Welk soort buizen gebruiken in vloerverwarming ?

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.

Iedere fabrikant van buizen voor vloerverwarming heeft blijkbaar zijn eigen oplossing bedacht, of toch minstens een originele naam. Bestaan er echter reële verschillen in kwaliteit? Tot nu toe heb ik gevonden :
- Radson VPE-Xa/PAM, vernet polyethyleen
- Rehau PE-Xa, peroxidisch vernet met zuurstofsperlaag
- Giacomini PE-Xb, silaan vernette high density polyethyleen
- Comap PEHD-Xc, vernette polyethyleen
- TCFlex PE-MDXc
- TCFlex VPEc-Alu-PEXc
- Aquatherm PB, Polybutheen met zuurstofdiffusiescherm
- Vasco VPE, met antizuurstof diffusiescherm
- Vasco PE-RT/AL/PE-RT
Er zijn zeker nog andere combinaties op de markt.

Ik neem aan dat er verschillen zijn in warmteoverdracht en zuurstofdichtheid. Heeft iemand hier informatie over ?

Een aanverwante vraag : zijn er voor- of nadelen bij de manier waarop de buizen worden gelegd : Noppenplaat of Tackersysteem, zowel op het gelijkvloers als boven een verwarmde ruimte.

Reacties

Ik zou daar niet van wakker liggen omdat ik veronderstel dat de buizen heden ten dage van goede tot zeer goede kwaliteit zijn . Ik heb nl reeds 25 j. vloerverwarming (zwarte pvc buizen merk ???), en de kosten die ik gehad heb hadden als oorzaak de zogenaamde diffusie , o.a. andere ijzeren toevoerleidingen leggen met een ander buffervat .Aangezien deze bovengronds liggen was de reparatie snel gebeurd ;het waren inderdaad kosten . Als ik nu nogmaals deze kosten zou hebben dan lig ik er waarschijnlijk wel al onder (+).Welke gasverwarmingsketel je ook zal aanschaffen zal deze na 25 jaar wel op de schroothoop belanden . Dus kosten heb je zo wie zo .

weet iemand of er na een 20jaar de buizen eens zouden moet gespoeld of gekuist
worden met een produkt en vervanging v/h water?
de buizen zijn van vasco waar er een produkt moet bijgedaan worden voor de zuurstof in de buizen

allen,

ik sta ook voor de keuze vh VV systeem. heb nu 3 offertes gehad, alledrie met PEX buis.
ik heb daarbij volgende bedenkingen:
- mbt diffusiedichtheid PEx buizen: kan zijn dat deze voldoen aan de DIN norm, maar je moet weten dat de DIN normen opgesteld worden door de belanghebbenden (ook de fabrikanten), er moet een overeenstemming bereikt worden mbt de eisen. dus de PEx-buisfabrikanten zullen wel voldoende gelobbied hebben om hun buizen toegelaten te krijgen
- anderzijds, de zuurstof diffusie neemt pas sterk toe bij hogere temperaturen, boven 40(?)°C, een VV en zeker in een LEW draait bij 30-40°C. dus dan is de zuurstofdiffusie (zeer) laag.
- ten derde, als het zo erg gesteld zou zijn met die zuurstofdiffusie, dan zouden de VV-systemen van de eerste generatie uit de jaren 60-70, nu toch massaal problemen moeten geven, temeer daar deze in de nauwelijks geisoleerde huizen van toen, ook nog op hogere temp bedreven werden. (tenzij toen natuurlijk meestal alpex buis gebruikt werd)
met als gevolg een duidelijke voorkeur van de sector voor PEx. en die is er niet, dus...

kortom, ik weet het niet meer...

wie wel?
thomas

Hey allemaal,

Ik heb een vraagje over het legpatroon.

Ik hoor verschillende meningen hierover.

De eerste: legpatroon maakt niet uit gewoon de buizen allemaal op 10 cm leggen

De tweede: legpatroon is wel degelijk belangrijk

Wat is het nu?

Roberto

Roberto,

je legpatroon (en de HOH-afstand tussen de buizen) is wél belangrijk, dit moet berekend worden in functie van je warmtebehoefte en de aanvoertemperatuur die je gaat gebruiken. Hoe lager de aanvoertemperatuur, hoe dichter je de buizen bij mekaar moet leggen. Langs de andere kant : als je ze dicht op mekaar legt, dan kan je niet zoveel fout doen, je kan altijd de desbeterffende kring wat dichtdraaien als het te warm wordt denk ik.

Je moet er ook voor zorgen dat je steeds een aanvoer- en retourbuis naast mekaar hebt liggen, anders heb je geen gelijkmatige opwarming van je vloer. Ook aan de ramen worden de buizen meestal wat dichter bij mekaar gelegd.

Wij hebben in onze badkamer een HOH-afstand van 10 cm. In de living is dit 15 cm.

Wout

Ik heb in de woonkamer een houten vloer (onderplanken) met daarop 12mm geniete onderplaten en 6mm gelijmde topplanken. In totaal dus zo'n 30 mm hout. De vloer is nu niet geisoleerd.

Ik zou graag vloerverwarming willen aanbrengen aan de onderzijde van de vloer, direct tegen de onderzijde van de onderplanken. Vervolgens een isolerend schuimpakket aan laten brengen van ca 12 cm (Rd waarde >>2,5). Kan iemand mij vertellen of dat kan en wat ik hiervoor het beste kan gebruiken?

alvast dank, Michiel

Hallo,
Ik woon 2 weken in mijn nieuw huis. Ik heb vloerverwarming met
een middenlaagje aluminium in de buizen, type henco. Heerlijk comfortabel gelijkmatig warm in mijn heel energiezuinig huis.....maar slapeloos sinds ik hier woon. Mijn vloerverwarming is een verdachte. Hoe slapen jullie bovenop de vloeren met aluminium buisjes? Zijn deze te aarden?
Groeten,
Alida

Hallo,
Ik woon 2 weken in mijn nieuw huis. Ik heb vloerverwarming met
een middenlaagje aluminium in de buizen, type henco. Heerlijk comfortabel gelijkmatig warm in mijn heel energiezuinig huis.....maar slapeloos sinds ik hier woon. Mijn vloerverwarming is een verdachte. Hoe slapen jullie bovenop de vloeren met aluminium buisjes? Zijn deze te aarden?
Groeten,
Alida

Haha, goeie grap!

Alida,

ik ben zeer ben zeer benieuwd welke redenering iemand er toe brengt om een link te leggen tss vloerverwarmingsbuizen met ALU en slecht slapen. Ik moet hard mijn best die mogelijke redeneringen niet in het belachelijke te trekken.
Wij slapen in ieder geval goed boven op onze vv buizen in de slaapkamer (waar de verwarmings trouwens niet op staat).

ivm de aarding: normaal zijn de collectors van je vloerverwarming geaard. Daardoor is het water op z'n minst geaard. Maar of daardoor ook enige garantie kan gegeven worden dat die ALU in de buis ook geaard is, betwijfel ik.

nog veel succes (en zoek voor je slaapproblemen toch de oplosisng best elders.)

Walter

Walter, je gelooft toch niet dat Alida dit meent. Volgens mij drijft ze de spot met wichelaars en aardstraalmannetjes :-/

Er zijn metingen gebeurd en er blijkt een behoorlijk magnetisch veld. Dat de buizen van de vloerverwarming zowiezo moeten geaard zijn, was mij onbekend. Bij onderzoek blijkt ook dat de afvoerleidingen van water boven niet geaard zijn. De man die de metingen deed zou volgens info van een kameraad een ingenieur zijn en stuurt me dit weekend zijn verslag. De man in questie die de metingen deed raadde me gisteren ook aan de verwarming uit te zetten waar ik slaap omdat niet stromend water minder magnetische (of elektrische? ) velden geeft. Maar eerst moet de natuursteen bij verwarmde vloer water verdampen. Dus ik heb geduld nodig.
In elk geval bemoedigend dat mensen zich wel comfortabel kunnen voelen op zo'n vloer. Tenminste, is uw vv is met alu of zonder, Walter? Ik krijg er zelfs hartritmestoornissen van. Daar word ik namelijk mee wakker.
Het is niet alleen slecht slapen. Het is ook niet graag (meer) op de grond zitten en letterlijk gedesorienteerd zijn tot ik weer een uur buitenshuis ben. Het maakt niet uit waar ik mijn bed zet want overal zit vloerverwarming. Het magnetische noorden wordt volgens de metingen van 50° naar één zijde als 40° naar de andere omgebogen. Dat voelt zoals een vis die in het verkeerde water terecht komt en in een onjuist klimaat komt. Het noorden doet zich dan voor als het oosten of het westen...
Er is nog de mogelijkheid in mijn kelder te slapen, daar zit geen vloerverwarming....
Ik ga alvast mijn aannemer aanspreken over het aarden van de vloerverwarming.
Alida.
andre patrouillie wrote:
> Iedere fabrikant van buizen voor vloerverwarming heeft blijkbaar zijn eigen oplossing bedacht, of toch minstens een originele naam. Bestaan er echter reële verschillen in kwaliteit? Tot nu toe heb ik gevonden :
> - Radson VPE-Xa/PAM, vernet polyethyleen
> - Rehau PE-Xa, peroxidisch vernet met zuurstofsperlaag
> - Giacomini PE-Xb, silaan vernette high density polyethyleen
> - Comap PEHD-Xc, vernette polyethyleen
> - TCFlex PE-MDXc
> - TCFlex VPEc-Alu-PEXc
> - Aquatherm PB, Polybutheen met zuurstofdiffusiescherm
> - Vasco VPE, met antizuurstof diffusiescherm
> - Vasco PE-RT/AL/PE-RT
> Er zijn zeker nog andere combinaties op de markt.
>
> Ik neem aan dat er verschillen zijn in warmteoverdracht en zuurstofdichtheid. Heeft iemand hier informatie over ?
>
> Een aanverwante vraag : zijn er voor- of nadelen bij de manier waarop de buizen worden gelegd : Noppenplaat of Tackersysteem, zowel op het gelijkvloers als boven een verwarmde ruimte.

andre patrouillie wrote:
> Iedere fabrikant van buizen voor vloerverwarming heeft blijkbaar zijn eigen oplossing bedacht, of toch minstens een originele naam. Bestaan er echter reële verschillen in kwaliteit? Tot nu toe heb ik gevonden :
> - Radson VPE-Xa/PAM, vernet polyethyleen
> - Rehau PE-Xa, peroxidisch vernet met zuurstofsperlaag
> - Giacomini PE-Xb, silaan vernette high density polyethyleen
> - Comap PEHD-Xc, vernette polyethyleen
> - TCFlex PE-MDXc
> - TCFlex VPEc-Alu-PEXc
> - Aquatherm PB, Polybutheen met zuurstofdiffusiescherm
> - Vasco VPE, met antizuurstof diffusiescherm
> - Vasco PE-RT/AL/PE-RT
> Er zijn zeker nog andere combinaties op de markt.
>
> Ik neem aan dat er verschillen zijn in warmteoverdracht en zuurstofdichtheid. Heeft iemand hier informatie over ?
>
> Een aanverwante vraag : zijn er voor- of nadelen bij de manier waarop de buizen worden gelegd : Noppenplaat of Tackersysteem, zowel op het gelijkvloers als boven een verwarmde ruimte.

André, jij zit op mijn bericht!
Ik heb Henco buizen. Als ik goed voorheb pe/alu/pe. Ik ging niet voor pe alleen omdat die makkelijker water zou doorlaten. Nu las ik dat dat risico alleen bestaat bij water boven 45°. Dat is bij mij nog niet boven 35° uitgekomen, meestal is de ketelt° 29°, soms zelfs lager, terwijl het ronduit warm is in huis. Ik zou nooit meer buizen met alu pakken. Wordt dat water soms warmer dan 45°? Zit daar geen 'veiligheid' op?
Ik zou opteren voor muurverwarming met weinig kasten. En meer binnenmuren. Of kasten in het midden van het huis en leven daarrond.
Groeten

michiel

vloerverwarming onder 30mm hout? ik denk dat je die idee beter kan laten varen, 30mm hout heeft een veel te hoge isolatiewaarde voor vloerverwarming.

hans