warmtewisselaar zelfbouwen | Ecobouwers.be

U bent hier

warmtewisselaar zelfbouwen

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

03/12/2003 - 10:42

allen,

(ik start en nieuw onderwerp om te focussen op de zelfbouw van de WW)

wie heeft er al geëxperimenteerd met een warmtewisselaar in een houtkachel/tegelkachel.

Omwille van de goede verbranding heb ik geopteerd voor een tegelkachel.(12-ambachten Fin-oven) Ik weet dat de meningen verdeeld zijn wanneer deze wordt gecombineerd met een Laag Energie Woning...

Mijn plan is van in de rookkanalen de buitenzijde van de kachel te isoleren, waardoor de kachel minder warmte zal kunnen stockeren in de massa.

Wanneer ik nu een koperbuis 15mm van 10 à 20m aanbreng in deze rookkanalen, dan kan ik een stuk van het vrijgekomen vermogen overpompen in mijn boiler.

Daar ik buiten de vuurvaste betonnen verbrandingskamer blijf, hoop ik de verbrandings Tp zo weinig mogelijk de beïnvloeden.

Op deze manier zie ik een economische/ecologische mogelijkheid om water met biomassa te verwarmen...

graag uw reacties en ervaringen!

jeroen

jeroen [dot] beeckx [at] tiscali [dot] be

26 Reacties

Reacties

17/02/2006 - 11:49

Hallo allen,
In het tegelbedrijf van mijn schoonbroer staat er zo’n DDG CV systeem, en zoals hierboven al aangehaald, dat zoiets een goedkeuring kan krijgen is onverstaanbaar. (steekpenningen?)
Op zich werkt dit wel goed, ‘s morgens een zakje kolen erin en bijna voor een dag warmte.
Als beveiliging enkel een gewone CV-overdrukventiel. De pomp via een lichtschakelaar op ’t net en da is’t. Al 2 keer vodden mee geweest, 1 keer pomp vast en 1 keer elektriciteitspanne.
De eerste keer waren er veel kosten door kapotte pakkingen in de haard. De 2de keer is die klep niet opengegaan, en alles stond te dreunen. We zouden hier dringend iets aan willen doen.

Mijn eerste idee is om met 2 pompen parallel te werken (+ terugslagkleppen) en de temp direct achter de pompen continu te vergelijken. Zo kan je alarm geven als 1 pomp uitvalt. De benodigde elektronica kan ik makkelijk zelf maken.
Voor stroomonderbrekingen op te vangen zouden we een UPS (noodvoeding voor PC’s) kunnen voorzien, handiger zou het zijn als we pompen op 12 of 24V DC kunnen vinden, dan is een gelbatterij en een lader voldoende.

Alle ideeën zijn welkom.
Mark.

17/02/2006 - 15:53

Markie

Ik geeg graag toe dat het een k....systeem is, maar er ontbreekt bij jullie blijkbaar een onderdeel. Normaal zou er een veiligheid moeten opstaan die op druk en temperatuur reageert, zodat bij overt° de klepopengaat en het water loost. Op die manier voorkom je dat de boel ontploft. Met een automatische vulling kan je dan weer bijvullen. Op die manier loopt er continu koud water door het systeem zodat er eigenlijk niks kan stukgaan. Nadeel kan zijn een fikse drinkwaterrekening.
Heb dit al een paar keer aangehaald, werk drukloos in thermosifon. Met die 1/2 duimse aansluiting zal dat wel niet perfect werken, maar je zou op die manier problemen moeten kunnen vermijden. Nadeel, je moet de boiler hoger kunnen plaatsen dan de kachel.
Terugslagkleppen zou ik zeker niet doen, als het toch nog misgaat kan het water tenminste makkelijk weg.

Hans

17/02/2006 - 16:12

Hans,
er zit inderdaad wel zoiets op, het systeem is via een ontspanner en een terugslagklep vast op de waterleiding aangesloten, maar die overdrukklep moet wel willen opengaan.
Verder is daar geen leidingwater, het water wordt opgepompt uit een regenwaterput. Daar gaat de beveiliging bij stroomuitval!

Bij parallelle pompen is een terugslagklep per pomp wel noodzakelijk, anders gaat bij het stilvallen van 1 pomp het grootste deel van het water omgekeerd door de defecte pomp circuleren ipv door het radiatorennet. (en blijven ze beide even warm)

17/02/2006 - 16:37

Hans,
Drukloos werken, als ik het goed begrijp plaats je een boiler (100L?) boven de brander, het vat verbind je via een pomp met de WW van de brander (bovenkant WW naar onderkant boiler en omgekeerd), en boven de boiler op de uitgang een vulsysteem a la WC?
Op de WW van de boiler dan de radiatoren via 2de pomp?

17/02/2006 - 16:47

Zo dus.

17/02/2006 - 16:57

Vorig jaar installeerde ik een warmtewisselaar op een allesbrander. Niet in de kachel maar op de kachel (tussen de kachel en de convectiemantel). De warmtewisselaar is verbonden met mijn zonneboiler met een apart leegloopvat en aparte sturing.

Tot nu toe nog geen enkel probleem gehad en ik haal tussen de 30 en 40°C in de boiler (200 L) . Niet mis voor een eenvoudige constructie.

Mvg
Rudi

17/02/2006 - 17:47

Markie

Normaliter werk je zonder pomp, maar ik vrees dat met die kleine aansluitingen van de WW thermosifon niet goed werkt. Dus is een pomp geen overbodige luxe, al zou je het zonder kunnen proberen.

Hans

17/02/2006 - 18:40

Markie,

Natuurkundig werkt het zo elkaar een beetje tegen, zoals je het nu getekend hebt. De essentie van een thermosyfon is gebaseerd op het feit dat warm water een lagere sortelijke massa heeft dan koud water, i.q. het stijgt omhoog.

Beter is de aanvoer van je DDG naar het T stuk onder het open expansievat te laten lopen. Eventuele stoombellen hoeven dan niet die hele boiler door. Ze zullen dan wel met het nodige geraas imploderen (cavitatieschade), maar drukken voordien zoveel water uit je boiler naar het open expansie vat, wat dan makkelijk overloopt. Het afvoertje gaat dat niet bijhouden!

Nog beter is een extra T stuk in de stijgleiding vanaf je DGG, die uitkomt boven het waterpeil, kan de stoom direct weg.

En je voert dan het hete water van boven in de boiler, hierdoor hou je een betere thermische scheiding aan. Tegenstroom geeft het hoogste rendement, en zoals het nu staat lijkt het meer op kruisstroom, das een stuk minder efficiënt.

De pomp zet je het best voor de retour van je kachel. Dat geldt ook voor de pomp in het drukhoudende circuit., die zet je het best voor de onderste aansluiting van je spiraal.

Voor de goede orde, die laatste zuigt het water uit de retour van je cv en perst het door de spiraal naar de aanvoer van je cv. Mooier zou zijn naar de retour van je reguliere cv ketel, maar ik weet niet of die aanwezig is. Zomaar ergens een aftakking maken gooit het hele hydraulische systeem van je cv overhoop, en deze pomp en die van je cv ketel staan dan tegen elkaar in te werken.

En verzin wat leukers dan een schakelaar voor die pomp aan te sturen, das zo makkelijk vergeten. Geen aansluiting om een mantelpijpje en thermostaatje te plaatsen of zo? Misschien heb je nog een schakeling liggen van een externe pompschakeling tegen het gaan vastzitten van de pompas in de zomer, dan is dat ook ondervangen…

Ik ben bewust uitgegaan van een pomp en geen thermosyfon, ik begrijp dat de aansluiting van je DGG slechts ½ duims is. Er zal denk toch iets van een 10 Kw uitkomen, en zoals eerder al juist gesteld, dat werkt niet bij die diameter, die kachelontwerper is al uitgegaan van gedwongen circulatie. Weet ook niet hoe snugger de watermantel in elkaar steekt voor de interne circulatie. Dat is alleen al een reden om niet op de thermosyfon te rekenen, uitsluitend ingeval van stroomuitval.

Advies is zeker om vanaf de kachel direct de leidingen uit te voeren in duimse pijp of 28 mm precisiebuis. In Nederland heb je dan ook geen bemoeienis van het Stoomwezen, nergens kunnen dan gevaarlijke drukken optreden.

Met parallelle pompen zouden ze trouwens niet even warm blijven, door het gebrek aan circulatie in de rest van het systeem koelen ze alle twee even hard af, er ontstaat een bypass. Bedenk wel als je zoiets maakt met terugslag kleppen, je alleen nog maar een thermosyfon hebt bij temperaturen boven het kookpunt, met de bekende herrie…

Heb hier trouwens nog nooit het systeem gezien dat men koelwater direct aan het systeem invoert, mag hier niet. Wel via een inwendige doorloopspiraal in de ketel/ open haard. O.a. Ringlever openhaarden en Tsjechische houtketels.

Dit is in het kort zoals ik het heb ontworpen. Mocht me nog wat te binnen schieten, dan zal ik het je laten weten.

Succes!

Groet, Cp

18/02/2006 - 00:31

Geacht forum,

Voor een juist begrip; thans constateer ik dat mijn publicatie na die van Hans D kwam. De zijne is van toen ik de mijne aan het maken was.

En inhoudelijk zeer overwogen en onderbouwd.

Dat doe ik langzaam en met maar twee vingers. Mijn tijd is kennelijk minder kostbaar dan de zijne. Vroeg klaar vandaag of zo, of de uurtjes weer gedekt?

Krijg ik als ambachtsman niet voor elkaar. Hooguit Belze erfenissen qua dioxine uit Vilvoorde of wereldomvattende vogelgriep ellende, mijn stiel, mijn geluk.

Ik hoop dat u dat als lezer/ participant dat ook kan herkennen (technische diepgang, inhoudelijk inzicht).

En het u het uiteindelijk verschil ziet!

Groet, Cp

18/02/2006 - 08:51

CP,
jij zou het warm water dus van boven naar onder door de boiler sturen, dat lijkt me natuurkundig ook niet ideaal.
Met die tegen/meestroom heb je een punt, kan idd beter.
Een extra stoombuis zal ook wel een verbetering zijn, maar dan direct van de brander-WW RECHT naar omhoog, en de boiler via T-stuk. Hoeven de stoombellen nergens meer door.

18/02/2006 - 08:58

Ik zou het dan eerder zo maken.

Allen bedankt voor de input.

23/02/2006 - 00:33

Markie<

-CP,
jij zou het warm water dus van boven naar onder door de boiler sturen, dat lijkt me natuurkundig ook niet ideaal.-

Dat is het wel, je boiler is een soort accu, je laad hem van bovenaf op (warm water is eenmaal nu veel 'lichter'). Is veel beter ook voor je kachel, geeft sneller een hogere temperatuur met minder creosoot vorming (*), heb je ook nog speciale kleppen voor. Laddomat b.v. geeft pas warm water uit het toestel boven 65 graden.

-Met die tegen/meestroom heb je een punt, kan idd beter.-

Nee, kruisstroom. Die heb je er nu nog steeds inzitten, kijk naar je laatste schets, het kruis kan niet helderder zijn.

-Een extra stoombuis zal ook wel een verbetering zijn, maar dan direct van de brander-WW RECHT naar omhoog, en de boiler via T-stuk. Hoeven de stoombellen nergens meer door.-

Precies! Dat was wat ik ook bedoelde, teken die bocht niet naar links in het niets, maar naar rechts boven het vloeistof niveau van je open expansievat, vallen de druppels er vanzelf weer in terug.

Hangt er nu ook nog een gewone ketel aan dat systeem?

Leuk, die schetsen, zo werk ik ook. Teken voortaan een zwart driehoekje in het rondje van de pomp, zie je direct welke kant je het op wil hebben!

Hoor graag van je!

Groet, Cp

* Op basis van termosyfon, bij geforceerde circulatie gaat dat, bij wat ik hier over DGG gelezen heb een moeilijk verhaal worden.

03/03/2007 - 16:06

Tijdens het surfen kwam ik toevallig deze tegen...
Misschien heeft iemand er iets aan.

http://users.pandora.be/hagim/zonne_energie/zonnepanelen.htm

13/10/2007 - 07:26

Als ik mij niet vergis zijn er 4 types warmtewisselaar toepasbaar in een finoven. Het is echter niet duidelijk waarom de ene al of niet beter is dan de andere. Ieder type wordt toegepast in de commerciele sector.
Deze zijn:
-drukloos vat
-lucht/waterwisselaar
-buizenstelsel type wandververwarming
-buizenstelsel type zonnepaneel
Deze systemen verstoren het verbrandingsproces niet.
Kan er mij iemand de voordelen en nadelen van deze systemen opsommen. Ik vind dit een zeer belangrijk item aangezien er veel mensen interesse hebben in bio-DUO verwarming/san.water. via een finoven/tegelkachel.
Mon

15/10/2007 - 18:47

Niks?
Firma's zoals:
-TIGHELAAR
-TULIKIVI
-HAFNERTEC
-TIRO
-SPIRIT OF FIRE
-TOBY-systeem
gebruiken eerder genoemde warmtewisselaars in finoven, tegelkachel en grundoven.
Ik kan moeilijk geloven dat er geen ervaringen(+/-) zijn met deze systemen ,,GANZHAUSHEIZUNG,,.
Mon

15/10/2007 - 22:10

Aan Willy Lievens. Waarom geven warmtewisselaars met buizenstelsel problemen?
Mon

16/10/2007 - 16:00

Dag Mon,

Zegt Willy Lievens ergens dat warmtewisselaars met buizenstelsels problemen geven?

Dirk Bauwens

16/10/2007 - 16:17

@ dirk

ik denk dat ze het volgende stukje bedoelt dat willy heeft geschreven:
Beste zwarte pieten,

Jullie spelen met vuur! Dit onderwerp fascineert mij! Ik ben iets aan het brouwen omtrent combinaties met tegelkachels. Maar zodra ik iets publiceer over deze materie is de halve bio-eco natie op zijn pik getrapt. Buizen en warmtewisselaars monteren in tegelkachels is oppassen geblazen

16/10/2007 - 17:03

Bedankt Eric,

Dat was inderdaad een bovenstaand bericht en ik heb het daarnet helemaal gelezen.

Ik kan me echter niet aansluiten bij die mening van Willy Lievens. Willy Lievens heeft weinig kennis en ervaring op dit vlak en dat zal hij zeker ook willen toegeven.

Dirk

16/10/2007 - 17:43

In duitsland hebben ze veel ervaring met het aanbrengen van
verwarmingsbuis aan de buitenzijde van een tegelkachel,

http://www.brula.de/se_data/_filebank/shop/strahlungs_wasser.gif

voor meer informatie omtrent dit soort ww moet je maar eens contact opnemen met brula.de

de buitenzijde wordt gelijkmatig belast, waardoor scheurvorming nauwelijks tersprake komt. echt een verhuisbare oplosing is het niet, maar welke finoven is dat wel, even de schitterende bouwdoos van tichelaar na gelaten

16/10/2007 - 17:53

Dirk,
06/12/2003 schreef Willy Lievens letterlijk hierboven:
,,Vergeet de warmtewisselaars met buizenstel. Dit vraagt om problemen.,,
Verder geen uitleg, geen vervolg .
Wat mij betreft, dit dateert reeds sedert 2003. Alles evolueert. Over welke wisselaar gaat het, de situering ervan, gebruik etc.... . Ik wil het toch graag van hemzelf vernemen.
Mon

16/10/2007 - 17:59

Erik, vergeet zeker de firma www.toby.at niet.
Mon

16/10/2007 - 18:16

Ik weet het monjansegers, bedankt voor de aanvulling,

ik ben bij beide bedrijven en nog een aantal op bezoek geweest, echter de voordelen van brula met de slang zijn enorm tenopzichte van toby.

Wel moet ik zeggen dat toby veel meer technisch onderlegt is dan brula, mij sprak echter het simpele idee aan van brula, tevens geeft dat concept zeer veel bewegings vrijheid, en dus bent u qua vormgeving erg flexibel.

en natuurlijk slang is goedkoop

16/05/2008 - 17:46
ab

Mensen ik wil mijn CV radiatoren en warmwatervoorziening aansluiten op een gewone allesbrander .
Ik heb zo gedacht een rolletje zachtkoperenbuis over / om het bovenste gedeelte van de ( inbouw) allesbrander te leggen ( afrollen strak er langs ) vervolgens een stuk om het enkelwandige rook kanaal ook .
Uiteraard afgetapt van de retourleiding .
En dit middels een pomp weer aan te sluiten voor de warme uitgang van de cv ketel .
Als ik brand met de allesbrander wil ik middels kranen alle contact met de CV ketel afsluiten .
Wie heeft hier ervaring al mee ?

21/11/2008 - 10:32

Ik ben op zoek naar een thermische beveiligingsventiel ?
Wie kan mij helpen ?Houtkachel D.D.G.ing.en uitgang 3/4 ¨.
Graag een antwoord a.u.b. !
groetje

21/11/2008 - 15:28

in 1990 bestond er een systeem dat je zo in het rookgaskanaal kon stoppen, het was wel 2m hoog

zelf heb ik een ander type kachel, als veiligheid staat er overdruk, temp én spirovent ontluchter (hoogste kacheluitlaat) op. Niet te vergeten, de pomp staat op een UPS zoals die gebruikt wordt voor PC's. Deze zorgt dat er nog een tijd (afhankelijk van de grootte van de batterijen) stroom is indien er geen netstroom is (alles 230V AC dus). Je kan dus op tijd de kachel doven met bv zout.

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.