Zonneboiler in combinatie met warmtepomp voor verwarming & sanitair water

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Beste,

We (gezin met 2 kinderen)overwegen om een rijwoning grondig te renoveren. woning is O-W georiënteerd en heeft een breedte van ca. 8m. Aan de achterzijde zouden we een aanbouw voorzien met daarop zonnecollectoren die zuid-geörienteerd zijn. In oorsprong dacht ik aan zonnecollectoren voor enkel sanitair warm water maar nu overweeg ik een zonneboiler in combinatie met warmtepomp (geen grond) voor sanitair warm water én cv: vloerverwarming in aanbouw ca 27m2 + 9 radiatoren over 3 niveau's in hoofdgebouw. De buitengevels en dak zouden we degelijk isoleren en ramen vervangen door HR-beglazing. Idealiter en als budget toelaat zouden we PV-cellen plaatsen voor het stroomverbruik van de warmtepomp en om het reguliere verbruik (grotendeels)op te vangen. Deze panelen kunnen enkel op oosten (ca.40m2 bruikbaar) of beperkt ook op westelijk dakvlak (ca.8m2 bruikbaar) geplaatst.
Heeft iemand een idee of dit energieconcept in deze omgevingscontext efficiënt en betaalbaar is?
Heeft er iemand al een dergelijke installatie en waarop moet er gelet worden? Hebben de reguliere sanitaire installateurs hierin intussen voldoende expertise of vergt dit toch behoorlijk wat specialisme? Hoe laat ik mij hierin best begeleiden?
Alvast bedankt voor jullie tips.

Reacties

Glen,
Eerste vraag moet zijn: hoeveel energie denk je nodig te hebbben
? Zoek eerst daarop het antwoord en dan kan je kijken hoe je dit afdekt.
Zolang je verwacht een gasrekening te hebben van meer dan 500 euro per jaar is het doel extra isoleren. Investeren in warmtepompen zonneboilers is weinig zinvol zolang je woning niet geïsoleerd is.

Daarnaast vind ik warmtepomp en radiatoren combineren onzin. Dat wordt en een zeer dure installatie en weinig zuinig. Dit omdat de warmtepomp moeilijk de hoge temperaturen voor de radiatoren kan maken.

Pv panelen moeten in de eerste plaats je gewoon elektriciteit verbruik afdekken. Pas dan kan je zeggen dat ze je verwarmingsverbruik dekken, niet omgekeerd zoals je nu stelt. Met de opp die je hebt en de slechte oriëntatie zal er weinig zonnestroom overblijven voor je warmtepomp.

Het is geen standaard opstelling die iedere installateur aankan. Laat je daarom goed begeleiden door je architect.

Hou ook rekening met zeer hoge kosten. Verwarmingsondersteuning, zonneboiler, pv, warmtepomp rap tss 30.000 en 40.000 euro voor heel de installatie.
Tegenover mogelijk 10.000 euro voor een gasketel met een paar radiatoren die je evenveel comfort kunnen geven. Voor het prijsverschil kan je veel isolatie kopen en drievoudig glas plaatsen (en ook een lage energiefactuur hebben).

Walter

Walter

Ik sluit me aan bij Walter.

 

Eerst isoleren en de ramen verbeteren. Gezien het een rijwoning is, kan je je beperken tot voor- en achtergevel: een stuk kostenefficiënter dan bij een vrijstaande woning om tot een goed isolatieniveau te komen.

Isoleren doe je in principe best langs buiten. Aan de voorgevel mag je volgens huidige regels maximaal 15 cm naar voor komen ten opzichte van de bestaande bouwlijn om isolatie en afwerking toe te voegen. Om hiermee voldoende te kunnen isoleren, moet je kiezen voor een dunne gevelafwerking: pleisterwerk, planken, ... geen gevelsteen, tenzij strips op isolatie.

 

Warmtepomp is gezien de beperkte aanwezigheid van vloerverwarming inderdaad niet zo zinvol. Aanvullen met PV niet ideaal door niet-ideale oriëntatie. Dat kan wel op het plat dak van de achterbouw (en op de voorbouw als het een plat dak is), maar kies dan beter voor een zonneboiler en zonnecollectoren: omdat je oppervlakte beperkt is.
De zonneboiler koppelen aan cv-installatie voor ruimteverwarming is wellicht niet zo zinvol, weer omdat je met radiatoren een te hoge warmte-afgiftetemperatuur moet bereiken.

 

Isoleren en zonneboiler (met condenserende gaswandketel) lijkt mij dus de meest voor de hand liggende keuze. 

ik ben het niet eens met de stelling dat een oost-west orientatie niet gunstig is voor PV, integendeel.  het is net door al die zuid orientaties dat we hopeloos problemen hebebn met ons net door de middagpieken.  in een O-W concept heb je meer stroom 's morgens en 's avonds, maar minder 's middags zodat je een veel gelijkmatiger opbrengst krijgt !  eens we aan onze slimme meters zitten, zal het voordeel dubbel zijn, want de pieken zullen dan afgestraft worden, en de gelijkmatigere opbrengst beloond.

zonneboiler zou ik ook beperken tot de vloerverwarming, door de lagere teruglooptemperatuur, zal de boiler dieper koelen en kan de zon dus meer leveren.

Bij grondig renoveren denk ik als eerste aan grondig isoleren (en ventileren) waarbij de woning geschikt gemaakt wordt voor de komende 25-50 jaar. Met een goede isolatie en het relatief kleine verliesoppervlak van een rijwoning is het niet nodig om allerlei dure technieken aan te schaffen.

 

Een kleine condenserende gasketel, SWW-boiler, douche-WTW en waterbesparende douche... meer heb je niet nodig. Eventueel enkele zonnepanelen om een deel van je huishoudelijke stroomverbruik af te dekken.

Beste GLenM

Ik heb zonnecollectoren gecombineerd met een buffer van 500 liter en met een warmtepomp (Rotex HPSU 508) voor de vloer- en muurverwarming en het Sanitair warmwater. Ook zijn er fotovoltaïsche zonnepanelen die 2/3 van mijn verbruik dekken (3 kWp)

Mijn ervaring is de volgende:

collectoren aangesloten op de buffer geven het voordeel dat je

  1. relatief goedkope vlakke plaatcollectoren kan gebruiken, die geen onderhoud vergen in tegenstelling tot buiscollectoren.
  2. mijn buffer is gemaakt uit kunststof en moet dus nooit vervangen worden (in tegenstelling met een boiler die van metaal is en constant onder druk staat)
  3. warmwater op dezelfde manier verwekt als bij een doorstromer, dwz het sanitair warmwater wordt aangemaakt wanneer je het nodig hebt, en je moet je buffer dus ook niet opwarmen tegen legionella bacteriën. (deze opwarming is een grote slok-op in je energieverbruik). In een buffer zit enkel dood water.
  4. zoals dit jaar (sinds 10 maart) geen andere energie dan zonne energie nodig hebt om  je warmwater te bereiden - (ook niet van de warmtepomp)
  5. het voordeel voor de verwarming is relatief klein van de warmtecollectoren en de buffer (2% van mijn winterverbruik verwarming en +-20% van mijn winterbruik SWW)

In tegenstelling met een vorige reactie moet ik zeggen dat mijn totale geintegreerde installatie (warmtepomp+500l buffer+10,58 m² zonnecollectoren) juist geen 15.000 EURO heeft gekost en dus lang geen 30.000 EURO zoals voorgespiegeld. Als ik zou gekozen hebben voor een hoogrendements gasinstallatie met een dure zonneboiler zou me dit iets goedkoper zijn gekomen, maar de integratie zou dan afhangen van de kennis en ervaring van de intallateur.

keuze warmtepomp:

  1. warmtepomp kan energetisch grote winsten leveren als het te overbruggen temperatuursverschil (buitentemperatuur t.o.v. de CV watertemperatuur) zo laag mogelijk is,
  2. daarom heb ik bvb de buizen van mijn vloerverwarming op 7.5 cm van elkaar geplaatst zodat ik kan werken met toevoertemperaturen van nog geen 30° C tot 35° C bij winterse omstandigheden.
  3. normaal gedimensioneerde radiatoren hebben relatief hoge temperaturen nodig van 60°C en meer, daarom is een warmtepomp minder geschikt, lees het energetisch voordeel verdwijnt als sneeuw voor de zon.
  4. neem ook enkel een warmtepomp in overweging als je [a] goed geïsoleerd hebt en [b] als je de warmte niet naar buiten duwt via kieren en spleten, lees: zorg dat je verbouwing behoorlijk luchtdicht is

Zonnepanelen:

Ik heb al sinds 2009 zuidgerichte zonnepanelen die ik vergelijk met andere in mijn streek (straal van max 10 km om de gelijke weersomstandigheden te hebben) via http://www.zonnestroomopbrengst.eu. Mijn conclusies zijn:

  1. de richting zuid, zuid-oost, zuid west, oost en west heeft invloed, maar is afhankelijk van het weer (bvb bij ochtendzon en daarna volledige dag bewolking geven de oost  gerichte panelen meer dan de zuid gerichte. Bij enkel avondzon zijn de west gerichte panelen in het voordeel t.o.v. de zuid gerichte. Bij volledige bewolking maakt de richting niets uit voor de opbrengst.
  2. belangrijker is dat de helling van de panelen aangepast is aan de richting. Oost of west gerichte panelen brengen meer op als ze steiler staan in vergelijking met zuid gerichte panelen: de zon staat steeds lager in het oosten en het westen dan als ze in het zuiden staat.
  3. goed geïnstalleerde zonnepanelen onder de juiste helling voor de juiste richting is in vele gevallen belangrijker dan de ideale zuid richting.

Ik wens je succes met je zoektocht om dit project te verwezenlijken en natuurlijk ook met de resultaten van je verbouwing.

Hoi Luc,

ik denk dat je een goed antwoord gegeven hebt waar topicstarter zeker iets aan heeft. 

wel 1 opmerking: "In tegenstelling met een vorige reactie moet ik zeggen dat mijn totale geintegreerde installatie (warmtepomp+500l buffer+10,58 m² zonnecollectoren) juist geen 15.000 EURO heeft gekost en dus lang geen 30.000 EURO zoals voorgespiegeld."

=> voor de duidelijkheid: jij hebt geen installatie met verwarmingsondersteuning (2% is niet de moeite van het vermelden waard).  Voor het eerdere bedrag bedoelde ik wel een installatie die minstens 25% verwarmingsondersteuning kan bieden (meerdere 1000l buffer).  Met 500l buffer ga je idd niet ver geraken.  Zoals je meldt, wel al voor een redelijke besparing op SWW in de winter. 

Uiteindelijk heb je 15K betaald voor een warmtepomp met een zonneboiler.  Hier moet je nog de kost van de vloerverwarming bijtellen.  

Walter

Ik reken liever aan levensduurkosten (= aanschaf + gebruikskosten) om diverse oplossingen te vergelijken.

 

Stel dat je 240m² verwarmde vloeroppervlakte hebt dan moet je rekenen op een warmtevraag van zo'n 9.600 kWh per jaar voor ruimteverwarming en met 4 personen heb je aan SWW 1.200 kWh (met DWTW en spaardouchekop). Dan is het gasverbruik per jaar zo'n 1.200m³ die € 800 kost. De investeringskosten (alleen gasketel en DWTW) bedragen zo'n €3.000 zodat de levensduurkosten (15 jr) € 15.000 bedragen, ofwel € 1.000 per jaar. Knappe jongen als je daar met meer techniek onder gaat komen. 

  1. relatief goedkope vlakke plaatcollectoren kan gebruiken, die geen onderhoud vergen in tegenstelling tot buiscollectoren.
  2. mijn buffer is gemaakt uit kunststof en moet dus nooit vervangen worden (in tegenstelling met een boiler die van metaal is en constant onder druk staat)
  3. warmwater op dezelfde manier verwekt als bij een doorstromer, dwz het sanitair warmwater wordt aangemaakt wanneer je het nodig hebt, en je moet je buffer dus ook niet opwarmen tegen legionella bacteriën. (deze opwarming is een grote slok-op in je energieverbruik). In een buffer zit enkel dood water.
  4. neem ook enkel een warmtepomp in overweging als je [a] goed geïsoleerd hebt en [b] als je de warmte niet naar buiten duwt via kieren en spleten, lees: zorg dat je verbouwing behoorlijk luchtdicht is

Waar zit het verschil in onderhoud tussen plaatcollectoren en vacuumbuizen? Graag even uitleg

Waar staaf jij je bewering op dat een stalen buffer slijt, zeker onder invloed van druk?

Legionella is geen punt in huishoudelijke installatie's. Er is geen enkele reden om een boiler in een woning waar regelmatig water wordt getapt naar 60° te brengen. Indien je bij een bivalente boiler een opwarming van het onderste gedeelte wil doen met de ketel, moet er nog een sanitaire omlooppomp op de boielr bijgeplaatst worden. Iets wat bijna nooit het geval is.

Graag argumentatie ivm keuze wp (punt 4). Enkele dagen geleden hebben we het daar nog over gehad. Dat je luchtdicht moet bouwen laten we buiten beschouwing, dit is uiteraard geen punt van discussie

Ik had niet zoveel reacties verwacht op mijn vorig bericht. Voor ik tot mijn keuze gekomen ben (planning+bouwproces van 4 jaar) heb ik mezelf in vraag gesteld en dezelfde opmerkingen gemaakt, dus mijn antwoord is een toelichting met de kennis die ik heb opgbouwd en die ik nog wil verbeteren.

Een installatie met verwarmingsondersteuning van 2%?

Een buffer aangesloten op zonnecollectoren kan de warmte opslaan van de zon: in de winter heeft de zon minder energie en staat ze lager op de horizon. Hierdoor komt het dat de zonnecollectoren minder productief zijn en dus de buffer minder warmte uit de zon kan opslaan.
Het is enkel als de maximum ingestelde temperatuur van voor Sanitair warm water bereikt wordt en als dan de temperatuur hoger gaat in de buffer, dan pas krijg je verwarmingsondersteuning.
Dus, meerdere of grotere buffers is geen oplossing voor enkel uw verwarmingsondersteuning met zonne-energie te verbeteren, integendeel een kleinere buffer van 350 l zou in dit geval beter kunnen zijn.
Meerdere buffers zijn wel interessant als je ongecontroleerde of hoge temperatuur (bvb. pelletkachel) warmteafgifte hebt, want dan moet je het teveel aan geproduceerde warmte kunnen opslaan.
Wat ik heb bijgeleerd sinds mijn bouw:

  1. ik had beter de zonnecollectoren steiler gezet (nu 33° -> beter 60°) want dan kan ik in de winter (wanneer ik het echt nodig heb) meer zonne-energie opvangen en dus bufferen. En... in de zomer is er toch voldoende zon om de buffer op te warmen tot temperaturen boven de 80° C, dus geen enkel nadeel in de zomer en enkel voordelen voor de winter.
  2. In de winter ben ik beter van de opwarmingstemperatuur van het bufferwater zo laag mogelijk te zetten (40°C en minder) omdat dan sneller de zonne-collectoren energie afgeven aan de buffer: de pomp wordt in werking gesteld bij een verschil van collectortemperatuur en bufferwater van 14°C.
  3. - het bufferwater opwarmen met de warmtepomp tot hogere temperaturen dan 40°C is een dure grap : vanaf verschiltemperaturen tussen buitentemp en watertemp van 50° C is de COP van de warmtepomp 1 of hetzelfde als directe electrische verwarming - of gebruik dan enkel je warmtepomp in het doorstroomprincipe voor je SWW (voordeel van integratie vanaf conceptfase van het product warmtepomp-buffer)
    - hetzelfde principe geldt voor ander gecontroleerde en lage temperatuur warmteafgifte bronnen (gas- &  stookolie -condensatie ketels): je gaat je buffer opwarmen tot een hogere temperatuur dan je nodig hebt voor je verwarming => kost steeds geld

Mijn besluit: de verkopers die 25% warmteondersteuning verkopen zijn niet eerlijk in de manier hoe ze dit bereiken

Kosten en hoe jij en ik ons kunnen rijk rekenen.

Hieronder heb ik een vergelijkende tabel gemaakt tussen de verschillende actuele warmte aanmaaksystemen.

 

                                 

Opmerkingen:

uit ervaring met mijn vorige huis, met eigen appartementen en met familie en kenissen kan ik je volgende ervaring geven met gascondensatie ketels:

  • vervanging van de gascondensatieketel gemiddeld na 6,23 jaar nadat volgende reparaties werden uitgevoerd
  • ventilator voor de luchttoevoer vervangen (bij allen) om de 3.5 jaar gemiddeld
  • andere kosten zoals vastgelopen waterpomp, kleppen, ...

2. uit ervaring met warmtepompen (airco's uit de automobielsector -ik werk in deze sector- en van kenissen die reeds meer dan 10 jaar een warmtepomp hebben)

  • geen kosten zolang je regelmatig je gasdrukken controleert en laat bijvullen (kost +- 150 EURO)
  • op een van de gebouwen van mijn werkgever staat reeds 32 jaar een warmtepomp zonder grote kosten, onlangs (na 31 jaar) heeft hij de compressor moeten vervangen.

3. Hieronder een tabelletje met mijn energie verbruiken (inclusief koken, verlichting, lift, verwarming, ...) & opbrengsten van 1 jaar
Eigenschappen van mijn huidige woning:

  • verwarmde oppervlakte: 212 m²
  • K17
  • E12
     
                                         

Met boven- & onder -staande kennis en ervaring zou ik vandaag terug kiezen voor dezelfde opstelling, ook rekening houdend met de lange termijn.

Buffer versus boiler + vacuumbuizen versus vlakkeplaatcollectoren + argumentatie keuze wp (punt 4)

1. Buffer versus boiler

Buffer: is een energieopslagvat en is drukloos en kan gevuld zijn met stilstaande vloeistof (kan water zijn) of een vaste stof (latent materiaal) of een combinatie ervan. De opgeslagen warmte wordt indirect afgegeven door middel van een warmtewisselaar (meestal een of meerdere spiralen in het vat). De verwarming kan altijd direct gebeuren door de CV, zonne-energie, elektrisch, ... of kan ook indirect gebeuren via warmtewisselaars met de CV, zonne-energie, ...

Boiler: is een drukvat met sanitair warm water (druk is de druk van het sww) en geeft zijn warmte direct af aan het sww en kan eventueel ook zijn warmte afgeven via een warmtewisselaar naar bvb: de verwarming. De verwarming van de boiler gebeurt ofwel direct met een elektrische warmteweerstand of indirect (en eventueel bivalent) via een warmtewisselaar (zonne-energie, gasverwarming, ...)

Het voordeel van een buffer is dat je geen druk hebt en dat je alle soorten materiaal kan toepassen (zoals kunststoffen) voor dit vat, terwijl bij een boiler dit vat drukbestendig moet zijn en dus beperkt bent in materialen.

De meeste boilers zijn gemaakt van staal met of zonder coating (email) om de roestvorming tegen te gaan. De zwakke punten zijn steeds de lasnaden. Uit ervaring worden de meeste [grote] boilers [150 l en meer] vervangen na 10 tot 15 jaar. Daar tegenover staat dat buffers in kunststof het makkelijk 50 tot 60 jaar en meer kunnen uithouden (levensduur van de kunststoffen).

Boilers (drukvaten) bevatten steeds sanitair warm water als energieopslag en daardoor heeft de wetgever verplicht dat deze regelmatig moeten opgewarmd worden tot op een temperatuur boven de salmonella overlevingstemperatuur. Doordat het sanitair warmwater steeds uit de boiler komt heb je dan ook beweging van het water in de boiler, dus een laminaire verwarming van de boiler bij gebruik van het sanitair warm water in de opwarmingsfase van de boiler is bijgevolg fysisch niet mogelijk. Toevallige laminaire opwarming (in de fase dat er geen sanitair warm water wordt gebruikt tijdens de opwarming van de boiler) is wel mogelijk, maar het laminair effect verdwijnt van zodra je warm water aftapt.
In een buffer daarentegen behou je het laminair effect voor uw warmte afgifte (stilstaand warmtemedium) en wordt je sanitair warm water opgewarmd door doorstroming door de warmtewisselaar (spiraal), dus zit je nooit met temperaturen en tijd waarin salmonella zich kan ontwikkelen.

... al de rest zijn verkoopspraatjes van ... ja ...  spijtig genoeg... heel bekende merken

2. vacuumbuizen versus vlakkeplaatcollectoren

vacuumbuizen zijn in feite heel gewone luchtledig getrokken glazen  buizen met daarin een koperen staaf. Deze koperen staaf neemt all warmte op en wordt gekoeld door het koelmiddel bovenaan in de collector. Dit koelmiddel wordt dan naar de warmteafgifte (boiler of buffer) gestuurd. Indien de koperen staaf niet gekoeld zou worden door het koelmiddel bovenaan in de collector, dan zou deze koperen staaf kunnen buigen tot tegen de glasbuis en zelfs uitzonderlijk kunnen smelten. Daarom is het belangrijk dat bij deze vacuumcollectoren altijd van koeling voorzien wordt (zelfs als het koelwater 100°C en meer is). Om dit te waarborgen wordt altijd een druksysteem toegepast - vloeistof onder druk zal minder snel koken - samen met een vloeistof met een hoger kookpunt (zoals glycol of"anti-gèle") zal hier ook toe bijdragen. Daarom zegt men dat deze systemen een hoger rendement hebben.
Maar omdat die buizen met hun koperen staven ook moeten gekoeld al is er genoeg warmte gebufferd in de boiler of buffer, moet het systeem (drukpomp) blijven werken om schades te vermijden. Het gevolg is dat het rendement van de zonnesystemen in de zomers met veel zon dan ook zeer laag is hoewel je altijd heet water hebt. Dit is de reden waarom deze systemen enkel in het rijke noorden van Europa worden gebruikt.
En ander nadeel is dat het gebruikte koelmiddel (glycol of"anti-gèle") zijn kookpunt eigenschappen verliest na een bepaalde periode (meestal 5 jaar) en moet worden vervangen.

Vandaar (vervanging koelmiddel) dat vacuumbuissystemen onderhoud nodig hebben. De meeste slimme vakmannen zullen u dan ter zelfde gelegenheid ook een controle doen van uw syteem hoge drukpomp en ...

vlakkeplaatcollectoren daaarentegen is een spiraal van aluminium- of koper buizen op een plaat gelegd met daarbovenop een glas dat de warmte versterkt en de tussenruimte tussen de plaat en het glas dient als warmtebuffer gevuld met atmosferische lucht. Door de aluminium/koper buizen kan gewoon water stromen. De temperatuur met volle zon in deze vlakke plaat collectoren zal nooit de 140 °C à 150 °C (afhankelijk van de kwaliteit en de constructeur) overschrijden. Deze temperatuur brengt nooit de aluminium/koper buizen in gevaar en moeten dus niet constant gekoeld worden.
De circulatiepomp om het water te sturen naar de collectoren en dus het water op te warmen zal enkel gebruikt worden wanneer de plaatcollectortemperatuur 10 °C to 20 °C boven de boiler/buffer temperatuur ligt en de circulatiepomp zal stoppen als de boiler/buffer temperatuur haar maximum bereikt heeft. De vlakkeplaatcollectoren hebben hun uitloop aansluitingen aan de onderzijde en lopen dus vanzelf leeg en dus is er ook geen kans op vorstschade.
Dit systeem heeft bijgevolg geen enkel systematisch onderhoud nodig en heeft een hoger rendement in de zomer (kleiner in de winter) doordat de elektrische pomp minder gebruikt wordt dan bij het vacuumbuizen systeem. De elektrische circulatiepomp slorpt daarbij ook minder energie op doordat ze geen hogere druk moet verzorgen.

Daarom wordt dit vlakkeplaten zonne-energiesysteem gebruikt in landen waar er veel zon is.

Ik heb bijgevolg de keuze gemaakt voor vlakkeplaat zonnecollectoren.

3. argumentatie keuze wp (punt 4)

Heel eenvoudig:

  • De binnenunit van een warmtepomp is bijna altijd dezelfde (dus daar moet je geen keuze maken)
  • de buitenunit van een warmtepomp is degene die prijsbepalend is
    => hoe hoger het vermogen, hoe duurder

Dus hoe beter je je huis isoleert en luchtdicht maakt, hoe goedkoper je warmtepomp
Ik (mijn geval) kon hier makkelijk tot 2500 EURO wp buitenunit investering besparen tussen een isolatieverbetering van K45 naar K17 in combinatie met een n50 verbetering van 4 naar 1,25. + het voordeel dat ik in de volgende jaren heb met minder verbruik....

luc

vooreerst, probeer je reacties bondig te houden, zulke lange epistels zijn heel moeilijk om op te reageren, desnoods deel je je reactie op per onderwerp.  dat maakt het voor de andere deelnemers een stuk makkelijker.

<< Het is enkel als de maximum ingestelde temperatuur van voor Sanitair warm water bereikt wordt en als dan de temperatuur hoger gaat in de buffer, dan pas krijg je verwarmingsondersteuning. >>  volledig fout! zodra je bruikbare temperatuur hebt, moet je die ook gebruiken!  in de winter heb je veel meer warmte nodig voor verwarming dan voor warm water.  en zeker als je met vloerverwarming werkt kan je dikwijls al iets doen met watertemperaturen van 30 a 35°, gebruik die dan ook.

<< Dus, meerdere of grotere buffers is geen oplossing voor enkel uw verwarmingsondersteuning met zonne-energie te verbeteren, integendeel een kleinere buffer van 350 l zou in dit geval beter kunnen zijn. >>   fout, in de winter zal de zon er maar zelden in slagen van t° boven de 60° te halen, want de instraling is dan erg zwak, en de instralingshoek erg ongunstig.  en dus moet je op het moment dat zer aanbod is maximaal stockeren, al is het maar 35 of 40°.

kijk maar eens bij "sonnenhausinstitut" als je een beetje duits verstaat, zij hebben een 500 huizen gedocumenteerd die met tot 100% zonneverwarming werken.

wat gascondensatieketels betreft, de mijne is nu 13 jaar oud en heeft nog altijd zijn eerste pomp en ventilator, ik heb er nog geen kosten aan gehad, al zijn er een paar mankementen aan de sturing, maar die hebben geen betrekking op de ketelwerking, eerder op het comfort.  en daarnaast heb ik nog wat vrienden en kenissen met condensatieketels van meer dan 10 jaar oud waarbij al wel eens een druksensor of een gasklep vervangen werd, meestal niks groot.

<< Buffer: is een energieopslagvat en is drukloos >>  de meeste buffervaten zijn niet drukloos, integendeel, drukloze vaten zijn een heel kleine minderheid.

wat vlakkeplaatcollectorne betreft  << De vlakkeplaatcollectoren hebben hun uitloop aansluitingen aan de onderzijde en lopen dus vanzelf leeg en dus is er ook geen kans op vorstschade. >>  ook dat is van tioepassing op een héél klein marktsegment, er zijn hier maar enkele fabrikanten op de markt die leegloopsystemen verkopen, 95% zijn drukgevulde vlakkeplaatcollectoren!  verder hebben vacuumsystemen geen hogedrukpômp nodig, en net zo min vlakkeplaat.  ook weer met een paar uitzonderingen.

ik denk dat je je eerst eens goed moet informeren over deze sector, want er is nog veel bij te leren!

hans d

 

 

Ik sluit me volledig aan bij het antwoord van Hans.

Jou verhaal staat vol halve waarheden en argumenten die geen steek houden.

Bovendien lijkt het me dat je toch niet helemaal mee bent.

In een buffer daarentegen behou je het laminair effect voor uw warmte afgifte (stilstaand warmtemedium) en wordt je sanitair warm water opgewarmd door doorstroming door de warmtewisselaar (spiraal), dus zit je nooit met temperaturen en tijd waarin salmonella zich kan ontwikkelen.

Ik heb  hier wel al vaker gehoord bij  over salmonella in boilers, maar in de vakliteratuur ben ik dit nooit tegengekomen. Legionella daarentegen wel. Maar salmonella is een ontsteking van de darmen, legionella van het ademhalingsstelsel. Een klein verschil, me dunkt.

Of neem nu dit:

vlakkeplaatcollectoren daaarentegen is een spiraal van aluminium- of koper buizen op een plaat gelegd met daarbovenop een glas dat de warmte versterkt en de tussenruimte tussen de plaat en het glas dient als warmtebuffer gevuld met atmosferische lucht. Door de aluminium/koper buizen kan gewoon water stromen. De temperatuur met volle zon in deze vlakke plaat collectoren zal nooit de 140 °C à 150 °C (afhankelijk van de kwaliteit en de constructeur) overschrijden.

Ik zie bij mijn vlakke plaat in stagnatie temperaturen tot 185 graden. Na 10 jaar zijn de collectoren nog niet gesmolten en is de glycol nog altijd in topconditie. Vervangen is nergens voor nodig.

Of neem dit:

vacuumbuizen zijn in feite heel gewone luchtledig getrokken glazen  buizen met daarin een koperen staaf. Deze koperen staaf neemt all warmte op en wordt gekoeld door het koelmiddel bovenaan in de collector. Dit koelmiddel wordt dan naar de warmteafgifte (boiler of buffer) gestuurd. Indien de koperen staaf niet gekoeld zou worden door het koelmiddel bovenaan in de collector, dan zou deze koperen staaf kunnen buigen tot tegen de glasbuis en zelfs uitzonderlijk kunnen smelten. Daarom is het belangrijk dat bij deze vacuumcollectoren altijd van koeling voorzien wordt (zelfs als het koelwater 100°C en meer is). Om dit te waarborgen wordt altijd een druksysteem toegepast - vloeistof onder druk zal minder snel koken - samen

Heb je ergens een verwijzing naar een gesmoten buis?

Bovendien snap ik niet hoe het systeem gekoeld wordt, enkel doordat er zich een vloeistof onder druk in de collector bevind. Vreemde fysica.

En zo kan ik nog even doorgaan.