je secuur moet plaatsen en vervolgens is een mechanisch ventilatie-systeem een absolute must om van uw leefvocht af te geraken. Dat is met Warm Bouwen niet nodig, de muren blijven immers volledig damp-open.

En als er houten balken in uw buitenmuren steken, moet je met een traditonele binnenisolatie toch wat warmte toevoegen om de balkenzone te laten uitdrogen na een eventuele slagregenbui. In Oostenrijk noemen ze dit "Balkenkopftemperierung".

Ik zie niets dan voordelen... nadeel is misschien de iets hogere kostprijs maar daar staat toch een hoop gemoedsrust tegenoven omdat je een robuust systeem bekomt dat zeer tolerant is voor allerhande vochtbelastingen (leefvocht, regenbui, lek,... ).

afbeelding van charel
23/07/2020 - 16:35

Keon,

Je zegt nu: "het gaat niet zo zeer om het beperken van het warmteverlies ". Maar daar gaat het bij de particuliere woningen net wel om.

En kijk, je begint nu over te schakelen naar "voor panden met een karakteristieke gevel-architectuur " Dat is wat ik bedoel met dat men dat daar voor andere redenen dan energiebesparing doet.

En verder zeg je dat je zonder die muurverwarming verplicht zou zijn om een mechanisch ventilatiesysteem te installeren om uw leefvocht kwijt te raken. Dat is geen argument want ventileren moet je sowieso altijd voldoende doen.

Verwarmen van massieve buitenmuren blijft sowieso af te raden indien je het warmteverlies wilt beperken. Ik vraag me dan ook af hoe een energiedeskundige zoiets zal beoordelen in de energiescore. Ik zou daar geen goed oog in hebben.

Niet aanraden dus !

afbeelding van Keon
24/07/2020 - 03:00

charel wrote:
.

En kijk, je begint nu over te schakelen naar "voor panden met een karakteristieke gevel-architectuur " Dat is wat ik bedoel met dat men dat daar voor andere redenen dan energiebesparing doet.

Je moet eens opnieuw lezen om wat voor woning het hier gaat:
- Bouwjaar 1850.
- Massieve muren van 35 à 50 cm dik.
- Buitenkant is in goede staat, maw mooi opgevoegd.
- Nicske verkiest isolatie langs de binnenkant.

Voor zulke toepassingen zijn de principes van het Polderhuis of Warm Bouwen ideaal.

Heb je daar bedenkingen bij, prima maar formuleer dan ook een waardig alternatief dat de *vermeende* nadelen van het Polderhuis of Warm Bouwen vermijdt zonder nieuwe nadelen te introduceren.

Bedenk verder dat de systemen voor wandverwarming met water-buisjes ook in staat zijn om de woning in de zomer te koelen (al zal dat met het Polderhuis-principe beter lukken dan met het Warm Bouwen principe).

afbeelding van charel
24/07/2020 - 07:45

Zelfs niets doen is een veel waardiger alternatief dan het verwarmen van de buitenlucht. Want dat is wat je doet als je een massieve buitenmuur verwarmt. En dat verwarmen van de buitenlucht wordt nog effectiever indien je ook nog eens isolatie langs de binnenkant zet. De muur wordt een naar buiten gerichte radiator !

En uiteraard kan je naast buitenisolatie wat meestal te verkiezen is, ook nog altijd op een degelijke manier langs binnen isoleren, er zijn enkel wat meer aandachtspunten.

Maar ook het idee van die muurserre over de ganse hoogte en breedte lijkt mij een zeer goed idee. De muur gaat ten allen tijde veel minder invloed ondervinden van de buitenomgeving.

Buitenisolatie, binnenisolatie of een muurserre, alle drie verminderen ze het warmteverlies naar de buitenomgeving toe terwijl het verwarmen van de buitenmuur het warmteverlies simpelweg vergroot.

afbeelding van Keon
24/07/2020 - 12:24

Charel, ik kan alleen maar zeggen dat je de principes niet geheel hebt begrepen... maar voor u laat ik het erbij.

Als Nicske of anderen nog uitleg nodig hebben, hoor ik het wel.

afbeelding van charel
24/07/2020 - 13:50

Zo moeilijk is dat nochtans niet hoor Keon !

Iets dat je opwarmt gaat die warmte terug afgeven aan de omgeving, het principe van bijvoorbeeld een radiator of vloerverwarming of muurverwarming. En dan is het een kwestie van naar waar die warmte wordt afgegeven, naar binnen of naar buiten.

Naar waar gaat die opgewarmde en van de binnenruimte geisoleerde muur zijn warmte dan terug afgeven denk je, naar binnen of naar buiten ? Je hoeft hierop niet te antwoorden als je dat vervelend vindt, maar hou nu eindelijk wel op om zoiets als energiebesparend voor te stellen .

afbeelding van Nicske
24/07/2020 - 14:01

 Bedankt allen,

Ik heb hier een teer punt aangeraakt blijkbaar, hoe boeiend. Ik ga dit zeker goed bespreken met mijn architect, die ervaring heeft in ecobouwen en samen komen we er wel uit. De serre komt er al zeker.

Nu we toch bezig zijn, volgende vragen, mijn renovatie bestaat uit verschillende fases,dat maakt mijn vraagstelling misschien duidelijker. Fase 1 is een zorgwoning op de verdieping van een deel van de woning dat niet in gebruik is. Daarna komen de grote werken, vochtisolaie, kelder, renovatie huidige woning en verbouwing stal.

Wat te denken van het isolatiemateriaal, iemand ook ervaring met kurk? Ik denk daaraan omdat een belangrijk voordeel is dat het vochtbestendig is. En heeft er iemand ervaring met het isoleren tegen opstijgend vocht, injecteren tov onderkappen.

(ik kan deze vragen ook onder een ander item posten indien nodig)

afbeelding van charel
24/07/2020 - 14:51

Ik zou de dingen inderdaad gescheiden houden. Zo is bijvoorbeeld de voorkeur voor bepaalde isolatiematerialen afhankelijk van het specifieke doel en de omstandigheden. Kurk kan aan te raden zijn op de ene plaats en af te raden op de andere plaats.

afbeelding van Keon
26/07/2020 - 09:18

Nicske wrote:

Wat te denken van het isolatiemateriaal, iemand ook ervaring met kurk? Ik denk daaraan omdat een belangrijk voordeel is dat het vochtbestendig is. En heeft er iemand ervaring met het isoleren tegen opstijgend vocht, injecteren tov onderkappen.

Geëxpandeerde kurk kan wat vocht verdragen maar de prijs is er ook naar. Daarbij moet je niet gaan isoleren om een vochtprobleem "te camoufleren", dat vochtprobleem moet je eerst oplossen. 

Over opstijgend vocht heb ik al wat neergeschreven op het forum van Bouwinfo.

Opstijgend vocht is een verzamelbegrip geworden dat vaak meer te maken heeft met condens dan met werkelijk capillair opstijgend vocht vanuit de ondergrond.

Zaak is van uw muren reeds onder het maaiveld te laten uitdrogen (zie bovenvermeld forum). Hoe beter de muren kunnen uitdampen, hoe minder hoog het vocht kan doorstijgen.
Daarbij komt dat droge baksteen ook beter isoleert, dus minder kans op condens-vorming.

Het ondergronds laten uitdampen is ook de meest "historisch verantwoorde keuze". Heb je daar geen zin in, dan is de meest robuuste oplossing alles onderkappen en er een laag Foamglas tussenschuiven.

Funderingsmuren injecteren, laat het vocht "op papier" minder doorstijgen maar het lost de koudebrug niet op, de funderingsmuren blijven nat en koud onder de injectie wat de kans op condens niet wegneemt en u een slecht thermisch comfort oplevert.