warmtepomp op uitsluitend nachttarief | Ecobouwers.be

U bent hier

warmtepomp op uitsluitend nachttarief

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

21/09/2013 - 16:50

Vraag hier is als het haalbaar is om een warmtepomp te laten draaien op uitsluitend nachttarief. Deze bedraagt 11 eurocent per kwh en is aldus aanzienlijk goedkoper dan het dag en of dag/nacht regime. Indien we een SPF halen van 4,5 krijgen we een kwh prijs van ongeveer 2,4 eurocent wat toch minder dan de helft is van de gasprijs

Een dergelijke SPF is enkel haalbaar met een geothermische warmtepomp met verticale buizen (150 m?).

Ik heb volgende vragen:

-Wat is de gemiddelde prijs van een dergelijk buizenstelsel (en levensduur) en wat is prijs van warmtepomp? Deze zou dan moeten aangesloten worden op voldoend groot buffervat.

-Stel dat je 25.000 kwh per jaar aan warmte nodig hebt en 3.000 kwh SWW. Hoe groot zou buffervat moeten zijn?

-wat zijn de stilstandverliezen van zo'n buffervat vb bij 60° C met 10 cm PUR na 24 uur?

-koelt de omgeving van de verticale buizen niet te veel af met als gevolg dat niet constant 15 °c input kan worden geleverd aan warmtepomp?

51 Reacties

Reacties

21/09/2013 - 18:40

Stel dat je 25.000 kwh per jaar aan warmte nodig hebt" 

 

Hmmm, 'k weet niet...is het dan niet beter dat je eerst iets van isolatie voorziet mss? Kan uw warmtepomp + buizenstel ook direct de helft kleiner worden gedimensioneerd. 

 

Of is het niet voor een woning?

 

21/09/2013 - 20:00

Om even de cijfers te geven; een passiefhuis van 150m2 komt toe met 2500kwh voor verwarming.
Waarvoor denk je dat verbruik nodig te hebben?

21/09/2013 - 19:10

Voor een cv installatie, compleet met vloerverwarming, mag je toch rekenen tussen de 20 en 30000 euro.

Een buffertank als reserve om de dag door te komen, werkt niet. Tenzij je buffer gigantisch is.

Enkel op nachtstroom verwarmen wil zeggen dat 's avonds, net als je het lekker warm wil hebben, de vloer op zijn koudste punt is gekomen. En 's morgens het omgekeerde.

Vijftien graden ga je  niet uit de grond halen. Een boring start tussen de 10 en 12°. Naarmate het stookseizoen vordert, daalt deze temperatuur. De cop van een bodem/water wp wordt weergegeven in een regime van 0° primair.

Een buffertank heeft relatief weinig verliezen, ook omdat de temperatuur niet hoog is (normaal maximum 35°).

22/09/2013 - 03:41

op het eerste zicht lijkt zoiets rendabel maar denk daar eens over het volgende na:

1° de zon warmt op en piekt de temperatuur buiten rond 16u

2° de WP werkt minder efficient bij t° 5°C COP 2.5 , en bij 15° COP 3

Dus je spaart energie uit door uw WP tijdens de dag en het warmste moment te laten werken

3° uw nachttarief is goedkoper maar draait op een moment dat uw huis geen warmte vraagt als je nachtregime lager stookt, dus uw nachttarief zal een buffervat moeten vullen dat groot genoeg is om uw volledig dagbehoefte te dekken.

4° je ontneemt als het ware de kans dat uw zonnepanelen die lacune gaan invullen. kun je nog wel oplossen met een tweede vat maar kom

22/09/2013 - 08:53

Hoi allen

Allemaal goede valabele punten.

Inzake prijs: kan een opsplitsing geworden gemaakt tussen de verscillende elementen? IS het de grondboring die zo duur is?

Bij een lucht WPP haal je het minste rendement waneer je het meeste verbruik heb. Ik ben zeker dat je 80% van alle warmte nodig hebt in periode november - februari. Dan is buitentemperatuur dikwijls veel lager dan 5°c.

Hoeveel % verliest een goed geisoleerd vat aan warmte bij vb 60°c per vb 24 uur. enig idee?

 

22/09/2013 - 09:20

met een warmtepomp maak je geen water van 60°C; dat is veel te veel.  

Het warmteverlies van het vat kan je uiteindelijk altijd beperken door het maar voldoende te isoleren. Een goed vat heeft een 10cm isolatie, maar je vindt ook al 15cm (hoewel op de belgische markt is het hard zoeken denk ik).  

 Maar de grootte van het vat is een probleem.  En hoe groter het vat, hoe groter de warmteverliezen (want meer verliesopp).  Daarom dat je beter eens vertelt  welke warmteverliezen je denkt te willen compenseren.  Gaat het om een woning, nieuwbouw, verbouwing,....

En het is de grondboring die duur is; 5a15.000 Euro; als je praat over 25000kWh (15kW  vermogen?) nodige verwarming, denk aan 15.000 Euro.  En als je dan weet dat je een goed geisoleerde woning van redelijke grote voor 500 Euro met jaar kan verwarmen met gas.   

En ook de gasketel is veel goedkoper; 2.000 Euro geplaatst kan, warmtepomp van 15kW 10.000 bij de 'grote' merken.  Maar bij een warmtepomp kan het allemaal bijna linieair goedkoper worden als je minder vermogen nodig hebt.  

Walter

22/09/2013 - 09:50

Bij moderne L/W warmtepompen gaat de SPF niet ver liggen van die van een B/W. Voor een goede SPF te bereiken is het belangrijk dat de vertrektemperatuur voor verwarming laagt blijft (dus minstens on de 35° bij -10). Bufferen op hoge temperatuur om de dag door te komen (dus boven de 35°) is een heel slecht idee.

22/09/2013 - 12:34

je moet toch eens de real-life voorbeelden van heliotherm bekijken, die werken meestal met een waterbron, en halen dikwijls cop6  Bij L/W mag je nu veel zoeken tevreden zijn als je ee nCOP4 installatie vindt

Ten tweede moet je vooral eens kijken hoe ze dat oplossen: lage temperatuur vloerverwarming vraagt toch dubbel zoveel circuits '(30-35°) lage temperatuur boiler (45°)  Dus er is niemand die erin slaagt om uw huis te verwarmen aan de gastemperturen of watertemperaturen van 70-80° met een warmtepomp. Het is inderdaad niet altijd nodig om zo warm te stoken, maar sowieso zie je dat aardgas heel veel 'headroom' heeft versus warmtepompen. Meestal kost een aardgasketel ook nauwelijks een fluitje van een cent duurder voor 5kW meer... installeren ze dus meestal dubbel overgedimmensioneerde kachels. 

 

Je kan het ook afleiden uit het hybride systeem van vaillant. Daar zitten ze een WP te gebruiken op zijn COP4 curve op het moment dat het de moeite is, of zolang het niet vriest. En dan snap je direct waar het probleem zit, uw COP zakt bvb naar 2 in putje winter -10°. Dat wil zeggen dat de energiebehoefte van uw huis van bvb 14kW op dat moment moet ingevuld worden met een WP van 14kW die presteert met 7kW.   Die vaillant WP is eentje van 3kW. Dus zitten ze uw huis te verwarmen met 3kW met COP4 zolang het niet vriest. Of je mag zeggen dat dit klein warmtepompje moeiteloos uw huis kan verwarmen in het tussenseizoen. Maar vanaf het vriest wordt die COP 2 komt daar met moeite 1.6kW warmte uit...

Iemand die bvb voor 3000euro graafwerken nog een 10tal spiralen van rehau in de grond stopt, komt dus in feite met 5000euro geothermische input uit op een installatie die zogoed als continu boven het vriespunt blijft zal dus ook veel langer zijn huis opwarmen met zo'n warmtepompje. Maar vanaf zijn warmtebehoefte boven de 3000kWh duikt, en dat zal dan toch bij een oude woning heel snel vanaf 15° zijn, in bij een beter geisoleerde woning vanaf 6° buitentemp zijn, en bij een passiefwoning van 150m2 probleemloos blijven opwarmen..

22/09/2013 - 12:36

Deze bijdrage bulkt van tegenstrijdigheden en onwaarheden. Je gooit L/W, B/W en W/W systemen op een hoopje. En dat geschreven in een bijdrage waar de samenhang volledig zoek is.

22/09/2013 - 13:10

ale zeg, dat hangt er gewoon vanaf hoe goed ze gans die opstelling optimaliseren

dus mijn teksten staan vol onwaarheden ??

ALs het met L/W evenhoge COP zou halen dan grondwater, dan wil ik die eerste luch/water WP installatie die COP6  presteert toch wel eens zien. Zoek maar op interent, ik wil die installatie echt wel kennen die COP6 haalt

 

grondwater in Geel

http://referenzen.heliotherm.com/index.aspx?id=19 COP 6.5

geothermische oplossingen

http://referenzen.heliotherm.com/index.aspx?id=4  COP6

http://referenzen.heliotherm.com/index.aspx?id=26 COP5

http://referenzen.heliotherm.com/index.aspx?id=7 COP4

L/W

http://referenzen.heliotherm.com/index.aspx?id=2  COP 3.8-4.3

 

een warmtepomp trekt warmte uit de lucht van 0graden en geeft het af aan uw watercircuit aan 45 graden en doet dit met een COP 4, dat wil gewoon zeggen dat als uw buitentemperatuur zakt naar -10° dat je met moeite water hebt van 35°. 

Je moet eens de gigantische anomalie bekijken, precies op het moment dat uw huis meer energie nodig heeft, zakt het rendement van die pomp... dus sowieso haal je meestal een zwakkere COP dan wat uw installatie specifieert

22/09/2013 - 15:18

Deze topic gaat over een W/W-warmtepomp...

22/09/2013 - 16:49

Ik dacht over een B/W...

 

22/09/2013 - 17:16

Inderdaad een G/W-warmtepomp... ;-)

In ieder geval geen L/W.

22/09/2013 - 22:59

dus samengevat de stelling dat een L/W WP even goed presteert als een B/W WP is nu begraven? 

22/09/2013 - 10:00

Met betonkernactivering en goede isolatie zou het wel mogelijk moeten zijn om alleen 's nachts te verwarmen. Maar dan praat je niet over 25.000 kWh warmteverlies per jaar maar over minder dan de helft daarvan.

 

Stel een woning van 200m² met een jaarlijks warmteverlies van 30 kWh/m² (passiefhuis 15), dus 6.000 kWh en een benodigd vermogen voor ruimteverwarming van 3 kW @ -8°C dan moet de vloer voldoende warmte kunnen bufferen om tussen 07:00 en 23:00uur de woning op temperatuur te houden, dus een opslagcapaciteit van 48 kWh.

 

Bij een betonvloer van 200mm dikte (soortelijke warmte 900J/kgK):

dT = 48*3,6E6 / (200*0,2*2400)*900 = 2°K

 

22/09/2013 - 11:41

Ik ben akkoord, maar ben wel van mening dat er dan een bijverwarming moet worden voorzien in de woonruimte. 'S avonds kan het dan toch wel even frisser aanvoelen, en het comfort niet helemaal bereikt worden. Een kleine kachel of wandverwarming kunnen dan uiitkomst bieden. Maar als er wandverwarming wordt geplaatst, samen met vloerverwarming, is een buffertank noodzakelijk.

22/09/2013 - 15:16

Een buffertank en wandverwarming om de kamertemperatuur te verhogen van 20 naar 22°C? Met een elektrisch kacheltje moet dat toch snel en zonder veel verbruik te realiseren zijn...

22/09/2013 - 15:54

er staat een mooie warmtepomp; natuurlijk moet die dan werken, niet een kacheltje...

Walter

22/09/2013 - 16:48

Hangt ook weer af van de situatie. Hoeveel moet er bijverwarmd worden? In een zeer lage energiewoning (en zelfs een laagenergie) gaat een hout of pelletkachel waarschijnlijk ongeschikt zijn vanwege teveel vermogen. En afweging van de verschilende optie's is hier weer nodig, maar eerst moet er dan de warmtebehoefte juist bekend zijn. Ook moet er rekening gehouden worden met verwarming in de tussenseizoenen.

Het lijkt me trouwens geen goed idee om een hele verwarming op te bouwen vanuit het perspectief 'nachttarief'. Gaat dit blijven bestaan? Gaan we over enkele jaren naar een ander systeem (met uitsluitend piektarief). Welke leverancier neem je? Ga je PV installeren?  Allemaal punten die mee in de overweging genomen moeten worden.

22/09/2013 - 16:53

Dat kacheltje moet je dan nog eens bijkopen.  En het verbruik ervan...  Geef mij maar een gasketel.  Meerprijs W/W warmtepomp in isolatie steken.  Veel meer comfort, en waarschijnlijk heel wat vermogen minder dan die 25KW.   En dan die gasketel 24/24h zachtjes laten "bollen", meer moet dat niet zijn.

22/09/2013 - 17:27

er staat een mooie warmtepomp; natuurlijk moet die dan werken, niet een kacheltje...
Walter

Toch wel, warmtepomp + betonkernactivering zorgt voor de basistemperatuur van 20°C, de elektrische kachel is weer perfect om ***plaatselijk en tijdelijk*** de temperatuur naar behoefte te verhogen. Met betonkernactivering is dat vrijwel onmogelijk.

In plaats van elektrische kacheltjes (2 stuks: leefruimte 4 uur en badkamer 1 uur) kan ook gekozen worden voor ventilo's maar die zijn weer zo duur dat ik toch voor die elektrische kacheltjes zou gaan.

22/09/2013 - 19:15

En met ventilo's heb je ook een buffer nodig.

22/09/2013 - 20:31

Tenzij je de de zaak zo kunt schakelen dat overdag alleen de ventilo's verwarmd kunnen met de warmtepomp en vanaf 23:00uur de BKA.

Maar zoals gezegd is het onzin om zulke dure apparaten te kopen voor het beetje warmte dat  nodig is.

22/09/2013 - 20:40

Tenzij je een modulerende wp hebt, ga je met de wp enkel op de convectoren in de problemen komen. De wp raakt haar warmte niet kwijt, en je krijgt pendelen of storingen.

22/09/2013 - 20:34

Maar natuurlijk kan dat ook met betonkernactivering (ik weet niet waar ineens die betonkernactivering vandaan komt).  Als het niet kan, dan wil dat zeggen dat dat systeem sowieso  niet gestuurd kan worden.  Je meet gewoon de temperatuur van de vloer/beton via retour ; wordt die lager een bepaalde temperatuur en is er dus meer energie afgegeven dan verwacht om de 24h te overbruggen zet je de WP terug aan en blijft de comforttemperatuur behouden (dan ga je gewoon terug met de stooklijn werken). 

Omgekeerd; in ZLEW wordt vv ook wel eens terug gewoon via de thermostaat gestuurd.  En ook al zit er zeer grote traagheid in het systeem dan is de traagheid van de woning nog trager waardoor de verwarming kan 'volgen'. 

Maar of je überhaubt iemand gaat vinden die heel dat systeem wil configureren is een andere vraag. 

Ik had een oud collega die zijn (kleinere) woning zo ontworpen had.  Een zeer goedkope warmtepomp (eigenlijk gewoon een aggregaat) en opwarmen gedurende nacht.  Als het systeem 's avonds niet volgen ging de terug warmtepomp aan.  Of eventueel ging de haard aan. 

Walter

22/09/2013 - 20:44

Betonkernactivering of vloerverwarming is in principe gelijk. Je redenering is juist, maar zoals je aangeeft had de betrokken woning ook een haard. Te fris? Een handvol hout in de haard, en de woning is warm.

22/09/2013 - 20:46

idd; maar de comfort eisen van een jonge vrijgezel waren niet zo hoog en dat hout gaf hem extra werk.  Geen idee hoe het eigenlijk met dat systeem is afgelopen (is al +10 jaar geleden dat ik hem gezien heb). 

Walter

23/09/2013 - 11:38

Betonkernactivering of vloerverwarming is in principe gelijk

Eigenlijk niet. Betonkernactivering is in principe ontworpen om  in kantoren met stralingskoeling te koelen op een relatief hoge watertemperatuur.

De 'activering' zit dus in de tussenvloeren en bedient de ruimten boven en onder. Bij niet al te grote schommelingen qua bezetting, interne lasten, zon,.. een zeer comfortabele en zuinige manier om te koelen. Enkel regeling is niet altijd eenvoudig. Voor verwarming dient het ook, maar goed geisoleerde kantoren hebben vooral een koelseizoen en hebben buiten 's morgens weinig verwarming nodig.

Vloerverwarming zit hoger in je vloer, is dus "sneller" dan BKA,  en dient enkel voor de kamer daarboven. Regeling is dus ook eenvoudiger. 

 

Geert

 

 

 

22/09/2013 - 23:20

BKA is te traag om tijdelijk de luchttemperatuur te verhogen. Daarbij is de hoeveelheid energie die nodig is om de luchttemperatuur tijdelijk te verhogen van 20 naar 22-23-24°C ook zo gering dat een goedkoop ventilatorkacheltje zeer efficiënt is.

 

Neem de woning van 200 m² met 30 kWh/m²a, een benodigd vermogen van 30 kW @ -8 °C en een leefruimte van 60 m². Om de leefruimte tussen 17:00-23:00uur de luchttemperatuur de verhogen van 20°C naar 22°C:

- warmteverlies bij 20° 15,0 W/m² (afgedekt door BKA)

- warmteverlies bij 22° 16,5 W/m²

- energieverbruik bijverwarming leefruimte 90 W x 5 uur = 450 Wh

 

De badkamer van 16 m² 2x 1 uur van 20 naar 24°C:

- warmteverlies bij 24°C 18 W/m²

- energieverbruik bijverwarming badkamer 48 W x 2 uur = 96 Wh

 

Voor een heel stookseizoen (200 dagen) is dat 110 kWh en dus klein genoeg om met een elektrische kachel tijdens het hoge dagtarief (22 cent -> € 24) te verwarmen. De rest 6.000 kWh wordt afgedekt met WP+BKA met COP5 1.200 kWh stroom.

22/09/2013 - 23:50

mmm; mijn eerste reactie hierop dat is dat als je die logica doortrekt, het nog beter is maar tot 18°C te verwarmen en dan electrische verder te verwarmen: of misschien maar tot 15°C: want lucht verwarmen kost blijkbaar niets...

Er zit er volgens mij een fout in die redenering.

Volgens mij is de fout dat door de luchttemperatuur op te drijven de vloerverwarming 'uitvalt'.  Daar is het afgegeven vermogen in verhouding tot een functie van de vloertemperatuur en kamertemperatuur.  Daarom dat vloerverwarming ook zon kan overleven.  De zon schijnt binnen, het wordt binnen warmer maar daardoor geeft vloer plots geen vermogen meer af.  En heb je eigenlijk geen oververhitting door de vloerverwarming, enkel door de zon (extreem neemt de vv zelfs warmte op uit 'te warme' ruimtes en transporteert die naar ruimtes zonder zonne-inschijn). 

Zelfde in voorgesteld scenario: ga je de lucht opwarmen stopt je vloer ook met verwarmen.  Maw, je moet nog meer electrisch gaan bijstoken om het warmteverlies te compenseren. En ipv 15W/M2 uit het voorbeeld door de vloerverwarming blijft er nog maar 5W/m2 over en moet je electrische verwarming plots het overgrote deel verwarming op zich nemen. 

Walter

Pagina's

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.