Zonpanelen op uw dak? Betaal tot 200 euro per jaar.

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Hier zijn we toch al een tijdje op aan het wachten, niet?

http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20121005_00324…

Ik ben benieuwd hoe de zonnepanelensector hierop reageert. :-)

Daarbij komt ook nog zoals in het artikel wordt aangehaald, de timing. Electoraal vind ik dit insteresant:

De zonnepaneel houders vs niet houders. Ik ben benieuwd of dit in het voordeel of nadeel van de SPA gaat zijn. Wat is hier het standpunt van de andere partijen? De partijen die mee in de vlaamse regering zitten veronderstel ik dat ze op dezelfde lijn zitten als de SPA of vergis ik mij hierin?

Vermoedelijk voelen al de mensen die reeds een installatie hebben liggen zich in de maling genomen.

Persoonlijk vind ik het wel jammer dat er gekeken wordt naar de grote van de installatie en niet naar hoeveel je effectief op het net zet en van het net haalt.

Op de manier zoals ze het nu aanpakken wordt verbruiken tijdens productie niet gestimuleerd. Ik snap dat dit de eenvoudigste manier van implementeren is, maar als ze verbruik tijdens productie kunnen implementeren en dat ook effectief doen ga je binnen de kortste keren allerhande toestellen op de markt vinden die op momenten dat je teller terug draait je elektrische apparaten die dat toe laten doen starten. Zo ga je een soort zonnetarief krijgen ipv nachttarief. Er zou ook geinvesteerd worden in kleine batterij groepjes die het verbruik van de avond coveren. Of dat die batterijen voor het milieu positief is laat ik in het midden.

Wat ik vermoed dat er ook zal gebeuren op termijn is dat er 'zwarte' installaties komen. Niet gekeurd, geen BTW op betaald. De overheid weet niet dat je een installatie op je dak hebt. Dit vind ik een groter probleem.

Roeland

 

 

Reacties

Jandc,

Ik snap eigenlijk de bedoeling niet van uw tussenkomst, van uw hardnekkig verdedigen van de netbeheerders alsof ze uw hulp nodig hebben bij het maximaliseren van hun winsten.

En of de pv bezzitters zijn ingestapt om ecologische, economische  of om "een beetje van beiden" reden maakt geen enkel verschil in deze discussie.

Charel

Jan, je haalt veel stellingen aan die waar zijn, maar dat maakt je hoofdstandpunt nog niet waar.

Als je bij politiewerk zo een tactieken gebruikt (GSCs om dieven te lokken) dan heet dat uitlokking en worden de boeven vrijgesproken...

ik blijf bij het standpunt dat je achteraf de spelregels niet zomaar kan veranderen. Maakt niet uit wat waar of onwaar is.

hoe ga je ooit een correctie doen van de huidige overgesubsidieerde zonneboilers ?

Wij betalen daar ook aan mee !

Er zijn ergere dingen denk ik, bijv Elektrabrol die jarenlang zijn klanten beroofd heeft, en nu tien procent korting geeft. En toch nog duur blijft. Welk bedrijf kan tien procent korting geven aan alle klanten, nadat er 400.000 weggelopen zijn ?

Miljoenen klanten die jaar in jaar uit veel te veel betaald hebben. gaan die nu ook hun geld terugvorderen ?

Ah nee, alles in het belang van de overheid en de grote multinationals.

"Elektrabrol die jarenlang zijn klanten beroofd heeft, en nu tien procent korting geeft. En toch nog duur blijft. Welk bedrijf kan tien procent korting geven aan alle klanten, nadat er 400.000 weggelopen zijn ?
Miljoenen klanten die jaar in jaar uit veel te veel betaald hebben. gaan die nu ook hun geld terugvorderen ?
Ah nee, alles in het belang van de overheid en de grote multinationals."

Gekke redenering: je bent toch al jaren vrij een andere leverancier te nemen?

Walter

Zonder de netbeheerders naar de mond te willen praten vind ik de nu gerealiseerde netvergoeding een logische stap waarmee recht gedaan wordt aan het schaamteloze misbruik van het net door PV-eigenaren. Zoals Charel al schreef was de bedoeling van de stimuleringsregelingen om zoveel mogelijk PV-installaties te realiseren en dus niet om zo groot mogelijke installaties te plaatsen.

 

De grootste fout van de overheid is dat ze geen rekening heeft gehouden met de stuitende inhaligheid van haar burgers door de regeling te beperken tot hooguit enkele kWp per huishouden. Ieder huishouden kan een deel van het huishoudelijk stroomverbruik direct uit zonnestroom halen en dat had het uitgangspunt moeten zijn voor de stimuleringsregeling: ieder huishoudens krijgt GSC's voor maximaal 2-3 kWp, daar boven is geheel voor eigen rekening.

 

Ondertussen is de kostprijs van PV-installaties drastisch gedaald waardoor GSC's overbodig zijn. Te verwachten valt dat de groei van het aantal PV-installaties snel zal groeien en daarmee zal ook het probleem voor de netbeheerders toenemen. Ik zou daarom willen voorstellen om de netvergoeding voor de eerste 3 kWp te reduceren (desnoods tot nul) en de netvergoeding voor vermogens > 3 kWp progressief te verhogen naar 100-300 €/kWp. Dat neemt de perverse prikkel weg om meer PV te plaatsen dan men voor eigen huishouden nodig heeft en kan mogelijk aanleiding zijn om eventuele overcapaciteit van de hand te doen.

 

Het doel blijft nog steeds om zoveel mogelijk zonnestroom direct te gebruiken en daarmee het gebruik van fossiele brandstoffen te beperken. Als je dat doel niet volledig ondersteunt ben je geen PV waard.

Ingir,

 

zonnepanelen leveren energie wanneer je ze niet nodig hebt en omgekeerd. Of je nu een correct gedimensiiooneerde installatie hebt of een te grote, maakt eigenlijk niet veel uit.

Mijn basisverbruik als ik niet thuis ben is een goeie 100W. Een2KWP installatie levert tijden de middaguren in de zomer wanneer je niet thuis bent als de zon schijnt zo een 2000W. Heb je 4KWP gelegd dan wordt dan 4000W .

 

Het probleem is er dus hoe dan ook en de maatregel die op tafel ligt verandert daar niets aan. Overcapaciteit afschaffen vind ik overigens geschift (iets subsidieren en het dan vernietigen?). Veel beter investeren in het netwerk zodat die overcapaciteit effectief iets oplevert (bvb investeren in flexibele centrales die je kan minderen wanneer zonnepanelen veel opbrengen). Maar ja...

Ingir,

Je spreekt over: "het schaamteloze misbruik van het net door pv eigenaren", en wat verder: "de stuitende inhaligheid van haar burgers"

Op deze manier u hier moeien in een gerechtvaardigde discussie vind ik schaamteloos en stuitend.

Spreek jij altijd op deze manier over mensen die uw mening niet delen?

Charel

Blijkbaar deelt niet iedereen de mening dat de GSC niet meer nodig zijn door de forse prijsdaling.

Ik las dat dit volgens een onafhankelijke studie alleen waar is als die extra belasting die ze netvergoeding willen heten er niet komen ... Hoe dan ook denken de kopers van PV installaties er zo niet over. De markt is ingestort dus blijkbaar vinden de kopers het niet meer zo rendabel .......

 

Ingir,

Zou  u zo nog spreken ,mochten er geen GSC zijn?

Of als deze subsidies voor installaties  > 10Wp er niet waren,

dan was er voor huishuidelijke installaties niets aan de hand.

Zij zijn de daders (afroompraktijken)in deze verwrongen  padstelling.

Dat zijn de profiteurs.

Wij dragen bij tot groene kwaliteitstroom.

Vb.

150000 huishoudelijke PV installatie die jaarlijks 2000KWH op net injecteren in piekuren,

wanneer het meeste vraag is ,

zijn samen een grootproducent van 300MJ KWH.

Misschien moeten wij hier geld voor vragen .(voor onze kwaliteitstroom op piekuren)

De meeste nemen  s'nachts in dal uren stroom terug.

Nu gaat de overheid via een bypass (Italiaanse streken)

bij ander instanties proberen geld terug recupereren.

 

Deze  150000 PV eigenaars zullen de regels  ook bijstellen ,

wanneer er terug verkiezingen zijn.

Binnen een paar jaar is Freya en co verleden tijd.

Ps. Bestaande contacten zijn er om na te leven , kan je niet onderuit.

Nieuwbouwers gaan zelf ook niet prutsen aan hun hypotheeklening.

zal bank ook niet mee tevreden zijn.

Ik heb geen probleem om 2x net vergoeding te betalen,

maar dan wel billijke vergoedingen ,

en niet met gelobbyde onder druk slimme metertjes laten aansmeren.

 

 

Ik heb inderdaad geen moeite om tegenstanders van netvergoeding te betichten van huichelachtigheid en inhaligheid omdat ik nog geen argumenten gehoord heb die het tegendeel bewijzen. Daarbij heb ik het niet over PV-bezitters die hun stroomverbruik tot een minimum beperkt hebben en dat laatste beetje stroom afdekken met een kleine PV-installatie, deze PV'ers hebben alle recht om tegen de huidige netvergoeding te zijn.

Ingir,

Je schrijft:

"Ik heb inderdaad geen moeite om tegenstanders van netvergoeding te betichten van huichelachtigheid en inhaligheid"

Ik denk dat je het niet goed begrijpt. Ik heb hier nog van niemand gehoord dat hij tegenstander is van een billijke netvergoeding (niet zo maar wat).

Daar gaat het dan ook niet om. Het gaat er om dat je de spelregels niet mag veranderen eens het spel bezig is. Ik wil geen kaart spelen met iemand die dat niet begrijpt.

En zelfs al was ik toch tegenstander van netvergoeding dan nog vind ik dat je me niet zo maar kan betichten van huichelachtigheid, schaamteloosheid, inhaligheid en weet ik veel wat je hier op het forum allemaal al geschreven hebt. Ik neem dit persoonlijk op.

Charel

Ik heb de vraag al meermaals gesteld, maar nooit een antwoord gekregen.

Diegene die vinden dat PV kosteloos op het net moet kunnen moeten nu ook eerlijk zijn en zeggen wie de netten moet betalen.

Dus zeg gewoon wie de palen en kabels langs de straat moet betalen.

En ik geloof dat de meesten hier nog niet het verschil kennen tussen een netbeheerder, leverancier en producent. Alles wordt over dezelfde kam geschoren.

De vergelijking met de injectietarieven voor producenten slaan ook nergens op. Producenten zetten enkel op het net, maar halen er niets van af. Dat is wel even anders voor de huishoudelijke pv-installaties.

Lacroix,

"Diegene die vinden dat PV kosteloos op het net moet kunnen moeten nu ook eerlijk zijn en zeggen wie de netten moet betalen."

Het zijn of waren niet de huidige pv bezitters die vonden dat pv gratis op het net moet kunnen, het was de overheid die dat wou, het was zelfs de bedoeling om dat wettelijk te verplichten aan de netbeheerders.

Dus je hoeft die vraag niet meer te stellen aan de pv bezitters.

Als de huishoudelijke installaties evenveel netvergoeding betalen als de grote producenten en dat maal twee (op en af) dan nog is dat maar een fractie van wat men nu aan de particulier wil vragen.

Charel

Dit staat er op de site van ecopower

...

 

Daarnaast is Ecopower van mening dat deze maatregel de ontwikkeling van hernieuwbare energie en van decentrale productie niet ten goede komt. De overheid heeft eerst een systeem geïntroduceerd om de installatie van pv-panelen sterk te bevorderen en om de pv-sector te (laten) ontwikkelen. Dat is gelukt.

Vervolgens wordt toegelaten om deels terug te nemen wat voordien gegeven is. Daarbij worden vooral huishoudens geraakt. Daarmee verliezen veel mensen en ook investeerders hun vertrouwen in de overheid. Daarbij worden bovendien mensen tegen elkaar uitgespeeld, alsof mensen met zonnepanelen profiteurs zouden zijn. Terwijl ze net deden wat door de overheid gewenst was. Dergelijke redeneringen zouden voor het openbaar vervoer, voor het gebruik van de wegen etc. evengoed kunnen worden gemaakt.

Ecopower sluit zich aan bij het werk en het protest dat pv-Vlaanderen hierrond levert.

Eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom niet pv houders zo afgeven op ons, pv houders. ze hebben in brussel een heel mooi spel gespeeld verdeel en heers. en het siz e gelukt. Ikzelf heb PV 's gekocht in 2008, midden in de crisis, tegen bijna 7euro per WP, met belastingsvoordeel en 450 euro GSC. Daarnaast heb ik 21% btw betaald. Terugverdientijd was toen iets meer dan 10 jaar ALS ik geen kosten heb. Alles bekeken heb ik een rendement op 20 jaar van 4%, maw net iets meer dan de kasbon van vorig jaar.Dit heb ik gedaan nadat ik mijn dak tot 35cm geisoleerd heb en de vloeren extra bij geisoleerd heb. Jullie noemen mij een profiteuir terwijl ik een netto bijdrager ben van ons volgens mij zeer noodzakelijk en goed sociaal syteem. Elke 100 euro opslag dat ik krijg gaat 70 euro van naar de staat, ik krijg geen studiebeurs toelage voor de kids, heb nog nooit van mijn leven 1 dag gedopt in mijn 22jarige werk carriere, werk minstens 50 uren per week, en toch blijf ik ons sociaal stelsel verdedigen. Anderzijds zijn er daar veel meer profiteurs die daar rondlopen ,die ziektes vijnzen, doppen en met een dikke mercedes rondrijden of nog erger , doppen en in het zwart gaan werken. Moeten we dan jullie logica volgen zoals oa INGIR beschrijft en dat sociale systeem afschaffen omdat de profiteurs daar doelbewust gebruik van gemaakt hebben. Als we jouw logica doortrekken dus wel. Hoe asociaal ben jij dan wel ? En ja ik verdedig ons sociaal systeem, maar als men daar grote kuis zou in houden , en niet de opvang voor de hele wereld zou willen doorvoeren, dan zouden we 10 keer meer verdienen dan wat er nu aan de gsc's uitgegeven wordt. Nu terug op mijn GS's en de profiteur di ik volgens jullie ben. ik heb dus in totaal voor bijna 40.000 euro aan panelen liggen, niet te best georienteerd die me een 6500 kwh opleveren per jaar. Voordat ik deze liggen had verbruikte ik met een egzin van 4 5000kwh elektriciteit en 2000m³ aan gas. Elke cent dat ik ondertussen terug gekregen heb van deze installaties via de belastingen of GSC's  , heb ik opnieuw geinvesteerd. De eerste was een warmtepomp om te verwarmen. Ledverlichting, andere droogkast.... Resultaat, elektriciteitsverbruik is van 5000 naar 6000KWh gegaan, gasverbruik gehalveerd naar 1000m³ gas. Sinds kort is er een peleltkachel bij gekomen en een zonneboiler. Geen goedkope brol maar een deftig systeem waar ik buiten de subsidies nog is 5000 euro heb moeten opleggen, maw dat ga ik NOOIT terug verdienen, maar wou dit toch doen. Verwachtingen dit jaar, 6000 kwh elektriciteit en 500m³ gas. en eerlijk gezegd, ik mik zelfs op maar 200m³. Samen met 50 zakken pelelts moet ik zeker de winter doorkomen. De eerste winterprik heb ik overleefd met 20m³ gas, inclusief WWW.
Dus voor je hier iedere pv bezitter als zware profiteur begint uit te schelden, er zijn er bij die wel degelijk goede bedoelingen gehad hebben. Maar weet ge, ik weet niet of je kindergled krijgt INGIR, of maaltijdcheques of een groepsverzekering hebt. Mss dat ze die nu ook is allemaal beginnen te belasten, ben je daar ook akkoord mee ?

Ik merk dat iedereen akkoord is met besparingen, belastingen en dergelijek zolang het hen maar niet treft, dan is dit goed. 

Deze regering heefrt me al een dikke 2000 euro belastingen gekost, volgend jaar met de aanpassing van de hypotheek gaan ze me opnieuw nog is zitten hebben en nu dit. Dieven zijn het anders kan je ze niet noemen. Als je op een bedrijf dergelijke flaters zou maken, je werd ontslagen zonder vergoeding, zij met ons freya op kop, wordt er dik voor betaald.

 

Kris

En wie gaat die investeringen betalen?

Chris,

Reken nu maar eens uit wat je het beste uitkomt. Injectietarief en productievergoeding (aan piekstroomtarief) voor productie, en verbruik aan daltarief, inclusief alle kosten en taksen die er bij horen.

 

Charel,

Jij verward producenten met consumenten. Als consument betaal je de productiekosten, en nog een hoop extra kosten voor groene stroom, afvalverwerking kernenergie, gebruik net, premie's voor energiebesparende maatregelen...

De overheid heeft trouwens enkel de GCS gegarandeerd. De rest niet. Velen denken dat bepaalde voordelen die de overheid verstrekt tijdloos zijn. Niets is minder waar. De hypotheekaftrek komt in 2015 te vervallen, tenzij de gewesten ze overnemen. Het staat trouwens ook nergens in het contract van de lening dat die aftrek gegarandeerd is. Voor GSM is er nooit voordeel in natura aangerekend. De regering Leterme heeft na protest dit nog bevestigd. De regering DI Rupo heeft toch het voordeel in natura ingevoerd, met de dreiging van zware boetes. Dus betalen. En zo kunnen we nog een tijdje voortgaan.

 

Ik vind de houding van Ecopower nogal dubieus. Eigenlijk wentelt ecopower de kosten evenzeer af op degene die niet produceren. Met als resultaat een sterke prijsstijging. Ik ben ook klant bij Ecopower, maar ik begin me toch vragen te stellen.

Daarbij moet iemand mij eens uitleggen waarom ik als coöperant die 100 procent groene stroom gebruik, die welliswaar op een andere locatie opgewekt is, twee keer moet betalen. Eén keer injectietarief om de stroom op het net te krijgen, een tweede keer om hem er af te halen. Twee keer volle pot. Is dit gelijkheid? Die stroom is nochtans even groen als stroom opgewekt op eigen dak.

Kris 42.

Nagel op de kop.

 

Ps.

Freya en Co ik hoop dat jullie dit volgen ,

U oogst wat jullie gezaait hebben ,onbetrouwbaar en bedriegelijk.

Bedenk volgende verkiezingen.

+- 150000 stemmen zullen u afbranden met wortel en al.

Chris

Zonnepanelen leveren net NIET op de piekmomenten maar in de dalmomenten (hoofdzakelijk lente en zomer).

PV-eigenaars plaatsen elektriciteit op het net in de dalperiodes en gaan net in de piekperiodes elektriciteit afnemen.

Op een koude winteravond zal er tussen 17u en 19u niet veel door PV-panelen geleverd worden.

De netbeheerders moeten nu het -aanzienlijk- prijsverschil tussen daltarieven en piektarieven betalen, het is logisch dat ze deze kost naar de veroorzakers doorrekenen en niet naar iedereen.

AilainD

Waarschijnlijk heb je er geen Pv installatie, anders schrijft u zoiets niet.

Wanneer schijnt de zon?

Op piekuren tussen half Mei en half September.

Ervoor en erna verbruiken wij alles wat wij produceren.

Of maakt u s'nachts stroom met een pillamp op uw dak,

dan maakt je stroom in daluren. :-)))

 

Zonuren liggen in piekuren is er veel vraag naar stroom ,

(meer vraag zoals  met alles, automatisch duurder)

Daluren s'nachts is er minder vraag naar stroom ,

 en omdat sommige centrales niet kunnen uitgezet worden ,

is daarom de stroom goedkoper.

 

Er word tussen half mei en half september op piekuren ,

door ons allen rato 300MJ KWH geinjecteerd.

Wat eigelijk ook de bedoeling is ,

om in toekomst zo veel mogelijk groene energie te produceren,

door huishoudelijke Pv installaties.

Zou nog 10x kunnen verdubbelen.

Dat zou de quota voor Europa ten goede komen.

 

Wat mij nu overkomt,

VB.

Ik koop een eco auto waar ik een premie voor krijg.

Nu moet ik mijn zuinig verbruik   laten afstellen van 4.5 Liter naar 15 liter /100km  van de overheid .

Dat is het gevoel dat ik nu heb.

 

Ik begrijp de zure reacties wel, men is immers flink genaaid door de overheid die investeerders gelokt heeft met GSC's en ondertussen veel BTW heeft opgestreken. Tegelijk wist men dat de GSC's betaald worden door huishoudens-zonder-PV waardoor men geen haar beter is dan de overheid... slachtoffer en dader, dat maakt de argumentatie altijd minder sterk. Ondertussen is de prijs van zonnepanelen gezakt naar slechts 1.200 €/kWp... achteraf gezien is het dus een slechte keuze geweest om vroeg in te stappen, vandaag koop ik voor 5K een complete PV-installatie van 4.250 Wp die in 5-6 jaar terugverdiend is waar men in 2008 36K voor betaalde... 

 

Maar als we naar de toekomst kijken gaat het niet om de prijs van PV of GSC's maar over hoe we zoveel mogelijk PV kunnen inzetten zonder het net te overspoelen met overtollige zonnestroom, want waar nu veel buren de zonnestroom van slechts een paar PV-installaties kunnen gebruiken zal over niet al te lange tijd veel zonnestroom niet kwijt geraakt kunnen worden aan de paar buren die hun nostalgische dakpannen niet willen afdekken met PV. Om zoveel mogelijk huishoudens PV te laten gebruiken zonder het net over te belasten zou de netvergoeding voor de eerste 2-3 kWp moeten worden afgeschaft en tegelijk de netvergoeding voor grotere vermogens opvoeren. Zo stimuleer je huishoudens om hun normale verbruik te beperken en voorkom je onnodige netinjectie.

De piekverbruiken situeren zich tijdens de winter. Doe eens moeite en zoek de maandverbruiken op, het verschil is zeer groot.

Waarom denk je anders dat de leveranciers het onderhoud aan de elektriciteitscentrales in de lente en de zomer laten plaatsvinden.

Waarom was er dan deze zomer geen probleem met de sluiting van Doel3 en Tihange II, maar wel tijdens de wintermaanden.

In winter zijn er PIEKVERBRUIKEN.

Veel verbruik met eli.verwarmingen warmtepompen enz..

Op PIEKUREN (bedrijven en dagleven) is er het meeste verbruik vezus daluren.

Voor half mei en half september zijn wij net als anderen gewoon verbruikers.

Maar in ons seizoen injecteren wij rato 300MJ KWH groene kwaliteitstroom op PIEKUREN.

 

 

 

 

Ha, eindelijk nog eens, van Ingir nu, het idee dat al een jaar terug werd geopperd maar waar weinigen een mening over hebben blijkbaar, nochthans geen enkel argument tégen "Om zoveel mogelijk huishoudens PV te laten gebruiken zonder het net over te belasten zou de netvergoeding voor de eerste 2-3 kWp moeten worden afgeschaft en tegelijk de netvergoeding voor grotere vermogens opvoeren.".

Tegenargumenten graag!

Nog iets: wat als we de heffing, mócht ze er komen, niet betalen. Wat gaan ze doen? GSC's niet meer uitbetalen? Toevoer onderbreken? Deurwaarder sturen? Van belastingen afhouden? Ik stel voor dat wij ons ook al voorbereiden tegen de creativiteit van de overheid. 

NB weet iemand of PV Vlaanderen hiermee al richting Europa getrokken is?

Dank u sossen, en nu klagen dat antwerpen niet groen wordt

Ingir ,

Overtollige stroom?????

Bedoel je niet dat in toekomst er tekort zal zijn.

Onze zonnestroom word wel over heel het land op piekuren geinjecteerd.

rato 300MJ KWH

Denk aan quota  doelstelling voor Europa

En mooi verspreid.

En de buren kunnen allemaal een PV installatie leggen,

IEDEREEN

Als er GEEN netvergoedingen komen kan je met uw elektriciteits faktuur,

een Pv installatie leggen.

WIN/WIN

Iemand met 52 euro maandelijks eli.faktuur(jaarverbruik van 2800KW),

kan  een Pv installatie van  3500Wp leggen.

 

Kan kiezen uit 52 euro eli.faktuur of 52 euro naar PV installatie.

Op maandelijks buget veranderd er niets.

Enkel de stroom zal duurder worden.

 

 

Misschien moeten wij eens op een afgesproken tijd stip ,(in zomer op piekuur)

samen onze PV installatie uitzetten.

de terug val van deze piek gaat hen in moeilijkheden brengen.

Kunnen wij regelmatig eens doen ,tot zij het snappen.

Een wilde staking, Prik actie's

En de sossen die zullen bij de volgende verkiezingen ,

HUN netvergoeding gepresenteerd krijgen.

 

dit is een plan dat niet uitvoerbaar is vrees ik. Probeer maar eens duizenden mensen mee te krijgen die op exact hetzelfde tijdstip hun installatie afzetten. Stel dat het lukt om dit met 10.000 mensen te doen die elk 5Kwp hebben liggen (wat al niet realistisch is). Dit maakt dat er dan 50Mw minder geinjecteerd wordt wat voor het elia netwerk twee keer niets is... ze gaan lachen. De pomp centrale in COO kan in no time 1GW injecteren. Drie weken geleden heeft het in het weekend zwaar gestormd waardoor de windmolens van het offshore windpark van belwind zijn stilgezet waardoor er van het ene moment op het andere 160MW minder werd geinjecteerd , iets van gemerkt ? ik niet.   Naast niet realistisch is het ook niet echt een postieve manier om het ongenoegen te uiten. Dit geeft de niet PV eigenaars weer een reden om kwaad te zijn op de PV eigenaars.

Jan,

Dat idee van Ingir is inderdaad niet slecht, vandaar dat er ook geen argument tegen te horen of te lezen is.

Zo ook is het idee om netvergoeding te betalen niet persé slecht, zij het dan een billijke.

De discussie hier ging enkel maar over het veranderen van de spelregels tijdens het spel door degenen die aan het verliezen waren en daar blijkbaar de macht toe hadden. Sommigen vinden dat blijkbaar normaal (of net goed).

Hoe het ook afloopt, gelukkig zullen de pv bezitters nog altijd en ondanks de woordbreuk een zeer goede zaak hebben gedaan met hun pv installatie. Voor hun geldbeugel maar zeker ook voor het milieu.

Charel

Niet iedereen kan er leggen, voor een aantal mensen is het toch nog teveel geld, andere daken zijn slecht georienteerd andere dan weer staan in de schaduw van de buren, bomen...  Slechte staat van het dak waardoor er eerst renovatie opdringt en dus een meerkost,  bewoners van appartementen.  Al die mensen betalen de volle pot netvergoeding.  Vergelijk het een beetje met al de buitenlanders die met hun auto onze snelwegen komen kapot rijden, wij betalen er wel voor. 

Heb zelf een kleine PV-installatie leggen (2kWp), kon vanwege de situatie niet meer leggen, zou het indien mogelijk wel gedaan hebben vanwege het economisch voordeel zoals 99% van alle mensen, maar vindt ook dat we een netvergoeding moeten betalen voor het er af halen en opzetten van electriciteit, hoewel die 53€ serieus bij zijn haar is getrokken.

Je snapt het probleem blijkbaar niet. Je kan niet zonder meer het systeem blijven doorzetten zoals het nu is. Een steeds kleinere groep moet steeds grotere lasten dragen. En op den duur blijven enkel zij met de zwakste schouders over om het systeem overeind te houden. Het punt is dat de overheid veel te lang heeft gewacht met maatregelen om de lasten eerlijk te verdelen .

Lees eerst maar eens alle topics door die over dit onderwerp gaan.

En wat is 300 MJ KWH? Een term of een begrip dat mij totaal onbekend is.

Dat is omdat je alles niet leest ,

en herhaaldelijk vragen steld.

strikvraag waar komt die 300Miljoen KWH vandaan?

Het idee van Ingir is zo briljant dat het zeker is dat het nooit uitgevoerd zal worden.

jo,

Verjaardag van nederlands meisje vergeten??

half dorp was afgebroken.

internet is een zéér sterk medium.

Af zetten zal niet zo erg zijn maar terug opzetten , paar keer na mekaar.

valt net plat.

Ik weet al dat dit brokken maakt aan net.

Doeltreffende  prikactie's

Bij stakingen zijn er altijd anderen die hier last van hebben,(nu deniet pv eigenaars)

""""

PS

IK HEB Dit moeten inlassen!!!!!!!!

MAAR voor alle duidelijkheid ,ik ga dit niet op punt stellen,

op forum van zonnepanelen hebben zij hier schrik van gekregen.

Iemand zal dit langs twitter regelen, NIET op forums.

"""""

 

Maar zij kunnen van de ene dag op de andere PV eigenaars worden,

maandelijks budget zal zelfde blijven.

Enkel moeten zij willen en plaats hebben.

 

 

 

 

 

Nieuw oplossing van padstelling.

Onder de groene stroom producenten (wij en alle anderen)

Een charter ondertekenen in een samenwerkings verband ,

dat wij van elkander de stroom mogen gebruiken.

op verschillende tijdstippen.

A zet stroom op net

B verbruikt  stroom van A

A verbruikt stroom van C

C verbruikt stroom van B

In zomer geven A,BC... stroom aan X (windmolenpark ,biogas )

In winter en daluren nemen  A,B,C.... stroom terug van X

Stroom die van A,B,C... of van X komt is dezelfde  op net

Hierdoor blijven wij eigenaar van onze groene stroom,

Eigelijk huren wij het net, dan kunnen wij enkel abonnementsgeld betalen .

Vb. wegen, lucht(vliegen),water(boot), radiozenden.

de stroom die er teveel op net is ,bij dit huren word verkocht (X)

X betaalt injectiekost.

A,B,C.. die meer verbruiken dan produceren kopen stroom (bij eindfaktuur)

kostprijs stroom + netgebruik.

 

 

 

 

Afzetten zal inderdaad geen probleem geven en het opzetten (gaat geleidelijker dan afzetten) zal nog veel minder problemen geven. Ik zou zeggen , probeer gerust het effect zal verwaarloosbaar(nul) zijn.

Mijn verwachting is dat de meeste woningeigenaren die NU nog geen PV hebben dit binnen 5-10 jaar wel zullen hebben, eenvoudig omdat de prijs steeds lager wordt, in ieder geval lager dan de kWh-prijs die je voor neststroom betaalt. Enkele jaren geleden moest er nog een pittige lening afgesloten worden om een beetje PV aan te schaffen, binnenkort koop je je panelen bij IKEA en leg je ze zelf op het dak.

 

De discussie is dan ook geen discussie tussen niet of wel PV-eigenaren, straks zijn we immers allemaal PV-eigenaren. Waar het hier echt om draait is hoe al die PV-installaties aan het net gekoppeld kunnen worden en via saldering geïnjecteerde zomerstroom ingeruild kan worden voor netstroom in de winter. Netkoppeling kan daarbij een regulerend instrument zijn om energieverspilling te voorkomen en rationeel enegieverbruik te stimuleren.

Slimme meters en ik verwacht dat de kost voor elektriciteit in zomerse daluren zo'n 10 keer minder zal zijn dan winterse piekuren. Dag/nacht zal er ook wel een serieus verschil zijn.

Ik lees wel alles, en stel dan vragen. Blijkbaar zijn die meestal nogal netelig want ik krijg zelden antwoord. En als ik antwoord krijg, is het vaak langs de kwestie. Zo ook met die Mj Kwh. Ik had eigenlijk Megajoule gelezen (Mj). Als je met Kwh niet meer toekomt, gebruik je Megawattuur (Mwh) en dan Gigawh (en eventueel Twh). Niet zelf uitgevonden eenheden.

Eigenlijk is de netvergoeding niet meer dan een huur van het net. En die willen jullie niet betalen...

De manier die jij voorsteld werkt trouwens niet. Wat kan een producent van windenergie doen met zonnestroom? Extra wind maken? Nogmaals, injectietarief is iets gans anders dan dan de distrubtietarieven (en netvergoeding).

Ingir , 

maak je hier geen ilussies over. Door de belastingen die ze nu gaan heffen zal. PV NOOIT nog rendabel zijn.
Al ga je ze kopen bij ikea. Als een installatie nog altijd een 4000 euro zal kosten voor een 4KWP (wat ik nooit kan geloven) kan je dit nooit afschrijven op een totale rekening van 1000 euro met een deftige return, want je investeert, maw dat moet iets opbrengen.
Iedereen moet zijn boterham verdienen, die miljoenen dat die fabrieken kosten om die spullen te maken moeten afgeschreven worden, die mensen een deftig loon betaald worden.

Wat wel mogelijk is , is dat ze mss zullen gemaakt worden door kids van 12 jaar ergens in china die voor een appel en een ei werken, is dat wat je hier nu aan het vertellen bent ?

Maar ja, dat is wss geen probleem want dat zie jij niet.

De netvergoeding die ik ga moeten betalen is de helft van wat ik vroeger betaalde aan mijn volledige elektriciteitsrekening.

Het probleem is dat de distributienetbeheerders in handen zijn van de gemeentes en die zuigen die gewoon leeg.

Dit is gewoon een belasting, bniets meer of minder, maar ook voor jouw he, het wordt tijd dat onze politiekers open kaart spelen. Waarom worden de boeken niet openbaar gemaakt voord e bruger, dat die wet wat er met zijn geld gebeurt. Hoeveel wordt er geinvesteerd in het net, hoeveel zijn lonen, hoeveel aan de raden van ebstuur (allemaal pôlitiekers) en hoeveel dividend.

Je gaat me niet vertellen dat er alle jaren voor honderden miljoenen geinvesteerd word in ons net.

Neen, de politici worden er rijk van en ze spannen mensen zoals jullie voor hun kar.

Kris

 

 

De prijs van PV is nu al laag en zal alleen nog maar lager worden, met € 1,50/Wp all-in is er nu al netpariteit. Als je de netvergoeding te hoog vindt kun je altijd nog een kleine accubatterij aanschaffen om nachtverbruik te bufferen en dan de beperkte PV-installatie volledig off-grid gebruiken (netaansluiting alleen gebruiken tijdens de winter). Bijkomend voordeel is dat je dan een zeer goede reden hebt om je werkelijke stoomverbruik zo laag mogelijk te houden en zoveel mogelijk zonnestroom direct te verbruiken.

Gaat de prijs van de panelen nog wel zakken? Ik ben benieuwd. Op dit ogenblik is het aanbod nog groter dan de vraag, maar gaat dit zo blijven? En gaat China panelen blijven dumpen? De vaste kost (montagemateriaal, omvormer, plaatsing) zal stabiel blijven.

Ingir,

Het idee van off-grid gaan en met een batterij nachtverbruik bufferen lijkt op het eerste zicht wel wat.

Alleen stelt zich volgens mij een probleem met de netvergoeding zoals ze nu is voorgesteld. Je zou betalen per geinstalleerd vermogen en per jaar. Dus ik veronderstel dat indien je de netaansluiting alleen in de winter gebruikt je toch voor het hele jaar zult moeten betalen. Tenzij je een slimme meter laat plaatsen

Nog stof tot nadenken.

Charel

Volledig mee eens

Ik ben ook klant van Ecopower en omdat mijn dak niet de juiste orientatie heeft heb ik geen zonnepanelen

Ik heb in een ander topic al eens de discussie aangegaan met iemand van Ecopower dat het niet eerlijk is dat iemand als ik die ook groene electriciteit produceer via Ecopower moet opdraaien voor de kosten van de zonnepaneelbezitters

Want Ecopower is juist zelf de zoveelste subsidie voor die zonnepaneelbezitters vermits Ecopower geen vaste kosten aanrekend maar alles in de kwh prijs stopt

Zo betaalt iemand die zijn volledig verbruik zelf produceerd niets aan Ecopower terwijl Ecopower wel vaste kosten heeft aan die klant maar die worden betaald door diegene die wel een gefactureerd verbruik hebben

Ik heb hieral bevestiging gekregen van arbeider bij netbeheerder.

Idee is zelf  aangebracht, in geuren en kleuren.

waarom zij zijn zelf kwaad ,

Als slimme meters er komen 60 mensen werkloos in Antwerpen alléén

Ik heb het al laten nakijken door mensen van kennis .

Zal zéker werken .

Lacroix ,

sorry ik kan het niet meer laten.

Ik heb al ondervonden dat u veel weet,

maar dat uw geheugen werkt op pentium 2.

Altijd defensief werken ,niets opbouwend.

 

 

In China kost een PV paneel voor grondstof en produceren 23 euro????

Is eigelijk duurder in % om een auto te laten maken.

zal in toekomst met 50% zakken.

 

Wat is hier in % winst gemaakt !!!!!!

@ Carisfire:

 

" In China kost een PV paneel voor grondstof en produceren 23 euro" zeg je.

 

Heb je daar een bron van?

Info, gekregen " metaal met groen plastiek rond."