Wandverwarming: éénzelfde circuit deels in leem deels in droogbouw | Ecobouwers.be

U bent hier

Wandverwarming: éénzelfde circuit deels in leem deels in droogbouw

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag. 

05/04/2016 - 13:28

Ik heb in mijn te renoveren badkamer een muurwand bekleed met Pavatherm (houtwolplaat) van 4 cm om er muurverwarming tegen te zetten. Het origineel plan was om de hele muur nadien te lemen, maar omdat een deel van de muur in de douche wordt geintegreerd moeten we daar het plan om te lemen laten vallen. Ik zou op dat deel ook nog altijd graag wandverwarming zetten, maar dan wel afwerken met tegels. Zie foto - links van de reilat komen de tegels (1,2m breed)

Ik denk daarvoor de oplossing gevonden te hebben door in het douchedeel systeemplaten van Begetube te gebruiken waarin ik alpex 16/2 kan inpassen en nadien kan afwerken met een H2O fermacell met daarop tegels gelijmd. Als ik een houten structuur in de pavatherm (even infresen) vastmaak dan kan ik de systeemplaten gelijkzetten met de alpex-houdertjes op het te lemen gedeelte en zo de alpex horizontaal laten doorlopen. Op die manier krijg ik éénzelfde circuit van 4 op 1,8m hoog, wat beter zou zijn voor ontluchting. Op de scheiding tussen tegel en leem plaats ik een profieltje (alu of kunststof?) bovenop de fermacell afdekplaat zodat tegels en leem onderling niet kunnen werken.

Technisch lijkt me dit een haalbare kaart, maar wat ik me vooral afvraag is of het kwaad kan dat éénzelfde circuit in zowel droog als nat systeem opgebouwd worden. Kan ik problemen verwachten op de horizontale alpex- bij de overgang van leem naar droog en omgekeerd? 

Het alternatief is dat ik beide loskoppel:

- tot aan de collector, maar dan heb ik twee kleine circuits en vooral dubbel zoveel bochten

- eerst een droogbouw lussensysteem maken met aanvoer en retour onderaan, en dan vervolgens met retour naar het te lemen gedeelte trek en daar opnieuw een lussensysteem maak met retour en ontluchter bovenaan => ik hou alles binnen één circuit maar opnieuw dubbel bochtenwerk en misschien niet ideaal voor ontluchting?

Zou het dus graag bij de combi-oplossing houden, maar heb geen ervaring met wandverwarming dus alle advies is welkom.

11 Reacties

Reacties

08/04/2016 - 09:05

Wij hebben eerst pavatherm geplaatst, dan muurverwarming, dan leem (+ hier en daar een stukje OSB gelijmd en geschroefd, voor bevesteging H2O panel) en dan H2O powerpanel (met een laag speciale verf op) en daarop tegels.

 

https://picasaweb.google.com/Walter.Veerle/OpDeMuggenbergVERVOLG#5417269741644389042

https://picasaweb.google.com/Walter.Veerle/OpDeMuggenbergVERVOLG#5417269805905921010

https://picasaweb.google.com/Walter.Veerle/OpDeMuggenbergVERVOLG#5517199188971836658

 

08/04/2016 - 09:18

Hoe hebben jullie dan de H20-panel aan de leem vastgemaakt? Ik lees in handleiding fermacell dat er niet op leem kan geplakt worden

 

EDIT: oops, niet goed genoeg gelezen - met stukjes OSB dus.

08/04/2016 - 09:21

Met schroeven op de plaatsen waar de OSB latten zijn geplaatst (zie foto's).

Scroeven ook opgevuld met fermacel speciale pasta en daarna 3 dubbel laag van die speciae verf.

Deze opstelling heb ik zelf bedacht en het staat nog altijd recht na 5 jaar. (en zal nooit loskomen)

08/04/2016 - 09:30

Creatieve oplossing, Walter.  Ik heb momenteel al vertikale OSB-stroken gelijk geplaatst in mijn pavatherm (ingefreesd en met plugnagels vastgevezen). Ik zou dus voor dezelfde oplossing kunnen gaan als Walter maar dan moet ik wel telkens eerst door 3cm leem gaan om de osb te bereiken - weet niet of daar zulke lange fermacell schroeven voor bestaan.

 

Wat ik me afvraag Walter, is jouw H20 paneel 'innig' (maw via een of andere lijm of natte leem) verbonden met de achterliggende leemwand (voor betere warmtetransmissie) of gewoon droog erop vastgevezen (waardoor een mini-luchtspouw onvermijdelijk is)?

08/04/2016 - 09:41

Leem laten uitdrogen, dan de H20 panel vastgemaakt met schroeven.

Maar wat ik nog vergeten was te zeggen (is al lang geleden) we hebben tussen H2O panel en leem ook nog een dikke laag lijm (over het gehele vlak pasta :  poeder  + water) gebruikt van fermacel om het te bevestigen.

Dus volledig wandcontact!

 

Gebruik gewoon andere scroeven die langer zijn, of haal hier en daar wat pavatherm weg en vul op met OSB (is nog beter)

 

De naden hebben we ook opgevuld (voor de plaatsing) met hun kit die hard uitschuimd.

08/04/2016 - 09:47

Gebruik wel NOOIT  H2O powerpanel met als laatste afwerking verf! (heb ik gedaan bij mijn gedeeltelijk verlaagd plafond in badkamer)

Dat is een complete ramp (heel veel werk)

Toen H2O panel pas op de markt kwam, stond in hun brochure dat je het kon verven + tegelen.

(later dat het eruit gehaald)

 

Het bijschuren/plamuren is zo moeilijk + 10 keer zo veel werk als watervaste gyproc en resultaat is niet perfect.

Was toen ook teleurgesteld in de response van Fermacell.

Eerst niet willen toegeven, dan begrip ervoor en  dan niets meer laten weten...

Hun pasta om gaten mee te vullen is ook te losjes (veeg je zo eruit) dus heb ik er zeld een beetje diepgrond primer bij gemixed (om het harder te maken). Daarna volledig diepgrond erover om de verf beter te laten hechten.

 

Allemaal zelf moeten uitzoeken, zou het nooit meer gebruiken om op te verven.

Wel een  goed materiaal om op te tegelen!

08/04/2016 - 09:49

Zou ik om plaats te winnen de leemlaag aan douche wat dunner kunnen maken (bv geen afwerkingslaag). De fermacell komt dan net tegen de alpex aan (beetje zoals droogbouw).

Begrijp niet goed waarom die vijzen zoveel nazorg vragen. Worden h2o panelen niet altijd vastgeschroefd en vervolgens betegeld?

08/04/2016 - 10:03

Je kan geen afwerkingslaag gebruiken, als je tussen wand en fermacel wel die lijmlaag gebruikt (niet te zuinig, zodat alles toch aan elkaar sluit/opgevuld, droogbouw met lucht tussen is veel minder goed).

Wat betreft die schroeven (+ naden) zijn de zwakste plekken. ik wil gewoon voorkomen dat er nergens een druppel water door kan.

08/04/2016 - 11:44

Ok, jouw oplossing lijkt me een goed idee. Je kan ipv schroefkoppen en naden nauwkeurig af te stoppen natuurlijk ook zo'n kerdi doek gebruiken. Ik dacht dat aan de eigenlijke douchewand sowieso te doen.

08/04/2016 - 16:28

Ik heb een speciale verf gebruikt (2 lagen) i.p.v. een kerdi mat.

In combinatie met H2O panel zal die verf wel genoeg zijn.

11/04/2016 - 10:52

Goeden dag allemaal,

Mijn naam is Raphael en ik loop nu mijn stage voor de eindwerk van mijn studies door. Hiervoor maak ik een peiling waarvoor ik zo veel als mogelijk antwoorden nodig heb. 
Deze peiling heeft de opgave uit te vinden op welke manier een echt milieuvriendelijk product gepresenteerd moet worden om daardoor de consumenten te kunnen helpen een onderscheid te maken tussen de niet ecologische en ecologische producten.

Het zou vriendelijk zijn als u 4 tot 6 minuten van uw tijd besteedt om deze peiling te beantwoorden. 

[[http://goo.gl/forms/8E0zPPzvkh]]

Dank u vooraf!

Sorry voor spelfouten als er elke zijn, ik ben duitstaalig :)

Met vriendelijke groeten,

Raphael

Het Ecobouwers forum is vernieuwd en verbeterd, daarom is deze discussie afgesloten. Je kunt hier niet meer reageren. 

Je kan deze vraag opnieuw stellen, of vragen aan de beheerder van Ecobouwers om deze discussie opnieuw te openen als een nieuwe vraag.